Matematika»Logika
Logika
Sarrera
I. Logika formala
Logika formala arrazoibideen barne zuzenketa da. Arrazoibide
esaten zaiona proposizioez edo perpausez osaturiko katea bat da, eta
katea horretan perpausetako bat, beste perpaus batzuk, premisak
alegia, ontzat ematen direlako, haien ondorio izango da.Arrazoibideen oinarriak perpausak dira, beraz, eta egitura logikoek
perpausetan dute abiapuntua. Perpaus bat enuntziatu baten, tasun
baten edo gertaera baten egiaztapena da. Logikan, egia nahiz gezur
izan daitekeen edozein baieztapen har daiteke perpausatzat. Perpausak
dira, esaterako :- Gaur euria ari du.- Autoek zarata ateratzen dute.- Aberatsa banintz yatea erosiko nuke eta itsasora aterako nintzateke
. Itsasora ateratzen naizenean zorabiatu egiten naiz. Zorabiatzea
ez da ona nire osasunerako. Beraz, aberatsa banintz osasun txarra
izango nuke.Logika elementala edo bakuna bi balioko logika bat da. Alegia,
perpaus batek bi balio bakarrik har ditzake, egia izan ala gezurra
izan. Baieztapen bat, adibidez "gaur bero egiten du", egia ala gezurra
izan daiteke soilik. Ez da onartzen "bai, baina fresko samar egiten
du" esatea, edo eguraldi epela dagoela esatea. Bi aukera posible
bakarrak bero ala ez bero dira.Logikak arrazoibidea du aztergai, eta ez ondorioaren baliozkotasuna
edo lortu den ondorioaren eta errealitatearen arteko egokitasuna.
Arrazoibide oker batek, okerra izan arren, ondorio zuzenak
izan ditzake, eta litekeena da, halaber, arrazoibide zuzen batetik
ondorio faltsuak ateratzea premisen egiatasuna ez bada ziurra.Adibidea : "Aulkiek lau hanka dituzte, zakurrak ez dira aulkiak,
beraz zakurrek lau hanka dituzte". Arrazoibide baliogabea da, baina
ondorioa zuzena da."Ilargian zuhaitzak daude. Zuhaitzak badaude sua egin daiteke,
beraz ilargian sua egin daiteke." Arrazoibidea baliozkoa da, baina
ondorioa faltsua.Balio logikoak, egia izan ala gezurra izan, perpaus osoari egoki
dakizkioke, perpausa osorik kontuan hartuta, perpausaren barne
egiturari erreparatu gabe. Kasu horretan, perpaus bakunak perpaus
elkartuak sortzeko nola konbinatzen diren aztertzen du logikak, eta
baita perpaus elkartua osatzen duten perpaus bakunen balioaren
arabera zein den perpaus berriaren balio logikoa. Logikaren parte
horri perpausen logika deritzo. Baina beste kasu batzuetan perpausaren
barne logika da aztertu nahi dena, subjektuak eta predikatuak
hartzen duten balioaren arabera perpausak duen logika hain zuzen ;
horri predikatuen logika esaten zaio.
I I. Perpausen logika
Perpausak izan daitezke : bakunak, edo elementalak, ala elkartuak,
edo konplexuak. Perpaus elkartuak perpaus bakunak eragileen bidez
elkarri lotuz lortzen dira. Perpaus bakunak letra xehez adierazten
dira: p, q, r...Perpaus bat egiazkoa izan daiteke -V edo 1 adierazten da-, edo faltsua
-F edo O adierazten da-. Perpaus bakun batek, oro har, bi balio
har ditzake. Beti egiazko balioa hartzen duten perpausei tautologia
esaten zaie. Eta, aldiz, beti faltsua den perpausa bat kontraesana edo
antilogia da. Perpaus batek batzuetan egia balioa eta besteetan faltsua
balioa har ditzakeenean, kontingentzia deitzen zaio.Eragile logikoak bi perpaus bakunetatik abiaturik perpaus elkartu
bat lortzeko bidea ematen duten lokailuak dira, salbu eta ukapenaren
kasuan, ukapenak perpaus bakarrean soilik baitu eragina.
Eragile primarioak ukapena, konjuntzioa eta disjuntzioa dira.
Horietatik abiaturik inplikazioa eta baliokidetasuna atera daitezke.
Bi perpaus bakunen artean era daitezkeen beste konbinazio batzuk
baztertzea eta bateraezintasuna dira.Eragile bat zehaztuta geldituko da, baldin eta hura osatzen duten
perpaus bakunen balio bakoitzarentzat perpaus elkartuak zein balio
hartuko dituen ezaguna bada. Zenbait perpausen balio logikoak
alderatzeko balio taulak erabiltzen dira; lehenengo ilaran perpaus
bakunak ezartzen dira, edo elkartuak, eta zutabeetan, berriz, perpausek
har ditzaketen balioak. Perpaus bakarra dagoenean, hauek
dira aukera bakarrak :Bi perpaus direnean, lau aukera daude :
II.I. Ukapena
Ukapena perpaus bakar batez osaturiko eragiketa da. p perpausaren ukapena egia da p faltsua denean, eta faltsua da p egia denean. pperpausa adierazten duen letraren gainean marra bat jarriz ematen da aditzera (p). Eta bere balio taula ondokoa da :p perpausak liburua gorria da" baldin badio, p liburua ez da gorria" izango da.Tasunak : ukapen bikoitzaren legea. Perpaus baten ukapenaren ukapena jatorrizko perpausa bera da :Adibidea: liburua ez da ez gorria" perpausa eta "gorria da" perpausak berdinak dira.Logikan, balio logiko berberak hartzen dituzten bi perpaus aditzera emateko baliokidetasunaren ikurra,, erabiltzen da, berdintasun ikurraren (=) ordez.
II.II. Disjuntzioa :
p eta q perpausen disjuntzio esaten zaio,, bi perpaus horieta- ko bat egia denean egiazkoa den perpausari. p edo q irakurtzen da.
Disjuntzioari dagokion balio taula hau da :Adibidea : "euria ari du edo eguzkia dago" perpausa egia da, baldin
eta euria ari badu eta eguzkia badago, eta faltsua da, lainotuta
badago edo euririk ari ez badu eta eguzkirik ez badago. Disjuntzioa,
logikan, ez da baztertzailea, alegia aldi berean euria ari badu eta
eguzkia badago ere perpausa egia izango da.Lege elkarkorra:Trukakortasunaren legea :Eragiketa honetatik egin daitezkeen dedukzioak:Dedukzio bat aditzera emateko, lehenengo atalean egiazkotzat
hartzen diren perpausak idazten dira, alegia arrazoibidearen premisak,
idazten dira, komen bidez bereizita. Ondoren Ia zeinua idazten
da, eta atzetik ondorioak.Disjuntzioaren bidez arrazoibide errazak bakarrik egin daitezke :Batuketa :Adibidez, "gaur euria ari du" perpausetik "gaur euria ari du edo
eguzkia dago" ondoriozta daiteke.Disjuntziozko silogismoa :
II.IIII. Konjuntzioa :
p eta q perpausen konjuntzio esaten zaio,, adierazten da eta p eta q irakurtzen- biak, p eta q, egia direnean soilik egia den perpausari. Kasu honi dagokion balio taula hau da :Sarritan, subjektua edo predikatua komuna dutenean ez da errepikatzen
konjuntzioa erredaktatzean : "etxea handia da" eta "etxea
hotza da" perpausek "etxea handia eta hotza da" perpausa ematen
dute.Tasunak :Lege elkarkorra :Trukakortasunaren legea :Konjuntzio eta disjuntzio legeak dira :Banaketa legeak :Adibidea : balio logiko bera dute "autoa gorria da eta bi edo lau ate ditu" eta "autoa gorria da eta lau ate ditu edo gorria da eta bi ate ditu" perpausek.
Morganen legeak :Adibidez : "ez da handia eta gorria" eta "ez da handia edo ez da
gorria" bat datoz.Dedukzio legeak.Sinplifikazioa :Baldin eta "handia eta gorria" bada, "gorria da" betetzen da zehazki.Konjuntzioa :
II.IV Inplikazioa :
p perpausak q inplikatzen du,adierazten da, eta proposizio hori egia izango da baldin eta p egia denean q ere egia bada. Hau da balio taula:Inplikazioa irakurtzeko beste modu bat ere bada : baldin eta p orduan q, edo p gertatzen bada, orduan q gertatzen da, edo p baldintza nahikoa da q-rentzat. p perpausa q gertatzeko baldintza nahikoa dela idaztekojartzen da.Tasunak: inplikazioa ez da ez elkarkorra eta ez trukakorra, baina ondoko lege hau betetzen du :Hortaz, inplikazioa ukapenaren eta disjuntzioaren bidez ere lordaiteke.Kontrajartze Legea:"Euria egiten badu lurra bustitzen da" perpausak "lurra bustita ez badago ez du euririk egin" perpausa inplikatzen du.Esportazio Legea:"Baldin eta bero egiten badu eta eguzkia badago, orduan hondartzara noa" eta "baldin eta bero egiten badu beraz eguzkia badago hondartzara noa" perpausak elkarren baliokideak dira.Dedukzio legeak inplikazioarekin :Modu PonensAdibidea : "euria egiten badu lurra bustitzen da" eta "euria ari du" perpausetatik "lurra bustitzen da" ondorioztatzen da.Modu TollensAdibidea : "euria egiten badu lurra bustitzen da" eta "lurra ez dago bustita" perpausetatik "ez du euririk egin" ateratzen da dedukzioz.Silogismo hipotetikoa
II.V. Baliokidetasuna :
p, q perpausak emanik, baliokideak direla esaten da etaidazten dira, baldin eta aldiko balio logiko berberak hartzen badituzte, alegia biak aldi berean egia ala gezurra badira. Era berean, esaten da p egia dela baldin eta soilik baldin q egia bada, edo p q-rentzako baldintza beharrezko eta nahikoa bada. Kasu honi dagokion balio taula:Baliokidetasun legeak :Bi perpaus elkarren baliokide direla frogatzeko egia eta gezurra balioak kasu berberetan hartzen dituztela erakustea aski da. Adibidez, baliokidetasunaren azken legea frogatzeko :
II.VI. Baztertzea eta bateraezintasuna:
p eta q perpausen baztertze esaten zaio pWq adierazten da, eta p edo q baina ez biak irakurtzen ondoko balio taula duen perpausari :Bateraezintasuna : p eta q perpausak emanik, p eta q-ren bateraezintasun deitzen zaio,, p eta q biak egia ez direnean egia den perpausari. Bere balio taula hau da :
II.VII. Tautologia eta kontraesanak :
Beti egiazko balioa hartzen duten perpausek tautologia izena dute, eta beti gezurrezko balioa hartzen dutenak kontraesanak. Tautologia adierazteko T ikurra erabiltzen bada eta kontraesana adierazteko F erabiltzen bada, zera ondorioztatzen da :- Tautologiak dira :- Kontraesanak dira :Tautologien eta kontraesanen tasunak dira :
3. Predikatuen logika
Perpaus sinple batek subjektu bat eta predikatu bat ditu. Termino
hauek finkoak izan daitezke, edo banakoez osaturiko multzo baten
baitako edozein elementu, zehaztu gabeko elementu bat. Lehenengo
kasuak konstanteak dira, eta bigarrenak aldakorrak.Adibidez "Ana bilbotarra da" perpausak subjektu finko bat du.
Aldiz, "X bilbotarra da" kasuan subjektua aldakorra da. Osagai aldakor
bat gutxienez duten perpausez osaturiko adierazpenari perpaus funtzio
deitzen zaio. Aldagaiaren ordez konstante bat jartzen bazaio funtzioari
argumentu bat ematen zaiola esaten da. Kasu horretan, funtzioak
egiazko balioa hartuko du argumentuak perpausa egia bihurtzen badu,
eta balio faltsua, konstanteak balio hori ematen badio perpausari.Badira hitz batzuk, adjektibo zehaztu gabeak oro har, perpaus
funtzioari egiatasuna ematen diotenak. Hitz hauei kuantifikatzaile
deitzen zaie.Kuantifikatzaile unibertsala : kuantifikatzaile unibertsala egia da, funtzioak kuantifikatzaile hori definitzen den balio multzo guztirako balio duenean.adierazten da, etaguztirako irakurtzen da, x-ek aldagia adierazten du eta A aldagaiak balioak hartzen dituen multzoa da. Kuantifikatzaile unibertsala duen perpaus batek forma hau du :A multzoko elementu guztietarako perpaus funtzioa egiaztatzen
da, non F den perpaus funtzioa, eta Fx den aldagaiak x balioa duenean
funtzioak hartzen duen balioa. Adibidez "zaldi guztiek dute
isatsa" perpausak esan nahi du zaldien A multzoko edozein x elementuk,
x-ek isatsa du F perpaus funtzioaren subjektu gisa jartzen
bada, egiazko balioa ematen duela.Kuantifikatzaile existentziala egia da gutxienez A multzoko elementu
batek F perpaus funtzioa betetzen duenean. Horrela idazten da:Eta irakurtzen da : "Bada A-ko x-en bat F betetzen duena", edo
x-en batek F betetzen du".Adibidea : "aurten egunen batean loteria tokatuko zait" egia da,
baldin eta urtean zehar egunen batean tokatzen bazait loteria. Egia
da, halaber, bi egunetan tokatzen bazait loteria, edo urteko egun
guztietan tokatzen bazait ere. Urteko egun bakar batean ere tokatzen
ez bazait soilik izango da faltsua.Kuantifikatzaile unibertsal baten ukapenak kuantifikatzaile existentziala
ematen du, eta alderantziz :Adibidez : ez bada betetzen "zaldi guztiek isatsa dute", hori gertatzeko
arrazoia da "zaldiren batek ez du isatsik". Egia ez bada "egunen
batean loteria tokatuko zait", horren arrazoia da "ez zait egun
bakar batean ere loteria tokatuko".Perpausen logikako legeak kuantifikatzaileekin :