Literatura Unibertsala»Idazle hautatuak
Johann W. von Goethe (1749-1832)
Johann Wolfgang von Goethe, bereganatu
zuen ezagutzaren zabaltasunagatik eta
ugaritasunagatik, eta poeta eta eleberrigile
gisa zituen dohainengatik, Berpizkundeko
jeinu handienekin pareka daitekeena,
Frankfurt am Main hirian jaio zen, 1749ko
abuztuaren 28an. Kontseilari inperial baten
familia burges batean hazi zen eta txikitatik
hizkuntzak ikasteko eta idazteko dohain
handiak zituela erakutsi zuen. Hamasei urterekin
zuzenbide ikasketak egiten hasi zen
Leipzigen. Hartu-eman handiko urteak izan
ziren haiek, bai gizarte arloan bai kultur arloan
; medikuntzarako eta arte figuratiboetarako
zaletasuna piztu zitzaion eta bertso anakreontetarrak
idazten hasi zen, lizunak eta
arinak (Das Buch Annette, Annetteren liburua)
. Amodio harreman bat hautsi eta eritasun
larri bat igaro ondoren, pietismoaren
erlijio girora hurbildu zen eta alkimia eta
esoterismoko liburuak irakurtzen hasi zen.
1770ean Estrasburgora joan zen ikasketak
amaitzera. Han arte gotikoa eta Shakespeareren
lanak ezagutu zituen, Johann Gottfried
Herder (1744-1803) idazlearekin zuen adiskidantzaren
bitartez, eta Friederike Brionekin
maitemindu zen, Sesenheimgo artzain
protestantearen buruaren alabarekin. Maitasun
harreman haren pozak eta tirabirek
aldi hartako poema liriko ederrenetako
batzuk inspiratu zizkioten. 1771n Gotzvon
Berlinchingen dramaren lehenengo bertsioa
idatzi zuen : erreformaren garaiko zaldun
baten kondaira. Garai hartakoak dira, baita
ere, sekula burutu ez zituen Prometeo eta
Mahoma dramen zati lirikoak. Goetheren
une "titaniko" hura erritmo askeko ereserkietan
antzeman zen. Horien artean aipagarria
da Bidaiariaren zikloa deitua (1772-
1774). 1771ko maiatzetik irailera Wetzlar-en
izan zen legelari gisa. Han J.Ch. Kestner-en
andregaia zen Charlotte Buff-ekin maitemindu
zen. Frankfurtera itzuli zen eta gutun
bidezko eleberri bat idatzi zuen maitasun
beteezin hura gaitzat hartuta : Die Leiden des
jungen Werther ( 1774, Werther gaztearenzoritzagaitzak). Obra horrek ospe handia
eman zion, baita Alemaniatik kanpo ere, eta
eskandalu handia sortu zuen aldi berean.
Hori dela eta, Goethe Alemaniako idazle
inportanteena bilakatu zen. Garai hartan
Klopstock, Lavater eta Jacobi anaiak ezagutu
zituen eta Swendenborg-en mistizismora
eta Spinozarengana hurbildu zen.
Beste amodio batean oinarrituta (Lili Schonemann)
zenbait poema liriko eta bi drama
idatzi zituen : Clavijo eta Stella ; lehenengoa
senargaien fideltasunari buruzkoa,
eta bigarrena "ezkontza bikoitzen" auzia
gaitzat hartuta. 1775ean Suitzara joan zen
Stolberg anaiekin eta Gottardoraino iritsi zen
(Italia), Alpeez haraindiko herrialdeak erakarrita
. Frankfurtera itzuli zen gero eta Lili
Schonemannekin harremanak eten zituen.
Weimarko lehenengo hamarraldia (1775-178G) eta Italiako bidaia
Urrian, Weimarko dukeak, Karl Augustek,
hemezortzi urte zituela, haren irakasle
izateko lanpostua eskaini zion eta Goethek
onartu egin zuen. Garai hartan Faustori
buruzko drama bat zerabilen esku artean,
urte batzuk lehenago idatzia, eta abenduan
gorteko damen aurrean irakurri zuen :
Urfaust izeneko obra zen, Sturm ung Drang
higikundearen -1770-1785 bitartean Alemanian
loratu zen literatur eta kultur higikundea-
lanik inportanteena. Gutxi gorabehera
behin-betiko Fausto-ren -Goetheren obra
nagusiaren- lehenengo parteari zegokion :
magoaren drama eta Margaritaren trajedia,
hizkuntza gogor dardarati batean idatzita,
hitz lauzko agerraldietan batez ere, nahiz
eta gero, bertsotara aldatuta, bestelako armonia
baten hila, asko arindu zen.
Weimarren egon zen urteetan berritzaile
eta antolatzaile lanak egin zituen eta hiria
Alemaniako kultura gune nagusia bilakatu
zen : Herder, Wieland, Schiller, han
kokatu ziren bizitzen. Goethek, bestalde,
zientzien ikasketan murgildu zen, eta mineralogia,
botanika eta batez ere optika
landu zituen. Weimarren harreman sakona
izan zuen Charlotte von Steinekin : eskutitz
gogoangarriak idatzi zizkioten elkarri :
Goethe arduratu zen haren semearen heziketaz, eta bere poesia ederrenetako batzuk
eskaini zizkion. Urte haietan Fausto
idazten segitu zuen, Meister-en lehenengo
bertsioa idatzi zuen : Wilhelm Meisters
theatralischje Sendung, (Wilhelm Meisteren
antzerkirako bokazioa, mende bete
geroago Urfaust bezala argitaratua) ; ospe
handiko bi balada moldatu zituen : Der
Fischer (1778, Arrantzalea) eta Erlkonig
(1782, Elfoen erregea) ; eta baita zenbait
ereserki ere : Grenzen derMenscheit (1778,
Gizakiaren mugak) eta Das Gottliche (1783,
Jainkozkoa).
1786an, bat-batean, Weimartik eta Charlotterengandik
"ihes eginda" eta beste izen
bat hartuta, aspaldi amestu zuen bidaia egin
zuen Italiara. 1788ko ekainaren l8an itzuliko
zen Weimar-era. Erroman egin zituen
bi egonaldiak eta Siziliarainoko bidea, handik
berrogei urtera argitaratutako Italienische
Reise (1828, Italiara Bidaia) liburuan
mamituko zirenak, garrantzi handikoak izan
ziren Goetheren bizitzan, zentzumenen askapen
eta espiritu "klasikoaren" aurkikuntza
halako bat edo. Oso urte oparoak izan
zituen literatur produkzioari dagokionez, eta
bere Fausto-ren zenbait agerraldiz gainera,
Romische Elegien idatzi zuen (1789, Erromatar
elegiak), sentiberatasun handi eta
sarritan ironiko batekoa (Venezian lau hilabete
igaro ondoren, Venetianische Epigramme
edo Veneziako epigramak-eko
sarkasmoak eta lizunkeria alaiak erantsi
zizkiona), eta Iphigenie auf Tauris (1787,
Ifigenia Tauride-n) bertsotan jarri zuen, hitz
lauz idatzi ondoren. Drama hau Goetheren
obra osoaren gailurretako bat da.
Weimarrera itzuli ondoko aldia, heldutasun aldia
Weimarrera itzuli zenean krisialdi bat
hasi zen Goethek gortearekin eta gizartearekin
izandako harremanetan, baina aldi
berean lankidetza eta adiskidantza handiko
aldi bat hasi zuen Schillerrekin. Garai hartako
gustuak eta modak ez zuten haren "klasizismo"
herria onartu. Goethek fisikan eta
izadi jakintzetan sakontzen jarraitu zuen eta
goi mailako gizartea eskandalizatu zuen
Christiane Vulpius lore saltzaile gaztearekin
bizitzen hasteagatik (1806an ezkondu ziren)
. Bien bitartean, bi drama bukatu zituen,
hamabost urte lehenagoko Werther
haren pasioa alde batera utzita : Torquato
Tasso, bertsotan, eta Egmont, hitz lauz, espainiarren
eta flandriarren arteko borrokan
oinarritua. Azkeneko obra horrek badu
antzekotasunik Gotz von Berlinchingenekin,
baina gatazka politikoa errealismo
handiagoz inidikatuta dago, egia poetikoez
beteagoa dago, eta historiaren halabeharreko
dramatikotasunaren zentzua zorrotzagoa
da. Garai hartan Goethe oso kezkatuta zegoen
Frantziako Iraultza zela eta ; bortxa
askatzailea ez baina desordenaren esku
hartze anarkikoa eta irrazionala ikusten
zuen hark hartan. 1792an Weimarko dukeari
jarraitu zion frantsesen kontrako ekinaldian,
eta Valmyko guduan izan zen. Hurrengourteetan iraultzaren kontrako komedia hala
moduzko batzuk idatzi zituen, eta alegia bat,
Unterhaltungen deutscherAusgewanderten
(Alemaniar emigratuen entretenimenduak),
ipuin bat, Das Mdrchen (Alegia), eta Erdi
Aroko bestiario baten bertsioa hexametrotan,
Reineke Fuchs (1794, Reineke azeria). 1795-
1796 bitartean Meister-en bigarren idazketa
burutu zuen (Wilhelm Meisters Lehrjahre,
Wilhelm Meister-en ikasketa urteak). Eleberri
horretan XVIII. mendeko Alemaniako
bizitza, ohiturak eta patua laburtzen dira,
pertsonaia errealista eta egoera sinbolikoen
bidez, baina batez ere gizakiaren zoriaren
interpretazio modu bat proposatzen da.
Urte haietan era askotako lanak idatzi
zituen : epigrama eztabaidagarri gogorrak
(Xenien, Schillerrekin batera), artikuluak eta
saiakerak Die Propylden aldizkarian, Hermman
und Dorothea idilioa hexametrotan
(1797, Herman eta Dorotea), pasarte epikoak
(Achilleis) eta lirikoak (Metamorphose
der Tiere, 1799, Animalien metamorfosia),
dramak (Die natiirliche 7ochter, 1802,
Alaba naturala; Pandora, 1808), eta alegiak
(Baladak, 1812-1816, eta Ipuinak, 1828),
baina batez ere, Fausto lantzen jarraitu zuen:
lehenengo partea, behin betikoa, 1808an
argitaratu zen.
Azkeneko urteak
Hurrengo urteetan harreman gehiago
izan zuen bere garaiko kultur gizon handienekin,
haina, bestalde, gero eta urrunago
sentitu zen belaunaldi erromantiko berriengandik
. Schiller hil ondoren (1805), deslilura
eta atzera aldi bat hasi zen. Europan
haren ospea urtez urte zabalduz zihoan bitartean,
eta kultura ingelesa, frantsesa eta
italiarrarekiko interesa handitzen, bere herrialdean
gero eta bakartuago sentitzen zen.
Garai hartakoa du Die Wahlverandtschaften
eleberria : XVIII. mendean oso harrera
ona izaten zuen gai batean oinarri hartuta
-maitasun harreman zintzoago baten bila
alferrik aritzen diren bi bikoteena-, gizarte
aristokratikoaren bukaeraren eta gizartearentzako
ekintza onuragarrien ezintasunaren
irudi atsekabetua eraiki zuen. Hurrengo
urteetan, Marianne von Willemer-ekiko
harremanek eta sortaldeko poesiaren azterketa
sakonak eraginda, WestostlicherDivan
idatzi zuen (1814-1819, Sartaldeko-sortaldeko
diwana) : poesia kosmikoa eta erotikoa,
gnomikoa eta mistikoa, sentimenduak anbiguotasunez
eta mozorrotuta agertzen dituena,
berari gustatzen zitzaion bezala.
Garai hartakoa da, baita ere, Aus meinem
Leben. Dichtung und Wahrehit autobiografia
(Nire bizitzaz. Poesia eta egia), berarenhaurtzaroa eta gaztaroa hartzen duena. Bien
bitartean Meister-en bigarren partea (Wilhelm
Meisters Wanderjahre, Wilhelm Meisterren
erromes urteak) idazten jarraitzen
zuen. Ia hogeita hamar urte pasa zituen obra
hori moldatzen, guztien onak norberaren
zoriontasunari uko egitea zor duela gai
hartuta. Obra horretan, xehetasun handiz
deskribatzen duen "probintzia pedagogiko"
batean, Goethek bere utopia soziala deskribatu
zuen, industrializazioak eta kolonialismoak
zekartzaten arazoetan arreta jarrita,
baina, aldi berean, guztiz ezkor agertu zen
gizakiaren existentziaren aurrean. Goethe
1832ko martxoaren 22an hil zen, Weimarren,
bere bizitzako obra nagusia, Faustoren
bigarren partea, bukatu berria zuela.
Goetheren obra hain da zabala, konplexua
eta bikaina ezen ez baita harritzekoa
bere garaiko kultura burgesak (eta oraindik
gehiago ondoren etorri zen germaniar
nazionalismoak) erdijainko orojakiletzat
hartu izana eta aldi berean beste askok
etsaitzat hartu izana. Erromantizismoaren
maisua izan zen Europan, eta gero klasizismora
jo izana ulergaitza gertatu zen erlijio
giro tradizionalarentzat eta XIX. mendeko
lehenengo hogei urteko erromantikoentzat
eta neokatolikoentzat.