Estatu Batuetako poeta
Walter Whitman 1819an jaio zen West
Hills-en (Long Island, New York). Jatorri
apaleko familia batean hazi zen, Brooklynen.
Aita zurgina zuen. Hamaika urte zituela,
eskola utzi zuen eta lanean hasi zen
inprimategi batean. 1838an, hemeretzi urterekin,
irakasle lanean hasi zen, eta denboraldi
labur bat egin ondoren, 1841ean
kazetari sartu zen ; Brooklyn Daily Eagle eta
Brooklyn Weekly Freeman argitalpenetako
zuzendari izatera iritsi zen handik gutxira.
1848an bertan behera utzi zuen kazetaritza,
iritzi desadostasun batzuengatik, eta
denboraldi batez beste zeregin batzuetan
aritu ondoren, buru belarri murgildu zen
literaturan. 1855ean argitaratu zuen ordu
arte egina zuen lanaren bilduma, LeaUeS of
grass (Belar hostoak), handik aurrera behin
eta berriz osatu eta beste bederatzi aldiz
argitaratu zuena, azkenekoa 1892an. Liburu
horrek, olerkari handi baten eta poesiaren
aldi berri baten hasiera iragarri arren, ez
zuen zirrara handirik eragin Ameriketako
literatura munduan, alderantziz baizik, oso
harrera txarra egin zioten eta izugarrizko
eskandalua sortu zuen, bai erabiltzen zuen
neurtizkerarengatik -bertso libre luzeak- eta
estilo zuzen indartsuarengatik, bai gorputzaren
eta sexuaren goraipamena egiteagatik.
Azken batean liburua bere herri gazteari
eta ideal demokratikoei egindako kantu
bat zen, norbanakoaren askatasunaren
errespetuan oinarritutako elkartasun eta
justizia printzipioen aldarrikapena. Ralph
Waldo Emerson (1803-1882) filosofoaren
babesa baizik ez zuen izan.
1862an haren anaia gerra zibilean zaurituari
bisita egin ondoren, eriak zaintzen
eman zituen gerrako azkeneko hiru urteak
kanpainako erietxeetan. Orduan idatzi zuen poema bilduma, Drum Taps (1865, Danbor
hotsak), Belar Hostoak-en laugarren
argitalpenean argitaratu zen (1867), Lincolnen
heriotzari buruzko elegia batekin
batera. Haren idazle ospea handituz zihoan
arren, gerra bukatuta barne ministerioko
administrazioan lortu zuen lanpostua
uztera behartu zuten, poesia batzuetan
erabili zituen hizkuntza eta metafora sexualek
eragin zuten eskandaluarengatik.
Nolanahi ere enplegu ofizialetan jarraitu
zuen Washingtonen, harik eta 1873an elbarritasun
arin batek lanpostua uztera behartu
zuen arte. Idazten jarraitu zuen, hala
ere, hitz lauz batez ere, eta 1882an gerrako
oroitzapenak argitaratu zituen, Specimen
days titulupean. Bere bizitzako azkeneko
hogei urteetan Camdem-en bizi izan zen,
New Jersey-n. Han hil zen, 1892ko martxoaren
26an.
Whitmanen handitasuna bere obra poetikoaren
berezko balioaz harago doa, sinbolismora
iristeraino. Poesia bilduma bakarra
baina izugarria idatzi zuen eta berritzaile
papera jokatu zuen bere herriko literaturan,
ez hainbeste landu zituen gaien ausartasunagatik
(erotismoa, heriotza eta bizitza
ber-bertatik ikusita), lantzeko moduagatik
baizik. Emily Dickinsonen (1830-1886)
poesiak bezala Whitmanenak ere bere
herrian zituen eginak sustraiak, bera bizi
zen lurraldeko "belar hosto" bakoitzetik
hartzen zuen behar zuen hazkurria. Bere
indar berebizikoan, Whitmanen bertsoek
mistizismo sakona adierazten dute. Hala
maitasun garbi bati kantatzen diotenean
nola heriotzaren ikuskizunaren aurrean
txunditurik geratzen direnean, neguko gau
hotz batez langileen irudiak zirrimarratzen
dituztenean edo tren ahaltsuaren aurrerabidea
ospatzen, haren bertsoak objektuaz
harago doaz, hura energia erritmiko eta
psikiko askoz zabalago batean murgilarazteko
gero. Horra Whitmanek bere oinordekoei
utzi zien ondasuna.
Walter Whitman versus Walt Whitman : gazona eta poeta
Walter Whitman
versus
Walt Whitman :
gazona eta poeta
Idazle baten obrak bere sarean harrapatzen
gaituenean, obran sakondu ahala
askotan sentitzen da obraren atzean ezkutatzen
den gizona edo emakumea ezagutzeko
beharra ere. Idazlea bere obraren
mailaraino iristen ote den jakin nahi izaten
dugu, eta jakin-nahi moralista edo moralizatzaile
horrek akuilatuta, egilearen obratik
bizitzara igarotzen gara salto batean.
W. Whitmanen obra eta bizitza ongi aztertuta
dituen D. Sam Abrams literatura irakasle
eta itzultzaileak hiru edo lau eredu bereizten
ditu idazle baten obratik bizitzarako
jauzi horretan : adibidez, badira idazle batzuk
biografiarik ere ez dutenak : Cristia Rossetti
poeta, esate baterako ; badira beste
batzuk obra baino askoz inportanteagoa
dutenak bizitza : Henry Miller da horietako
bat ; edo bizitza bezain obra aberatsa dutenak
: Rudyard Kipling edo Robert Louis
Stevenson ; eta, azkenik, badira obra baino
askoz apalagoa izan dutenak bizitza, eta,
Sam Abramsen arabera, talde horretan sartzenda W. Whitman. Halaxe zioen Jorge
Luis Borgesek ere : «Belar hostoak-en liluramendutik
eta zorabiotik idazlearen biografia
errukior horietako baten irakurketa neketsura
igarotzen denak iruzur egin diotela
sentitzen du beti. Aipatu ditudan orri grisaxka
eta erdipurdiko horietan bertsoek
agertzen duten arlote erdi-jainko hori bilatzen
saiatzen direnak harri eta zur uzten ditu
halakorik aurkitu ezinak».
Izan ere, Walt Whitman poetaren atzean
dagoen Walter Whitman gizonaren bizitza
errealean ez dago heroismo izpirik. Egia
esan, Whitman gizon zalantzatia, izua, desorekatua eta ahula izan zen. Baina haren
irakurle fidelak, poetaren bizitzaren eta
obraren arteko desadostasun nabarmen hori
eraman ezinik, Whitmanen bi irudi asmatzera
eman ziren buru-belarri : Whitman gazte
primitibo eta menderaezinarena, batetik,
eta Whitman zahar, jakintsu eta profeta
zuzenarena, hestetik. Esan beharrik ere ez
dago, Walter Whitman gizonaren bi irudiok
guztiz faltsuak dira. Egia beste bat da. Bi
Whitman daude : gizona eta poeta. Eta argi
dago, Walt Whitman poeta Walter Whitman
gizonaren sorkari bat da. Walter Whitman
izeneko gizon dohakabeak guk Belar hostoalz-en
bidez ezagutu dugun poeta zoragarria
sortu zuen. Hau ongi ulertu behar
(la, Whitmanen obra poetiko osoaren abiapuntua
baita. Whitmanek ez balu bere
buruaren fikziozko irudi bat sortu beharrik
sentitu bere egia pertsonala nolabait ezkutatzeko,
ez zukeen idatzi izango Belar hostoak
bezalako liburu bat, beste obra egozentrikoago
bat baizik, William Wordsworth
ingeles poetaren (1770-1850) The Prelttde,adibidez. The Prekrde 7.785 bertsotako obra
autobiografikoa da, eta Wordsworthek bere
sentiberatasun poetikoaren jaiotza eta garapena
kontatu zuen bertan. Wordsworthpozik zegoen bere buruarekin, eta, beraz,
The PPelttde-ko ,, ni» poetikoa eta Wordsworthen
nia ez daude elkarren lehian. ThePrelude nortasunaren goraipamen bat da,
idazleak bere buruaz egiten duena. Whitman,
berriz, ez zegoen oso pozik bere
buruarekin, eta bere bizitza errealeko niaguztiz gaindituko zuen «ni ,, poetiko sekulako
bat eraikitzen ahalegindu zen. Atsekabeak
eta nahigabeak bultzatuta, bere buruarengandik
ihes egin zuen eta sartaldeko literatura
tradizioaren pertsonaje aberats eta
trinkoenetako bat sortu zuen ihes egin nahi
horretan : Belar.hostoak-eko protagonista
poeta. Pertsonaje horren bidez Whitmanek
bere ziurgabetasun eta gutxiagotasun sentimenduak
ordaindu zituen nolabait.
Whitmanen obra EEBB literaturaren historian
1783an, Estatu Batuek independentzia
lortu zuten urte berean, Noah Webster
(1758-1843) lexikografo handiak hitz profetiko
batzuk esan zituen : «Amerikak politikan
bezain independentea izatera iritsi behar
du literaturan, armetan bezain ospetsua
izatera. arteetan— Izan ere, XVII. mendearen
hasieran ingelesek lehen koloniak finkatu
zituztenez geroztik, Ingalaterraren mende
egon ziren politikan bezala kulturan ere.
XVIII. mendearen bukaeran, Estatu Batuetako
idazleek Ingalaterrakoen antzera jarraitzen zuten idazten. 1837an, XIX. mendean
dagoeneko, Ralph Waldo Emersonek Estatu
Batuetako kulturaren independentzia
deklaraziotzat hartzen den hitzaldia egin
zuen : "Ameriketako letra gizona". Ernersonek
irizpide estetikoetan independentea
eta originala izateko eskatzen zion idazle
amerikarrari, ingeles literaturaren mendekotasunetik
erabat askatzeko, idazkera
kementsua eta zehatza erabiltzeko, eta ez
hartzeko literatura joko asmotsu eta hotz
gisa, bizitzaren pilpiratik guztiz aldendua.
Emersonen hitzak ez ziren alferrikakoak
izan, eta Estatu Batuetako literaturaren lehenengo
jeinuak agertzen hasi ziren : Nathaniel
Hawthorne ( 1804-1864) eta haren
The scctrlet letter ( 1850), Henry David Thoreau
(1817-1862) eta Malden or Life in the
Woods ( 1855), Herman Melville (1819-1891)
eta lVloh v Dick ( 1851), eta abar. 1884an
Emersonek Estatu Batuetan Homero, Virgilio,
Dante edo Milton bezalako poeta nazional
handirik ez izatea deitoratu zuen
beste saiakera batean. Emersonek ez zekien,
baina garaitsu hartan New Yorken bazen
gazte bat Amerikari buruzko poema handi
hori idazteko lan eskerga bere gain hartzeko
prest. Eta hala, Whitmanek Ernersoni
eta baldintza historiko-literario jakin batzuei
esker aurkitu zuen berak sortu zuen poeta
handi horrek antzezteko behar zuen
antzezlekoa.
Egia esan, Estatu Batuei buruzko poema
epiko bat baizik ezin zitekeen poeta
erraldoi hura barruan hartzeko bezain zabal,
sakon eta garaia izan. Izan ere, epikaren
handitasuna ezin egokiagoa da bere
buruarekin pozik ez dagoen gizon bat
fikziozko ni poetiko batean babesteko.Whitmanek, baina, Ameriketako errealitatearen
berezitasunetara egokitu behar izan
zuen epika tradizonalaren formula (protagonista
bakarra izatea eta ekintza iraganean
gertatzea), eta poema epiko demokratiko
bat moldatzen ahalegindu zen, heroi multzo
handi batekin eta gizon eta emakume
guztien berdintasun osoa aldarrikatuz.
Whitmanek, gainera, bere garaian kokatu
nahi izan zuen poema eta aurrerabidean
indartsu ari zen herrialde bati kantatu. Ez
da ahaztu behar Belur hostoak-en lehen liburua
argitaratu zenean (1855) finkatu berriak
zirela herrialdearen behin betiko mugak.
Beste aldaketa bat egiturarena izan zen :
epika tradizionalak narratiba lineala izaten
du, eta testuaren ulerkera errazteko eta bizitza
zen bezalakoa azaltzeko, antzinateko
poetek kronologiaren arabera kontatzen
zituzten heroien bizitzen gorabeherak.
Whitmanentzat, ordea, gertaerak kronologiaren
arabera antolatzea gizarte kontserbadore
itxi baten isla zen, eta Ameriketako
demokraziak ordena zurrun zaharra alde
batera utzita, liberala, malgua eta clinamikoa
izan behar zuela uste zuen. Hala beraz,
Belar hostoak ez da ohiko narrazio lineala,
etengabe biraka ari den unibertso kaleidoskopiko
bat baizik. Baina edukia eta egitura
ez ezik Whitmanek alderdi formalak ere
aldatu zituen, eta poeta tradizionalen metrika
erregularraren ordez bertso librea erabili
zuen, metrika jakinik gabea.
Hala beraz, Whitmanek bere burua
hobetu nahiak akuilaturik, Emersonen eskutik
eta bere garaiko baldintza historikoliterarioen
eraginpean sortu zuen Belarhostoak,
lehenengo epopeia modernoa, XIX.. endeko poema bikain eta osoena.