Literatura Unibertsala»Idazle hautatuak
Andre Breton (1896-1966) Louis Aragon (1897-1982)
Andre Breton eta Louis Aragon frantses
idazleak surrealismoaren aitzindari gisa nabarmendu
ziren. Dada higikundea Zurichen
agertu zen 1916. urtean, baina eragin handia
izan zuen eta berehala zabaldu zen,
hesteak beste, Frantziara, nahiz eta Suitza
ez bezala, I. Mundu Gerran burubelarri sartuta
zegoen Frantzia garai hartan. Garaitsu
hartan hasi zuen Andre Bretonek (1896-
1966) Tristan Tzara errumaniar dadaistarekin
gutun bidezko harremana, eta haren
bidez hedatu zen dadaismoa Frantziara.
Bretonek berehala ikusi zuen dadaismoak
lotura handia zuela Apollinaireren
eraginez adierazpidearen alorrean berak
egindako ikerketekin. Bretonen eta haren
jarraitzaileen ikerketa horietan nagusietako
bat esaldiak taldean osatuz egin zutena da ;norberak hitz bat txertatu behar zuen esaldian,
eta hitzak zein kategoria gramatikal
izan behar zuen esaten zitzaion soilik. «Cadavre
exquis» («hilotz aparta») izena jarri zioten
jolas hari, hitz horiekin hasi baitzuten
lehenengo esaldia. Dadaismotik abiaturik,
beraz, baina higikunde hari bere ekarpenak
eginez eta bere ideien arabera sortu
zuen surrealismoa, 1924 inguruan argitara
emandako manifestuarekin.
Bretonek hasitako bideari jarraitu zioten
beste zenbait egileren artean, aipagarria
izan zen Aragonek bere karreraren hasieran
higikunde haren ideietan oinarri harturik
egindako lana, baina geroago ikusiko
den bezala, 1930. urtearen inguruan surrealismotik
aldenduz joan zen eta errealismo
sozialaren bideari heldu zion.
Andre Breton
Andre Breton frantses olerkari, saiakeragile,
kritiko eta argitaratzailea Tinchebrayn
jaio zen, Frantziako Orne departamenduan,
1896an eta Parisen hil zen 1966. urtean.
Breton izan zen surrealismoaren sortzaileetako
bat eta higikunde horrek eman zion
ospea. Hark jarri zion, hain zuzen ere, surrealismoari
izena, Apollinaireren drama baten
azpititulu batean oinarriturik.
Surrealismoaren aitzindaria
Bretonek medikuntza ikasketak egin zituen
eta adimenaren gorabeherekin kezkatu
zen batez ere ; I. Mundu Gerraren garaian
erietxe psikiatrikoetan jardun zuen lanean.
Freuden lanak ezagutu zituelarik, subkontzientearen
kontzeptuak erakarri zuen batez
ere. Eta kontzeptu horretan sakondu
nahian hasi zen, hain zuzen ere, idazketaren
inguruko esperimentuak egiten.
Bretonen literaturan antzematen denez,
eragin handia izan zuten harengan psikiatriak
eta olerkigintza sinbolistak, Apollinairek
batez ere, eta haien eraginez elkartu
zen, hasieran, higikunde dadaistaren
jarraitzaileekin. Aipagarria da, alde horretatik,
Bretonek Tzara dadaistarekin izan
zuen gutun bidezko harremana, nahiz eta1934 ingurutik aurrera heren arteko lotura
hori eten egin zen.
1919. urtean, Litterature aldizkaria sortu
zuen Aragon eta Soupaultekin batera, eta
surrealismoaren oinarrietako bat izango zen
idazketa automatikoa lantzen hasi ziren bertan
. 1922an surrealisten kongresu nazional
bat proposatu zuen Bretonek, surrealismoak,
higikunde literario soil izateaz haraindi,
gizadia erro-errotik aldatzeko helburua duela
zioen ideian oinarriturik. Kongresua ez zen
aurrera atera ordea, eta orduan hasi ziren sortzen
surrealismoaren jarraitzaileen arteko
tirabirak eta hausturak, Bretonen eta Tzara
eta Aragonen arteko gorabeherak esaterako.
Gorabeherak gorabehera, Breton gelditu
zen higikunde surrealistaren buruzagi eta
berak argitaratu zuen, 1924an, Surrealismoaren
manifestua, higikunde herriaren printzipioak
biltzen zituen agiria. Besteak beste,
ametsaren eta erralitatearen arteko muga
deuseztu nahi zuen surrealismoak, arrazoia
eta eromena, objektibotasuna eta subjektibotasuna
elkartu nahi zituen eta kontzientziaren
mugak zeintzuk ziren ikertu nahi zuen.
Dena dela, benetako haustura 1929an
gertatu zen, Bretonek Surrealismoaren bigarren
manifestua argitaratu zuenean, nahiz
eta oraindik ez zen garbi ikusi arrazoipolitikoak zeudela tarteko. Izan ere, Bretonek,
heste surrealista askok bezala, harreman
estua izan zuen ezkerreko alderdiekin
eta herak ere alderdi komunistarekin
bat egin zuen 1930ean, baina gero kaskartuz
joan ziren alderdiarekiko harremanak
eta 1935ean harreman hura eten egin zuen,
nahiz eta marxismoaren ideiekiko hurbiltasuna
antzeman zaion handik aurrera ere.
Haustura haren ondoren Aragon, Tzara eta
alderdi komunistarekin bat eginik jarraitu
zuten beste zenbait kide egotzi egin zituen
Bretonek bere taldetik.
Alemaniarrek Frantzia okupatu zutenean,
Bretonek Estatu Batuetara ihes egin
behar izan zuen. 1940-1946 bitartean Estatu
Batuetan bizi izan zen, baina urte hartan
Frantziara itzuli zen. Bitarte horretan, 1942.. rtean erakusketa surrealista bat antolatu
zuen eta beste manifestu bat argitaratu zuen,
besteak beste.
Literatura lanak
Bretonen literatura lan nagusietako bat
Soupaultekin idazketa automatikoan oinarriturik
idatzi zuen Les Champs magnetiques
(1920, Eremu magnetikoak) izan zen. Azpimarratzekoa
da idazketa automatikoa ez zutela
hartzen esperimentu soil gisa, literaturarako
baliabide gisa baizik, testu puru eta garbiak
sortzeko baliabide gisa, hain zuzen ere.Baina lan horrez gainera aipagarriak ditu
Nadja (1928, Nadja) kontakizuna, eguneroko
gertaerak ondoez psikologikoekin nahasturik
agertzen dituen antinobela gisa har
daitekeena ; L Immaculee Conception (1930,
Sortzez Garbia), Paul Elouardekin batera
idatzia ; ametsaren eta errealitatearen arteko
lotura aztergai duten Les Vases Communicants
(1932, Hodi komunikatzaileak), eta
L Amour fou (1937, Maitasun eroa) etab.
Baina lan horiez gainera, kontuan hartzekoak
dira Bretonen lan teorikoak eta kritikoak
: Les Pas perdus (1924, Urrats galduak),
Le Surrealisme et la peinture (1926,
Surrealismoa eta margolaritza), La Cle des
champs (1953, Zelaietako giltza), etab.
Louis Aragon
Louis Aragon, Louis Andrieux jaiotza izenez, 1897. urtean jaio zen Parisen eta han bertan hil 1982an. Surrealismoaren aitzindaria izan zen Bretonekin batera, eta harekin batera sortu zuen Litterature aldizkaria 1919. urtean.
Surrealismoarekiko atxikimendua
Aragon izan zen, esan bezala, surrealismoaren sortzaileetako bat, eta joera hari jarraituz idatzitakoak ditu obra nagusietakoak . Obra ugari utzi zituen arren (hogei bat olerki liburu eta berrogeita hamar bat hitz lauzko), lehenengo urteetako obren arteanazpimarratzekoak dira : Feu de joie (1920, Pozaren sugarra) eta Le mouvement perpetuel (1924, Betiereko mugimendua) olerki liburuak eta Lepaysan de Paris (1 926, Parisko baserritarra) ipuina. Urte haietan idatzi zuen halaber, Traite du style (1928, Estilo tratatua), estetikari buruzko obra.
Errealismo sozialaren bidetik
1927. urtean alderdi komunistan sartu
zen Aragon, garai hartako beste surrealista
asko bezala, harreman estua baitzuen surrealismoak
ezkerreko ideiekin. Baina harrezkero
surrealismotik aldenduz joan zen
eta 1928. urtean Elsa Triolet errusiar idazlea,
bere emazte izango zena, ezagutu ondoren
eleberri sozialak eta historiko-politikoak
idazten hasi zen : Le monde reel
(Mundu erreala), 1947an argitara emandako
zikloa eta Les communistes (Komunistak,
1949-1951), sei eleberriz osaturiko
zikloa, amaitu gabe utzi zuena, dira bide
horretan aipagarriak. Dena dela, surrealismotik
errealismo sozialera egindako bidea
ez zen bat-bateko kontua izan, eta
hasierako obretan ikus daiteke errealismoaren
eragina eta geroagokoetan agertzen
dira, orobat, surrealismoaren zenbait
ezaugarri. Le tresor des jesuites (1929, jesuiten
altxorra) da lan horietako bat, dadaismo-surrealismotik
hurbilekoa, nahiz eta
bide hartatik aldentzen hasita zegoen garaian
idatzia izan.
Aragon sobieten aldera lerratuz joan
zen, beraz, 1928 inguruaz gero, eta Bretonekiko
harremanak kaskartzea ekarri zuenhorrek. Aragonek sobietarren goratzarrea
egin zuen, esaterako Persecute persecuteur
(1931, Esetsia esesle) eta Hourra l'Oural
(1931, Gora Ural) olerkietan, eta Breton berriz,
Trotski erbesteratuaren alde agertu zen
garai hartan. Aragonek, bestalde, Bretonen
bigarren manifestu surrealistaren idealismoa
baztertu zuen. Bien arteko harremanak
1933an eten ziren azkenik, eta orduan ekin
zion Aragonek lehen aipatu diren eleberri
sozialak idazteari.
Aragonen olerkigintzari dagokionez,
trantsizio garai bat izan zuen urte haietan.
Poesia konprometitua lantzen hasi zen, batez
ere gerra hasi zenez gero. Alemaniarrek
Frantzia okupatu zutenean erresistentzian
sartu zen eta politikan eta kazetaritzan lan
handia egin zuen, ezkutuan. Garai hartako
olerki aipagarrienetan abertzaletasunaren
kutsua oso nabarmena da, adibidez Crevecoeur
(Estutasuna, 1941) eta La Dianefrancaise
(Diana frantsesa, 1945) obretan. Gerokoetan,
aldiz, maitasunaren gaia erabili
zuen batez ere : Les yeux et la memoire (Begiak
eta memoria, 1954) eta Elsa (1959),
emazteari eskainitako ziklo batean oinarrituak,
etab.
Aragon surrealismoaren jarraitzaile gisa
nabarmendu zen garaian idatzitako olerkietan
irudimen estilistiko malgua izan zuen
ezaugarri nagusia Aragonek ; ondorengoetan
ere antzeman zitzaion dohain hori, eta
aipagarria da molde tradizionalak (estrofa
eta errima) berreskuratzeko egin zuen ahalegina
ere. Eleberrigintzari dagokionez, kontakizunaren
tekniken eraberritzaile izan zen.