Literatura Unibertsala»Idazle hautatuak
Poesia sinbolista Frantzian II Arthur Rimbaud Stephane Mallarme
Arthur Rimbaud (1854-1891)
Jean Arthur Rimbaud Charlevillen jaio
zen (1854), burges familia batean, politikoki
konformista eta erlijio mailan kontserbadorea
zen familia baten baitan. Aita urrun
zela hazi zen Rimbaud, militarra baitzuen.
Sei urterekin haren gurasoak banandu egin
ziren. Heziketa zorrotza eta autoritarioa izan
zuen, eta berak onartu egin zuen zorroztasun
hori, harik eta gustuko ez zuen egoera
horri aurre egiteko aukera izan zuen arte.
1870. urtean, Napoleon III.ak abdikatu zuenean
eta bigarren inperioa nagusitu zenean,
etxetik ihes egin zuen eta Parisko komunaren
abentura herritarra eta anarkista hizitzera
joan zen. Une erabakigarria izan zen
hura Rimbauden bizitzan. Hala ere, ez da
gauza segurua Parisa iritsi zenik; garai hartan
hasi zuen Rimbaudek alderrai bizimodua
. Bizimodu haren bidez, «Europako gaitzetik
, ihes egin nahi zuen nola edo hala
Rimbaudek, eta beste alde batetik, bere
burua bilatu nahi zuen.
Rimbaudek Le bateau ivre (Itsasontzi
mozkorra) amaitu zuenean, Verlaineri bidali
zion hark azter zezan. Verlainek lan hura
irakurri zuenean, poesia herriaren oinarrizko
testu bat zela iruditu zitzaion, eta Parisa
joan zedin eskatu zion Rimbaudi. Rimbauden
eta Verlainen artean harreman estua sortu
zen eta 1872-1873 bitartean elkarrekin egon
ziren. Verlaine ezkondu berria zen, baina
Rimbaudek bere bizitza eragabean berarekin
eramatea lortu zuen. Rimbaudek hamazazpi
urte zituen Verlaine ezagutu zuenean
eta berehala kutsatu zizkion Verlaineri bere
izaeran nabarmen ziren ezinegona eta ezegonkortasuna
; Verlainek nahiago izan zuen
adiskidea emaztea baino eta Rimbaudekin
ihes egin zuen Belgikara, Ingalaterrara eta,
ondoren, Belgikara herriz. Verlainek, frenesi
hartan, estetikaren alorrean bere burua justifikatzeabeste asmorik ez zuen, Rimbaud,
aldiz, bere buruari kalte egiten ari zitzaion
oharkabean.
Rimbaudentzat edozein lotura mota traha
bat zen ; eta hori gertatu zitzaion Verlaine
adiskidearekin. Verlainek, herriz, ikusirik
lagunak ondotik baztertzen zuela, tiro
egin zion. Rimhaudek zauri larriak izan zituen,
eta Verlaine espetxeratu egin zuten.
Rimbaud berehala osatu zen eta Une saison
en enfer (1873, Urtaro bat infernuan)
idatzi zuen. Lan autobiografikoa da hori,
aldez behintzat. Urte horretan bertan hasi
zen Illuminations idazten, eta 1876. urtea
arte jardun zuen lan hori osatzen ; azkenik,
1886an Verlainek argitaratu zion hilduma.
Belgika utzirik Rimbaud Ingalaterrara joan
zen, eta gero Alemaniako, Italiako eta Herbehereetako
kolonietan zehar ibili zen,
boluntario gisa. 1880an konpainia handi
batekin Abisiniara joatea erabaki zuen.
Aberastasuna lortzea izan zen orduan bere
helburu nagusia, eta legez kanpoko negozioetan
eta kontrabandoan aritu zen. Zirko
bateko kide ere izan zen Europako hainbat
herrialdetan.
Europatik kanpora zegoela hasi zen
Rimbauden ospea hedatzen eta Verlaini
esker hazi zen, batez ere, haren entzutea ;
poeta belaunaldi herrien artean aipagarrienetakotzat
hartzen zuen Verlainek Rimbaud
Poeta madarikatuak lanean. Hala ere, Rimbaud
ez zen etxera itzuli ospe horrek bultzatuta,
aldiz, eritasun larri baten ondorioz.
Rimbauden lanen bilduma hil ondoren argitaratu
zen : Oeuvres (1898, Obrak). Bilduma
hura osatzen zuten lanak hauek ziren :
Lehenengo bertsoak, Eranskinak, Iluminazioak,
Denboraldi bat infernuan. Geroago
erantsi ziren Eskutitzak eta Zirriborroak.
Rimbaudek poesia asko idatzi ez bazituen
ere, idatzi zituenak nahikoa izan ziren Baudelairetik
hasi eta sinbolismoa arteko bidea
egiteko. Hainbat tesi osatu zituen «poeta
igarlearen« gaiari huruzkoak, eta beste edozein poeta dekadentek baino argiago adierazi
zuen, gainera, bere ikuspegia : haren
iritziz poeta igarleak gauza dira «zentzu
guztien nahasmenduaren bideo» ezezaguna
denaren ikuspegia osatzeko. Rimbaudek
Europaren gutxiespena erakusten zuen bai
bere artean bai here bizitzan. Rimbauden
bizitza bere buruaren gutxiespenaren bilaketa
zen. Ez zituen bere lanak argitaratu
nahi izan, baina, azkenean, Denboraldi bat
infernuan lana argitaratu zuen. Hala eta
guztiz ere, argitaratu eta gero hura desagerrarazten
saiatu zen. Rimbaud krisi nihilistaren
interprete poetiko handienetako bat
izan zen, eta krisi garaiko egile askorena
bezala, anbiguotasuna da haren ezaugarri
nagusietako bat.
Illuminations hildumaren izenburua ez
zuen Rimbaudek berak aukeratu, ez baita
inon aurkitu izenburu hori duen Rimbauden
idatzirik. Verlainek behin baino gehiagotan
erabili zuen izenburu hori Rimbauden
lanak izendatzeko. Lan hori osatzen
duten berrogeita lau poemak hitz lauz idatziak
dira eta harrigarriak dira edertasunagatik.
Horietako poema batzuk sail modukoetan
bildu zituen Rimbaudek, eta beste
batzuek, berriz, idazlearengana bat-batean
iritsi ziren meteoritoak dirudite. Poema
horietan barruko unibertsoaren osagaiak
ezagutarazten dizkio irakurleari. Denboraldi
bat infernuan lana hezikaitzaren liburua
da zalantzarik gabe, haina aldi berean, ordu
arte inork aztertu ez bezala aztertzen du
nerabearoa. Verlaineren iritziz, «autobiografia
psikologiko miresgarria« izan zen Denboraldi
bat infernuan.
Rimbaud, poeta bikaina izateaz gainera,
mito bat izan zen literaturaren historian,
Lord Byronen, Victor Hugoren edo Flauberten mailako mitoa. Ezaugarri hori ez da, hala
ere, zoriaren ondorio, Rimbauden poesiaren
ezaugarri nagusietako baten ondorio
baizik. Egile sinbolista gehienentzat bizitzak
ez zuen garrantzi handirik, eta idazkera zen
haientzat benetako existentzia bakarra, Rimbaudek,
aldiz, oso bestelako iritziak zituen.
Harentzat poesia bizitza aldatzeko («changer
la vie) bidea zen, eta poesia zen, hain
zuzen, Rimbauden obsesioetako bat.
Stephane Mallarme (1842-1898)
Stephane Mallarme 1842an jaio zen Parisen,
funtzionarioen familia batean. Bost
urte zituela hil zitzaion ama, eta handik
gutxira Maria arreba. Estatuaren zerbitzuko
lanpostu apal bat zuen, eta irain asko eta
asko jasan behar izan zituen lanean ; gertaera
horiek guztiek eragina izan zuten, era
batera edo bestera, Mallarmeren atsekabeetan
. Mallarmeren heziketa literarioari dagokionez,
garrantzi handikoak izan ziren
Baudelaire eta Poe ; Baudelaireren poemak
kopiatzea izan zen, hain zuzen ere, Mallarmeren
lehen urrats literarioetako bat. Poeren
lanak hobeto ulertzeko eta itzultzeko
asmoarekin ingelesa ikastera joan zen Ingalaterrara
. Handik itzuli zenean Marie
Gehrard alemaniarrarekin ezkondu zen.
Tournon lizeoan hasi zen ingeles irakasle ;
gramatika pedagogiko bat eta ingeles hitzei
buruzko liburu berezi bat ere idatzi zituen
. Lanaren monotoniaz eta familia kezkez
inguraturik bizi bazen ere Mallarmek,
dozena bat poesia argitaratu zituen garaihorretan Parnasse contemporain aldizkarian
(1886) ; L Azur eta Brise marine (Itsas haizea)
dira aipagarrienak. Hogeita bi urte zituela
Herodiade poema idazten hasi zen,
eta ez zuen inoiz amaitutzat jo. Poema hori
idaztea lan zaila izan zen Mallarmerentzat,
izan ere, idazten ari zela lehenbizi Besanconera
(1866) eta gero Avignonera joan behar
izan zuen lanagatik, eta oso denbora gutxi
zuen idazteko : gauez idazten zuen beraz,
lanetik irten eta gero. 1867an hasi zuen Igitur
ou la folie d Elbehnon kontakizuna. Lan
horretan agertzen dira ondoen Mallarmeren
poesietako objektu, gai eta irudi guztiak
. Bien bitartean, lan kontuak zirela-eta,
Mallarmek Parisa joan behar izan zuen ; hiri
haren gris kolorean babesa bilatzen zuen
Mallarmek.
1876an L apres-midi d -un,faune (Fauno
baten siesta) argitaratu zuen : poema
horretan ametsen mundura iristeko eta absolutua
adierazteko erabiltzen zituen sinboloak
. Mallarmeren etxean egiten ziren «astearte
literarioak» ospetsuak egin ziren garai
hartan ; solasaldi haietan Mallarmek izugarrizko
lilura sortzen zuen belaunaldi berrietako
idazleengan. Kritikariek harriduraz
eta mesfidati begiratzen zioten, oro har,
Mallarmeren lanari, Verlainek, aldiz, ez zuen
inongo zalantzarik eta maisutzat hartzen
zuen Mallarme. 1897an Mallarmek Un coup
de des jamais n abolira le hasard (Dado
jokaldi batek ez du sekula zoria ezeztatuko)
argitaratu zuen. Erabat ustekabekoa zen lan
hura formari zegokionez, zeharo hausten
baitzituen ohiko sistema sintaktikoa eta grafikoa
; hogeita hamar urte lehenago Igitur
lanean erantzunik gabe utzi zuen gaiari
heldu zion berriz ere azken lan horretan.
Liburu hura argitaratu eta urtebetera hil zenMallarme, bere ikasleei eta bere buruari
urteetan agindu zien liburu absolutua egin
gabe. Herodiade eta Fauno baten siesta
lanak «antzerki» testutzat hartzen dira, idatzi
horien erritmoak antzezpen bateko denboraren
arabera antolatuta baitaude. Sintaxia,
batzuetan, esaldi infinituetan hedatzen
da, beste batzuetan berriz, oihu laburra da.
Drama horietan ez da gauza handirik gertatzen,
gertaera nagusiak hizkuntzaren gertaerak
dira.
Mallarmeren adiskideek eta ikasleek
eskola baten sortzailetzat zuten hura ; Baudelaireren
korrespondentzietatik abiatuta
sinboloen poetika sortu izanaren gaitasuna
egozten zioten. Mallarmek izugarrizko eragina
izan zuen bere ondoko poesian, bai
Frantzian bai Europan : bai dadaistengan,
futuristengan eta hermetikoengan, eta bai
poeta bisualengan, Mallarmeren poesian
hitzek ez zuten erreala zena adierazten,
errealitatea ordezkatzen edo ezeztatzen
baizik. Hitzek mundua ezezten dute, poesia
azalera irten dadin. Mallarmerentzat,
haren ondorengoentzat bezalaxe, poesia
erlijio bihurtu zen. Mallarmek poesiari eragin
zizkion mutazioen ondorioz, ordu arte
ez bezalako jarduera bihurtu zen poesia.