Literatura Unibertsala»Idazle hautatuak
Italo Svevo (1861-1928) Luigi Pirandello (1867-1936)
Italo Svevo
Idazle ezezaguna
Svevo Joycerekin eta Proustekin parekatu
izan dute, XX. mendeko nobelagile
handien mailan, alegia. Svevoren obra hizkuntza
askotara itzuli zen, baina harik eta
Eugenio Montale olerkariak italiarrei haren
berri eman zien arte, eta are geroztik ere,
Svevo nobelagile ia ezezaguna izan zen,
Italian inor gutxik irakurria, italieraz idatzi
zuen arren.
Svevok berak gehiago zeukalako bere
burua kosmopolitatzat italiartzat baino, ez
baitzen kultura bakar batean hezia, eta
munduaren ikuspegi oso unibertsala zuelako
orobat izan zen agian hain ezezaguna
bere herrialdean bertan. Gainera, berea ez
zuen hizkuntza batean idazten zuen, eta
italiar kritikari askok zorrotz epaitu zuen
italiar tradizioak bere-bereak dituen apaingarri
erretorikoz gabetutako idazkera hura.
Triesten jaiotako italiar bitxi hark ez zuen
deusik, itxuraz, bere herritarren oniritzia
bereganatzeko ; baina, harrigarriagoa dena,
atzerrian ere, kritikariek goraipen handiak
eginagatik, ez zuen izan, adibidez, Italian
aski ezezaguna gertatu zen beste idazle
handi batek, Pirandellok, atzerrian izan zuen
ospe handia.
Burges giroan idazle
Etorre Schmitz, Italo Svevo goitizenez,
Triesten jaio zen 1861ean. Ama italiarra zuen
eta aita merkatari judua, jatorriz Renaniakoa.
Garai hartan Trieste Austriaren baitan zegoen,
baina Schmitz familia Italiazale sutsua zen.
Svevo oso egoera anbiguoan zegoen beraz :
sentimenduz italiar abertzalea zen, hizkuntzaz
triestetarra, kulturaz alemana -umetan
berak eta bere anaiek Bavarian ikasi zuten,
alemanez, eta geroztik Svevok alemanari uko
egin baldin bazion ere, hizkuntza horren aztarnak
ezin garbiagoak dira haren obran-.Gurasoek kiebra jo baitzuten, Svevok
banku batean hasi behar izan zuen lanean,
eta han bizi izandakoa bere lehen nobelara
aldatu zuen : Una vita (1892, Bizitza bat).
Liburu hark oso harrera ona izan zuen kritikarien
artean, baina ez hainbeste irakurle
arrunten artean, izan ere, ordu arte italiar literaturan
ezezaguna zen genero bat landu
baitzuen, erromantikoen gisako azterketa
nobela eta naturalismo ironiko eta gupidagabea
nahasten zituena. Bide horri eutsi
zion, eta 1898an Senilita (Zaharreria) idatzi
zuen, baina bere garairako azterketa
sakonegiak eta ankerregiak oso modu bitxian
egiten zituen liburu hori axolagabe
hartu zuten irakurleek zein kritikariek.
Bere hirugarren nobela handia, La
Coscienza di Zeno (1923, Zenoren kontzientzia),
teoria psikoanalitikoak -aitaren
eta seme-alaben arteko harremanak, ametsen
interpretazioa...- nobelara aplikatzeko
lehenengo saioa, Svevok berak bere
kontura argitaratu behar izan zuen. Svevok
ez zuen inoiz Freuden metodo psikoanalitikoa
terapia baten gisa ikusi, psikologia tradizionalak
ikerketarako eskaintzen zituenak
baino baliabide finago eta zehatzago baten
gisa baizik.
Nobela hori joycek Benjamin Cremieux
eta Valery Larbaud idazleei bidali zien, eta
horiek laudorio handiak egin zizkioten eta
idazle txit bikain eta ordu arte ezezagun gisa
aurkeztu zuten Europako kritikari eta literaturazale
guztien aurrean. Aintzat hartze
horrek halako zalaparta handia sortu zuen
Italian, zeren eta italiar kritikari batzuek,
italiar idazle bat aurrena Italiatik kanpokoek
goraipatu izanaren suminez, gogotik ahalegindu
baitziren, haren estilo eta gramatika
akatsak agerian jarriz, Svevo baztertu
izana zuritzen.
Bitartean, Ettore Schmitz ezkondu egin
zen, seme-alabak izan zituen, bankua utzirik
fabrika batean hasia zen lanean, eta
zuzendaritzan ari izan zen bere aitaginarreba-amaginarrebaren
berniz olan. Bere familiarentzat bizimodua moduz ateratzea
beste zereginik, itxuraz behintzat, ez zuen
gizon hura ondo kokatua zegoen bere
idazki batzuetan -Diario per la fidanzata
(1896, Egunkaria andregaiarentzat)- gogor
kritikatua zuen burges klase hartan
bertan, ez zion ordea uko egin literaturari :
egunkari bat idazten jardun zuen etengabe,
oharrak idazten zituen han-hemen,
gogotik irakurtzen zuen -filosofo eta olerkari
alemanak, Schopenhauer, frantses naturalistak,
errusiar nobelagileak, Ibsen,
Txekhov, Freud, Kafka-, eta idazleen lagunartean
ibili zen, batez ere Joycerekin,
Triesten bertan ezagutu zuenetik oso adiskide
egin baitziren ; joyce Svevoren ingelesezko
irakaslea izan zen, Svevoren idazlan
batzuk itzuli zituen, eta idazle handitzat
zeukan.
Zenoren kontzientziak arrakasta handia
izan zuen kritikariengan, baina Svevok ez
zuen arrakasta harez gozatzerik izan : Trevison
hil zen 1928an, auto istripu baten
ondoren. Argitaratu gabe utzi zituen bai
kontakizun luze bat, Il Biton Vecchio e la
bella fanciulla (Agure ona eta neskatxa
ederra), eta bai Confessioni del vegliardo
(Agurearen aitorkizunak), Zenoren kontzientzia-ren
segida moduko bat. Hil aurretik
samin handia sortu zion Pirandellok
bere lana aintzat hartu ez izanak.
Zalantzaren mugan
Svevoren pertsonaia nagusiak egilearen
beraren ordezko modukoak dira, ez baitzuen
egile horrek inoiz besterik egin bere
bizitzaren aldi bakoitzean bere buruari, bere
ni-ari, begira egon baizik. Hortaz, Svevoren
pertsonaien zeregin nagusia bertan goxo
egotea da, borondatea indargabetzea,inondik ere ezertan esku har ez dezan, era
horretara gorde ahal izan dezan nork bere
izate berezia, eta etsi dezan orobat kontzientzia
gaiztoaren oinazetan eta atseginetan
ezer erabaki gabe zain egotera. Jarrera horrek
ez du dramaren inongo kutsurik, ez
baitago drama baino gauza arrotzagorik
Svevoren pertsonaientzat, berez dira eta
askatasunera eta luzamenduetara emanak,
erabaki ororen etsaiak, ezer bukatzeko inolako
gogorik gabeak.
Orain arte esandako guztia bikain gorpuzten
da Zenoren kontzientzia liburuan,
«norberaren baitatik idatzia eta irakurlearen
baitara zuzendua» baitago, eta, aldi berean
norberaren baitatik ihesi eta bizitzari ezin
atxikiago, ironia eta barne azterketa eroa
nahasirik, ni-aren eta hark sumatutako gauzen
arteko muga-muga horretara iristen da,
non gauza horiek, ilunaren ilunez eta haien
baitan sartu ezinez, garden eta iheskor bihurtzen
baitira, arimako egoerak bezalatsu :
sartu-ez sartu zalantzan zauzkan etxe baten
ataria nola.
Luigi Pirandello
Erroak Sizilian, ospea mundu osoan
Luigi Pirandello Agrigento-n (Sizilian)
jaio zen 1867an eta Erroman hil zen 1936an.
Unibertsitate ikasketak Alemanian egin
zituen, eta gero Erroman hartu zuen bizilekua
idazle profesional gisa. 1894an Antonietta
Portulanorekin ezkondu zen ; ezkondu
ziren arte ez zuten senargai-andregaiak
hitz egiterik izan, neskaren familiak etxe
barruan itxian eduki baitzuen, Siziliako
ohiturei jarraiturik. Uholdeen ondorioz
haien familiek lur jo zutenean Antonietta
zeharo erotu zen, familien kontura bizi baitziren,
eta azkenean, 1918an, eroetxe batean
sartu behar izan zuten.
45 urteko ibilbide literarioan Pirandellok
lau olerki bilduma, zazpi nobela, berrehundik
gora ipuin, berrogei bat antzerki
lan, eta bi saiakera idatzi zituen. Ipuinak
izanagatik haren obraren alderdirik aberatsena
eta agian orijinalena, Pirandello antzerkiari
esker izan zen ospetsu ; 1934an
Nobel saria eman zioten.
Nobelak
Pirandellok idatzi zituen zazpi nobelak
ez dira denak balio eta kalitate berekoak.
Aurrenekoa, L Esclusa (1901, Baztertua),
«verismoa» deritzan literatura higikundearen
eragin handia du. Hurrengoak, Il Turno
(1902, Txanda), Si gira (1915, Filmatzen),
Uno, nessuno e centomila (1926, Bat, inor
ez eta ehun mila) erdipurdiko nobelatzat
hartu izan dituzte kritikariek, baina badirabi nobela Pirandelloren obran garrantzi handia
dutenak : Il fu Mattia Pascal (1904, Mattia
Pascal zena) Pirandellok gerora bere
antzerkian landuko zituen gizarte eta psikologia
gaiak aipatzen dituena, eta I Vecchi e
i Giovani (1908-1909, Zaharrak eta gazteak),
Italiak batasuna iritsi berritan belaunaldien
eta klase sozialen arteko liskarrak
aipatzeaz gainera, politika eta gizarte sistema
eratu herri hark sortzez zituen akatsak
zehatz aztertzen dituena.
Ipuinak: Vergarengandik Kafkarenganaino
Pirandelloren ipuin ugarien artean bereizkuntza
garbirik edo bilakaerarik nekez
bereizi badaiteke ere, lau bat multzotan sailka
daitezke hala ere, multzo bakoitza beste
batzuekin konbinatzen dela askotan.
Lehenik, »»verismoaren» eta bereziki haren
sortzaile Giovanni Vergaren eragina duten
ipuinak : La Giara (Txarroa). Badira baita
ere abstraktuak esan dakiekeen ipuinak : La
Tragedia d'un personaggio (Pertsonaia
baten tragedia), Colloquii coi personaggi
(Elkarrizketa nire pertsonaiekin). Errealitatetik
paradoxara eta harrimenera lerratutako
ipuinak : Ma non e una cosa seria (1918,
Ez da gauza serioa). Eta, azkenik, harrigarritasunezko
eta errealitatetik kanpoko
ipuinak : Caff notturno (Gaueko kafea),
Paura del sonno (Loaren beldurra). Pirandelloren
ipuinak haren antzerkiaren ernamuina
izan ziren, bai pentsakeraren aldetik
eta bai alderdi teknikoaren aldetik.
Antzerkia : vaudevilletik antzerki berrira
Lehenik aipatu beharra dago Pirandelloren
antzerkiak iritzi guztiz kontrajarriak
sortu zituela alde bateko eta besteko kritikari
eta irakurleengan ; iraultzailetzat zeukatenek
neurriz gain goretsi zuten, eta zaharkitua
eta modaz pasea iritzi ziotenek jipoi
handia eman zioten.
Hasieran Pirandellok komedia burgesa
landu eta moldatu zuen, eta hari azpiak
jateko eta zatikatzeko elementuen bidez
zeharo aldatu zuen antzerki mota hura.
Vaudevillearen oinarri oihiturazkoak ustegabeko
moduan landuz, azpikoz gora jarri
zituen garai hartako teatroaren egiturak :
Cosi e [se vi pare] (1917, Nork bere egia), 11
Piacere dell'onestd (1917, Prestu izatearen
atsegina), Il Giuoco delle parti (1918, Antzerkianjokatzeko
paperen jokoa), Tutto per
bene (1920, Hobe beharrez).
Garai beretsuan Pirandellok antzeko
zerbait egin zuen jatorria «verismoan» zuen
antzerki dialektalaren alorrean. Sizilieraz
idatzi eta antzeztutako bere obra asko italieraz
moldatu zituen. Bizitasun andiko lanak
ziren horiek, bai gertaeren aldetik etabai elkarrizketen aldetik, eta horietako asko
Pirandelloren heraren ipuinetan zeuden
oinarrituak : Txarroa (1917), La Patente
(1918, Patentea), Sagra del signore della
nave (1924, Itsasontziko jaunari eskaintza).
1920etik 1930era, Pirandellok halako
dramaturgia berri bat sortu zuen, eta, Brechtenarekin
batera, joera berri hura izan zen
XX. mendearen lehenengo 50 urteetan antzerkiak
izan zuen iraultzarik handiena.
Ezaugarri hauek dira nabarmenenak : antzerki
modu tradizionalak iraultzea, psikologiari
dagozkion arazoak lantzea, eta gizarte liskarren
eta gizabanakoen arteko harremanek
gizartean duten zereginaren sena izatea
. Urte hauetako obra handietan gizonari
buruz egiten du Pirandellok gogoeta antzerkiari
buruz bezainbat, eta gogoeta hori
aldi berean egina da, gizonaren bizitza antzerkia
delako, eta antzokia delako gizonak
bere buruaz gogoeta egiteko baliatzen duen
lekua.
Sei Personaggi in cerca dautore (1921,
Sei pertsonaia egile baten bila) antzerki
lanak eman zion hasiera bai aldi hari eta
bai egileak nazioartean izan zuen arrakasta
handiari. Axaletik melodrama erabatekoa
izanik, funtsean barne bizitzaren azterketa
egiten du, eta antzerkira aldatzen du azterketa
hori. Antzerkia antzerkiaren baitan
esan dakiokeen horren tankera beretsuko
obrak dira Ciascuno a suo modo (1924,
Nork bere modura) eta Questa sera si recita
a soggetto (1930, Gaurgauean gai jarritako
errezitaldia).
1928tik aurrera, Pirandellok bere nobeletan
aipatuak zituen gai batzuk oso bestelako
teknikaz antzerkirako moldatu zituen :
La Nuova Colonia (1928, Kolonia berria),
Lazzaro (1929), I Giganti della montagna
(1931, 1934, 1937, Mendiko erraldoiak).