Literatura Unibertsala»Idazle hautatuak
Percy Bysshe Shelley (1792-1822) Mary Godwin Shelley (1797-1851)
Percy B. Shelley, ingeles poeta erromantikoena
Shelley Field Place-n jaio zen, 1792. urtean,
Sussex-ko konderrian. Aita noblezia
txikiko kidea zuen, eta bazituen ondasun
eta lur batzuk Etongo eskola aristokratikora
bidali zuten, eta hantxe hasi zen Percy
gaztea errebelatzen, eskolako giro gaiztotuan,
ikasle zaharrenek gazteenei egiten
zizkieten doilorkeriak zirela-eta. Hamazazpi
urterekin idazten zituen jada eleberriak
eta poemak, Argien Mendeko filosofoen
aldeko sutsua zen, eta haiek bezala pentsamolde
kristauaren kontrakoa. 1810ean
Oxfordera joan zen, eta handik urte betera
eskolatik egotzi zuten liburuxka baten
kariaz, The Necessity of Atheism (Ateismoaren
beharraz). Oso maitabera zen, eta
prest egoten zen beti herak estuasunetan
ikusten zituen neskei laguntzeko. Hala,
hemeretzi urterekin bere arreben adiskide
batekin ezkondu zen, Harriet Westbrookekin
; 1813an alaba bat izan zuten. Garai hartan
zenbait bidaia egin zuen Irlandara,
irlandar herria iraultzara eta ideia iraultzaileetara
bultzatzeko, arrakasta handirik gabe
ordea. 1812an William Godwin filosofoa
ezagutu zuen, Oxfordeko garaietatik
miresten zuena. Gizona ez zuen espero
bezalakoa aurkitu ; baina haren alaba Maryz
maitemindu zen, eta 1814an kontinentera
ihes egin zuten biek. Ordurako, emaztearengan,
Maryrerengan ez bezala, ez zuen
batere parekotasun intelektualik aurkitzen ;
Mary hera idazle bikaina zen, eta izumenezko
literaturako obra inportanteenetako
bat, Frankestein, idatzi zuen. Seme bat izan
zuten, William. Aldi batez, Shelleyk uste
izan zuen bazutela elkarrekin bizitzea emazteak,
maitaleak eta hirurak. Baina Harrietek bere burua Hyde Parkeko aintzirara bota
zuen (1816), eta Shelley Mary Godwinekin
ezkondu zen. 1813an poema luze bat argitaratu
zuen, Queen Mab (Mab erregina),
Godwinen filosofia arrazionalista anarkikoaren
eraginpekoa eta aski heldugabea,
baina oso pasarte ederrak dituena.
1816an agertu zen Shelleyren lehen lan
inportantea, Alastor or the Spirit of Solitude
(Alastor edo bakardadearen espiritua),
bertso askeetan idatzitako poema, izakiarenganako
maitasunez eta maitasun ezinezko
batek sorturiko pesimismoaz betea.
Beste obra bat argitaratu zuen ondoren, The
Revolt of Islam (1818, Islamaren matxinada),
epopeia liriko-sinboliko moduko bat,
aski monotonoa. 1816an idatzi zuen bere
poema ederrenetako bat, Mont Blanc, poema
filosofikoa, poetak izadiarekin bat eginik
eta hura biziarazten duen indar misteriozko
batek sentitzen duen estasi panteista
gogorarazten duena, eta Rousseauren eragin
nabaria duena. Heriotzaren gaineko gogoetak
nagusitzen dira 1814-1818 urte nahasi
horietako heste poema laburragoetan.
Erbesteko obra handiak
1815ean poetaren aita hil zen, eta, oinordekotzari
esker, bidaiatzeko eta estutasunetan
zituen bere adiskide ugariei laguntzeko
aukera sortu zitzaion Shelleyri. Baina berak
ere kezka larriak zituen. Justiziak kendu
zion lehen emaztearekin izandako haurren
zaintza, eta legez kanpokotzat jotzen
zuten Ingalaterran, bere adiskide Byron bezalaxe
. Urte bereko martxoan, Ingalaterratik
alde egin zuen berriz ez itzultzeko. Italian
bizi izan zen, Pisan gehienbat. Bizimodu
ibiltari horrek, eta Maryren bigarren haurraren
heriotzak, hondatu egin zituen senaremazteen arteko harremanak. Erroman,
1819an, antzinako monumentuen hondakinen
edertasunean aurkitu zuen Shelleyk kontsolamendua
; bereziki maite zituen Caracallaren
termak, eta ordu asko eman zituen
han bere drama liriko handia, Prometheus
Unbound (Prometeo lokabea) idazten : Prometeoren
mito zaharra hartu, eta gizakiak
Zeruaren kontra egindako matxinadaren
zentzu filosofikoa ematen dio poetak.
Obra handinahiagoen artean, trajedia bat
dago, The Cenci (1819, Cencitarrak), jokatu
ez zen drama lirikoa -gaiaren gogortasun
moralagatik-, Hellas (1821), Greziako independentziari
buruzko beste drama lirikoa,
eta lau poema, seiehuna bertsotakoak. The
Witch ofAtlas (1820, Atlasko sorgina), fantasia
delikatua da, baina zenbaitetan giza interesik
gabea, emazteak seinalatu zion bezala.
Epipsychidion (1821), Pisan ikusi zuen
egileak bahitua zegoela uste izan zuen emakume
italiar bati eskainia da, eta, sinbolo
ilunetan, maitasun ideal bat islatzen du,
Danteren Beatricenganakoa bezalakoa ; poemaren amaiera poeta erromantikoen Arkadiaren
ametsa da, zibilizazioa eta gaitza
sartu ez diren Mediterraneoko uharte batean
. Adonais Keatsen ohoretan idatzitako
elegia ederra da, Erroman hil herria haitzen
hura tuberkulosiak jota (1821) : aldi berean
da Shelleyren heraren erretratua eta garaipenezko
kantua, poesiaren garaipena heriotzaren
kontra ; ideia bera ageri da urte bereko
hitz lauzko liburuxkan, Defense of
Poetry (Poesiaren alde). Azkenik, Rosseauren
inspirazioaren mendean, Dantek Virgilio
nola, huraxe hartu baitzuen gidari Shelleyk,
The Triumph ofLife (Bizitzaren garaipena)
poema idatzi zuen, "terza rima" erabiliz,
obra guztietan Danterengandik hurbilena.
Poema hori izango zen agian Shelleyren
maisulana, baldin eta heriotzak eten ez balu.
1819-1822 urteetako pieza laburretan
daude antologiek famatu dituzten Shelleyren
poemak, To a Skylark (Hegazabal bati),
Apolo eta Pan himnoak adibidez, eta beste
batzuk Jane Williams-ek inspiratuak ; Shelleyren
adiskide baten laguna zen Jane, eta
berriz ere, erremediorik gabe maitemindu
zen. Haren senarrak, Shelleyk herak bezala,
oso maite zuen itsasoa. Poetak itsasontzi bat
eginarazi zuen, Ariel, eta han ematen zuen
denbora, itsasoan, ametsetan, idazten. 1822ko
uztailaren 2lean, Shelley eta Janeren senarra
Lericin itsasoratu ziren Livornora adiskide
baten hila joateko. Itzultzean, ekaitz batek
hondoratu zituen, eta biak ito ziren. Egun
batzuk geroago aurkitu zituzten hondartzan,
eta Byronek antzinakoen modura erre zituen
gorpuak.
Ingeles gutxik zekien orduan bere poeta
handienetako bat galdu zuenik. Hamazazpi
urte behar izan ziren Shelleyren obrak
argitaratzeko. Hala ere, poesiaren zale sutsu
zen poeta belaunaldi gazte bat (Tennyson
eta Browning aurrena ; Swinburne, Francis
Thompson, James Thompson geroago),
jeinu ia ez ezagun haren miresle izan zen.
Mendearen bukaerarako, Ingalaterrako poetaerromantikoetan maitatuena zen Shelley.
Yeats-ek bere gidaritzat hartu zuen ; baina
aintza hori gehiegizkoa ere bazen, eta ondoren
etorri zen belaunaldiak, Lehen Mundu
Gerrakoak -neurritasunak, zenbaitetan
lehortasunak, intelektualtasun isekariak
erakartzen zuena-, baztertu egin zuen. T.S.
Elliot bereziki gogorra izan zen Shelleyren
lirikotasun sutsuari, politika utopiazaleari eta
tradizio kristauari egin zion erronkarekin.
Haren ondoren, herriz ere nabarmendu ziren
Shelleyren lanaren alderdi interesgarriak,
Danterekiko parekotasuna adibidez.
Iritzien gorabehera horiek harrigarriak
dirudite, baina iraganeko egileen irakurketa
zorrotzago bat ekarri ohi dute, eta aski
ohikoak dira poeten kasuan, poeta erromantikoenean
bereziki ; hobeak izaten dira
onarpen konbentzional hizigabeak baino :
antzera gertatu da Lamartine, Victor Hugo,
Schiller-en lanekin.
Beste poeta ingelesek baino nabarmenago,
Keatsek ez ezik, bazuen Shelleyk haurtzaroa
berpizteko eta mitoak sortzeko gai
zen irudimen bat, poeta grekoen antzera.
Izan ere, Shelleyk jatorrizko hizkuntzan irakurtzen
zituen Homero, Eskilo eta Platon,
eta haien zalea zen. Calderon eta Goetheren
lanak itzuli zituen, eta nekerik gabe sartzen
zen Danteren munduan. Irudimen aberatsegi
hori ordea lausotasunean galtzen zen zenbaitetan
. Gauzen pertzeptzio zorrotz eta lasterra
zuen, eta orobat zen lasterra idazten :
hutsak ez dira gutxi haren lanetan. Poemen
egitura askotan ahula da, eta nabarmena da
sentimentaltasunaren arriskua. Baina Shelleyrena
ez da apaingarrizko poesia hutsa. Sarritan
lortu zuen ikuspen garbitasun bat eta
forma soiltasun bat, ingeles kritiko batek
baino gehiagok "klasiko" deitu duena.
Mary Godwin Shelley
Mary Shelley (1797-1851) bi idazleren
alaba bakarra zen (William Godwin filosofoa
eta Mary Wollstonecraft idazle feminista
zituen gurasoak), eta, Maryk herak zioenez,
nahitaezkoa zuen idazteko bokazioa. Idazle
goiztiarra izan zen : bere lanik hoberena
eta ezagunena, Frankenstein, 1818an argitaratua,
1816an idazi baitzuen, hemeretzi urte
zituela heraz, Suitzan senarrarekin, Lord
Byronekin eta Polidori doktorearekin eman
zuen uda batean. Elkarrekin irakurtzen zituzten
han, frantsesezko itzulpenetan, hildako
berpiztuen istorio alemanak, eta
irakurketa haiek erronka batera bultzatu
zituzten : era horretako istorio bana idatzi
behar zuten hirurek. Mary Shelleyk bakarrik
burutu zuen proiektu hura. Bere irudimenaren
sormena, baina orobat Byronekineta bere senarrarekin izaten zituen elkarrizketa
filosofiko luzeak daude Frankenstein,
or the Modern Prometheus (Frankenstein,
edo Prometeo modernoa) istorioaren oinarrian,
poesia erromantikoaren mitoak eta
hamarraldi batzuk lehenago modan egon
zen eleberri gotikoaren ezaugarri batzuk
bateratzen dituena.
Munstro izenik gahea, Frankensteinek
sortua eta gero gaitzetsia, beldurgarria eta
aldi berean "gizatiarregia", berdin-berdin dei
zitekeen Adan, Kain edo Satan. Irudi horren
bitartez bilaketa bera, gizatasunari buruzko
galdera bera adierazten da. Frankensteinen
mitoa, herri literaturak eta batez ere
zinemak berehala ezagutaraziko zuten moduan,
nahiz eta "zientzia fikziozko" alderdia
gorde duen, jatorrizko obratik aldendu
da gehienetan. Izan ere, joera erromantiko
jakin batean txertatzen da obra hori, besteren
artean Percy Shelleyren Prometeo askatua
(1819), Coleridgeren Marinel zaharraren
errima (1798), Byronen Manfred
(1816) lanek osatzen dutenarekin hain zuzen
. Interes autobiografikoko heste kontaketez
gainera, aipatu beharra dago bere
senarraren obren argitalpena, oharrez hornitua,
1838an egin zuena.