Literatura Unibertsala»Idazle hautatuak
Guy de Maupassant (1850-1883)
"Henri-Rene-Albert-Guy de Maupassant
Miromesnil-eko gazteluan edo Fecamp herrian
jaio zen 1850eko abuztuaren 5ean, ez
baita gauza segurua ; eta Normandiako Fecamp
herrian. Guyk 12 urte zituelarik gurasoak
bereizi egin ziren ; bi semeak amarekin
geratu ziren Fecampen. Gurasoen
arteko iskanbilak eta liskar bortitzak barrenbarrenean
markaturik geratu ziren Guyrengan
. 13 urte zituela Ivetot-eko elizaren eskolan
sartu zuen amak, ikasketak egin zitzan,
eta han aritu zen 18 urte zituela "bertso gordin"
batzuengatik kanpora bota zuten arte.
Udako oporrak gurasoek 1860an Etretat-en
igarotzen zituen amonarekin. Etretateko
bainutegia bolada bete-betean zegoen
urte horietan ; han biltzen ziren kazetariak,
idazleak, margolariak : Corot, Courbet, Monet
... Han salbatu zuen itotzetik Charles
Swinburne olerkari ingelesa, salbatu izanaren
esker onez emandako bazkarian tximu
xigortua janarazi eta Maupassanten ipuinetan
behin baino gehiagotan aipatzen den
larrutuaren eskua opari gisa eman ziona.
Swinburne olerkari "madarikatuaren" itzala
izan zen, hain zuzen, Schopenhauer filosofiarenarekin
batera, Maupassanten barne
bidaietako beste bidelagun nagusietako bat.
Elizako eskolatik bota eta Parisa zuzenbide
ikasketak egitera joan bitartean
Roueneko Corneille Lizeoan erretorika ikasle
egin zituen hamalau hilabeteak erabakigarriak
izan ziren Maupassanten bizitzan.
Orduan ezagutu zituen bere literaturako
bizitzaren nondik norakoak markatuko zizkioten
bi pertsonak. Louis Bouilhet olerkaria
bata, eta Gustave Flaubert, Maupassanten
amaren eta haren familiaren aspaldiko
adiskidea, sarri-sarri Rouenera joan eta bere
bi adiskideekin auzo ilunetako fama txarreko
kaleetan ibiltzea atsegin izango zuena.
1869an Parisa joan zen zuzenbide ikasketak
egitera. 1870eko udan gerrak harrapatu
zuen eta soldadu egon zen 1872koazaroa arte. Esperientzia gogorrak igaro
behar izan zituen; ipuin eta istorio askotan
aipatzen dira esperientzia horiek : Boule-de-
Suif, Mademoiselle Fifi, La Mere Sauvage,
Le Pere Milon, Deux Amis, banaka batzuk
baizik ez aipatzearren.
Garai horretarako erabaki sendoa zuen
literatura idazten jarduteko. Bizibidea izateko,
Itsas Armadako Ministerioan sartu zen
funtzionario (1872-1978), eta gero Irakaskuntza
Publikoko Ministerioan (1878-1880) ;
esperientzia luze aspergarri horretan ikasiak
sarritan agertuko dira Maupassanten obretan,
Bel-Ami-n eta Parisko ipuin zikloan
batez ere.
Bitartean, Flauben Maupassanten karrera
literarioa bultzatzeko prest agertu zen. Bi
baldintzarekin : etenik gabe idaztea, eta esan
arte ez argitaratzea. Maupassantek gogoz
onartu zuen egitarau gogor hori, eta zintzo
bete ere, bete zuen, ia salbuespenik gabe.
Lan, ikasketa, kirol eta lagunarteko jostaketa
urteak izan ziren haiek. Gizon azkar,
indartsua baitzen Maupassant. Igerilari trebea,
arraunlari bizkorra, josta zalea, "Sena
ibai ertzetako jostaketen zaleegi" Flaubertek
inoiz gogoratu zion bezala. 1877rako
heriotzaraino lagunduko zion sifilisaren seinaleak
agertu zitzaizkion.
Lagunarte literarioetako kide izan zen :
Flaubert, eta haren bitartez Turgeniev, Edmond
de Goncourt, Zola ezagutu zituen,
eta gazteagoen artean, Huysmans, Ceard,
Hennique, Alexis, Mirbeau.
1880ko apirilean, azkenik, Flaubertek
argitaratzeko baimena eman zion. Aldi berean
argitaratu zituen, alde batetik, poema
liburu bat, kritikak goraipatua, eta Zolak
antolatutako Soirees de Medan (Medango
arratsak) talde lana, Zolaren beraren eta
Huysmans, Ceard, Hennique eta Alexisen
beste zenbait lanez gainera Maupassanten
Boule de Suif (Mari Gizen) dakarrena. Flaubertek,
ordu arte Maupassanten lanei buruzoso zorrotz agertu baitzen, maisu lantzat
goraipatu zuen lan berria. Orduantxe, ordea,
1880ko ekainaren 8an Flaubert hil zen.
Mari Gizen bat-bateko arrakasta izan
zen. Argitalpen saila izan zuen oso aste
gutxitan. Maupassantek Ministerioko lana
utzi ahal izan zuen. Bat-batean ospetsu egin
zen ; egunkariek eskuetatik kentzen zizkioten
ipuinak eta kronikak. Handik aurrera
literaturak, kazetaritzak eta bidaiek hartuko
zuten Maupassanten denbora guztia.
Kronikagile Le Gaulois egunkarian,
1880tik 1888ra, Gil Blas egunkarian, 1881etik
aurrera, aldian behin Figaro egunkarian
. Ipuin eta eleberri guztiak egunkarietan
argitaratu ziren liburu gisa argitaratu
aurretik.
Maupassantek arrakasta zuen gizarte
bizitzan : aberastua, ongi ordaindua (200-300
libera ordaintzen dizkiote kronikak 1885az
gero), ate guztiak zabalik.
Osasunak ordea, ez zion lagundu :
sasoiko gizona izana elbarritzen ari zen,
gaztarotik zetorkion sifilisak eta amaren aldetik
herentziaz zetorkion neurosirako
joerak elkar indartuta. Perlesiaren izumenak,
begietako arazoak, hotzerako sentiberatasunak,
gaitzen kontra hartzen zituen bromuroen,
eterren, opioaren gehiegikeriek
ahultzen zuten eta etsimenera eramaten.
Beheraldi horren guztiaren, eromenera bide
horren kronika analitiko zehatz ohartuak
dira garai horretan idatziz zihoan geroz eta
kontaera ilunagoak, etsimenez beteagoak.
Bere sormena agortzen ari zitzaiola iruditu
zitzaionean egiaz erotu zen. 1882ko urtarrilaren
lean bere buruaz beste egiten
ahalegindu zen, hilaren 7an Passyko erietxean
sartu zuten, eta ez zen bere onera
itzuliko hurrengo urteko ekainaren 6an,
gorputz guztia perlesiak hartuta, hil zen arte.
Zolak egin zuen haren hiletetan agur hitzaldia,
Idazleen elkartearen izenean.
Obra
Hamabost ipuin bilduma (hirurehundik
gora ipuin), sei eleberri, hiru bidaia liburu,
bi antzerki obra, ehundaka kronika, hamabi
urtetan. Eta hori guztia gizarte harreman
etengabeen, bidaien artean. Datu soil horiek
erakuts dezakete Maupassanten sormena,
lanerako lehia zenbaterainokoa zen.
Esan daiteke Maupassanten bizitzak
berak baldintzatzen duela haren obra. Ez
da zuzenean Maupassanten autobiografia,
oso gutxitan adierazten baititu zuzenean
bere bizikizunak. Baina Maupassanten obra
gehienak haren barne bidearen isla dirudi :
ia hasieratik dituen gaien inguruan geroz
eta estuago korapilatua.
Obra laburrak dira, zati laburrak, oso
antzekoak, estiloaren bilakaera sumatzen ez
zaienak, gai bertsuen inguruan moldatuak
gehienak : gizakien arteko komunikazioaren
ezintasuna, zoritxarreko maitasunak, familiaren
desegitea, gerra, eromena, heriotza,
gizarte hipokritaren kritika erruki gabea.
Gertaldien inguruneak ere ez dira asko :
Normandiako laborariak, Parisko gizartea,
bere handiki, funtzionario eta prostitutekin.
Azkeneko urteetan, ordea, zertxobait
aldatzen hasi zen Maupassanten produkzioa
. Mesprezuaren lekua halako erruki-edo
batek hartzen du, kritika sozial gutxiago
ageri da, eta leku gehiago uzten zaie
pertsonaien barne dramei. Eta horrexen
ondorioz, agian, ipuinen lekua eleberriek
hartzen dute geroz eta gehiago : Une vie
(1883, Bizitza bat), Bel-Ami (1885), Mont-
Oriol (1887), Pierre et Jean (1888 Pierre
eta jean), Fort comme la mort (1889, Heriotza
bezain indartsu), Notre Cceur (1890,
Gure bihotza).
Aldaketa horiek guztiak azalekoak dira,
ordea, mamiarenak baino gehiago. Mami
bera baitago Maupassanten obra guztietan :
gizonak gainetik kendu ezin duen eta beti
zori txarrera eramango duen patu gaiztoaren
etsimen geroz eta argiagoa. Maupassantek
uste oso-osoa du tranpa bat dela itxaropena
. Ezin da galdu harrapaturik gauzkan
ilunbetik, barrunbe itxitik, libre irten eta
askatuko garen esperantza, horretan ahalegintzen
gara geure baliabide apurrez, baina
lortu dugula uste duguneantxe, bat-batean
eta bortizki ixten zaigu itoko gaituen
lakio absurdua.
Egiaz gizon eta libre izaten uzten digun
patu gaizto hori bazter guztietan ageri da
Maupassanten obran ; ez da definitzen, ordea,
ez du itxura jakinik, Horla-ko lausotasuna
bera izatera iristen da : norberaz
kanpokoa baldin bada ezin da ulertu, barnekoa
baldin bada ezin da menderatu.
Ezkortasun hori ezin pareka daiteke, ordea,
bere garaiko gizarteak nozitu zuen "mal du
siecle" harekin, gizartearen patua, gizartearenizaera eta etorkizuna eskuetatik joanak
zituela sentitzen zuen gizarte hark nozitzen
zuen etsimenarekin. Bestelako etsimen
sakonagoa ageri da Maupassanten obretan,
egilearen beraren nortasunean errotua.
Leku askotan arrazoitzen du Maupassantek
patu irrazional hori, Schopenhauerren
eragin aitortu batez. Hain zuzen ere, itxaropena
tranpa den bezala, logika ere tranpa
da. Harrapaturik gaude, ezin dugu ezagutu
(Magnetismoa, SaintMichel Mendiko elezaharra,
Horla). L'inutile Beaute-n laburbiltzen
du, beharbada, ongien Maupassantek
munduaz eta izateaz duen pentsamendua :
Badakizu nola irudikatzen dudan nik
Jainkoa : inork ezagutzen ez duen organo
sortzaile munstrozko bat, arrain besterik ez
bezalako batek itsasoan arrautzak egingo
lituzkeen bezala, espazioan zehar milioika
mundu ereiten dituena. Jainko izatez duen
eginkizuna horixe delako sortzen ditu gauzak:
baina ez daki zer egiten duen, emankor
zentzu gabea, bere hazi barreiatuek eratzen
dituzten era guztietako konbinazioen ezjakinean
. Giza pentsamendua haren ernaldien
ustekabe zorioneko bat baizik ez da, zoko
batean gertatutako ustekabe igarokor, antzemanezin,
lurrarekin batera desagertzera
kondenatua (...) Hari zor diogu guretzat
egina ez den mundu honetan honen gaizki
egotea.
Ipuinak
Maupassantek ez zituen inoiz bereizi
"conte" eta "nouvelle" ; istorio labur guztiei
"nouvelle" deitu zien beti, hemen "ipuin"
deituko diegu, erosotasunagatik. Hamahiru
bilduma argitaratu zituen : La maison
Tellier (1881, Tellier etxea), Mademoiselle
Fifi (1882, Fifi andereñoa), Contes de la
becasse (Oilagorraren ipuinak), Clair de
lune (1883, Ilargiaren argia), Miss Harriett,
Les soeurs Rondoli (Rondolli ahizpak), Yvette
(1884), Contes du jour et de la nuit (1885,
Eguneko eta gaueko ipuinak), La petite Roque,
MonsieurParent, Toine (1886), Le Horla
(1887), Le rosier de Madame Husson
(1888, Madamme Hussonen larrosa), La
main gauche (1889, Ezker eskua), L'inutile
beaute (1890, Alfer edertasuna). 306 ipuin,
guztira ; kopuru horrek, besterik gabe, literaturaren
historiako ipuingile oparoenen
artean jartzen du Maupassant.
Esan den bezala egunkarietan argitaratu
ahala egindako bildumak dira aipatu diren
hauek. Ez dira, beraz, bilduma tematikoak.
Europako ipuin modernoa egunkariekin
sortu zen, egunkarietan argitaratzeko idazten
ziren gehienbat ipuinak (XIX. mendearen
bukaeran eta XX.aren hasieran batez
ere). Horrek baditu bere ondorioak, jakina
. Egunkariak luzera jakin bat eskatzen du,irakurle jakin bat jartzen du, eta gai jakin
batzuk proposatzen.
Exotismoa da arau nagusia. Maupassantek
normandiarren ipuinak idazten zituenean,
Parisen zituen irakurleak. Atzerria eta
mundu arrotza ere mundu exotikoak dira.
Fantasiazko mundua, hain zuzen, mundu
normalaren ertz-ertzean dagoen errealitate
bat da. Maupassanten ipuinak oso modu
errealistan aurkezten du eguneroko mundua,
eta poliki-poliki arrotz bihurtzen du.
Ziurtasun guztiak zalantzan jartzen ditu.
Maupassanten ipuinetako gaiak hiru
multzo handitan sailkatu ohi dira : Normandiako
ipuinak, Parisko ipuinak (Parisko erdi
mailako klaseei eta funtzionarioei buruz) eta
fantasiazko ipuinak (izumenezko, ankerkeriazkoak)
. Gaiez, kokalekuz, anekdotaz
desberdinak ; a posteriori irakurrita, sortzez
iturburu beretik sortuak, antolamenduz
helburu berera bideratuak : etsimenetik etsimena
adieraziz etsimena gainditzeko ekimen
etengabeak.