Literatura Unibertsala»Idazle hautatuak
Jean Paul Sartre (1905-1980) Albert Camus (1913-1960)
Bi idazle filosofo : parekotasunak eta aldeak
Jean-Paul Sartre (Paris, 1905-1980) eta
Albert Camus-en (Mondovi, Aljeria, 1913 -
Villeblin, Yonne, 1960) bizitza, obra eta
ideiak paretsuak izan ziren, baina aldi
berean desberdinak. Adinez alde handirik
ez zutenez gero, gertaera historiko berak
bizi izan zituzten, herri berean, Frantzian
(kultura berekoak ziren beraz), eta, politikan
berriz, ezkerrekoak izan ziren biak.
Antzeko moduan ulertu zituzten bizi izan
zituzten gertaera historiko inportanteak :
ohartu ziren Espainiako Errepublikaren
kontrako altxamenduaren nolakotasun ideologikoaz
eta garrantziaz ; Bigarren Mundu
Gerran Erresistentzian lan egin zuten, eta
bata zein bestea konturatu zen armak isiltzean
bukatzen dela gerra, baina ez iraultza,
aspalditik datorrena ; hortaz, gizonaren
askapen prozesua bultzatu behar zelakoan,
ideia horiek zabaltzeko bideak sortu zituzten
: Camus-ek, Combataldizkaria (1944) eta
Sartre-k, Les TempsModernes ( 1946). Aljeriako
Nazio Askapenerako Frontearen alde
egin zuten biek Frantziaren kontrako borrokan,
eta Stalin-en izua salatu zuten
ezkerreko oso jende gutxik halakorik egiten
zuenean. Azken finean, bat zetozen
Sartre eta Camus intelektualaren konpromisoa
ulertzeko moduan, praxia eta teoria
bateratu beharrean alegia. Egia da ikusmolde
hori belaunaldi oso batena ere bazela,
baina egia da halaber belaunaldi haren
buruzagi izan zirela Sartre eta Camus.
Sartre-k zioenez, "idazlearen eginbeharra
bidegabekeria guztien kontra jokatzeada, edonondik datozela ere" (1947, Questce-que
la litterature? [Zer da literatura?]), eta
etika estetikaren gainetik jartzen zuen: hau
da, literaturaren eginkizun soziala gogorarazten
zuen, une hartan ia ahaztua. Izan ere,
bai Sartrek bai Camusek beren ideiak adierazteko
erabili zuten literatura, eta horrexegatik
irakurri (irakurtzen) dituzte, eta
eztabaidatu (eztabaidatzen), filosofoek
bezala literaturgileek ere. Filosofiak eta literaturak
sinbiosi perfektua lortu zuten
haien lanetan. Frantses kulturaren une argitsuenetako
batean, inguruan zituztelarik
Hluard, Gide, Merleau-Ponty, Valery, Mauriac,
Malraux, Aragon, Breton, Bataille, Simone
de Beauvoir, biak nabarmendu ziren,
eta biei eman zieten Nobel saria, Camus-i
1957an, Sartre-ri 1964an (Sartre-k uko egin
zion sariari). Alabaina, askatasunaren eta
askatasunaren kontrako eraso ororen salaketak
deseroso bihurtzen zituen edozein sistematan
. Gidaritzat hartu zituzten 60ko hamarraldiko
gazte iraultzaileek.
Beren garaiko kulturak existentzialisten
artean sailkatu zituen biak. Camus-en protestek
ezin izan zuten hura eragotzi. LeMythe
de Sisyphe (1942, Sisiforen mitoa), egilearen
ustez existentzialismoaren kontrako
aldarrikapen zena, pentsamolde harexen
agerpentzat hartu zen. Camus-ek arrazoi zuen
ordea. Existentzialismoa oso zentzu zabalean
hartuta bakarrik esan daiteke Camus
higikunde horretan sartzen dela. Azkenik,
L Flomme revolte (1951, Gizon matxinatua)
lanak eta ondorengo Sartre-rekiko hausturak
(1952) argi asko utzi zituzten Camus-en
ideiak. Auzi hau ulertzeko ordea, kontuan
izan behar da ardatz bera zutela bi idazleen
filosofiek : gizabanakoak berak duen oinarrizko
balioa, aldi berean balio oinarri-emailea
dena, eta existentziaren nagusitasuna.
Askatasunean jarri zuten biek gizakiarenfuntsa, eta askatasun hori errealitatearen
errotikako kontingentziatik sortzen da.
Bere lehen eleberrietan -La Nausee
(1938, Nazka, Sartre), L Etranger (1941, Arrotza,
Camus)- agertzen ziren ideiak, adiskidetasunak
eta urteetako lankidetzak, aski
dirudite bi idazleak existentzialistatzat hartzeko
. Sartre eta Camus-en arteko aldeak
ere inportanteak dira ordea. Sartre-k gizakiaz
zuen kezkak asmo sistematizatzailea izan
zuen beti : lehenbizi, ontologia fenomenologikoa
eskainiz L Etre et le Neant (1943, Izatea
eta ezereza)-, eta, bigarren, existentzialismotik
abiaturik, filosofia marxistaren baitako
antropologia bat jaso nahi izan zuelako.
Sartre-ren gizakia gizaki iraultzailea da, historiaren
interpretazioarekin konprometitua
dagoena. Camus-en ardura, hasteko, gizakiaren
askatasuna eragozten duen gauza orotan
dago, eta, bestetik, gizaki librea egin nahi
du bere konpromisoaren funts bakarra.
Camus-en gizona gizon matxinatua da, bere
askatasuna konkistatu ondoren zer egin
erabakiko duena. Sartreren testu filosofikoak
sistematikoak dira ; testu irekiak dira
berriz Camus-enak.
Argitaletxe berean argitaratzen zuten,
Gallimard-en -idazle aurrerakoi gehienena
zen hartan-, eta Pariseko giro berean mugitzen
ziren. Sartre Combat-eko lankide izan
zen, eta urteetan izan zen Camus-en zuzendarikide
Les Temps Modernes aldizkarian.
1952an lankidetza hori hautsi zen arren,
errespetu handia gorde zioten beti elkarri.
Hausturaren zergatiak argigarriak dira bi
idazleon arteko aldeak ulertzeko. Gerra bukatu
zenean, Sartre-k bere gizarte eta politika
konpromisoa sendoagotu nahi izan zuen,
eta gehiago hurbildu zitzaion Alderdi
Komunistari. "Gerra hotza" iritsi zenean, hautatu
beharra zegoela iruditu zitzaion : Sobiet
Batasuna ala Estatu Batuak. Bazekien ez zela hautu erraza : "... ez dago Europa sozialista
aukeratzerik ; egiteko dago...". Herriak,
zapalduek, Alderdi Komunistari jarraitzen
ziotenez, berak ere, ahalmen kritikoa eta
askatasuna galdu gabe, norabide hura hartu
zuen. Azkenean, 1952an, alderdian sartzen
da Sartre. Kritikoagoa da orain heren
konpromisoa zehazten ez duten intelektualekin
. Camus-en urte haietako prozesua alderantzizkoa
izan zen. Aljeriako Alderdi Komunistako
kide izan zen (1935-1937, egotzi
egin zuten), eta Erresistentziaren garaian
izan zuen konpromisorik handiena. Combat-eko
zuzendaritza uztean (1947), aldendu
zen gehiena militantzia klasikotik, eta
orduan lotu zitzaion gizon matxinatuaren
ikusmoldeari. 1952an, Gizon matxinatuaren
kritika gogor bat agertu zen Sartre-ren
Les Temps Modernes aldizkarian, eta kritika
harexek ekarri zuen banaketa.
Literatura lanak
Sartre eta Camus, biak egin ziren famatuak
gaztetan argitaratutako eleberriekin
(Arrotza, Camus ; Nazka, Sartre) ; eleberriak
dira halaber bien azken obra inportanteak,
La Chute ( 1956, Erorketa, Camus), Lldiot
de la famille (1971, Familiako ergela, Sartre).
Estiloa eta edukiak ordea desberdinak
dira. Bestalde, antzerkian ere oso lan inportantea
egin zuten biek: Sartre-renak dira,
besteak beste, Les Mouches ( 1943, Euliak),
Huis-Clos (1945, Atea itxita), Les Mains sales
(1948, Esku zikinak); Camus-en antzerki
lanetan Le Malentendu ( 1944, Gaizki
ulertua), Caligule (1938, Kaligula), L etat de
siege (1948, Setioa) eta Lesjustes (1950, Zintzoak)
dira seguraski ezagunenak.
Sartre
Sartre-ren eleberrietan ez dago irribarre
edo gozamenik eragingo duen gertaera edo
deskribapenik. Hori dela eta, "literatura
ezkorra" dela esan izan da. Baina hori ez
da guztiz zuzena : egileak berak eman zuen
bere lanaren giltzarria Zer da literatura?
lanean. Prosazko idazleak badaki "hitzak
pistola kargatuak direla" eta "... prosan,
erantsia denean bakarrik [dela] garbia plazer
estetikoa". Sartre-ren arabera beraz,
edukia nagusitzen zaio formari. Sorkuntza
estetiko hutsa poesiaren egitekoa da ; eleberrigilea,
nahi ez badu ere, bere garaian
bizi da, eta garai hori du inspirazio iturri.
Ikuspuntu horretatik, idazle "engage"aren
eredua da Sartre, eta hori guztia kontuan
hartuta ulertu behar dira Sartre-ren eleberriak
. Filosofia politikoaren eta konpromisoaren
gainean daude eraikiak, eta haien
arabera osatuak. Sartre-n pertsonaiak izaki
arruntak dira, egoera jakinetan gertatzendirenak. Nazka-k fenomenologiak Sarirengan
ernatu zituen galderak eta arazoak
erakusten ditu ; Askatasunaren bideak, intelektual
gazteari sortzen zaizkion zalantzak,
bere askatasunaren ikusmoldea eta konpromisoaren
beharra ekintzetan gauzatu nahidituenean. Nazka-n, oharkabean ia, edukiaren
osagarri izan beharko lukeen guztia
(kafetegiak, parkeak, bankuak, liburutegiak,
zuhaitzak), piztu egiten da, bizitza hartzen
du, eta osagai eraikitzaile bihurtzen da.
Haien existentzia protagonistaren existentzian
sartzen da. Salbatzeko ahaleginak
egiten ditu, zentzua lortzeko ahaleginak,
izakien kontingentziatik kanpora geratzen
saiatzen da; baina alferrik da dena, bera ere
kontingentea baita, bakarrik dago eta bakardade
hori ezin du komunikatu.
Antzerkiari dagokienez, esplizituki definitu
zuen Sartre-k berea, "egoerako antzerkia"
: "Baldin eta gizakia egoera jakin batean
librea bada eta egoera horretantxe eta
egoera horrexegatik egiten badu bere hautua,
orduan nahitaezko da antzerkian egoera
errazak eta gizatiarrak erakustea...".
Antzerki pragmatikoa eta didaktikoa da hau
beraz. Denoi dagozkigun alderdiak eta
uneak bilatzen ditu, "elkartasunezko egoerak"
eragin ditzaten. Mugako egoerak dira,
ikusleak teoriak ez bezala hunkituko dituenak
. "Etorkizuneko arazoa ez da izango
nola izan, nola egin baizik". Hala, antzeztokian
gorpuzten dira teoriak : askatasunakonpromisoa
Euliak, Esku zikinak-en ;bestea-heriotza, Atea itxita, Morts sans sepulture-n
(1946, Hilobirik gabeko hildakoak)
. Forma trajikoa aukeratu zuen aurkezpenerako
; bere heroiak heroi borrokalariak
dira, faxismoaren kontra, gerra hotzean, kapitalismoaren
kontra, hedabideen iruzurraren
kontra. Eleberrietan bere ideiak igorri
zituen Sartrek, eta antzerkian esplikatu.
Camus
Camus-ek antzerkia landu zuen eleberria
baino gehiago. Hala ere, eleberri inportanteak
idatzi zituen, Arrotza eta La peste
(1947, Izurritea) bereziki. Sartre-renak bezala,
tesizko nobelak dira hauek ere. Arrotzako
protagonistak, Mersaultek, bere azken
egunak kontatzen dituenean, bere biografia
baino gehiago agertzen du. Deskribapenaren
azpitik, gizonak inguratzen duenarekin
dituen arazoak kanporatzen dira, eta,
hala, gutako edozein izan daitekeela Mersault
ohartzen da irakurlea. Arrotza egileak
"absurduaren zikloa" deitu zuenekoa da.
Absurdu hori ordea, izan, ez da ezer berez,
aitzitik, gizakia-mundua harremanaren
ezaugarri nagusia bezala agertzen da. Harreman
horren ezaugarria kontigentzia dela
erakusten digu pertsonaiak ; bizi ditugun
uneen balioa edo esanahia ez datoz kanpotik:
une horiexetan dago eta une horiexetan
agortzen da. Izurritea ere, Camus-en
obra guztiak bezala, mundu itxi bat da.
Pertsonaia nagusiek eredu desberdinak gorpuzten
dituzte : Rieux doktorea, Peneloux
apaiza eta Tarrou idealista. Egoera gero eta
zailagoan jartzen ditu egileak ; izurritea urruti
dagoenean erraza da norberaren ideiei lotzea
; baina hurbil dagoenean, hilotzez inguratu
gaituenean, geratzen den gauza bakarra
denean, ideiak apurtzen hasten dira ;
transzendentzia ezabaturik, gizakia baino ez
da geratzen. Gizakiaz arduratzea, gizaki
hutsa izan nahia, ez besterik, horixe da
zailena.
Camus-en antzerkiko pertsonaiek absurdua,
beren mugak, onartu egiten dituzte,
eta haiexen gainean saiatzen dira mundu
hobe bat eraikitzen. Horregatik ez dira ereduzkoak,
eta Sartre-renak bezala, egoera jakinetan
aurkitzen ditugu. Camusen obretan
unibertso itxiak deskribatzen dira ; protagonistek
beren mundua nola eraiki duten
erakusten digute : ezin dugu haien atzetik
joan, baina geure askatasunean pentsarazten
digute. Bizitzaren esanahia eta balioa
izan ohi dira beti abiapuntuak, baina Camus-ek
aldatu egiten du hori : pentsatzen
hasi orduko, hautsi egiten da errealitate ordenatua,
eta absurdua nagusitzen. Batasun
nahiak, absolutuaren irrikak, sorrarazten du
absurdua, munduak ihes egiten baitigu.
Gure desirek ez dute mugiarazten, bere
horretan jarraitzen du. Zer egin daiteke?
Salbazioa gizakiaz kanpo bilatzeak (ideia
transzendenteak eta utopiak) edo, existentzialismoak
egiten duen bezala (Camusen
arabera), ezezkotasunari lotzeak, inora
ez daramate. Camus-ek hirugarren bide bat
erakusten du bere antzezlanetan : giza bizitzaren
osagai gisa absurdua onartu, eta,
hortik, zorionaren bila joan : gizataldearen
matxinatzea bihurtuko den gizabanakoaren
matxinatzea.