Literatura Unibertsala»Idazle hautatuak
Friedrich Schiller (1759-1805)
Friedrich Schiller Wiirttembergen (Alemania) jaio zen 1759ko azaroan eta Weimarren hil zen 1805ean. Alemaniar idazle nagusietakoa izan zen, eta antzerkigile gisa ez ezik, olerkari eta literaturaren teorialari gisa ere nabarmendu zen. Antzerki lan poetikoek eta, batez ere, historia gaietan oinarritutakoek eman zioten, dena dela, ospe handiena. Aipagarriak ditu, hesteak beste, Die Rduber (1781, Bidelapurrak), Wallenstein trilogia (1800-1801), Maria Stuart (1801) eta Wilhelm Tell (1804, Gilen Tell) maisulana.
Gazte asaldari eta erresumina
Schiller jatorri apaleko familia batean
sortu zen. Aitak Wuttembergeko dukearen
zerbitzuan lan egiten zuen, lorezain gisa,
eta dukeak eragin handia izan zuen Friedrich
Schillerren hezkuntzan, hark behartuta
sartu baitzuten bere zuzendaritzapeko akademia
militarrean ; gurasoek semeak apaiz
ikasketak egin zitzan nahi zuten, baina dukeak
bere zerbitzuan jarduteko prestatu nahi
izan zuen Schiller eta horrela, legeak ikasi
zituen lehenengo eta medikuntza ondoren,
Schillerren beraren eta gurasoen borondatearen
kontra. Schillerrek zortzi urte egin
zituen akademia militarrean, eta Stuttgarteko
gudataldearen mediku gisa lan egin zuen
ondoren.
Schillerri erresumina eragin zion duke
despota eta tirano haren diziplina militarraren
mende hezi izanak, lirika zalea eta asaldaria
baitzen gaztetan, eta sentipen horrek
garrantzi handia izan zuen bere bizitzan ez
ezik, baita bere obran ere. Izan ere, Schillerren
literaturan behin eta berriro agertzen
da neurrigabeko boterearen ankerkeriaren
gaia eta erresumina nabarmentzen
zaio batez ere lehenengo olerkietan eta
ospea eman zion Rduber (1781, Bidelapurrak)antzerki lanean. Obra hartan goi mailako
gizartearen ohitura itogarrien eta ustelkeriaren
salaketa egin zuen eta kritika
gogorra egin zien bere garaiko erakunde
politiko eta sozialei ; bestalde, bere heroiaren
matxinadaren hutsaltasuna ere utzi zuen
agerian, bere erruduntasunaz jabetzea izan
baitzen heroi hark lortutako garaipen nagusia
.
Lehen arrakasta eta krisia
Wiittembergeko dukeak debekatu egin
zion Bidelapurrak lana, baina Schillerrek
Mannheimenera alde egin zuen dukearen
baimenik gabe eta han estreinatu ahal izan
zuen, arrakasta handiz, 1782an ; obra hark
goitik behera aldarazi zuen alemaniar antzerkigintza
. Schillerrek debekua hautsi eta
bere obra beste dukerri batean estreinatu
zuela-eta, atxilo hartu zuen dukeak eta sekula
beste antzerki lanik ez idazteko debekua
ezarri zion. Debeku hark asko gogaitu
zuen Schiller, eta bere egoera larria
zela-eta, sorterritik ihes egitea erabaki zuen.
Horrela aldatu zen Mannehimera. Lehenengo
estreinaldiarekin lorturiko arrakastaren
ondoren hango antzokiko zuzendari Dalbergen
babesa jasoko zuelakoan zegoen,
baina gauzak ez zitzaizkion berak nahi bezala
atera.
Ordurako idatzita zeukan bere hurrengo
lan ezaguna, Die herschworung des Fiesko
zu Genua (Fieskoren iraultza Genoan)
eta Dalbergi aurkeztu zion, baina hark ez
zion onartu, nahiz eta Schillerrek bigarren
bertsioa prestatu zuen harentzat. Bidelapurrak
obran bezala, hemen ere handinahikeriaren
eta bertutearen arteko gatazka larria
bizi duen arima bat da protagonista,
Genoako matxinadan parte hartu zuen heroiaren
arima hain zuzen ere. Boterearen
erakarmen maltzurraren gaia, Schillerrenheldutasun aroko literatura lanetako gai
nagusia izan zena, iragartzen du.
Dalbergek ez zuen, nonbait, auzi diplomatikorik
sortu nahi iheslari bat babestuz,
eta azkenik Schillerrek Turingian,
Wolzogen familiarenean, hartu behar izan
zuen babesa 1783an. Turingian amaitu
zuen, hain zuzen, bere hurrengo antzerki
lana, Kabale und Liebe (1784, Aierua eta
maitasuna). Aierua eta maitasuna obran
gizarteko giro itxiak (Stuttgarteko gorteko
giro absolutistak, adibidez) kondenaturiko
maitasun puru baten porrota deskribatu
zuen. Obra horretan azpimarratzeko ezaugarriak
dira gizarteari egiten zizkion kritiken
indarra, elkarrizketen bizitasuna eta
bertan agertzen den pertsonaien konbinazio
berezia.
Turingiatik Mannheimera itzuli zen
berriro, gaixorik, eta gorteko antzerkigile
gisa jardun zuen lanean, urtebetez. Kontratua
amaitu zitzaionean, ordea, krisi sakon
batean murgildu zen. Zorrak egin zituen
eta ez zeukan haiei aurre egiteko
baliabiderik ; eta horrez gainera, krisi emozionala
jasan zuen, emakume ezkondu
batekiko maitasuna zela-eta. Berriro ere
Mannheimetik alde egin behar izan zuen ;
Leipzigera joan zen lehenik, Christian Gottfried
Kornerrek gonbidatuta, eta Dresdenera
ondoren.
Heldutasun aroa eta Goetherekiko harremana
Aldi batez Christian Gottfried Korner
adiskide minaren laguntzaren babespean
bizi izandako aldiaren ondoren Weimarrera
alde egin zuen 1787. urtean. Urte hartan
amaitu zuen 1784an hasitako Don Carlos
(Don Karlos), bere antzerki lan poetiko
nagusietako bat, Herbehereetan Karlos II.. ren kontra aurrera eraman zen borrokan
oinarritua. Asko luzatu zen obra hura idazten,
historia ikasten jardun baitzuen, antzerki
lan historiko bat osatzeko ezaguera
aski ez zuela-eta. Bitarte horretan erabat
aldatu zen egileak hasieran obra honekiko
erakutsitako asmoa. Prosan hasi zen obra
hura idazten, baina azkenean antzerki lan
poetiko luze bat osatu zuen, Goetheren
eraginez seguru aski. Bestalde, hasieran
errege familiaren erretratu bat agertzeko
asmoa agertu zuen idazleak, 1784an lehen
ekitaldia irakurri zuenean, baina antzerki
lana lehenengo aldiz osorik argitaratu zenean,
bere asmoa errepublika baten ideal
ausartena, hau da tolerantzia eta iritzi askatasunaren
ideala, aurkeztea zela aitortu
zuen egileak. Horrela, hasieran errege familiako
istiluen kontakizun gisa aurkeztuzena, politikari buruzko erreferentzia ugari
dituen obra bihurtu zen amaierarako.
Don Karlos argitaratu zuenez geroztik,
olerkiak, saiakerak eta aldizkarietarako artikuluak
idatzi zituen batez ere, 1800 inguruan
berriro antzerkiari heldu zion arte. Lan
hauetan estetikari buruz mintzo zen batez
ere. Arteak gizonari harmonia gorena lortzen
laguntzen diola adierazi zuen, eta gizabanakoaren
heziketa estetikoaren bidez
gizarte humanoago eta zoriontsuagoa lor
daitekeela azpimarratu. Schillerren estetikaren
inguruko gogoetak ere, ikusten denez,
bat datoz bere pentsamendu politiko eta
historikoarekin. Aipagarriak ditu, besteak
beste : Anrnzd und Wiirde (Grazia eta duintasuna,
1793), Biefe iiberdas asthetische Erziehung
derMenschheit (Gizadiaren heziketa
estetikoari buruz, 1795), etab.
Heldutasun aroko urteetan bereziki azpimarratzekoa
izan zen Schillerrek Goetherekin
izandako harremana eta Kanten filosofiaren
eragina. Schiller eta Goethe hasieran
elkarren etsai izan ziren arren, Goethek
Jenako unibertsitatean historiako irakasle
postu baterako proposatu zuen Schiller eta
adiskide min izatera iritsi ziren. Adiskidetasun
horren erakusgarri da, adibidez, Xerrien
epigrama bilduma (1796) elkarrekin idatzi
izana. Hainbat gai poetiko, estetiko eta zientifikori
emandako erantzunarekin eta bien
artean eraikitako ikuspegi etiko-estetikoarekin
Weimarko aldi klasikoa deritzona finkatu
zuten 1794-1805 bitarteko hamarraldian ;
klasikotasun horren baitan, duintasuna, askatasuna
eta neurrizkotasuna izan ziren
Schillerren obran oinarrizko ideiak, gaztetako
subjektibotasuna eta asaldura alde
batera utzirik. Zalantzarik gabe, Schillerren
bilakaeran berebiziko eragina izan zuen
Goethek.
Azken urteetako obrak
Schillerrek antzerkia idazteari ekin zion
berriro 1800. urtetik aurrera, lehen esan bezala,
eta ordurako oso gaixorik zegoen
arren, ospe handiko zenbait obra historiko
idatzi zituen.
Trilogia bat idatzi zuen 1798-1799 bitartean,
aurreko urteetan eskuratutako ezaguera
estetikoetan eta Hogeita hamar urteko
gerrari buruz idatzitako lan bateko datu historikoetan
oinarriturik, eta 1800ean eman zuenargitara, Walllenstein izenburupean. Haren
ondoren Maria Stuart (1801) argitaratu
zuen, Estuardo eta Tudor familien arteko
liskarrari buruzko drama psikologikoa. Erdi
Aroan Karlos VII.aren mende frantses eta ingelesen
artean gertatutako borroken berrieman zuen DieJungirau von Orleans (Orleansko
neskatxa, 1801) trajedia erromantikoan, eta, azkenik, Suitzako kantoietan
Austriar gobernadorea hiltzeko eta askatasuna
lortzeko aurrera eramandako borroka
izan zuen kontagai Gilen Tell (1804) lanean.
Schillerrek aldi klasikoan idatzitako lan
hauek guztiek dute zeinek bere xarma berezia,
baina oro har, guztietan agertzen da
mundu errealaren eta idealaren arteko borroka,
eta, irabazi ala hil, beren baitan askatasunaren
eta ernearen arteko borroka bizi
duten heroien grazia eta duintasuna.
Literaturaren bilakaera eta eragina
Schillerren obraren azterketa egitea eta
haren literatura definitzea ez da lan erraza.
Izan ere, Goetheren garaiko idazlea izan
zen, eta garai hartan Alemaniak bizi izan
zuen oparoaldi literario eta intelektualean
higikundeak eta joerak elkarren gainka
bezala, eta are batzuetan txandakaturik edo
elkarri kontrajarririk agertu ziren. Egoera
horretan, idazleek ez zioten, oro har, joera
jakin bati heltzen eta hari leial irauten beren
karrera guztian. Horrela gertatzen da
Schillerren kasuan ere, eta nahiz eta badiren
ezaugarri konstante batzuk -askatasunaren
ideia adibidez- bilakaera nabarmena antzematen
da haren literaturan.
Hasieran askatasunaren aldeko oihua
eta indarrean zen sistema sozio-politikoaren
kritika gogorra agertu zuen bere obretan.
Heldutasun aroan, berriz, gizadiaren perfekzioa
eta askatasuna lortzeko baliabideen
bilaketan murgildu zen, eta gizakiaren a-
hultasuna eta baldintza materialen presioa
gainditzeko bide gisa arimaren barne askatasuna
aldarrikatu zuen bere azkenaldiko
obretan. Lehenengo aldian Stuam und
Drang joeraren asaldura da nagusi (Bidelapurrak
maisulanean esaterako), baina heldutasun
aroan idealismo unibertsalagoa eta
sentimenduen neurrizkotasuna nabarmendu
zituen, Weimarko aldi klasikoaren ildoari
jarraituz. Goethek Schiller hil ondoren
hari buruz esan zuen bezala, gorputzez libre
izan zen Schiller gaztetan, eta arimaz
libre, berriz, bizitzaren amaieran.
Schillerren obrak garrantzi handia izan
du Alemaniako literatura klasikoan eta
Europa osoko literaturan. Eragina izan zuen,
besteak beste, Coleridge, Constant eta
Pushkinen obran, eta azpimarratzekoa da,
halaber, musikaren munduari egindako
ekarpena, Schillerren lanetan oinarrituak
baitira Beethovenen Alaitasunaren ereserkia
eta Verdiren zenbait opera. Azken
urteetan egindako ikerketek Schillerrek
estetikaren inguruan egindako lanen eta
ekarpenen garrantzia azpimarratu dute.