Eragin askoren arragoan
Henrik Ibsen Skien-en jaio zen semealaba
askoko familia batean. Aitak kiebra
jo zuen espekulazioetan, eta zurrutari eman
zitzaion ; amak mistizismoan aurkitu zuen
geriza ; azkenerako bikote hura bereizi egin
zen. Etxeko giroaren eraginez, eta izaeraz
lagunarterako zuen joera eskasez, Ibsenek
haurtzaro bakartia izan zuen, bere baitara
hildua. Hamasei urterekin, Grimstad-era hidali
zuten, farmazia batean saltzaile-mutil.
Han igaro zituen sei urte, han izan zituen
lehen maitasunezko harremanak, zorigaitzekoak,
eta han idatzi zituen lehenengo poemak,
erromantizismo malenkoniatsua zerienak
. Irakurtzeari guztiz emana, norvegiar
eta daniar erromantiko nazionalisten eragina
izan zuen, hesteak beste : H.A.Wergeland
eta A. G. Oeshlenschlager pentsalariena.
Anbizio handikoa eta autodidakta zen,
batxilergoa Kristianian (Oslo) egin zuen,
gero medikuntza ikasketak egiten hasi zen,
baina berehala utzi zituen. Politikarako eta
literaturarako zaletasun handia zuen ordea,
eta, 1850ean, bere lehen antzerki lana argitaratu
zuen, Brynjolf Bjarme ezizenez, Catilina,
neurtitzetan ondutako drama. Urte
hartan bertan Kjoempehoien (Gerrariaren
muinoa) idatzi zuen, Norvegiako folkloreari
Ibsenek eskaini zizkion antzerki lanetan
lehena. Kristianian zela, Andhrimmer aldizkarian
jardun zuen lanean, olerkiak, kritikak
eta parodiak idazten.
Artean ezezaguna eta baliabiderik gabe,
Bergen-en hartu zuen bizilekua, eta han sei
urte egin zituen ; oso garai emankorra eta
garrantzi handikoa izan zen hura Ibsenentzat,
«Norvegiako Teatroan» lan egin baitzuen,
idazle eta zuzendariaren ordezkogisa, eta han ikasi baitzuen ofizioa. Dirulaguntzak
eman zizkioten Alemanian eta Danimarkan
antzerki giroan ibil zedin. Aldi
hartan Ibsenek beregan eragin handia izango
zuten hiru autoreren obra irakurri zuen :
Shakespeare -maitagarriei buruzko komedia
bat egin zuen haren eraginez, Midsommernatt
(1853, San Juan gaua)- ; Kierkeggard,
haren filosofiak bizitza osoan izango
zuen eragina Ibsenengan ; eta Hermann
Hettner-en Das moderne Drama (1852,
Drama modernoa) bere lanbiderako oinarri-oinarrizko
gauza batzuk irakatsi zizkiona
: trajedia historiko batean pertsonaien
arteko liskarrak psikologikoa behar duela,
eta obra jakin bateko liskarrek eta gaiek
garai guztietarakoak behar dutela.
Arau horiek Ibsenek berehala aintzat
hartu zituen bere lehen obra garrantzitsuan :
Fru Inger til Ostraat (Inger Ostraat-eko andrea),
1855ean idatzia eta antzeztua, eta
1857an argitaratua. Norvegiako historiatik
ateratako gai baten bidez azterketa psikologiko
eta moral bat egin zuen Ibsenek, eta
egikeran Eugene Scribe frantses antzerki
idazlearen eragina zuen, Ibsenek oso miresten
baitzuen eta hura imitatzen saiatu baitzen
bere bizitza osoan. Ibsenek 1856an
saga islandiarretan oinarriturik idatzi zuen
Gildet pa Solhaug (Solhaugeko jaia) obrak
arrakasta handia izan zuen ; Olaf Liljekrans
(1856) norvegiar herri kantetan oinarritutako
obrak, berriz, porrot egin zuen. Bitartean,
Ibsen genero guztietan eta estilo guztietan
ari izan zen lanean.
1858an Susannah Thoresenekin ezkondu
zen. Ibsen hiriburuko antzoki berriaren
zuzendari artistiko izendatu zuten ; islandiarsagatan oinarritutako beste antzerki lan bat
idatzi zuen Hoerrnoendene pa Helgeland
(1858, Helgelandeko gerrariak), teatro horretan
bertan antzeztu zenean arrakasta
handia izan zuena. Urte hartan bertan antzoki
hark porrot egin zuen. Ibsenek arteaz
zituen iritzi harroez haserre baitziren, haren
etsaiek gogor gaitzetsi zuten : Ibsen
depresioak jo zuen, zalantzan zegoen bere
buruaz, arrunt erori zen azkenean, eta edaten
hasi zen ; garai hartan jaio zen haren
seme Sigurd. Bere bizitzan izan zuen arazo
nagusiak oinazetuta zeukan : nola aukeratu
bokazio artistikoaren eta bizitzako zorionaren
artean, eginbeharraren eta askatasunaren
artean?
1860 eta 1861 oso urte ilunak izan ziren
Ibsenentzat : bere burua hiltzeko asmoa
zebilkion behin eta berriz gogoan. 1861ean
argitaratu zuen poema epiko batek, Terje
Vigen, Ibsen bere onera etortzen hasia zela
iragartzen zuen : borondatearen indarraz
bere samina eta mendeku gosea ahaztera
iristen den gizon baten eskuzabaltasun heroikoa
kontatzen du. Hurrengo obrak,
KjoerlighedensKomedie (1862, Maitasu naren
komedia), bere aurreko obra baten
moldaketa, Ibsenen ezkortasuna islatzen
zuen eta bere garai handiko dramak iragartzen
zituen. Maitasunaren eta ezkontzaren
satira anker bat da, eta Ibsenek gogotik larrutu
zuen «bizitzako gezur handi hura»,
geroztik ere maiz landuko zuen gaia ; izan
ere, Ibsen zapuztuta bide zegoen bere
emazte gogor, autoritario, menderatzailearekin
. Antzerki lan haren berritasunak harrituta
utzi zituen ikusleak, eta Ibsenek ez
zuen 1873 arte lan hura berriz antzezteko
baimenik eman.
Hurrengo obrak, Kongsemnerne (1863,
Erregegaiak), berriz, arrakasta handia izan
zuen. Erdi Aroan Norvegiako bi erregeren
arteko aurkakotasuna kontatzen zuen, baina
Ibsenentzat guztiz ere garrantzitsua zen
bokazioaren irrikaren eta zalantzak zapuztutako
anbizioaren arteko borroka zen haren
gai nagusia. Hasierako antzerki obra
haiekin Ibsen trebatua zegoen ordurako,
baina itota sentitzen zen Norvegia tradizionalista
hartan ; Kristianiako Antzokiko literatura
aholkulari izendatu zuten, eta lan
haren barnean bidaiatzeko aukera ematen
zitzaion : Ibsen atzerrira joan zen beraz,
hogeita zazpi unerako.
Obra nagusiak
Ibsenek Erroman hartu zuen bizilekua.
Gogoetari eman zitzaion eta argi ikusi zituen
bere obrako ardatz batzuk, eta bere
lanaren betebeharra : bere herria gidatzeko
idatzi beharra zeukan, bere baldarkeriatik
atera beharra zeukan, eta bere handitasunarensena eman. Garai hartan bere lehen
maisu lana idatzi zuen : Brand (1866), hasieran
poema epiko bat izan zena. Obra
nahasi eta kontraesanez betea zen, eta elkarren
kontrako gauzenganako lilura adierazten
zuen, bere garaian kritikari askok
ulertu ez zuten eta Ibsenen teatro osoaren
ezaugarri den anbiguotasunaz. Obra haren
handitasun epikoak, uko egitez eta tirabirez
beteak, arrakasta itzela izan zuen norvegiar
ikusleen artean.
1867an Ibsenek Brand-en halako kontrako
saio bat egin zuen : Peer Gynt. Olerkaria,
harroputza, alproja, arduragabea da
Peer Gynt, betebeharrari, borondateari eta
errealitateari ihes egiten diona. Obra honetan
Ibsenek nortasun sendoaren premia
handia adierazi zuen, eta, bide batez, erromantizismo
nazionalista kritikatu zuen. Bere
alabaren heziketa zela eta, Dresden bizilekua
harturik, Peer Gynt-en moldaketa moduko
bat egin zuen : De Unges Forbund
(1869, Gazteen batasuna).
Baina Ibsenek bazeraman bolada bat
beste kontu batzuez kezkatuta. Gizabanakoaren
aldeko grinak bultzaturik eta talde
zentzuaren higuinez, joera anarkistak
begiz jo zituen. Askatasunaren kezkak, erlijiozko
kezkek eta Hegel, Schopenhauer,
Renan eta Brandesen liburuetatik atera zituen
irakaspenen eraginez, gizadiaren historiaz
bere buruari galdezka aritu zitzaion :
Nola interpretatu historia? Iritsi nahi diren
helburuek ba al dute loturarik egindako
gauzekin? Horiek dira, besteak beste, Coesars
Frafald (Zesarren apostasia) eta Kejser
juliun (Julian enperadorea), Kejser og
Galiloeer (Enperadore eta Galilear) izenburuarekin
1873an batera argitaratu zituen
bi obretako galdera nagusiak.
Bere Garaiko Dramak
Ibsenek lau urteko geldialdia izan zuen
bere lanean ; bidaia asko egin zituen, Munichen
hartu zuen aldi baterako bizilekua,
eta gero Erromara itzuli zen berriz. 1877an
lan sail bat hasi zen argitaratzen, "Bere Garaiko
Dramak" esaten zaienak, bere garaiko
gertaerak lantzen zituztelako, benetako
datuak, teoria sozial, politiko eta filosofikoak,
ahalegin satirikoak eta harritzeko
moduan egiazkoak ziren pertsonaiak nahasirik.
Samfundets Stotter (Gizartearen euskarria)
izan zen lan horietan lehena. Bere
ideiak pertsonaia errealista eta bere garaikoetan
gorpuztea erabakia zuen Ibsenek,
baina drama horiek ez ziren bere garaiko
ohituren erakusgarri soil ; egileak kezkatuta
zeukaten ideiak adierazi zituen han : egia
eta askatasuna iritsi nahia.Drama sail horietan ezagunena eta ospetsuena
Et Dukkehjent (1879, Panpinen
etxea) da, egunkarietan argitaratutako gertaera
batean oinarritua. Laura Kieler irakasle
baten emaztea da, senarra gaixorik du,
eta hura salbaltzeko diru kopuru bat hartu
behar izan du maileguan, senarrari ezer
esan gabe; senarrak kargu hartu dio horregatik,
eta azkenean bikotea dibortziatu egiten
da. Camilla Collett-en ideia feministak
indar handia zuten orduan Norvegian, eta
Ibsenek, giro haren eraginez, gizonezkoen
eta emakumezkoen arteko liskarra adierazi
zuen, eta gizonentzat eta emakumeentzat
eskakizun moralak zeharo desberdinak izatea
eta gizonezkoen ikuspegia nagusitu izana
kritikatu zuen. Horrez gainera, obra
horretan beste hainbat gai lantzen dira indar
trajiko handiz : kontzientzien artean
komunikatzeko ezintasuna, zorionaren eta
zoritxarraren arteko dialektika estugarria,
irudimenezko munduaren eta mundu errealaren
arteko kontraesan beldurgarriak, eta
iraganak pertsonarengan duen eragina eta
hari sortzen dion larrimina. Baina, batez ere
pertsonaien indarra, bizitasuna eta benetako
izatea da mundu osoan, bai bere garaian
eta bai geroztik, arrakasta handia izan zuen
obra honen alderdirik bikainena.
Hurrengo bi obretan, Gengangere, (1881,
Heriotzatik etorriak) eta En folkefiende,
(1882, Herriaren etsai bat), bide berari jarraitu
zion Ibsenek: errealitatean oinarriturik,
ideia ausartak pertsonaia indartsuen
bidez adieraziz, trebe, zehatz eta soil.
Gengangere-k eskandalu handia sona zuen
gizabanakoak gizartearen konbentzio moralen
kontra zoriontsua izateko eskubidea
duela esateagatik, eta tabu asko gordingordinik
aipatzen zituelako : sexu bidezko
gaixotasunak, intzestua, mozkorkeria. En
,folkefiende-n, berriz, bere garaikoen oportunismoa
eta utzikeria eta gehiengoaren
ergelkeria eta eskastasuna salatu zituen.
Vildanden (1884, Basa ahateak) drama
sozial bat zen, pertsona ahulen zapalketa
aipatzen zuen, baina pertsonaien psikologia
nagusitzen zitzaien ideiei, giro ezkor eta
garratz batean. Maila bereko maisu lanak
dira Ibsenen hurrengo obrak : Rosmersholm
(1886), Fruen fra Havet, (1888, Itsasoko
andrea) eta Hedda Gahler (1890).
1891n Ibsenek sekulako ospea zuen
Eskandinavian eta Alemanian. Bere herritarrek
mirespen osoz hartu zuten bere herrian,
han kokatu baitzen berriro. Baina hala
ere Ibsen ez zen zoriontsu, bere baitako
zoriona eta bokazioaren grina elkartu ezinez
. Geroztik hiruzpalau obra idatzi zituen :
BygmesterSolness (1892, Solness eraikitzailea),
Lille Eyolf (1894, Eyolf txikia), jean-
Gabriel Borkmann (1896), Nar vi dode vagner
(1899, Hildakoen artetik berpiztuko
garenean). 1901ean apoplejiak jo zuen, eta
handik bost urtera hil zen, Oslon.