Gaztetako urteak lehenengo idazlan aipagarriak
Daudeten aitak seda lantegi bat zuen,
haina 1849. urtean lantegia saldu eta Lionera
alde egin behar izan zuen Daudeten
familiak. Hasieran atsekabea eragin zion
Daudeti hango giro hezeak, baina gerora
atseginez hartu zituen inguru hartako paisajeak
eta lurraldeak. Lionen hasi zen idazten,
oso gazterik ; hamalau urte zituenerako
idatzita zituen, esaterako, olerki batzuk eta
lehen kontakizuna.
1857. urtean gurasoen negozioek hondoa
jo zuten, eta ondasun guztiak galdu
zituztelarik, Daudetek bertan behera utzi
behar izan zituen ikasketak. Eskola batean
hasi zen lanean, atezain-edo, haina ez zuen
lan hura atsegin eta sei hilabeteren ondoren
utzi egin zuen lana. Esperientzia hark
ordea ondorio onik ere ekarri zion Daudeti,
garai hartako bizipenetan oinarriturik
idatzi baitzuen, Le Petit Chose (1868, Txikitxoa)
bere lehen eleberri aipagarria. Eleberri
erdi autobiografikoa da ; haurtzaroko eta
gaztaroko gertaerak jaso zituen, nahiz eta
zenbait gertaera ezkutatu eta beste batzuk
moldatu zituen.
Eskolako lana bertan behera utzi ondoren
bere anaia nagusiarekin bizitzera joan
zen, Parisa. Orduan hasi zen buru-belarri
idazten eta idazle eta intelektual talde bohemio
eta modakoekin harremanak izaten.
Garaitsu hartan ezagutu zuen, orobat, Marie
Rieu modelo ederra ; hari eskaini zion Daudetek
bere olerki liburu bakarra, LesAmoureuses
(1858, Maitekorrak) izeneko bilduma,
gaztetako olerkiak biltzen dituena. Maitasunezko
harreman luze eta nahasia izan
zuen emakume harekin, eta harreman horriburuzko xehetasunak eman zituen handik
urte askora, Sapho (1884) eleberrian.
Daudetek aldizkari eta egunkarietarako
artikuluak ere idatzi zituen, batez ere
Figaro aldizkarirako. 1860. urtean Frederic
Mistral ezagutu zuen, XIX. mendeko Proventzako
hizkuntzaren eta literaturaren eraberritzaile
handia, eta haren eraginez hasi
zen Daudet Frantziako hegoaldeko bizitzarekiko
lilura adierazten. Hegoaldeko bizitza
sutsu, artistiko eta sentsuala miresten hasi
zen, iparraldeko moralaren zorroztasunaren
eta itxikeria intelektualaren aurrean.
Urte hartan bertan (1860) Mornyko
dukearen idazkari gisa hasi zen lanean,
baina hurrengo urteko negua Aljerian emanbehar izan zuen Daudetek. Izan ere, diru
arazoak zituen eta sexu bidezko eritasun
batek jota zegoen, eta hori zela-eta, sorterritik
alde egitea erabaki eta Aljeriara bidaiatu
zen. Bidaia hark emaitza bikaina izan
zuen : Chapatin le tueur de lions (1863,
Chapatin lehoi-ehiztaria). Obra horretako
protagonistan oinarriturik sortu zuen, gerora,
Tarascon lurralde irudizkoari eskainitako
trilogiako Tartarin pertsonaia.
1862. urtean La Derniere Idole antzezlana
aurkeztu zuen Parisko Odeon antzokian.
Hura zen bere lehen antzerki obra, baina
arrakasta handia lortu zuen. Negu hartan
Korsikara bidaiatu zuen, eta bidaia hartako
pasarteak jaso zituen Lettres de mon moulin
(1869, Nire errotako gutunak) bilduman ;
han erakutsi zuen Daudetek bere obraren
ezaugarri nagusietakotzat har daitezkeen lirismoa
eta sentimentalismoa, eta hark eman
zion ospea lehenengoz.Hurrengo urteetan, 1865ean Morny ministroa
hil zen arte gutxi gorabehera, bizitza
sozial bizia izan zuen. Egileak XIX. mende
amaierako Frantziako bizimodu haren
kritika gupidagabea jaso zuen Le Nabab lanean,
1877an.
1867. urtean garrantzi handiko gertaera
bat jazo zen Daudeten bizitzan : Julia Allard
idazlearekin ezkondu zen. Emakume harekin
zeharo maiteminduta zegoen Daudet,
eta laguntza handikoa gertatu zitzaion hurrengo
urteetako obrak idazteko. Hiru semealaba
izan zituzten.
Frantziaren eta Alemaniaren arteko gerrak
ere eragin handia izan zuen Daudeten
obran, Les contes du lundi (1873, Asteleheneko
ipuinak) idazlanean esaterako. Daudet
gudarostean sartu zen, baina Paristik
ihes egin zuen izuaren garaian, 1871n ; urte
haietako bizipenak jaso zituen Ipuin-etan.
Hurrengo urtean Les aventures prodigieuses
de Tartarin de Tarascon (1872, Taraskoneko
Tartarin, Josu Zabaletak euskaratua)
eman zuen argitara, baina ez zuen
lan harekin arrakasta handirik izan hasieran
. L Arlesien (Arlestarra) nekarazi giroko
dramarekin ere huts egin zuen ; dena dela,
azpimarratzekoa da obra hori, Bizetek musika
jarri baitzion.
Errealismo poetikoa eta naturalismoa
Haien ondoren Fromont jeune et Risler
aine (1874, Fromont gaztea eta Risler agurea)
eleberria aurkeztu eta Frantziako Akademiaren
saria eskuratu zuen ; arrakasta
handia eman zion obra hark, nahiz eta
zenbaitzuren aldetik kritika gogorrak jaso
zituen. Lan hura idatzi zuen garaian hasi
zen Daudet bizitza modernoko pertsonaiak
aurkezten eta errealismo poetikoa sakonago
lantzen, Zolaren eraginez bereziki ; dokumentazioan
lan sakona egin zuen, Mornyren
zerbitzuan jardun zuen urteetan
batez ere. Dokumentazioari garrantzi handia
eman zion, orobat, lehen aipatu den
Le Nabab lanean, eta politika munduan
bildutako gorabeheren berri xehea eskaini
ahal izan zuen horrela.
Fromont-ekin lorturiko arrakastari esker
hasi ziren, bestalde, orduko eta lehenagoko
bere obra batzuk ezagutzen,
Tartarin esaterako. Tartarin pertsonaia ospetsu
bihurtzen ari zela ikusirik, beste bi
parte erantsi zizkion Daudetek obra hari,
Tartarin sur les Alpes (1885, Tartarin Alpeetan,
Periko Diez de Ulzumtnek euskaratua)
eta Port-Tarascon (1890).
Garaitsu hartan idatzia da lehen aipatutako
Sapho eleberria. Oso lan berezia izan
zen, dena den, Daudeten obraren barruan,
alde batera utzi baitzuen oro har erabiltzen
zituen umorea eta baikortasuna, eta kontakizun
garratza eta latza idatzi baitzuen.
Azken urteak
Azken urteetan osasun arazo larriak izan
zituen. Azken hamabost urteetan sexu
bidezko eritasunaren ondorioak jasan behar
izan zituen, baina bere bizitzaren amaieran
kalte handiak izan zituen bizkarrezurrean
eta horrek sortu zizkion ondoezik
larrienak.
Bere eritasunak eragiten zion mina eritasun
horri buruzko ikerketaren bidez ahazteko
ahalegina egin zuen, eta ahalegin horren
emaitza da, hain zuzen, bere azken
lanetako bat : La Doulou (egilea hil ondoren
argitara emana, 1931n).
Ondoezik zegoen arren, bere buruaren
gain kontrol izugarria zuen, eta horri esker
jarraitu ahal izan zuen Parisko literatura eta
musika munduan parte hartzen.
1895. urtean Londresera eta Veneziara
bidaiatu zuen, eta handik bi urtera hil zen,
bat-batean.
Daudeten obraren ezaugarriak eta bilakaera
Daudeten obran egia eta irudimena, seriotasuna
eta umorea, ironia eta errukia, elementu
elkarri kontrajarri horiek guztiak aurki
daitezke harmonia bikainean bateratuak.
Horiek dira, beraz, Daudeten ezaugarri
orokorrak, baina, dena den, obra batzuen
eta besteen artean bada desberdintasunik,
eta bere bilakaeran zenbait joera literario
desberdinen eragina antzematen da.
Horrela, Tartarin-en ironia antierromantikoaren
ondoren muturreko errealismora
jo zuen Errotako gutunak bilduman, eta
ondoren trajediaren bidetik abiatu zen Arlestarra
dramarekin.
Hasierako obretan baikortasun handiz
tratatu zituen arazoak, baina urteetan aurrera
egin ahala, gero eta kezka larriagoa
agertu zuen gizakien arteko harremanetan
sortzen diren gatazkekiko. Jack (1876) eleberrian,
esaterako, emakume batek maitasun
fisikoaren eta amaren maitasunaren
artean bizi duen gatazka agertu zuen ; Numa
Roumestan ( 1881) obran, berriz, hegoaldeko
eta iparraldeko gizon-emakumeen
izaeraren arteko desberdintasunak aztertu
zituen ; L Evangeliste-n ( 1883) erlijio fanatismoaren
kontrako jarrera aldarrikatu zuen ;
Sapho maisulanean (1884) askatasunaren
eta maite duen emakumearen artean aukera
egin behar duen maitalearen dilemaren
berri eman zuen, eta La Petite Paroisse-n
(1895, Parrokiatxoa), azkenik, jeloskortasunaren
kontraesanak aditzera eman zituen.
Le Tresor d Arlatan (1897, Arlatango altxorra),
Notes sur la vie (Bizitzari buruzko
oharrak) eta Nouvelles notes (Ohar berriak),bestalde, Freuden psikoanalisiaren iragarletzat
har daitezke, konplexuei buruz bertan
egiten den azterketa dela-eta.
Daudeten obraren ezaugarri aipagarriena
erregistro bikoitzaren erabilera da, zalantzarik
gabe : batetik errealismo biziz deskribatu
zituen giroak eta pertsonaiak -Zolak
benetako naturalismotzat hartu zuen Daudeten
dohain bikain hori-, eta bestetik
irudimenak sorturiko hainbat irudi eta pertsonaia
bildu zituen bere obretan. Naturalismoa
eta sentimentalismoa bateratu zituen,
nolabait esateko, baina kontuan hartzekoa
da, orobat, Europako naturalismoaren jarraitzaile
gehienek ez bezala, bere lan gehienetan
baikortasunez begiratu zuela errealitatea
.
XIX, mendean idatziak diren arren, bere
obrak erakargarriak gertatzen dira gaur egun
oraindik ; obra xumeak dira, atseginak, egiatiak
eta xarmantak, umore baikor eta axolagabez
beteak. Egia da, bestalde, ez dutela
halako bikaintasunik, bere garaiko beste
frantses idazle batzuen maisutasunaren aldean,
baina bere mugez jabeturik, errealitatearen
behaketa naturalista eta errealismo
narratiboa trebetasun handiz landu eta bateratu
zituen Daudetek. Kritikak jaso zituen
bere obren egitura ahula zela eta, azaleko
baikortasun gehiegizkoa adierazi zuelako
eta estilo oparoegia erabili zuelako, baina
akats haien gainetik errealismoa nabarmendu
zen, errealitatea islatzeko zuen dohaina
nagusitu zen, eta gerora eleberrigintzan
nabarmendu zen inpresionismoaren iragarletzat
har daiteke, alde horretatik.