Italiazale baten gorabeherak
Stendhal Grenoblen jaio zen (Frantzia)
1783ko urtarrilaren 23an, landa giroko familia
aberats batean, Henri Beyle benetako
izenez. Zazpi urterekin ama hil zitzaion,
Stendhalek bere bizitza osoan gaitzetsi zuen
aita, eta ez zen inoiz gustura sentitu bere
senideen artean. 1796tik 1799ra ikasketak
egin zituen Grenobleko eskola nagusian.
1799an Parisera joan zen eskola politeknikoan
sartzeko asmoz, bere jaioterriko giro
itogarritik ihesi. Parisen haren lehengusu
Pierre Daruk lanpostu bat lortu zion Gerrako
ministerioan, eta berekin eraman zuen
1800ean Italiako gerra ekinaldira ; harrezkero
Italiarekin liluratu zen, harreman estua
izan zuen herrialde harekin, geroztik
han bizi, maitemindu eta lan egin baitzuen
luzaroan, eta bere hainbat liburuetako gertalekutzat
aukeratu baitzuen.
Parisa itzulirik, giro intelektualekin harremanetan
izan zen, garai hartakoa du baita
ere psikologiaren zaletasuna eta antzerkian
idazteko ahaleginak, baina antzerki lan
haiek ez zuten batere arrakastarik izan.
1806tik 1813ra kargu ofizialetan ari izan zen,
Napoleonen gerra ekinaldietan parte hartu
zuen, eta hala Europako leku asko ezagutu
zituen. 1814an Napoleonen hondamenaz
geroztik borbondarrek berriz aginpidea
hartu zutenean Stendhalek Milanen hartu
zuen bizilekua. Han idatzi zuen bere lehenengo
liburua : Vies de Haydn, Mozart et
Metastase. Angela Pietragua bere aspaldiko
adiskidearekin harreman korapilatsu bat
izan ondoren, Matilde Dembrowskirekin
maitemindu zen ; harreman horien ondorioz
idatzi zuen De l'amour (1822, Maitasunaz)
saiakera. Stendhal, etsita, Parisera itzuli zen.
Itzulera gogorra izan zuen Parisen : aita
hilik zuen eta haren herentzia xahutua zegoen
; goibel eta ezagunik gabe ia, Stendhaleklortu zuen hala ere aurrera egitea. Lagunarte
handia izan zuen geroztik, eta maiz izaten
zen jende ospetsu askoren bilkuratan. Garai
hartan Merimee idazlearen adiskide egin
zen, eta honek maisutzat izan zuen beti
Stendhal. Idazkeraren aldetik oso aldi oparoa
izan zen hura Stendhalentzat, hainbat liburu
idatzi zituen, musikari eta pinturari buruzko
kronika argitaratzen zuen journal de
Paris egunkarian, eta, aldi berean, ezkutuan,
hainbat ingeles kazetetan ere idazten zuen.
1830eko uztaileko monarkiaren errestaurazioarekin
batera Stendhal kontsul izendatu
zuten Italian, aurrena Triesten eta gero
Civitavecchian, Trieste austriarren esku zegoenez,
ez baitzioten austriarrek han bizitzeko
baimenik eman Stendhali. Orduan
Stendhal goibelaldi batean murgildu zen.
Erromara, Florentziara eta Sienara ihes egiten
zuen -Giulia bere maitalea Sienan baitzeukan-
Civitavecchiako giro itogarri hartarik
atera nahian. Garai hartakoa du sekula
bukatu gabeko liburu mordo bat, autobiografikoak
batzuk eta nobelak besteak.
1836an Stendhal Parisa abiatu zen berriz,
hasieran hiru asterako, eta azkenean
hiru urterako. Aldi ezin oparoagoa eta bizi
pozez beteagoa izan zen hura Stendhalentzat
. 1839ko abuztuan kontsulatura itzuli
behar izan zuen. 184leko martxoaren 15ean
apoplejiak jo zuen. Parisa itzuli zen sendatzera,
baina 1842ko martxoaren 22an, kalean
barrena zihoala, eritasunak bat-batean
jo zuen, eta gau hartan bertan hil zen.
Stendhalen anbizioak
Maitasuna eta anbizioa dira Stendhalen bizitzaren hi ardatz nagusiak. Stendhalen egunkaria eta haren gutunak irakurri besterik ez dago bizitzaren alor guztietan (bere izaeran, bere karrera diplomatikoan, emakumeekin, literaturan) arrakasta iritsi nahiaizan zela Stendhalen helburu nagusia. Helvetius, Condillac, Cabanis, Destutt, Tracy-ren lanek eragin handia izan zuten Stendhalengan, haiengandik atera baitzuen, besteak heste, mekanismo psikologikoen ezagutza, eta logikaren arauak barne bizitzara, eta bizitza profesional eta sozialera aplikatzeko modua, bere nobeletako pertsonaietan nabarmen ikusten denez. Haren anbizio handi hark ordea huts egin zuen ia alor guztietan; Vie de Henri Brulard autobiografian hauxe aitortu zuen maite izan zituen emakumeez ari zela : 4zaki xarmant horiek gehienek ez naute behin ere beren ontasunez ohoratu, Eta beste liburu batean orobat aitortzen du : 4nork maite zaitzan bainoago inor maitatzeak dakar zoriona». Zirrarari eta sentipenei Stendhalek ematen zien garrantzia bere bizitzako arlo guztietan nabaritzen da, bere liburugintzan, batez ere, hark esana baita : , Nire asmoa ez da gauzak zer diren esatea, gauzek egiten didaten zirrara kontatzea baizik".
Saiakerak eta biografiak
Nobelagintzan hasi aurretik, Stendhalek
saio ugari idatzi zituen, hiru multzotan banatuak
: arteari buruzkoak, bidaietakoak edo
turistikoak, eta literaturari buruzkoak. Vies
de Haydn, de Mozart et de Metastase (1814,
Haydn, Mozart eta Metastasioren bizitza),
Histoire de la peinture en Italie (1817, Italiako
pinturaren historia), Vie de Rossini (1823,
Rossiniren bizitza) dira arteari eskaini zizkion
saiakerak. Stendhal ez zen berez arteanaditua, artezalea bai ordea, eta obra horiek
idazteko aldez aurretik idatzitako lan asko
baliatu zituen kontsulta gisa, eta batetik eta
bestetik atera zituen datu eta pasarte asko ;
eta hala eta guztiz ere argi antzematzen zaie
Stendhalen beraren kutsua, pentsaera eta
estiloa.
Saiakera turistikoen edo bidaietakoen
artean aipagarriak dira : Rome, Naples et Florence
( 1817, 1827), liburu hartan erabili
zuen lehendabizikoz Stendhal ezizena ; Promenades
dans Rome ( 1829, Ibiliak Erroman
barrena), Memoires dun touriste (1838, Turista
baten oroitzapenak) bere oroitzapenetan
eta bai Frantzian, Alemanian, eta Holandan
barrena egin zituen bidaietan oinarritua.
Liburu horietan Stendhalek paisajeen deskribapenak,
lurralde bakoitzaren bizimoduari
buruzko gogoetak, historiari eta politikari
buruzko zertzeladak, eta bere sentipenak
nahasi zituen. Literaturaz Racine et
Shakespeare saiakera idatzi zuen, erromantizismoaren
manifestutzat hartu izan dena.
Badira beste hiru saiakera pertsonalagoak
eta batzuk autobiografikoak : De lamour
(1822), Vie de Henri Brulard (1835-1836,
Henri Brularden bizitza,), Souvenirs d'egotisme
(1832, Egotismozko oroitzapenak),
Correspondance (Gutunak). Liburu horietan
Stendhal bere buruaren nobelagile gisa
ari izan zen nolabait.
Nobelak eta kontakizunak
Le Rouge et le Noir (1931, Gorria eta Beltza),
La Chartreuse de Parme (1838, Parorako
kartujoen monasterioa) eta Lucien Leuwen
(1834-1835, bukatugabea) dira Stendhalen
hiru nobela nagusiak ; horiez gainera
idatzi zituen Armance (1827), Le Rose et Le
Vert (Arrosa eta Berdea) nobela bukatugabea
; L Abbesse de Castro (De Castro abadesa)
nobela laburra edo ipuina eta Vittoria
Accoramboni, Les Cenci, La Duchesse de
Palliano kontakizunekin batera Stendhal hil
geroztik liburu batean bildu zituztenak : Italiakokronikak. Beste kontakizun batzuk :
Suora Scolastica, Trop de faveur tue, Le
Chevalier de Saint-Ismier, Feder, Lamiel,
horiek denak bukatugabeak.
Stendhalentzat nobela bide luze batean
barrena dabilen ispilu bat zen. Erromantizismoarena
zen ordea haren ispilua : irudi guztien
artean bere garaiko giroa leialen ispilatzen
zutenak aukeratu zituen. Stendhalen
nobelek, Balzacenak bezala, garai jakin baten
lekukotasuna ematen dute beraz : Errestaurazioko
eta uztaileko monarkiaren erlijio
eta politika gorabehera guztien aipua dakarte
Stendhalen nobela guztiek. Bere nobeletako
giro politiko estu eta mugatu horretan,
Stendhalen pertsonaien aurreneko
ezaugarria aginpidea iritsi nahia da. Pertsonaia
nagusientzat, berriz, -Julien Sorel (Le
Rouge et le Noir), Fabrizio del Dongo (La
Chartreuse de Parme)- aginpidea eskuratzeko
ahalegin hori nork bere nortasuna
eratzeko bidearen aldi bat besterik ez da,
itxurakeriarena eta hipokresiarena, alegia.
Horientzat, azkenean, benetako bizitza ez
da nork bere bidea aurkitzea eta benetako
maitasunaren lilura baizik, maitasunean
aurkituko baitiote zentzua bizitzari.
Gizartearen bi alderdi elkarren kontrako
ere nahiko garbi irudikatzen ditu Stendhalek
: batetik, aristokratak, bere gainbeherari
aurre egin edo gizarte modernora egokitu
aukeratu beharrean daudenak; bestetik, gazte
xumea, bizkorra, justizia eta aginpide
goseak dagoena, lehenik gizartearen akusatzailea
eta azkenik akusatua izango dena :
Julien Sorel, adibidez. Zerbaitengatik dute,
izan ere, duten garrantzia auziek eta espetxeek
Stendhalen obran. Garrantzi handia
dute apaizek ere ; batetik, apaizgoa lanbide
soiltzat duten apaizak: makiabelikoak, zuriak
eta lausengariak, botere-gose beti ; bestetik,
apaiz zintzo, prestu eta gizatasunez
beteak. Gizonezkoen ondoan, emakumezkoen
pertsonaiek indar handia dute Stendhalen
obran, eta bi talde nagusitan banatzen
dira : emakume seduzitzaile eta oldar
handikoak, eta haien aurrez aurre emakume
goxo eta amatiarrak. Izan ere, Stendhalen
heroiak nortasun handiko gizakiak dira,
psikologiaren aldetik bene-benetako izateadutenak, askotan fikziozko pertsonaiak direla
ere ahaztarazten diotenak irakurleari.
Teknikaren aldetik, Stendhalek irakurlea
liluratzeko eta bere kontakizunera erakartzeko
ahalmen handia du. Sentimenduen,
maitasun-grinen eta azpijokoen tirabirak
kontatuz, pertsonaien barne bilakaera da
haren narrazioen ardatz nagusia, kontakizunaren
lasterrean isurtzen baititu bizibizi
bere pertsonaien pentsamenduak, asmoak,
sentimenduak eta grinak, erromantizismoari
bete-betean dagokion eran. Hirugarren
pertsonan idatziak badira ere, irakurlea
protagonistarekin batera dabil haren
kanpoko eta barneko munduan barrena ;
beren egintzen eta erreakzioen bidez, pertsonaia
horiek bere burua ezagutzen dute
azkenik, azterketaren bidez beren barne
kontzientziaren erabidean daramatela irakurlea
bera. Stendhalen idazkerari berezkotasuna
dario, berak aholkatua zion beste
norbaiti nork bere buruari hitz egiten dion
bezala behar zela idatzi. Azken finean,
Stendhalek nonahi eta noiznahi gizadiak
izan dituen eta dituen nahiak eta kezkak
kontatzen baititu : nork bere nortasunaren
bilaketa, zoriona iritsi nahia, eta, ustekabean,
maitasunaren bidez zoriona aurkitzea.
Stendhalen eragina
Stendhal bera bizi zela haren nobela
nagusiek ez zuten harrera txarra izan, baina
ez egileak nahi bezalakoa ; nolanahi ere,
Stendhal ondo jabetuta zegoen bera hil
ondoren izango zuela bere obrak ustez
merezi zuen arrakasta handia, eta hala esan
ere zuen 1880 arte ez zirela irakurleak eta
kritikoak bere obra ederresteko gauza izango
. Nolanahi ere, Balzacek artikulu bikain
bat argitaratu zuen 1840an La Chartreuse
de Parme-ri buruz, Victor Hugok ordea
Stendhalen idazkera kritikatu zuen. Taine-k
«XIX. mendeko psikologorik handiena» izendatu
zuen Stendhal ; 1881n Zolak Stendhalen
estiloaren hainbat alderdi aztertu zituen.
1882an Paul Bourget-ek goraipamenezko
artikulu ospetsu bat eskaini zion Stendhali,
eta harrezkero ugaritu egin ziren haren liburuen
argitarapenak eta hari buruzko saioak
eta kritikak. Idazle asko izan dira Stendhalen
miresle : Radiguet, Giono, T. di Lampedusa,
Louis Aragon, Roger Vaillard, Andre
Gide... Stendhal Club bat ere sortu izan da
geroztik, hari eskainitako aldizkari bat argitaratzen
duena : Revue des Etudes Stendhaliennes
. XIX. mendearen ispilu izanagatik,
haren obrak ez du gaurkotasunik galdu,
eta hizkuntza askotara itzulita ari dira
haren liburuak etengabe argitaratzen, gutxi
izan baitira hark bezala irudimenezko mundu
baten bidez eta fikzioaren indarraz
irakurlea liluratzea lortu dutenak.