Eskumenak eta transferentziak
Inprimatu289/2010 DEKRETUA, azaroaren 9koa, Transferentzien Batzorde Mistoaren 2010eko urriaren 28ko Akordioa onartzen duena. Akordio horren arabera, Euskal Autonomia Erkidegoari eskualdatzen zaizkio lanaren, enpleguaren eta enplegurako lanbide-heziketaren esparruan Estatuko Enplegu Zerbitzu Publikoak burutzen dituen lan-arloko legeria betearazteko eginkizunak eta zerbitzuak.
Identifikazioa
- Egoera: Eginda
- Transferentziaren urtea: 2010
- Gaia: Lan arloa
- Jardun-eremua: Lan, Enplegu eta Gizarte Segurantza
Honako eginkizun hauek eskualdatu zaizkio EAEri:
Lanaren, enpleguaren eta enplegurako lanbide-heziketaren arloko lan-legeria betearazteko eginkizunak. Hain zuzen ere ondoko alorretan Estatuko Enplegu Zerbitzu Publikoak betetzen zituenak:
1.- Laneko bitartekaritzaren alorrean: lan-eskaintzak lan eskatzaileei bideratzea; langileei beren ezaugarrien araberako lana ematea eta enplegatzaileei behar dituzten langile egokienak eskaintzea. Bereziki, honako hauek:
a) Enplegu-eskatzaileen inskripzioa eta erregistroa.
b) Enpresaburuek lan-kontratuak eta horien amaiera Enplegu Bulegoan erregistratu edo, hala badagokio, jakinarazteko betebeharrak.
c) Euskal Autonomia Erkidegoan jarduten diren enplegu-agentzien baimen eta funtzionamenduari buruzko eginkizunak, aplikatu beharreko Estatuko araudian aurreikusitakoaren arabera.
d) EURES sarearen (European Employment Services) inguruko eginkizunak;
2. Enplegua sustatu eta babestearen alorrean:
a) Lan-legeriaren arabera programak eta neurriak hartzea, bai etadiru-laguntza eta laguntza publikoak ematea ere; Enplegu legean araututako enplegu-funts nazionalen inguruan Estatuko Enplegu Zerbitzu Publikoak esleitutako eginkizunak;
b) Kontratazio-pizgarriak, gizarte-kuoten hobarien erregimenaren bidez emandakoak, betiere Estatuko legerian aurreikusitakoari jarraiki, eta EAEko lantokietako langileei dagokienez, bai eta EAEko langile autonomoei dagokienez ere. EAEk Gizarte Segurantzari konpentsatuko dizkio hobari horiek akordioaren G)3.b) atalean xedatutakoaren arabera.
c) Desgaitasuna duten pertsonen laneratzea gauzatzea eta enplegu-zentro berezien sailkapena eta erregistroa. Desgaitasuna duten langileei gordetakok kuotari dagokionez, apartekotasuna aitortzeko ebazpena eta neurri alternatiboak, bai eta horien jarraipena ere.
d) EAEn enplegurako zerbitzu integratuari lotutako entitateekin hitzarmenak antolatzea.
e) Lantegi-eskoletako eta lanbide-etxeetako programa nazionaleko ekintzak programatu, antolatu eta burutzea, bai eta horiei dagozkien profesionaltasuneko ziurtagiriak jaulkitzea ere.
f) Enplegu-lantegien inguruko eginkizunak, bai eta dagozkien profesionaltasuneko ziurtagiriak jaulkitzea ere.
3. Enplegurako lanbide-heziketaren alorrean:
a) Lantegi-eskolak, lanbide-etxeak eta enplegu-lantegiak sortu, antolatu, zuzendu eta zaintzea, bai eta horiei dagozkien profesionaltasuneko ziurtagiriak homologatu eta jaulkitzea ere.
b) Enpresarien eskariz eskainitako enplegurako lanbide-heziketa eta prestakuntza lagundu eta babesteko ekintzak planifikatu EAEko lurralderako, programatu eta burutu.
c) Langileen eskariz eskainitako enplegurako prestakuntzako ekimenak ebaluatu, jarraitu eta kontrolatu (lanbide-heziketako kuotetako hobarien bitartez finantzatutako ekimenak dira eta EAEk Estatuari konpentsatuko dizkio hobari horien kostua akordioaren G9.3-a atalari jarraiki)
d) Enplegurako lanbide-heziketako eskolak ematen dituzten zentro eta erakundeak inskribatu, egiaztatu eta erregistratu, arloko Estatuaren Erregistroarekin koordinatuta.
e) Profesionaltasuneko ziurtagiriak eta, horien bidez, lanbide-prestakuntzako gaitasun unitateen egiaztapenak jaulkitzea eta erregistratzea, Estatuaren arloko erregistroarekin koordinatuta.
f) Lan-esperientziaren bitartez bereganatutako gaitasun profesionalak ebaluatu eta egiaztatzeko prozedurak ezarri eta garatzea.
g) Enplegurako lanbide-heziketako ekimen eta ekintzak sustatu, jarraitu eta kontrolatu eta horien kalitatea ebaluatu.
4. Lanbide Heziketako zentro nazionalak: Lasarte (Gipuzkoa) eta Sestaoko (Bizkaia) Lanerako lanbide-prestakuntzako zentro nazionalen titulartasuna eskualdatzen da, bai eta Gasteizko ikastetxearena ere.
5. Estatuko enplegu-zerbitzuetako batzorde betearazleak eta lan-kontratazioaren jarraipena eta informazioa: EAEk izendatuko ditu Euskadiko probintziako batzorde betearazleetako presidentea eta administrazio publikoaren ordezkari izango den kideetariko bat. Halaber, EAEk beteko ditu, bere lurralde-eremuan, lan-kontratazioaren jarraipen-batzordeetan Estatuko Enplegu Zerbitzu Publikoari esleitutako eginkizunak.
6. Zigortzeko ahala.
Araudia
- Autonomia-araua: 289/2010 DEKRETUA, azaroaren 9koa, Transferentzien Batzorde Mistoaren 2010eko urriaren 28ko Akordioa onartzen duena. Akordio horren arabera, Euskal Autonomia Erkidegoari eskualdatzen zaizkio lanaren, enpleguaren eta enplegurako lanbide-heziketaren esparruan Estatuko Enplegu Zerbitzu Publikoak burutzen dituen lan-arloko legeria betearazteko eginkizunak eta zerbitzuak.
- Estatu-araua: Real Decreto 1441/2010, de 5 de noviembre, sobre traspaso de funciones y servicios a la Comunidad Autónoma del País Vasco en materia de ejecución de la legislación laboral en el ámbito del trabajo, el empleo y la formación profesional para el empleo, que realiza el Servicio Público de Empleo Estatal
Eskumenen konfigurazioa
- Autonomia Estatutua: 10.25, 12.2 eta 16 artikuluak
- Konstituzioa: 149.1.7 , 149.1.13 eta 149.1.30 arikuluak
- Euskal Autonomia Erkidegoko Legeak:
- Estatuko Legeria:
- Jurisprudentzia Iruzkina:
- Jurisprudentzia:
- STC 195/1996
- Las medidas de apoyo a la Formación y Fomento de Empleo (en el caso de las bonificaciones o reducciones de la cuota) se atribuyen al Estado por tratarse de un mecanismo de detracción del patrimonio único del Sistema de Seguridad Social que opera sobre las cuotas del mismo. A las CC.AA le corresponderían otras ayudas en los demás casos en virtud de su competencia de ejecución de la Legislación Laboral (competencias ejecutivas en colocación, ayudas a fomento de empleo y FP ocupacional), le corresponde también a la Comunidad Autónoma la potestad sancionadora respecto a las infracciones en materia de inscripción, afiliación y altas y bajas, disfrute indebido de ayudas de fomento de empleo (salvo bonificaciones o reducciones) y de formación ocupacional (fj. 9 y 10).
- Sentencias del Tribunal Superior de Justicia del País Vasco de: 9/10/2001, 3/2/2002, 26/2/2002, 16/7/2002 y 17/9/2002 sobre competencia autonómica en potestad sancionadora en relación con infracciones en materia de empleo.
- STC 124/1989
- Ni la Formación Profesional forma parte del Sistema de Seguridad Social ni las cuotas abonadas por tal efecto son recursos de la Seguridad Social integrados en su caja única (fj. 8). Competencia de la Comunidad Autónoma de Cataluña en materia de Gestión del Régimen Económico de la Seguridad Social en aquellas funciones que no puedan comprometer la unidad del sistema o perturbar su funcionamiento económico uniforme ni cuestionar la titularidad estatal de todos los recursos de la SS o engendrar desigualdades entre los ciudadanos.
- Competencia del Estado en inscripción de empresas, afiliación y altas y bajas de los trabajadores pues son actos instrumentales que no son ajenos al régimen económico de la SS. Se trata de actos que inciden muy directamente en la obligación de cotizar, y por ello no pueden entenderse totalmente ajenos al régimen económico de la Seguridad Social, en cuanto son instrumento imprescindible para la posibilidad de obtención de ingresos y también como medios de información y control necesarios para el funcionamiento de la caja única pero sin embargo tampoco son exclusivamente régimen económico: la Generalidad de Cataluña pueda llevar a cabo actuaciones concretas en relación con el cumplimiento por los ciudadanos de esos deberes de inscripción, afiliación y situaciones de altas y bajas. {Voto Particular de Leguina Villa: estas actividades (inscripción, altas y bajas, cotizaciones), son actos de ejecución que se incardinan en el genérico sector material de la Seguridad Social, enunciado en el art. 149.1.17 de la Constitución, dentro del cual la Generalidad de Cataluña ha asumido, conforme al art. 17.2 a) de su Estatuto, competencias de desarrollo legislativo y de ejecución, sin que les sean, por tanto, de aplicación las reglas de reparto competencial sobre el régimen económico de la Seguridad Social. Las facultades ejecutivas a que este epígrafe se refiere, cuya titularidad, a mi juicio, corresponde dentro de su territorio a la Generalidad de Cataluña. }
- STC 228/2003: función pública. Ayudas para planes de formación del personal de las Administraciones Públicas: función ejecutiva competencia de la CA; disposición por la CA de fondos territorializados: gestión autonómica.
- STC 230/2003: Formación profesional ocupacional: gestión autonómica.
- STC 95/2002
- Resumen STC 95/2002 formación continua
- STC 190/2002: Formación profesional continua: adscripción a la materia laboral. No se trata de un fondo nacional de empleo. Gestión de los programas de FP: competencia de las CCAA para ejecutar los programas. Gestión de la financiación: participación de las CCAA en la gestión de las subvenciones: territorialización.
- Sentencia Audiencia Nacional Formación Continua
- Resumen STC 68/2007 Protección desempleo y mejora de la ocupabilidad
- STC 68/2007 Protección desempleo y mejora de la ocupabilidad
- Resumen STC 51/2006 Procedimientos para la imposición de sanciones
- STC 51/2006 Legislación laboral: delimitación competencial. Infracciones y sanciones
- Resumen STC 158/2004 Formación continua de trabajadores. Subvenciones del Estado
- STC 158/2004 Formación continua de trabajadores. Subvenciones del Estado
- STC 48/1985 Enseñanza: proyección sobre la misma de otros títulos competenciales
- STC 111/2012 EKren 149.1.1. art.
Kataluniak jarritako konstituzioaren aurkako errekurtsoa Lanbide Kualifikazioei eta Lanbide Heziketari buruzko 5/2002 Lege Organikoaren aurka
Estatuaren eskumenak berdintasun oinarrizko baldintzak ezartzeko, lan harremanen eta hezkuntzaren arloetan: deuseza da Estatuak esklusiboki berarentzat gordetzea Lege Organikoaren zenbait artikulu garatzeko ahala, autonomia erkidegoak bazter utzita.
Lanbide Heziketa eta Langile aktiboen prestakuntza lan legeriaren arloan kokatu behar da (149.1.7 CE)
Herri Administrazioetako langileen prestakuntza: Lan legeria lan-itunpekoak (149.1.7) eta funtzionarioak 149.1.18an
Osasun lanbideen kasuan osasun eskumenetan (149.1.16)