Literatura Unibertsala»Idazle hautatuak
XX. mende hasierako ingeles kontalariak David H. Lawrence Robert Graves Gilbert K. Chesterton
Mende hasierako ingeles nobelagileak, literatura berriztatu dutenik ezin esan den arren, asko dira eta interesgarriak oso, eta ez dira ahaztu, ez beren jaioterrian, ez atzerrian . Famatuenen artean -arrazoi desberdinengatik, ikusiko den bezala-, D.H. Lawrence, R. Graves eta G.K. Chesterton daude.
D.H. Lawrence
David Herbert Lawrence Eastwood-en
jaio zen, Nottinghamshire-ko meatze eskualde
ilunean. Meatzari pobre bat zuen aita,
Arthur John Lawrence, gizon zakarra, eta
eskolako andereño burges txiki bat ama,
Lydia Beardsall. Bost anai-arreben azkenaurrekoa
zen. Meatzari metodisten giroa,
oso apala, mixeriazkoa ia, eraginkorra izango
zen bere obran, estuasunetatik libratzeko
askatasun nahia adierazten baitu. Nottingham-go
unibertsitatean ikasten jardun zuen
bi urtez ; 1910ean irakasle lanetan hasi zen,
baina osasunagatik utzi behar izan zuen, eta
bete-betean hasi zen orduan literatura lantzen
. Lehen eleberria, The White Peacock
(1911, Hegazterren zuria), nerabearo zail
baten idealizazioa da, eta hirugarrenak berriz,
Sons and Lovers (1913, Semeak eta
maitaleak), eraikirik gabe aztertzen du aro
hori bera : seme oinazetu baten analisia da,
gurasoak banatzen dituen alde sozialak eta
afektiboak zauriturik ez baita maitatzeko gai
(eleberri horretako pertsonaia bat, Myriam,
egilearen lehen maitasunaren erretratu argia
da : Jessie Chambers). Ama minbiziaz hil
zitzaiolarik (1910), guztiz minduta, Frieda
von Richthofen alemaniar baronesaz maitemindu
zen, agian beste ama bat ikusten
zuelako harengan. Lehen Mundu Gerran,osasuna zela-eta, ez zuen soldadu joan
beharrik izan ; baina susmagarria gertatzen
zen Friedaren hiritartasunagatik (1914an
ezkondu ziren), idazlea zelako eta bizarra
zeramalako ; garai hartan The Rainbow (Ortzadarra)
argitaratu zuen (1915) eta gogor
eraso zioten, lizuntzat joaz ("Zola baino
okerragoa"). Cornwall-en hartu zuen babesa
eta han hasi zen Women in Love (Emakume
maiteminduak) idazten, zenbait pertsonaia
Ortzadarra eleberrikoak berak dituena
. Emakume maiteminduak 1920 arte ez
zen agertuko, Ameriketan. Bere jaioterriaz
etsita, urrutian adiskide komunitate bat
("Rananim") antolatzeko ametsarekin, azkenean
Cornwall-etik egotzi zuten, bera eta
emaztea espioiak zirelakoan.
1919tik aurrera, bizimodu ibiltaria egin
zuten senar-emazteek, italian, Australian,
Ameriketan, harik eta 1925ean betiko Europan
geratu ziren arte. Australian idatzi zuen
Kangaroo (1932, Kangurua), eta Mexikon
The Plumed Serpent (1926, Suge lumaduna).
Berrogeita bat urterekin, bere azken eleberria
hasi zen Lawrence idazten, eztabaida
gogorrenak sortu zituena : Lady Chatterley's
Lover (Lady Chatterley-ren maitalea). Baina
hetikak erabat hartu zuen A Propos of Lady
Chatterley's Lover (1930, Lady Chatterley-ren
maitalearen gainean) idatzi ondoren ; aldi
berean, beste eskandalu bat ere sortu zuen
Londresen, biluzia nagusi zen margolanak
erakutsiz. Venezian hil zen, urte horretan
bertan (1930), hemoptisia batek joa.
Azken urteak, margotzen ezik, Lady
Chatterley-ren maitalea idazten eta berridazten
eman zituen : liburu horretan nolabait
ere gizartearen kontrako garraztasuna
kanporatu zuen, eta berretsi zuen bere ustez
gizonen eta emakumeen arteko harreman
berriek zibilizazioa hobetzeko izangozuten balioa. Liburua kaleratu ezinik, argitalpen
mugatu bat egin zen aurrena Florentzian
(1928) eta Parisen gero (1929) ; Ingalaterran
bertsio zentsuratu bat agertu zen
1932an. Osorik 1959 arte ez zen argitaratu,
New Yorken, eta 1960 arte Londresen. Han
epaiketa sonatu bat izan zen, tabuzko sexu
hitzen erabileraren justifikazioaren inguruan
gehienbat. Eleberri honetan, emakume aristokrata
bat, senarra gerrako elbarria duena,
etxeko ehize zaindariari lotzen zaio, eta
azkenean harekin ezkontzen da. Dudarik
gabe, eleberriak izan zituen arazoetan,
sexuarena bezain inportantea izan zen, edo
gehiago, tabu sozialaren haustura.
D.H. Lawrencek heste lan asko idatzi
zuen: berrogeita hamar bat kontakizun labur,
dozena bat saiakera (psikologia, pornografia
eta abarrez), eta lau bidaia liburu :
azken horietan daude agian egilearen orririk
hoberenak.
Robert Graves
Robert Gravesen obra oso zabala da :
1916az gero ehun eta hogeita hamar liburu
argitaratu ditu ; obra ugaria eta oparoa da,
egilearen izakerari dagokion bezala. Graves,
izan ere, humanista baita, eta orobat
kritikaria, saiakeragilea, itzultzailea, eleberrigilea
eta, batez ere, poeta : antzinako
greziar eta erromatar kulturak berraztertzen
saiatu den poeta, mitoaren eta poesiaren
arteko loturak aurkitu nahian. Bere lan ezagunenakdira I, Claudius (1934, Ni, Klaudio),
eleberri historikoa ; Lehen MunduGerrako autobiografia klasiko bat, Good-Bye
to All That (1929, Agur honi guztiari) ; eta
mitologiaren inguruko azterketak.1895ean jaio zen Robert Graves, Londresen,
tradizio intelektualeko familia batean
; gazterik hasi zen poesia idazten, eta
hartan jarraitu zuen Lehen Mundu gerran
mendebaldeko frontera joan behar izan
zuenean ere. Bizikizun erabakigarria gertatu
zitzaion lubakietako gerraren izugarrikeria,
eta ondorengo hamar urteetan
gorabehera psikologikoak izan zituen gerraren
ondorioz. Arazoak gainera areagotu
egin zituen azkenean banandurik bukatu
zen ezkontza zoritxarreko batek. Frantziako
lubakietan bizitako gogorkeriek ordea
emaitza eder bat izan zuten, zenbait poema
eta Agur honi guztiari oroitzapen liburu
bikaina.
Poesia hura, hasierakoa, poesia modernistaren
baitan sailkatu zuten ; laster utziko
zuen ordea Gravesek joera hori, eta 1918.. rtearen ondoren etengabe bilatuko zuen
poesian gerrak ekarritako zauriak sendatzeko
bidea ; 1923 ondoren, erromantizismoa
baztertu eta estoizismo klasiko moduko bati
lotu zitzaion. Gauzak hobera egin zuten
Laura Riding amerikar poetarekin elkartu
zenean (1926) ; hamairu urtez biziko zen harekin
; poesia berri bat hasi zen orduan lantzen,
zehatzagoa eta ordenatuagoa ; garai
horretan poema asko eta kalitate handikoak
idatzi zituen, gaurko ingeles poesiako maisuen
mailan ipintzen dutenak. Poesia horretan
gehiago jotzen du egileak tradizionalismora
modernotasunera baino, metroa
eta esanahiaren garbitasuna azpimarratzen
duen heinean. Bereziki aipagarriak dira
maitasunezko poema tristeak, W.B. Yeats irlandarraren
poemekin batera ingelesezko
ederrenetakoak baitira.
1929an Mallorcan hartu zuen bizilekua ;
hantxe hilko zen 1985an. Han idatzi zituen
bere eleberri ezagunenetako batzuk : hasieran aipaturiko Ni, Klaudio (1934) ;
Claudius the God (1934, Klaudio jainkoa),
Klaudio erromatar enperadorearen kontakizunak,
lehen pertsonan eginak, Augusto,
Tiberio, Kaligula eta Klaudioren beraren
gobernualdiei buruzkoak ; Count Belisarius
(1938, Belisario kondea), 11. Mundu Gerrako
gertakizunekin oso lotua ; Wife to Mr. Milton
(1943, Mr. Miltonen emaztea), XVII.. endeko hizkeran idatzia ; The Golden
Fleece (1944, Urrezko idilarrua) -mitologia
gaurko ezagutza arkeologiko eta antropologikoen
argitan berraztertzen duena.
Aipagarria da orobat The Nazarene Gospels
Restored ( 1953, Nazareteko Ebanjelio berreginak),
San Pauloren lehen testuak izan
zitezkeenak aurkitzeko egindako idaztaldi
berria. Urrezko idilarrua-k mitoen azterketa
zabalago batera bultzatu zuen egilea, eta
haren ondoren bere obra eztabaidatuenetako
bat argitaratu zuen, The White Goddess
(1948, jainkosa zuria).
Eleberriaren nahiz saiakeraren alorrean,
Gravesen asmoa ez da arte lanak osatzea
(artea, harentzat, poesia baino ez baita),
mendeetan landu diren gaiei buruzko istorioak
berak egiatzat hartzen duen moduan
berridaztea baizik. Azkenik, ezin da aipatu
gabe utzi Gravesen kritikari lana, oso gai
desberdinak hartzen dituena : zientzia, erlijioa,
literatura. Kritikako lehen lana On
English Poetry (1922, Ingeles poesiari buruz)
da; oso sonatuak izan ziren 1955an agertu
zituen irizpideak, Ezra Pound, T.S. Eliot,
W.H. Auden, D.M. Thomas eta W.B. Yeats
gaitzetsiz, eta esplikatuz nola egin zuten
bekatu, zeinek bere modura, ingeles hizkuntzaren
kontra. Jarrera ikonoklasta hori,
bestalde, bere buruari ere aplikatu dio
Gravesek, bere poemak kondenatuz edo
berridatziz. 1990. urtean hil zen.
G.K. Chesterton
Gilbert Keith Chesterton Londresen jaio
zen 1874an eta Beaconsfield-en hil zen,
Ingalaterran, 1936an. Kritikalaria izan zen,
eta poesia, saiakerak, eleberriak eta istorio
laburrak idatzi zituen. Literatura ikasketak
egin zituen Londreseko University Collegen.
1910 arte hiru eratako idatziak egin zituen.
Aurrena, kazetaritza lan ugariak, gizarte
kritikazkoak, bere izakera eztabaidazale eta
zenbait liburutan bildu zirenak : The Defendant
(1901, Salatua), Twelve Types (1902,
Hamabi eredu), eta Heretics (1905, Heretikoak)
; azken horretan, besteren artean,
inpresionismoari eraso zion -zehazgabea
delako-, eta era berean salatu zuen mende
bukaerako literaturaren biguntasuna eta
H.G. Wells-en utopia sozialisten arriskua,
etorkizunaz mintzatzen direlarik, lausoak
direlako.
Bigarren motako lanak literatura kritikakoak
dira. Robert Browning (1903) lanaren
ondoren, besteak beste, Charles Dickens
(1906), The Victorian Age in Literature
(1913, Victoria erreginaren garaia literaturan),
eta William Cobbett (1925) eta
Robert Louis Stevenson (1927) idatzi zituen ;
denetan ere kritikalari zorrotza da egilea,
eta badu bizitasun bat kritikari akademiko
askoren gainetik ipintzen duena. Chestertonen
hirugarren ardura teologia eta eztabaida
erlijiosoa izan ziren. Anglikanismoa
utzi eta katolikoa egin zen 1922an. Ildo
horretakoak dira Orthodoxy (1908, Ortodoxia),
Saint Francis of Assisi (1923), The
Everlasting Man (1925, Gizon hilezkorra).
Aipagarria da orobat St. Thomas Aquinas
(1933), Santo Tomas Aquinokoari buruzko
lan indarrez betea.
Era berean, bidaiari emea izan zen, itxuren
azpian ezkutatua dagoen egia aurkitzeko
beti pronto zegoen : The New Jerusalem
(1920, Jerusalem berria), Sidelight
on New London and Newer York (1932,
Argia Londres Berriaren eta York Berriagoaren
gainean). Poeta ere izan zen; askorentzat,
The Ballad of the White Horse
(1911, Zaldi zuriaren balada) da Chestertonen
lan nagusia. Baina irakurle gehienentzat
fikzio idazlea da batez ere Chesterton
. Gai izan zen eguneroko errealitatea
unibertso fantastiko bihurtzeko, heroiak
ohituraren indarrari uko egiten dion unibertso
bat : The Napoleon of Notting Hill
(1904 Notting Hilleko Napoleon), The Man
Who Was Thursday (1908, Ostegun izan
zen gizona). Berak sorturiko pertsonaien
artean, aita Brownek, apaiz detektibea bera,
sarritan argitzen ditu, modu soil baina sakonean,
Chestertonen ideia mistikoak.
Egilearen autobiografia, 1936koa, gizonaren
eta bere garaiaren dokumentu indarrez
betea da.