Literatura Unibertsala»Idazle hautatuak
Oscar Wilde (1854-1900)
Oscar Wilde Dublinen jaio zen, Irlandan,
1854ko urriaren 16an. Haren aita kirurgialari
ospetsua zen, eta arkeologiari eta
folkloreari buruzko zenbait liburu idatzi
zituen. Haren ama poeta zen eta zelten mitologian
eta folklorean aditua. Wildek Dublingo
eta Oxfordeko eskola hoberenetan
egin zituen ikasketak, eta azkeneko urteetan,
haren adimen zorrotzagatik eta klasikoetan
aditua izateagatik ez ezik, poeta gisa
ere nabarmendu zen. 1878an Newdigate
Prize gutiziatua irabazi zuen poema luze batekin:
Ravenna.
John Ruskin eta Walter Pater ingeles
idazleek eragin handia izan zuten harengan,
haiengandik jaso zuen arteak bizitzan zuen
garrantzi handiaren ideia. Haren asmamen
zorrotzengatik eta burutazio asmotsuengatik,
zituen jokabide bitxi eta xelebreengatik,
ohiturazko arau moralak arbuiatzeagatik
eta "arte hutsaren alde" egiteagatik, hau
da, artelanaren helburu bakarra edertasuna
zela aldarrikatzeagatik, Ingalaterrako eta
Frantziako elkarte artistikoetako eta mundutarretako
pertsona ospetsuena bilakatu
zen. Bidaia asko egin zituen, Parisa eta Londresa
ez ezik, Italiara, Greziara eta Afrikako
iparraldera ere. Garai hartan, prerrafaelismoaren
eta dekadentismoaren eraginpean,
poema liburu bat argitaratu zuen -Poems
(1881, Poemak)-, John Keats (1795-1821),
Dante Gabriel Rossetti (1828-1882) eta Algernon
Swinburne (1837-1909) poetekiko
mirespena aitortuz.
1882an Estatu Batuetara eta Kanadara
joan zen hitzaldiak egitera. Haren jarrera kemengabeak
eta janzkera deigarriak -belaunetarainoko
belusezko galtza motzak eta
zetazko galtzerdi luzeak jantzita, eta orkidea
bat paparrean zuela azaldu zen amerikarren
aurrean- prentsan ernarazi zuen
ezinikusia gorabehera, artearekiko eta edertasunarekiko
maitasuna aldarrikatuz hamabi
hilabete eman zituen Ameriketan.
1884an Constance Lloyd-ekin ezkondu
zen, irlandar legelari ospetsu baten alaba
bera, eta bi seme izan zituzten, Cyril eta
Vyvyan, bata 1885ean eta bestea 1886an
jaioak. Ezkontzak, baina, porrot egin zuen
berehala. Bien bitartean Pall Mall Gazette
aldizkarirako kritikak egin zituen eta Womans
World (1887-1889) aldizkariaren argitaratzaile
izan zen. Garai hartan, bere buruaidazle hasiberritzat zeukala, haurrentzako
ipuinak idatzi zituen ; 7-be Happy Prince and
Other Tales (1888, Printze zoriontsua eta
beste ipuin batzuk), adibidez, eta talentu
handia erakutsi zuen maitagarri ipuinen gisako
alegoria erromantikoetarako.
Wildek bere bizitzako azken hamar urteetan
idatzi eta argitaratu zituen bere lan
nagusi gehienak. 1891. urtea izan zuen oparoenetako
bat : bi saiakera liburu, 7-be soul
of man under socialism (Gizonaren arima
sozialismoaren pean) eta Intentions (Asmoak)
; eleberri bat, The Picture ofDorian Gray
(Dorian Grayren erretratua) ; kontakizun
liburu bat, Lord Arthur Savile's Crime, and
Other Stories (Lord Arthur Savileren krimena,
eta beste istorio batzuk) ; eta maitagarri
ipuinak, A House of Pomegranates (Alesagarrez
egindako etxe bat).
The soul of a man under socialism saiakeran
sistema horren alde eta jabego pribatuaren
aurka azaldu zen, sozialismoak
indibidualismoa eragingo zuelako ustean.
Wildek askapen moralaren atari gisa ikusten
zuen sozialismoa : Inork ez luke alferrik
gastatuko bizitza gauzak eta gauzen
sinboloak pilatuz. Bizi egingo litzateke...
Jende gehiena existitu egiten da, besterik
gabe". Aurrerago, orduko ezkontzaren abolizioa
iragarri ondoren, estatua azkenerako
"lana antolatu eta beharrezko salgaiak egin
eta banatuko" dituen elkarte borondatezko
bat izango zela ere iragarri zuen : "Estatuak
gauza baliagarriak eta erabilgarriak egin
behar ditu. Gizabanakoak, berriz, gauza
ederrak". Intentions-en estetikaren teorilari
gisa idazten hasi zen : "Artistaren helburua
Artea agerraraztea eta artista ezkutatzea da".
"Ez dago liburu moralik edo inmoralik : liburuak
edo ongi idatzita daude, edo gaizki".
Intentions-en Wildek oso elkarrizketa burutsuak
idatzi zituen, paradoxez beteak.
Horietako batean, arteak izadia imitatzen
duela dioen axioma klasikoa hankazgora
jarriz, Izadiak artea imitatzen du" dio, Londresen
lainoa izatearen erantzulea Turneren
pintura dela (margo horiek baino lehen
ere izango zen lainorik Londresen, baina
ez zen antzematen) : "Sorkari eder ororen
esanahia hari so dagoenaren ariman dago,
hura sortu duenarenean bezainbeste, gutxienez"
. "Edertasunak gizonak aldarte adina
esanahi ditu. Edertasuna sinboloen sinboloa da. Edertasunak dena agerrarazten du,
ezer adierazten ez duelako". Goraxeago
aipatu den bezala, saiakera hori argitaratu
zen urte horretan bertan argitaratu zen
haren eleberri bakarra, The Picture of Dorian
Gray, dekadentismoaren eta estetizismoaren
ebanjelio moduko bat bilakatu
zena. Wildek eleberri gotikoaren naturaz
gaindiko elementuak Frantziako fikzio dekadentearen
ezin adierazizko bekatuekin
nahastu zituen obra horretan, eta kritikariek
moralaren kontrakoa izatea leporatu
zioten Dorianek bere burua suntsitu nahi
izate horri.
Antzerki lana
Baina Wilderi antzerki lanek eman zioten
ospea. Elkarrizketa ironiko eta paradoxa
ziniko distiratsuen bidez gizarte kritika
zorrotza egiten duten komediak dira gehienak
. Haren lehen lan arrakastatsuaren
bidez -Lady Windermere's fan (1892, Lady
Windermereren haizemailea)-, Wildek frogatu
zuen bere zorroztasunak eta argitasunak
Frantziako antzerkigintzako makineria
herdoildua suspertu zezakeela. Haren beste
antzerki lan ezagunenetako bat Salome
da (Inazio Mujika Iraolak euskaratua), frantsesez idatzia Sara Bernhardt antzezle ospetsuarentzat
: naturaren kontrako maitasun
harreman baten deskripzioa da, "jendea
dardararazteko eta inarrosteko diseinatua".
Ingalaterran debekatu egin zuten, Bibliako
pertsonaiak agertzen zituelako, eta Frantzian
argitaratu zuten lehenago, 1893an. Ingelesera
itzulita hurrengo urtean azaldu zen.
1893an haren beste gizarte komedia bat
antzeztu zen, A woman of no Importance
(1893an antzeztua, 1894an argitaratua, Garrantzirik
gabeko emakume bat), eta handik
bi urtera, beste bi, zein baino zein bikainagoak,
An ideal Husband (1895ean antzeztua,
1899an argitaratua, Senar ideal bat) eta
The Importance of Being Earnest (1895ean
antzeztua, 1899an argitaratua, Zintzoa izatearen
garrantzia edo itzul daitekeena).
Antzerki irrigarria da, XVIII. mendeko
ereduak eguneratzeko itxura egiten duena,
ezkutatuta dauden pertsonaiei buruzko azpijokoez
ustekabeko topo egiteez, nortasun
jakinarazte bat-batekoez eta paradoxa jostalariez
zipriztindua, gizarteari egiten dioten
eraso sakonari garrantzia kendu nahiz
bezala. Batez ere azkeneko obra horretan,
The importance of Being Earnest, muturreraino
eramaten ditu argumentuaren azpijokoaren
absurdua eta ateraldi burutsuen
zorroztasuna, bata bestearen atzetik. Nolabait
ere epigrama satiriko bihurtu zituen
fartsaren elementu konbentzionalak, oharkabean
bezala baina gupidarik gahe salatuz
gizarte victorianoaren hipokrisia.
Azken urteak
1895. urte hartan, baina, gauzak erabat okertu ziren Wilderentzat. Haren eta Lord Alfred Douglasen arteko harreman estua zela eta, Queensberryko markesak, Douglasen aitak, sodomiaz akusatu zuen Wilde, eta honek auzitara eraman zuen bere izena belzteagatik . Eskandalu handia sortu zuen epaiketa batean Wilde homosexuala izateaz akusatu zuten eta bi urteko kartzela zigorra ezarri zioten, espetxe denboran lan egitera derrigortuta, gainera. Ingalaterrako aristokraziaren idazle kutuna izan zena, lehenago hainbeste miretsi zuen aristokrazia horren beraren onespenarekin kartzelaratu zuten, beraz. Reading-eko kartzelan eman zuen denbora gehiena. Han gutun luze garratz bat idatzi zion Douglasi, hil ondoren argitaratua : De Profundis (1905). 1897a, askatu orduko, Frantziara joan zen eta Parisen bizi izan zen, arlote eta bakardadean. Urte haietan idatzi zuen bere poemarik ezagunena, The Ballad of Reading Gaol (1898, Readingeko kartzelako balada), preso bat hilarazi aurreko uneen azalpena eta kartzelako bizimodu gogorraren salaketa gordina. Parisen hil zen, 1900eko azaroaren 30ean.