Literatura Unibertsala»Idazle hautatuak
Antonio Machado (1875-1939)
Machado, poeta
Antonio Machado Sevillan jaio zen 1875.. rtean, tradizio liberal eta intelektualeko
familia batean, baina familia Madrila aldatu
baitzen, garai hartako eskolarik aurrekoienean
ikasi ahal izan zuen Antoniok, "Institucion
Libre de Enseñanza" ikastetxean
-urte batzuk geroago, besteak beste, Federico
Garcia Lorca poeta, Luis Buñuel zinemagilea,
Salvador Dali margolaria bilduko
zituena-. 1899. urtean Parisa joan zen, aurreneko
aldiz, eta han ezagutu zituen, beste
askoren artean, Ruben Dario -bere lehen
poemetan eragin handia izan zuena-, Anatole
France, Oscar Wilde. Parisen egin zuen
beste egonaldi batean, Henri Bergson filosofoaren
eskoletara joan zen (1910). Bergsonen
irakatsiek, zenbait puntutan uko egingo
zien arren, eragin handia izan zuten Machadoren
pentsamoldean.
Machadoren poema lirikoen lehen bilduma,
Soledades (Bakarraldiak) 1902. urtean
argitaratu zen. Lehen poema hauetan
agerikoak dira Gustavo Aldolfo Becquer
poeta erromantikoaren eta Ruben Darioren
modernismoaren oihartzunak, zenbaitetan
elkarren kontrakoak ere gertatzen direnak ;
nolanahi ere, Becquer-en eragina nagusitzen
da oro har poemetan : arimaren barrena,
arimak dioena -ezer baldin badio-,
bere ahots propioaz adierazi nahia. Bilduma
hura zela-eta, bere poesiaren "intimismoaz"
mintzatu zen Machado, zeina "izpirituaren
taupada sakon batetik" sortzen
baita, eta "munduarekiko harremanaren
erantzun bizi" modura adierazten. Aipagarria
da nola hasieratik bertatik ohartzen
den Machado geure burua ezagutzeko
dugun ezintasunaz ; garai hartako beste espainiar
idazleengan baino askoz ere argiago
agertzen da hemen Mendebaldeko
filosofia eta kulturaren baitako prozesu zabal
bat -Nietzscherengandik hasita azken
ehun urteak hartu dituena-, alegia, "Ni-aren
krisia" deitu den hori.
Bakarraldiak-eko poemetan, Machadok,
idazteko unean bizileku zuen Madriletik,
Sevillako etxeko patioa eta hango iturri
marmartiak, kale estuak, umeen ahotsek
betetzen dituzten plazak, lorez betetako
balkoiak eta lorategi isilak gogoratzen ditu.Oroitzapen biziak giro eta paisaiekiko lotura
estua eta berehalakoa sorrarazten du,
halako moduan non gauzak, izadia, denbora,
solaskide bihurtzen baitira. Gaiak ez
dira oso ugariak, eta behin eta berriz aipatzen
dira, poetak iradozikun ahalmen oro
atera nahiko balie bezala : badira egoera
inportanteak (ilunabarra) eta badira sinboloak
(iturria, noria), Machadok bere hausnarketaz
beteko dituenak, iraganari eta
orainari, heriotzari eta bizitzari buruzko
hausnarketaz.
1907an berriz argitaratu zen, osatua,
bilduma hau, Soledades, galerias, otros
poemas izenaz (Bakarraldiak, galeriak,
beste zenbait poema), iraganaren bihurrera
eta gizakiaren patua iradokitzeko sinbolo
berriak baliatzen dituena : ibaia, galeria ; aldi
berean, ukitu estilistiko trebeen bidez,
aurreko gehiegikeria modernistak ezabatu
zituen egileak, eta pasarte sentimentalak
kontzeptuen aldetik argitu. Urte hartan
bertan, 1907an, Soriara bidali zuten institutuko
frantseseko irakasle gisa. Hantxe
aurkitu zuen poetak emaztea, Leonor,
hamabost urteko neskatxa -Machadok
hogeitamalau urte zituen ezkondu zenean-,
eta han aurkitu zuen Gaztelako paisaia
-98ko belaunaldi osoaren ikurra
izango zena-, errealitatearen irakaspen
gertatu zitzaion, objektibotasunaren erakusgarri,
aurreneko poemetan jada zalantzan
jarri zuen subjektibotasun erromantikoari
kontrajarria.
Hain zuzen ere, Campos de Castilla deitzen
zen Machadoren bigarren poema bilduma
handia, 1912an argitaratu zena (Gaztelako
zelaiak). Paisaia, objektibotasunaren
adierazgarri ez ezik, Espainiaren egoerari
buruzko gogoeten abiapuntu gisa ere ageri
da poema hauetan. Aldi berean ordea,
gauza intimoago eta sakonago bat ere
sortzen da, "bestea", emakumea ; Leonor.
Baina hiru urteren buruan hil zen Leonor
tuberkulosiak jota, eta Andaluziako hiri
txiki batera aldatu zen poeta alargundu
berria, Baezara ; han, bakardadean, filosofia
lantzen hasi zen.
Gaztelako zelaiak-eko poemekin, giro
modernista behin betiko utzirik, Erdi Arokotradiziora itzuliz eta Andaluziako paisaia
gozoaren ordez Gaztelako paisaia gogorra
kantatuz, 98ko belaunaldiko moraltasunaren
poeta gisa nagusitu zen Machado.
Unamunoren eragina erabakigarria da liburu
honetan, eta berezkoa dirudi erromantzeen
estilo liriko-epikoarekiko lotura.
Poemak sarritan luzeak eta egitura konplexukoak
dira, Gaztelako lekuak gogoratzen
dituzte eta Duero ibaiaren ibilbidea
jarraitzen, Moncayo mendiaren oinean.
Laztasuna eta handitasuna, kolore ilunak eta
zeru zabalak, urtaroen aldizkatzean eta
argien ugaritasunean kantatzen ditu Machadok
. Izadiaren handitasunak hartuta,
bigarren mailan geratzen da ni-a ; aldi berean,
hementxe hasten da gerora Machadoren
lanean hain garrantzitsua izango zen
bikoiztasun moduko hori, Juan de Mairena
eta Abel Martin "apokrifoak", asmatuak,
ekarriko zituena.
1917an Gaztelako zelaiak-en beste edizio
bat agertu zen, aski zabaldua : poema
batean bere burua Baezan deskribatzen du,
Bergson eta Unamuno irakurtzen, ironiaz
betetako autoerretratuan. Unamuno maisu
izan zuen beti, eta hain zuzen ere Baezatik,
urte haietxetan, gutun mamitsuak bidali
zizkion, inguratzen zuen andaluziar
gizartearen bidegabekeriak eta miseria kritikatzeaz
gainera, bere emazte hila gogoratuz,
heriotzaren ondoren irauteko irrika
adierazten dutenak.
Hurrengo liburua, Nuevas canciones
(Kanta berriak), 1924an kaleratu zuen.
Poema sail aberatsa da, baina ez aurreko
biak bezain trinkoa, itxuran behintzat.
Horren zergatia konposizio eta metrika
ereduetan egon daiteke : Andaluziako cante
hondo-a, kopla zaharrak, haikua eta
sonetoa, hitzaren mamira heltzeko behar
zituen forma guztiak hartu zituen poetak.Badirudi eskema metriko andaluziarrak,
geroago Garcia Lorcak erabiliko zituenak,
hobesten dituela ; baina ardura metafisiko
bat dago sakonean, gauzak ezik, misterioaren
seinale sekretuak bilatzen dituena.
Heraklito, Pitagoras, Platonen metafora
filosofiko handiak (etengabe isurtzen den
ura, lira, leize-zuloa), mitologia klasikoa eta
Ebanjelioa, hausnarketa poetikoaren gai
dira, eta forma poetikoa ematen diete bizitza
eta izakiari buruzko galderei.
Machado, filosofoa eta plazagizona
Sentimendu eta eginkizun herriek markatuko
dituzte 1924-1932 urteak, Segovian
igaroak, jadanik maisutzat hartzen zuten
poeta gazteez inguraturik zegoenean : "Guiomar"
(Pilar Valderrama) maiteari eskainitako
poema bakan ederrak, bere anaia Manuelekin
batera idatzitako antzerki lanak,
prosazko lanak (Complementarios [Osagarriak,
gehienak hil ondoan argitaratuak]),
Cancionero apocrifo (1926, Kantutegi apokrifoa),
Juan de Mairena (1936an argitaratua)
. Horiek guztiek diskurtsu koherentea
eta bateratua osatzen dute, eta azken ondorioetaraino
daramatzate poetaren gogoetak.
Erreferentzia filosofikoez betetako idatziak
dira (presokratikoak, Platon, Leibniz, Kraus,
Kant, Bergson, Unamuno, Heidegger), eta
ni-aren eta bestearen arteko harremana dute
gai nagusia (jadanik Gaztelako zelaiak-en
ageri zena). Baina oraingoan irtenbide bikoitza
aurkitu du poetak, teoriazkoa eta irudizkoa
. Teoriazko irtenbidea ukoaren erlijio
moduko bat da, Ezereza den bestearen kontenplazioa,
Hutsaren kontenplazioa. Irudizko irtenbidea herriz, heteronimoen asmakizunean
datza, Fernando Pessoa portugaldarrari
jarraituz seguraski. Machadoren arabera,
berak hainbeste gaitzesten zuen intimismo
hartatik ateratzeko, norberaren iraganaz libratu
beharra dago, eta iragan apokrifo batera
jo. Hala, poeta sail luze bat asmatu zuen
(haietatik, Abel Martin eta Juan de Mairena-k
iraungo zuten luzaroan), bere poesiaren
egileak izango zirenak. Itzuri egin zion
beraz pertsona historikoaren predeterminazio
ezin saihestuzkoari, eta era horretan nolakotasun
absolutua eman ahal izan zien gairik
zailenei (maitasuna, denbora, heriotza).
1932an Madrilen hartu zuen egoitza, eta
han gertutik bizi izan zituen Errepublikaren
sorrerako gertaerak. Berrikuntza giro
pozgarri horretan kokatu behar da Juan de
Mairena. Machadoren helburu kritikoak eta
bere teoriekiko leialtasuna galtzen ez diren
arren, pedagogia nagusitzen da obra honetan
. Ironia handiz, errukirik gabe kritikatzen
ditu "betiko" ideiak, zaharrak nahiz
berriak ; oso argi agertzen da lan honetan
-harrokeriarik batere gabe- kultura europar
zabala duen gizona. Hitz lauzko orri argiak
dira, tonuen ugaritasunak eta estiloen aldizkatzeak
bizitasuna ematen dietenak.
Gerra zibilak (1936), poetaren barnerakotasuna
hautsita, plazara aterarazi zuen :
minez zegoen arren, hitzaldiak egin zituen,
aldizkari politikoetan lan egin zuen, propagandako
erakundeen zuzendari izan zen :
eskura zituen modu guztietan borrokatu zen
Espainiako atzerapenaren erantzule ziren
indarren kontra, herriarekin zuzenean hitz
eginez. Machadoren azken poemetan beti
ageri da, latz, gerra. 1939ko urtarrilean,
Francoren osteak Madrilen sartzekotan zirela,
Frantziako muga igaro zuen Machadok
; hilabete geroago hil zen, Colliuren,
muga hartatik ez urruti.