Lehen urteak, lehen poemak
Keats, Londresko giro pobre batean
sortua, oso gazte zelarik hetikaz eria, hogeita
sei urte bete gahe desagertu zen.
Gazte-gaztetan hasi zen, gainerako guztiak
utzita, poesia, edertasuna lantzen. Grekoen
miresle izan zen ; haiek zituen inspirazio
iturri, eta haien mitologia berpiztu zuen.
Geroago, John Milton izan zuen eredu
nagusia. Orijinaltasunez jantzi zuen poesia
narratiboa, eta bere lan epikoak epopeiaren
alorreko arrakasta erromantiko eskasekoak
dira. Zenbait sonetotan eta bost
edo sei oda handitan, Shakespearerengandik
gertu dagoen betetasun eta perfekziozko
obra osatu zuen. Bizi zelarik ez
zuten Keatsen talentua ezagutu, areago,
mespretxatu ere egin zuten sarritan ; geroago
ordea, poeta hil ondoren, ez da inoiz
dudan jarri haren lanaren balioa. Keatsen
bizitza laburra eta trajikoa, formaren gainean
zuen maisutasuna eta poesiari buruz zituen
ideiek, bere gutunetan adieraziak -eta
gure mendeko idazle asko erakarri dutenak-,
ingeles literatura osoko jeinurik goiztiarrena
bihurtu dute, Mozart edota Rimbauden
pareko.
John Keats, Thomas Keats eta Frances
Jennings Keats October-en lehen haurra,
1795eko urriaren 31n jaio zen. Wordsworth
eta Coleridge bere aurreko poeta ingeles
erromantiko handiak ez bezala -haiek
burgesak ziren, eta Ingalaterrako probintzia
aldetik zetozen-, eta orobat Byron eta
Shelley ez bezala, aristokratak biak, Cambridge
eta Oxfordeko ikasleak, John Keats
londrestarra zen, pobrea, zalditik erorita
hil zen zaldizain baten seme zaharrena.
Bi anaia zituen : George, Estatu Batuetara
erbesteratu zena, eta Tom, 1818an, Johnen
besoetan hetikaz hil zena. Arreba gazte bat
ere bazuten, Frances, anaia poeta ulertzen
saiatu zena, eta haren emaztegaiarekin gutunak
trukatzen zituena, Keats Italian hetikaz
hiltzen ari zenean.Haurra Ingalaterrako eskola ospetsu batera
bidaltzeko dirurik ez zegoen arren, aski
hezkuntza egokia izan zuen Keatsek, eta latina
ikasi zuen. Grekoa ikasi ez bazuen ere,
orduan zaletu zen dirudienez mitologia grekoarekin
. 1813an medikuntza ikasten hasi
zen, baina urte t'erdiren buruan utzi egin
zuen. Hogei bat urte zituela, XVI. mendeko
Spenser poetaren The Fairy Queen-en
(Maitagarrien Erregina) irakurketak bultzatu
zuen poesiara. Literatura lantzen zuen
talde bateko kideen adiskide ere egin zen ;
haien artean zegoen Percy Shelley poeta
handia, baina, jatorri sozialaren desberdintasunagatik
agian, ez zuten orduan -bai
geroago- harreman esturik izan. Byronek,
areago, gutxietsi egiten zuen bere ustez
poeta cockney bat besterik ez zen hura.
Hogeita bat urte beteta, Chapmanek egin
zuen Homeroren itzulpena aurkitu ondoren,
ingeles literaturako soneto perfektuenetako
bat idatzi zuen Keatsek. Gauza ezin zoragarriagoa
gertatu zitzaion Grezia primitiboaren
aurkikuntza ; beste soneto batzuetan ere
adieraziko zuen Ingalaterrara ekarri berriak
zituzten Partenongo marmolek sortzen zioten
emozioa. Shelleyren lehen liburuan,
Early Poems (1817, Lehenengo poemak),
Greziako elezeharrek eta Erdi Arokoek, eta
orobat izadiak, sorrarazten dioten poza nabarmentzen
da. Liburu horretako poema
luzeena, Sleep and Poetry (Loa eta poesia)
-bertan ez du, poeta ingelesek egiten zuten
bezala, loaren gaia lantzen, ez bada
ametsezko ikuspenen aitzakia gisa-, eta klasizismoaren
kontrako doktrina poetikoa berresten
du : Irudimenak edertasuntzat hartzen
duen harexek behar du egia izan",
haieztuko du geroago bere gutunetan.
Obra handiak
Londreseko negu tristean, bizitza politikoaren
eta intelektualaren pobretasunean,
Shelleyren erromantizismoa eta Byronek
sorturiko eskandalua gaitzesten zituen giro
hertsi hartan, elezahar mitologikoen eta
gurtza paganoen edertasunarekin amestenzuen Keatsek. 1818koa du obra handienetako
bat, Endymion : Selena ilargiaren jainkosa
Latmos mendira jaisten da bere maite
lokartua, Endimion, besarkatzera. Ilargiak
maite duen efebo horren grina giza arimak
ametsetan ikusi uste duen edertasunaren
grina hera da. Poema luzeegia da (1000
lerroko lau zati), apainduegia, eta ez zuen
izan, ezin baitzuen, arrakastarik batere.
Egileak berak bukatu bezain azkar gaitzetsi
zuen. Hasierako bertsoa ordea betiko
geratu da poesiazaleen gogoan : "A thing of
beaury is a joy for ever" ("Gauza eder bat
betirako poza da").
1818an bidaia bat egin zuen oinez Britainia
Handiko ipar eta ekialdera, osasunerako
izugarri kaltegarria gertatu zitzaiona.
Argitaratzen zuen poesiak oso kritika gogorrak
zituen, garai hartako aldizkariek literatura
berrikuntza oro baztertzera jotzen
baitzuten beti. Handik hiru urtera hilko zen,
eta esan izan da eraso horiexengatik hil zela ;
hori ez da egia, baina min handia egin zion
harrera txar eta gogortasun hark. Emakume
baten samurtasunaren eta grinaren beharrak
hartuta, Isabella Jones delako batez
maitemindu zen, eta, dirudienez, hark iradoki
zion The Eve of St. Agnes (1819, Santa
Ines bezpera) poemaren gaia : Erdi Aroko
irudi bat da maitasunezko kontaketa baten
ingurukoa, eta urte batzuk geroago Ingalaterran
loratuko zen margolaritza prerrafaelistaren
aurrekari poetikotzat har daiteke
. Are sutsuago maiteminduko zen gero
beste neska gazte batez, Fanny Brawnez ;
neska hark ez zuen inoiz ongi ulertu poeta
haren maitasunezko mina, baina ezkontzeko
hitza eman zion. Maitasun horren eraginaren
mendean idatzi zituen poetak, etenik
gabe, bere obra handienak eta oda
ospetsuenak.
1819. urtean idatzi zituen Keatsek bere
obra nagusiak ; Hyperion da horietan inportanteenetako
bat, aldi berean greziar mitologia
edo teogoniak eta Miltonen poesiakinspiratu ziotena. Miltonengandik harturiko
forma trinko handizalearen eta edukiaren
arteko kontrasteak (bi jainko grekoren borroka
titanekin, Apoloren garaipena Hiperion
jainkoaren gainean), batasuna kentzen
dio poemari. Amaitu gabe utzi zuen, eta
beste bertsio bat egin zuen gero, edertasun
gizatiarragoa eta modernoagoa duena.
Keatsen obra epikoek eta narratiboek
ez dute gaur egun onespen handirik, poema
luze ororekin gertatzen den bezala,
nahitaez izaten baitira irregularrak. Haren
obraren parterik ederrena, gaur egun ere
atsegin handienaz irakurtzen dena, 1818-
1819 urteetan idatzitako oda handien saila
da. Ez dago haien parekorik Ingalaterran,
ezta Frantzian edo Alemanian ere, Shelleyren
oda batzuk eta Novalis eta Holderlin-en
eresi batzuk salbu.
Oda horietarik lau oso bizkor idatzi zituen,
1819ko maiatzean : Ode to a Nightingale
(Oda urrentxindorrari), Ode on a Grecian
Urn (Oda greziar anfora bati), Ode on
Melancholy (Oda malenkoniari), Ode on
Indolence (Oda nagitasunari). Urte bereko
urrian idatzi zuen Ode to Autumn (Oda
udazkenari). Famatuena Oda greziar anfora
bati da seguraski : edertasunaren ahalmen
hilezkorra da gaia : gai klasikoa da, haina
irudimen eta hizkera guztiz berrizaleaz dago
aurkeztua. Hil ziren greziar herrixkako biztanleak,
baina haien irudiak betiko geratu
dira anforetan ; bukatu ziren haien amodioak,
baina anforako erliebeetan maitaleak
bere maitea bilatzen du, betiko gazte eta
betiko dontzeila. Hori bezain ederra da Oda
udazkenari, zenbaiten ustez ingeles hizkuntzak duen poemarik perfektuena. Laudorio
hutsa da, udaberriko nostalgia bazterturik
udazkenaren errealitate gozoan atsegin
hartzen duena, paradisu horretatik desagertuak
baitira heriotzaren ikara eta bizitzaren
asaldura. Une batez galdutakoaren mina a-
gertzen delarik, baztertu egiten du poetak,
dagoenaz gozatzeko :Where are the songs ofspring?Ay, where are they?
Think not of them : thou hast thy music too.Non dira udaberriko kantuak? Non dira?
Ez zaitez haietaz gogora : baduzu zeure musika.Gainerako odak ez dira hain handiak,
agian erromantikoegiak direlako, eta zenbaitetan
gai erabiliegiak lantzen dituztelako
. Horietako bat, Ode to Psyche (Oda Psikeri),
besteak baino dotoreagoa da, eta bertan
jainko paganoen gurtzaile gisa ageri da
Keats ; azkeneko ahapaldian, haien kantari
eta apaiz izango dela agintzen du. Oda
honen edertasun guztiz sentsuala, morala
eta erlijioa baztertzen dituen arte hutsaren
aldeko poeta britainiarrek goretsi zuten.
Azken urteak : sonetoak
1819ko oparotasunaren ondoren, 1820.. rtea mingarria izan zen oso Keatsentzat.
1818an anaia hil zitzaion. Urtebete geroago,
anaiaren eritasun bera zuela jakin zuen.
Fannyrenganako maitasun konplitu ezinak
balada bikain bat idaztera bultzatu zuen, La
Belle Dame sans merci (1819, Dama edererrukigabea). Gero eta tristeago, bere soneto
trajikoenak idatzi zituen. Heriotzari
deitzen dio poetak poema horietan ; ezin du
etorkizunerako asmorik osatu. Hala dio
soneto batean :Verse, fame and beauty are intense indeed,
but death intenser - death is lifes high meed.Gauza handiak dira, bai, bertsoa, fama eta edertasuna
handiagoa ordea heriotza: heriotza da bizitzaren
saria.Sendabide gisa, Mediterraneora abiatu
zen, Erroma eta Napoli aldera, maitea uzten
zuelako larrituta. Erroman hartu zuen
bizilekua, Piazza d'Spagnaren ondoan ; eta
hantxe hil zen, 1821. urtean, orain Keats-
Shelley museoa dagoen lekuan. Izan cre,
Shelleyk beragana joatera gonbidatu zuen,
Pisara, 1820an. Adiskidearen heriotzaren
herri jakin zuenean, poeta batek heste bati
inoiz eskaini dion eresirik bikainena idatzi
zuen, Adonais.
Ez dago jakiterik zenbat galdu den Keats
horren gazterik hilda. XIX. mendean etenik
gabe egin zuen gora haren izenak.
Keatsen eragina guztiz agerikoa da Victoria
erreginaren garaiko poesia erromantiko
apaindurazkoan, Alfred Tennysonen lehen
lanetik aurrera. Prerrafaelistek biziki miretsi
zuen Keatsen sentikortasuna eta samurtasuna,
eta heren poesian eta margolanetan
agertu zuten. XIX. mendeko Keatsen
jarraitzaileak haren lanaren alderdi azalekoenei
lotu zitzaizkien oro har ; XX. mendean
hartu dira aintzat beren osotasunean
Keatsen lorpen tekniko eta intelektualak.