Arautegia
Inprimatu33/2003 DEKRETUA, otsailaren 18koa; honen bidez, Euskal Autonomia Erkidegoko Uraren Kontseilua sortu, eta EAEko barneko arroen Plan Hidrologikoa izapidetzeko prozedura arautzen da.
Identifikazioa
- Lurralde-eremua: Autonomiko
- Arau-maila: Dekretua
- Organo arau-emailea: Lurralde Antolamendu eta Ingurumen Saila
- Jadanekotasuna-egoera: Indarrean
Aldizkari ofiziala
- Aldizkari ofiziala: EHAA (Euskal Herria)
- Aldizkari-zk.: 46
- Hurrenkera-zk.: 1304
- Xedapen-zk.: 33
- Xedapen-data: 2003/02/18
- Argitaratze-data: 2003/03/05
Gaikako eremua
- Gaia: Garraio eta herri lanak; Ingurune naturala eta etxebizitza; Administrazioaren antolamendua
- Azpigaia: Ingurumena; Gobernua eta herri administrazioa
Testu legala
Uren Legearen Testu Bateginak –uztailaren 20ko 1/2001 Legegintzako Errege Dekretuaren bidez onetsitakoak– eta uztailaren 29ko 927/1988 Errege Dekretuak –aipatutako Legearen II. eta III. tituluak garatu, eta Uraren Administrazio Publikoaren eta Plangintza Hidrologikoaren Araudia onesten duenak– arautzen dituzte jabari publiko hidraulikoa, uraren erabilera, eta erkidego barneko arroen esparruan eskumen esklusiboa duten autonomia-erkidegoei eman zaizkien eskumenen erabilera.
Beste alde batetik, abenduaren 18ko 3/1979 Lege Organikoak onetsitako Euskal Herrirako Autonomia Estatutuak 10.11. eta 10.33. artikuluetan ezarritakoaren arabera, Autonomia Erkidegoari dagokio, bere lurralde-eremuaren barruan, "ur-aprobetxamenduaren, ubideen eta sail ureztatuen gaineko eskumen esklusiboa, urek ibilbide osoa Euskal Autonomia Erkidegoaren barruan egiten badute, bai eta ur mineralen, ur termalen eta lurpeko uren gainekoa ere". Orobat, Autonomia Erkidegoak eskumen esklusiboa du Estatuak legez interes orokorrekotzat jo ez dituen eta beste autonomia-erkidego batzuk ukitzen ez dituzten herri-lanen gainean.
Hortaz, uztailaren 8ko 1551/1994 Errege Dekretuak –Estatuko Administrazioaren Ur Baliabideen eta Aprobetxamenduen Arloko Zereginak Euskal Autonomia Erkidegoaren esku uzteari buruzkoa denak– ezarritakoari jarraiki, Euskal Autonomia Erkidegoari eskualdatzen zaizkio bere eskumen esklusibokoak diren egitekoak.
Uztailaren 12ko 297/1994 Dekretuak 1994ko maiatzaren 31ko Transferentzietarako Batzorde Mistoaren Akordioa onesten du, ur-baliabide eta -aprobetxamenduen arloko zereginak eta zerbitzuak Euskal Autonomia Erkidegoaren esku uzteari buruzkoa dena. Akordio horren arabera, eskualdatutako zeregin eta zerbitzu horiek eta, orobat, baliabide materialak eta pertsonalak Garraio eta Herri Lan Sailari atxikitzen zaizkio.
Lehendakariaren uztailaren 16ko 7/2001 Dekretuak (irailaren 17ko 19/2001 Dekretuaren bidez aldatua) Euskal Autonomia Erkidegoko Administrazioko sailak sortu, ezabatu eta aldatu, eta, orobat, horien egitekoak eta jardun-arloak finkatzen ditu . Dekretu horrek 14. artikuluan ezarritakoaren arabera, Lurralde Antolamendu eta Ingurumen Sailak beteko ditu uren arloko legeek arautzen dituzten zereginak.
Era berean, Jaurlaritzari buruzko ekainaren 30eko 7/1981 Legeak 8. m) artikuluan lehendakariari ematen dio dekretuak sinatzeko eta dekretuak argitara ditzaten agintzeko ahala. Halaber, Lege berak 26.3. artikuluan sailburuei ematen die haien sailei dagozkien gaiei buruzko dekretuak Jaurlaritzari proposatzeko ahala, Jaurlaritzak onets ditzan.
Azaroaren 20ko 306/2001 Dekretuak Lurralde Antolamendu eta Ingurumen Sailaren egitura organikoa eta funtzionala ezartzen du. Dekretu horren 15.a) artikuluak honakoak esleitzen dizkio Uren Zuzendaritzari: alde batetik, Euskal Autonomia Erkidegoko lurraldean osorik dauden arroen plangintza hidrologikoa egitea, haren jarraipena egitea eta berraztertzea, uztailaren 20ko 1/2001 Legegintzako Errege Dekretuak onetsitako Uren Legearen Testu Bateginak 14.3., 40.4. eta 41.2. artikuluetan ezarritako irizpideei jarraiki; eta, bestetik, erkidego arteko arroen plangintza hidrologikoa egiten parte hartzea.
Plangintza hidrologikoaren agiriak behar bezala izapidetu eta onesteko, babes-perimetroak zehaztu eta ezartzeko, eta gehiegi ustiatutako akuiferoen deklarazioa egiteko, nahitaezkoa da kide anitzeko organoa sortzea, eta, beraz, horrelaxe dago ezarrita Uren Legean.
Horrenbestez, Dekretu honek zehaztasunez azaltzen eta finkatzen ditu kide anitzeko organo horrek izango dituen osaera, izaera eta jarduteko oinarrizko arauak, era horretan, organoak ematen zaizkion egitekoak eta zereginak behar bezala bete ahal izateko. Izan ere, ur-baliabide eta -aprobetxamenduen esparruko zereginak eta zerbitzuak eskualdatzeari jarraiki, eta, zehazkiago, Euskal Autonomia Erkidegoan osorik dauden arroen plangintza hidrologikoa egin eta berraztertu ahal izateko, premiazkoa da Euskal Autonomia Erkidegoko Uren Kontseilua sortzea.
Hargatik, nabaria da kide anitzeko organo hori berehala sortu behar dela, erkidego barneko arroen plan hidrologikoa egiteari ekiteko.
Gaur egun Euskadiri dagozkion erkidego arteko arroen plan hidrologikoak onetsita daude, eta duela gutxi 60/2000 EE Zuzentaraua eta Plan Hidrologiko Nazionala promulgatu dira. Hala, beraz, ezin da geroko utzi erkidego barneko arroen plangintza hidrologikoa. Izan ere, Autonomia Erkidego honen eskumen esklusibokoak diren esparruetako ur-baliabideak babestuko eta bermatuko baditugu, plangintza hori egin behar da. Gaur egun ez dago zeregin hori betetzen duen administrazio-organorik, baina, Dekretu honen bidez, organoa sortu, eta hutsune hori betetzen da.
Horrenbestez, Lurralde Antolamendu eta Ingurumen sailburuak proposaturik eta Jaurlaritzaren Kontseiluak 2003ko otsailaren 18ko bilkuran aztertu eta onartu ondoren, hauxe
– Euskal Autonomia Erkidegoko Uraren Kontseilua uren esparruan eskumena duen sailari atxikitako organo aholku-emailea da. Kontseilua parte hartzeko organo gisa eratzen da, administrazioek eta EAEn uren esparruan aritzen diren eta gizartearen interesen ordezkari diren sektoreek parte har ditzaten.
– Horrez gain, EAEn uren arloan eskumenak dituzten administrazioetako ordezkariek Euskal Autonomia Erkidegoko Uraren Kontseiluan parte hartzen dutenez, kide anitzeko organo hau administrazio arteko koordinazio-tresna ere bada, parte hartzen duten administrazioen lurralde-eremuetan ur-baliabideak eta -aprobetxamenduak kudeatzeko tresna.
– Kide hauek izango ditu:
Kontseiluko burua uren esparruan eskumena duen saileko sailburua izango da.
Lehen buruordea Ingurumen-sailburuordea izango da.
Bigarren buruordea Eusko Jaurlaritzako Uren zuzendaria izango da.
Uren Zuzendaritzako Plangintza Hidrologikoaren Unitateko funtzionario arduraduna; hitzarekin baina botorik gabe.
Gainerako kideak.
Idazkaria uren arloan eskumena duen saileko funtzionario bat izango da, kontseiluburuak izendatutakoa; hitzarekin baina botorik gabe.
– Gainerako kideak honelaxe banatuko dira:
Sei kide egongo dira Euskal Autonomia Erkidegoko Administrazioaren ordezkaritzan, arlo hauetan eskumena duten sailetatik izendatutakoak: meteorologia eta klimatologia, industria, nekazaritza, herrizaingo, osasun eta lurralde-antolamenduaren arloetan.
Sei kide egongo dira foru-aldundien ordezkaritzan; aldundi bakoitzak bi ordezkari izango ditu.
Bi kide egongo dira toki-administrazioen ordezkaritzan; Euskal Autonomia Erkidegoan ordezkaritzarik gehien duen udalerrien elkarteak izendatuko ditu.
Erabiltzaile moduan, ondorengoak izango dira: ur-honidura egiten duten erakundeek izendatutako lau kide, industriako erabiltzaileen ordezkaritzan aritzen diren bi kide, energia-erabiltzaileen ordezkaritzan aritzen diren bi kide, nekazaritzako erabiltzaileen ordezkaritzan aritzen diren bi kide, eta kontsumitzaileen eta erabiltzaileen elkarteen ordezkaritzan aritzen diren bi kide. Erabiltzaileen ordezkariak izendatzeko prozedura arauen bidez ezarriko da.
Kide bat egongo da Ur eta Itsasaldeen arloko Estatuko Administrazioaren ordezkaritzan.
Naturaren alde aritzen diren elkarteen bi ordezkari egongo dira.
Euskal Herriko Unibertsitateko ordezkari bat egongo da, urarekin zerikusia duten diziplina zientifikoetako irakasleen artetik izendatutakoa.
– Kontseiluak eskatu ahal izango du funtzionarioak edota txosteneko agiriak idazten edo aztertzen aritu diren espezialistak eta, era berean, aztergai diren arloetan adituak diren lagunak bertaratzeko, aholkua eman dezaten.
– Euskal Autonomia Erkidegoko Uraren Kontseiluak osoko bilkuran eta batzorde iraunkorrean jarduteko ahalmena izango du. Era berean, beste batzorde edo ponentzia batzuk eratzea erabaki ahal izango du, haren ardurako gaiak aztertzeko, prestatzeko eta horien gaineko txostena egiteko. Batzorde edo ponentzia horiek izango dituzten osaera, jarduteko araubidea eta zereginaren iraupena erabakiak finkatu beharko ditu. Jarduteko erak barne-jarduerako araudian ezarriko dira, eta hori Kontseiluak onetsiko du, kontseiluburuak proposaturik.
– Buruordeek, hurrenez hurren, kontseiluburua ordezkatuko dute, eta, beraz, buruaren zereginak beteko dituzte postua bete gabe dagoenean, kontseiluburua ez dagoenean, gaixorik denean edo legezko beste arrazoiren bat tartean denean.
Euskal Autonomia Erkidegoko Uraren Kontseiluak honako zeregin hauek izango ditu:
Txostena egingo du erkidego barneko arroen Plan Hidrologikoa egiteari eta plan horren geroko berrikuspenei buruz, Gobernu Kontseiluak erkidego barneko arroen Plan Hidrologikorako proposamena onetsi aurretik.
Ezagutuko ditu erkidego arteko arroen plan hidrologikoen proiektuak eta, hala behar denean, horiei buruzko txostena egingo du.
Txostena egingo du, nahitaez, Dekretu honen xede diren gaiei buruzko xedapen-proiektu orokorrei eta lege-aurreproiektuei buruz, hain zuzen, Euskal Autonomia Erkidegoko instituzio erkideek onetsi behar dituzten horiei buruz.
Proposamenak eta eskaerak aurkeztuko dizkie eskumena duten erakundeei, aintzat har ditzaten.
Administrazio Orokorrak edo foru- eta toki-administrazioek eskatutako txostenak egingo ditu, hain zuzen, bere ahalmenen arloko gaiei buruzkoak.
Uren Zuzendaritzak ebazpena eman aurretik, txostena egingo du gehiegi ustiatutako akuiferoen deklarazioaren eta babes-perimetroen zehaztapenaren espedienteei buruz –horiek uztailaren 20ko 1/2001 Legegintzako Errege Dekretuak onetsitako Uren Legearen Testu Bateginak aipatzen ditu 56. artikuluan–. Halaber, egoki iritzitako txostenak eta proposamenak egingo ditu, jabari publiko hidraulikoaren antolamenduari, administrazioari eta tutoretzari dagokienez.
Ezagutuko ditu berari aztertzeko utzitako edo, lege-mailako arau edo erregelamenduzko arau baten bidez, berari emandako gai guztiak, eta horiei buruzko erabakia hartuko du.
– Lehenengo fasean, Uren Zuzendaritzako zerbitzu teknikoek Planaren oinarrizko agiriak prestatuko dituzte. Hori egite aldera, hautatu, laburtu eta sistematizatuko dituzte EAEko Administrazio Orokorrak eta Euskal Autonomia Erkidegoko Uraren Kontseiluan esku hartzen duten beste administrazio publiko batzuek egindako oinarrizko ikerketen eta azterlanen datu nagusiak, zehazkiago, Uren Legearen Testu Bateginak –uztailaren 20ko 1/2001 Legegintzako Errege Dekretuak onetsitakoak– 42. artikuluan ezarritako gutxieneko edukiekin zerikusia duten datuak.
– Une horretan, eta EAEko erkidego barneko arroen Plan Hidrologikoa Lurralde Antolamenduaren Gida-lerroek eta Lurraldeko Zati Planek zehaztutako lurralde-esparruan era egokian txertatuko dela bermatzeko, aholkua eskatuko zaio lurralde-antolamenduaren arloko sail eskudunari, indarrean dagoen lurralde-antolamenduak erkidego barneko plan hidrologikoaren xede diren obrak, jarduerak edo zerbitzuak kokatzeko eskaintzen dituen hautabideei, irtenbideei eta aukerei buruz.
– Txosten hori ikusita, Uren Zuzendaritzak Planaren gida-lerroen proiektua egingo du. Proiektua Euskal Autonomia Erkidegoko Uraren Kontseiluan esku hartzen duten administrazioei bidaliko zaie, bai eta interesa izan dezaketen gainerakoei ere, egoki iruditzen zaizkien proposamenak edo iradokizunak egin ditzaten bi hileko epean.
– Aldi berean, jendaurrean jarriko da ikusgai, bi hileko epean.
– Izapide horiek bete ondoren, Euskal Autonomia Erkidegoko Uraren Kontseiluari helaraziko zaizkio Planaren gida-lerroen proiektua eta espedienteari egindako ohar eta iradokizun guztiak, horien gainerako txostena egin dezan.
– Euskal Autonomia Erkidegoko Uraren Kontseiluari entzun ondoren, Lurralde Antolamendu eta Ingurumen sailburuak EAEko barnealdeko arroen Plan Hidrologikoaren gida-lerroak onetsiko ditu.
– EAEko barnealdeko arroen Plan Hidrologikoa egiteko bigarren fasean, Euskal Herriko Lurralde Antolamendurako Batzordeak, Euskal Herriko Ingurumen Batzordeak eta Landaberrik txostena egingo dute onetsitako planaren gida-lerroei buruz.
– Aholkularitzako organo horiek planaren gida-lerroei buruz egindako txostenak eta indarrean dagoen araudiari jarraiki eska daitezkeen gainerakoak aztertu ondoren, Uren Zuzendaritzak EAEko barnealdeko arroen Plan Hidrologikorako proposamena idatziko du. Proposamen hori Euskal Autonomia Erkidegoko Uraren Kontseiluari aurkeztuko zaio, horren gaineko txostena egin dezan.
– Azken txosten hori egindakoan, Lurralde Antolamendu eta Ingurumen sailburuak Gobernu Kontseiluari aurkeztuko dio EAEko barnealdeko arroen Plan Hidrologikorako proposamena, onets dezan. Eta, onetsitakoan, Estatuko Administrazio Orokorrari bidaliko zaio, EAEko barnealdeko arroen Plan Hidrologikoa onets dezan.
– EAEko barneko arroen Plan Hidrologikoak jasota izango ditu plana bera berraztertzeko egoerak, epeak eta prozedura.
EAEko barnealdeko arroen Plan Hidrologikoari eta plan horren geroko berrikuspenei ingurumen-inpaktuaren baterako ebaluazioaren prozedura ezarriko zaie. Prozedura hori Euskal Autonomia Erkidegoko ingurugiroa babesten duen otsailaren 27ko 3/1998 Legeak jasotzen du 43. a) artikuluan.
– Uren Zuzendaritzak, jarraian ezarritako prozeduraren arabera, adierazi ahal izango du alderdi bateko lur azpiko baliabideak gehiegi ustiatuta daudela edo gehiegi ustiatzeko arriskua dagoela. Prozedura horrexeri jarraiki, babes-perimetroak zehaztuko dira, Uren Legearen Testu Bateginak –uztailaren 20ko 1/2001 Legegintzako Errege Dekretuak onetsitakoak– 56.2. eta 56.3. artikuluetan arautzen dituenak.
– Espedienteak hasiko dira ofizioz, akuiferoaren Erabiltzaileen Elkarteak eskaturik –horrelakorik badago–, edota gutxienez urtean ateratako kopuruaren erdia legez erabiltzen ari direla egiaztatzen duten erabiltzaileek eskaturik.
– Uren Zuzendaritzak proposamen bat aurkeztuko du akuiferoa gehiegi ustiatuta dagoela deklaratzeko edo babes-perimetroak zehazteko. Proposamena tartean dauden administrazio publiko guztiei eta interesdun guztiei bidaliko zaie, eta hilabeteko epea emango zaie horren gaineko oharrak, iradokizunak, hautabideak eta proposamenak egiteko.
– Uraren Zuzendaritzak, aurreko izapideen emaitzak ikusita, dagokion erabakia hartuko du. Erabaki hori, espedientearekin batera, Euskal Autonomia Erkidegoko Uraren Kontseiluari helaraziko dio, nahitaezko txostena egiteko.
– Euskal Autonomia Erkidegoko Uraren Kontseiluak txostena egin ondoren, Uren Zuzendaritzak gehiegi ustiatutako akuiferoaren deklarazioari buruzko eta babes-perimetroak finkatzeari buruzko ebazpena emango du.
Vitoria-Gasteizen, 2003ko otsailaren 18an.
Lehendakaria,
JUAN JOSÉ IBARRETXE MARKUARTU.
Lurralde Antolamendu eta Ingurumen sailburua,
SABIN INTXAURRAGA MENDIBIL.
Gaiarekin lotutako edukiak
Arauaren historia (3)
- Partzialki indargabetutakoa: 222/2007 DEKRETUA, abenduaren 4koa, Euskal Autonomia Erkidegoko Uraren Kontseiluarena.
- Aldatutakoa: 340/2005 DEKRETUA, urriaren 25ekoa, Ingurumen eta Lurralde Antolamendu Sailaren egitura organikoa ezartzen duena.
- Ikus: 306/2001 DEKRETUA, azaroaren 20koa, Lurralde Antolamendu eta Ingurumen Sailaren egitura organikoa ezartzen duena.