Literatura Unibertsala»Idazle hautatuak
Italo Calvino (1923-1985)
Italo Calvino IL Mundu Gerraz geroztik Italiak eman duen idazlerik garrantzitsuenetako bat izan da. Oso kontalari orijinala izan zen, oso bere gisakoa, aldi berean errealista eta irudimen neurrigabekoa. Calvinok lan handia egin zuen Italiako kulturan ere, argitalpenen munduan batik bat.
Literaturaz
Italo Calvinoren liburuen egitura oso
garbia da, zehatz aztertua eta landua baitzuen
XIX. mendeko nobela, eta axaleko
guztia kendu ondoren, mamia baizik ez
zuen baliatu bere liburuetako narraziogai.
Calvinoren beraren esaldi batek definitzen
du literaturaz zuen ikuskera : «Mundua guk
uste baino zabalagoa eta konplexuagoa da.
Gizakia eta gauzak abstrakzio bihurtu dira.
Literatura berriak munduaren neurri berrien
-edo ez hain berrien- konplexutasun handiaz
kontu eman beharra du.»
Lezioni americane. Sei proposte per il
prossimo millennio (1988, Ameriketako ikasgaiak
. Sei ohar gogoan hartzeko datorren
milaldian) liburuan literaturak hartu beharreko
bideak sei aukeratan laburbildu zituen
: arintasuna / astuntasuna, bizkortasuna
/ moteltasuna, zehaztasuna / zehaztugabetasuna,
argitasuna / iluntasuna, aniztasuna
/ bakartasuna, sendotasuna / sendotasunik
eza. Aukera horien artean Calvinok lehenengoa
aukeratu zuen beti, harentzat literaturak
arina, bizkorra, zehatza, argia, polifonikoa
eta sendoa behar baitzuen izan,
nahiz, hala eta guztiz ere, kontrako aukera
ez zuen baztertzen, maiz berak egindako
aukeraren balioa ematen ere baitzion.
Hasiera-hasieratik, eta testu errealistak
alde batera utzirik, jabetu zen Calvino literatura
errealistak errealitateaz zuen ikuspuntu
mugatuaz, errealitate literarioaren konplexutasunaz,
eta, hala, nahitaez errealitateari
buruz alegoriaz eta metaforaz hiz egin
beharraz, zeharka, alegia. Horrekin batera,
gero eta kritika zorrotzagoa egin zien egile,
testu, pertsonaia eta irakurle kontzeptu
klasiko eta azken batean erromantikoei, etaestrukturalismoaren eta semiotikaren ondorengo
ikuspegitik heldu zion literaturari,
ikuskera zientifikoago bat eman nahian, beti
izan baitzuen Calvinok zientziaren eta literaturaren
arteko lotura gogoan, ez alferrik
gurasoak biologoak baitzituen.
Errealismotik fantasiara
Italo Calvino Santiago de las Vegas-en
(Kuba) jaio zen, 1923an, eta Erroman hil
zen 1985ean. Haurtzaroa eta nerabezaroa
Italian igaro zituen, San Remon, giro zientifiko,
antifaxista eta laiko batean. Mussoliniren
hondamenaz geroztik, unibertsitateko
ikasketak utzi zituen, makian sartu zen,
eta Garibaldi brigadetako gerrillariekin ari
izan zen borrokan. Gerra, indarkeria eta
heriotza gertutik ezagutzeak garrantzi handia
izan zuen bere bizitzan, eta hala islatu
zuen bere lehen liburuan Il Sentiero dei nidi
di ragno (1947, Armiarma habien bidezidorra)
. Liburu horretan Calvinok Italiako
erresistentziaren giroa ekarri zuen gogora,
eta geroztik bere obrako elementu bereziak
izan ziren ezaugarri orijinal batzuk zituen.
Hamar urteko mutiko harpa jole bati gertatutakoak
kontatzen dira liburu horretan,
nola ustekabean partisano talde batekin
ibiltzea egokitu zitzaion, eta han zer ikusi
eta zer egin zuen.
Eleberri pikaresko eta basa horretan
samurtasunezko gertaldiak tartekatzen dira,
eta etengabea da gizartea aldatzeko itxaropena,
nahiz zeharka adierazia dagoen. Calvinok
uko egiten zion idealizazioari, halako
lotsa eta begiramena zuen bere pentsaera eta
bere esperientziak zuzenean adierazteko,
eta, hortaz, inpertsonaltasunari eta urruntasunari
atxiki zitzaion beti, bere sentiberatasun
handia mozorrotzeko edo. Nolanahi ere,
modu errealistan kontatutako kontakizun
krudel eta odoltsu hori fantasia hutsezko
elementuz dago etengabe tartekatua. Irudimenezko
alderdia lantzea eta alegiazko
kutsua Calvinok bere obra osoan landu zituen baliabideak dira. Nolanahi ere, alde
handia zegoen liburu horren eta neoerrealismoaren
artean, hura baitzen Italian II.
Mundu Gerra ondoren nagusitu zen joera.
Garai hartan bertan Calvino Einaudi argitaletxean
hasi zen lanean, laguntzaile gisa,
Turinen, Cesare Pavese eta Elio Vittorini
idazleak lankide zituela ; hartara, Calvinok
eragin handiko lana egin zuen Italiako argitaralpenen
munduan.
Hurrengo liburua 1958an argitaratu zuen,
I Racconti (Kontakizunak), gerra aurrean
eta gerra ondoan girotutako ipuin bilduma
. Bere garaiko gizartea islatu nahi izan
zuen, borroka urteetako itxaropenak zapuztu
izanak sortzen zion etsipenaz, ironia batzuetan
irribarretsuz eta bestetan garratzez.
Garai hartako munduaren arazoak, kezkak,
bidegabekeriak eta absurdua dira ipuin horien
gertalekua, nahiz barregarriak izanagatik
estutasuna darion horietako askori.
Horietako ipuin batzuei -Eraikuntzako espekulazioa
eta Smog hodeia- gizarte eta
politika sistema jakin baten salaketa nagusitzen
zaie itxuraz denbora-pasa hutsezko
ziren kontakizunei, baina, itxurak itxura,
Calvinoren liburuak ez ziren inoiz denbora-pasa
hutsezkoak.
Gure arbasoak
I Nostri Antenati (Gure arbasoak) da
Calvinoren obran garrantzi handia izan zuen
bilduma baten izenburua, hiru kontakizunek
osatua : Il Visconte dimezatto (1952,
Bizkonde erdibitua), Il Barone rampante
(1957, Baroi goititua), eta Il Cavaliere inesistente
(1959, Existitzen ez den zalduna).
Hiru ipuin filosofiko dira, lehenengo biak
XVIII. mendean girotuak, eta hirugarrena
Erdi Aroan. Ezinezko gertaera eta pertsonaia
fantasiazkoak abiapuntutzat harturik, umoregile
handien zorroztasunaz landu zituen
Calvinok kontakizun horiek. Aurrenekoan,
kanoi bala batek erdibitutako bizkondea daprotagonista, bere zati bakoitzak, bata ona
eta bestea gaiztoa, zeinek bere bizitza independentea
dute, aldi berekoa, baina elkarren
guztiz kontrakoa. Bigarrenean, familiak
zorrotz eta estu hartua daukanez, zuhaitzetara
igo eta betiko han bizitzea erabaki duen
baroi gazte baten historia kontatzen da.
Hirugarrenean, barnean pertsonarik ez duen
armadura huts bat da protagonista.
Fantasiazko mundu batean kokatu zituen
beraz Calvinok halako estura eta zirrara
kutsu bat darien kontakizun horiek.
Askatasun osoz eta ironia handiz daude
kontatuak, eta gizarte eta familia harremanei
buruz eta historiari buruz gogoeta egiten
dute ; Calvinok moralista zorrotz eta
kezkatu baten gisara jokatu zuen, eta ustez
errealistagoak eta egunerokotasunari atxikiagoak
diren kontakizunetan bezain arretatsu
eta arduratsu aipatu zituen giza izateari
dagozkion arazoak.
Calvinorengan ironia eta fantasia elkarri
loturik daude, eta joera anbiguo horren
bidez halako urruntasun bat izan nahi zuen
kezkatuta zeukaten gaiak lantzerakoan.
Itxura denez, Calvinok ez baitzuen gustukoa
gizarte edo politika arazo bati aurrez aurre
ekitea.
Politikaren kezkak eta zalantzak
1956an, Calvino, beste hainbat intelektualekin
batera, Italiako alderdi komunistatik
atera zen sobietarrek Hungariako matxinada
zapaldu izanaz protestatzeko, alderdi horretako
kide izan baitzen gerraz geroztik. Erabaki
horrek krisi handia sortu zuen Calvinogan,
erresistentziaren garaiko politika eta
gizartea erro-errotik aldatzeko itxaropen handiak
gerra ondoren zapuztuta gelditu zirela
ikusteak sortua zion etsipena areagotu egin
baitzitzaion, eta azkenean gainezka egin.
Zalantzako urteak izan ziren haiek Calvinorentzat,
askoz gutxiago idatzi zuen, eta
buru-belarri ari izan zen argitaletxeko lanetan
. 1956an italiar alegien antologia zabal
bat argitaratu zuen ; hain zuzen Calvinor
egoki zegokion generoa eta alorra zen hura.
Bestalde, Il Menabo literatura aldizkari ospetsuaren
zuzendari izan zen, Elio Vittorinirekin
batera ; aldizkari hartan idazle gazte
askok bere lehen obrak argitaratu zituzten,
eta garai hartako literatura eztabaida nagusiak
bideratu zituen. Aldizkari horretan bertan
bere poetikarako oso garrantzitsuak gertatu
ziren saiakera batzuk argitaratu zituen,
non, besteak beste, gaitzesten baitzituen aldi
berean errealitate historikotik harro baino
harroago bakarturik zegoen abangoardiaren
jarrera, eta, bestalde, ustez «objektibotasunari»
atxikia zegoen jarrera, errealitate hurbilaren
aurrean epai kritikoa eta arrazoibidea
alde batera utziak zituelakoan.Garaitsu hartakoa du Calvinok La Giornata
d'uno scrutatore (1963, Boto kontalari
baten laneguna), hauteskunde bulego
batean aholkulari gisa berak erruki etxe batean
bizi izan zuen esperientzia kontatzen
duena. Italian, gerra ondoren, hain zuzen
Demokrazia Kristaua alderdiaren eta Alderdi
Komunistaren arteko liskarra gorenean zegoenean,
nagusitua zen hauteskunde sistema
kritikatzen zuen.
Giza komedia fantasiazko mundu batean
1965ean Calvinok ipuin bilduma bat
argitaratu zuen (Cosmicomiche), eta 1967an
beste bat (Ti con zero), tankera beretsuko
ipuinekin. Molde zeharo berri batean zeuden
idatziak liburu horiek. Fantasiaz eta
irudimenaz baliatzeko joera muturrerago
eramanez, mundua oraindik erabat bukatu
gabe dagoen gertaleku batean kokatu zituen
kontakizun haiek ; zelulak, nebulosak, eta
beren bilakaera oraindik bukatu ez duten
izakiak dira ipuin horietako protagonistak.
Umorea darie kontakizun horiei, eta ironia
handiz deskribatu zituen guretzat ezaguna
den denboraz, espazioaz eta izakiz osatutako
mundu bat, baina ezin ahoskatuzko
izena duten (Qwfwq, Xlthl) eta ez formarik
eta ez zeregin edo izate jakinik duten
pertsonaien bidez auzitan jarri zuen bere
garaiko gizakiaren nartzisismo bere buruaz
hanpatua. Ezin definituzko izaki horiek
edozein gizakik bezala hitz egiten dute, eta
alegoria oso berezi batez egiten du liburu
horretan Calvinok bere-berea duen gogoeta
giza komediari buruz, giza harremanei
buruz, eta haien koherentzia ezari eta logika
ezari buruz.
Il Castello dei destini incrociati (1968-
1971, Patu gurutzatuen gaztelua) liburuan
tarot jokoak eskaintzen dituen konbinazioez
baliatu zen historia batzuk kontatzeko.
Kartak partitzen dituen pertsonaia idazlearen
beraren metafora bat da, kartetako irudiak
ateratzeaz gainera haiek interpretatzen
saiatzen baita. 1972an Calvinok Le Cittd invisibili
(Hiri ikusezinak) argitaratu zuen,
Marco Poloren eta Koublai Khanen arteko
elkarrizketak biltzen dituena. Hiri jakin baten
deskribapena egiten da hizketa bakoitzean,
baina hiri horiek ez dira existitzen,
ezpada hitzen bidez baizik, eta hitz horiek
bi pertsonaia horiengan sortzen dituzten irudien
bidez. Calvinok berak zuen jokabidearen
metafora islatzen da elkarrizketa horietan,
literatura sorkuntza ez baitzen, haren
ustean, irakurleak parte hartu arte bukatzen,
alegia, irakurleak liburua irakurtzen zuen arte.
Gai hori bera landu zuen Calvinok Se una
notte d'inverno un viaggiatore (1979, Baldin
negu gau batez bidaiari batek) nobelan.