Literatura Unibertsala»Idazle hautatuak
Jean Jacques Rousseau (1712-1778)
Kideen artean arrotz
Jean Jacques Rousseau Genevan jaio
zen 1712an. 12 urterekin lanean hasi behar
izan zuen, aitak alde egin baitzuen justiziatik
ihesi. Jean Jacques Rousseau ere Suitzatik
joan zen, eta alderrai ibili zen bizitza
osoan, han-hemen egonaldi luzeak egin
bazituen ere, batez ere Frantzian. Savoian
hartu zuen bizilekua Madame de Wares-en
gerizpean, katoliko egin zen, eta Warens
andrearen maitale izan aurretik lanbide askotan
jardun behar izan zuen : morroi, idazkari,
musika irakasle...
Warens andrearekikoak egin ondoren,
Savoiatik alde egin zuen Rousseauk ; Parisen
hartu zuen bizilekua, han Diderot eta
heste filosofo batzuk ezagutu zituen, eta
Parisko literatura giroetan sartzen saiatu zen.
Venezian egonaldi labur bat egin ondoren,
frantses enbaxadorearen idazkari gisa, Parisa
itzulirik opera bat estreinatu zuen, Les
Muses galantes (1745, Musa adeitsuak),
Rameauk, garai hartako musikari ospetsuenetako
batek, gogor kritikatu zuena, zaputz
handia eginik Rousseauri, Rameauk
lagundu egingo ziola uste baitzuen hark.
Nolanahi ere, ordurako Rousseauk sona
handia zuen musikaren alorrean, eta Entziklopediako
argitaratzaileek musikari
buruzko artikulu batzuk eskatu zizkioten,
gerora egingo zuen Musika Hiztegia-ren
oinarri izan zirenak.
1750ean halako ospea izan zuen Parisko
giro sozial eta literarioetan Dijoneko
Akademiak bere lan bat saritu ziolako : Discours
sur les sciences et les arts (Zientziei
eta arteari buruzko hitzaldia), zientzien eta
arteen indarberritzeak ohiturak garbitzen
lagundu ote zuen galderari erantzuten ziona
. Garai hartan hasi zen Therese Levasseur-ekin
harremanetan, bost seme-alaba
izan zituen harekin, haina umezurtzen
etxean utzi zituen. Auzi hori ez dago batere
garbi, baina, kontuak kontu, filosofoekeraso gogorrak egin zizkioten horregatik
Rousseauri, eta hari ere atsekabe handiak
sortu omen zizkion horrek bere bizitzan.
1752an Rousseauren Devin de village
(Herri txikiko aztia) opera antzeztu zen
Versallesen eta Narcisse komedia Parisen.
Musikari buruz zituen ideiak Lettre sur la
musique francaise (1753, Frantses musikari
buruzko gutuna) obran adierazi zituen.
Rousseauk ez zuen baliatu nahi izan musikako
lan haiek eman zioten ospea.
1759an Genevara itzuli zen, eta katolizismoa
arnegatu zuen. Frantziara itzuli zen,
eta han Dijoneko Akademiara aurkeztua
zuen lana, oraingoan saritu ez ziotena, argitaratu
zuen : Discours sur l'origine de
l'inegalite (1755, Hitzaldia desberdintasunarenjatorriari
buruz). Orduan hasi ziren
baita ere filosofoekiko liskarrak, harik
eta 1758an erabateko haustura etorri zen
arte, eta harrezkero erasoa hesterik ez zuen
izan haiengandik, Voltairerengandik batez
ere. Estutasun horiez gainera, makal zebilen
osasunez eta eskas diruz.
1761ean argitaratu zuen bere nobelarik
ospetsuenetako bat, La Nouvelle Heloise
(Heloise berria), arrakasta handia izan zuena,
baina hurrengo urtean Parisko parlamentuak
bere bi hurrengo liburuak debekatu
zizkion -Emile eta Le Contrat social
(Gizarte hitzarmena)-, eta hura atxilotzeko
agindua eman zuen ; Rousseauk ihes egin
zuen, eta Suitzan hartu zuen geriza, aurrena
Bernan, baina agintariek handik ere bota
zuten, eta gero Neuchatelen, Prusiako erregearen
mendean baitzegoen. Han erantzun
gogorrak idatzi zizkien bere aurkariei : Lettre
a Monsieur de Beaumont (Gutuna Beaumont
jaunari), Parisko apezpikuak egin
zizkion salaketei erantzunez, eta Lettres ecrites
de la montagne (Menditik idatzitako
gutunak), Genevan zituen aurkariei eginiko
erantzuna.1766an Rousseau Ingalaterrara joan zen,
David Humek gonbidaturik, nahiz gerora
honekin ere liskarrak izango zituen. Ordurako
filosofoek eraso gogorrak eginak zizkioten,
Voltairek bereziki Le Sentiment des
citoyens (Hiritarren sentimendua) idazlanean
. Handik gutxira Frantziara itzuli zen,
hara-hona ibili zen alderrai, eta izena ere
aldatu zuen ; Lyonen eta Grenoblen bizi izan
zen, eta azkenean Parisen hartu zuen berriz
bizilekua (1770). Aldi hartan Dictionnaire
de la musique (1767, Musika hiztegia)
argitaratu zuen, Pygmalion haren antzezlan
lirikoa edo melodrama arrakastahandiz antzeztu zen -1762an sortua zen-,
eta Les Confessions (Aitorkizunak) idatzi
zuen.
Rousseauk behartasunean eman zituen
bere azken urteak, partiturak kopiatzen eta
bere azken idazlanak ontzen, Reveries du
promeneur solitaire (Ibiltari bakartiaren
lilurazko ametsak) besteak beste. 1778ko
uztailaren lan hil zen, Ermenonville-n,
Parisetik hurbil ; egun batzuk lehentxeago
hila zen, maiatzaren 30ean, Voltaire, haren
etsai handia.
Rousseauren lan batzuk, biografia kutsua
zutenak batez ere, hura hil ondoren argitaratu
ziren. Hala, Dialogues ou Rousseau
juge de Jean Jacques (Elkarrizketak edo
Rousseau Jean Jacquesen epaile) 1780 eta
1782 bitartean eman ziren argitara, eta Les
Confessions (Aitorkizunak) bi liburukitan
argitaratu ziren, 1782an eta 1789an. 1789ko
Iraultzak erabateko goraipamena eta laudorioa
ekarri zion Rousseauri, haren errautsak
Panteonera eramateko antolatu zen
segizioak jendetza ikaragarria bildu zuen
haren omenez.
Emile : ume izatetik hiritar izatera
Liburu horretan Rousseauk hiritar bihurtuko
den ume baten heziketaz dihardu.
Gizona hobetu daitekeelako ustea da liburu
honen oinarria. Jaiotzerakoan, gizona ez da
ezer, eta gerora izango den guztia bilakaera
baten ondorio da. Umea aldi berean
hazten da gorputzez eta adimenez : hasieran
sentipenak besterik ez ditu, gero sentimenezko
arrazoiaz baliatzen da, eta adimenezko
arrazoiaz, eta, azkenik, kontzientzia
moralaz jabetzen da.
Rousseauk beraz heziketa metodo bat
landu zuen liburu horretan, inguruak gizonengan
duen eragin handian oinarritua.
Bitartekorik gabeko heziketa proposatu
zuen alegia. Umeak berez eta bere baitan
aurkituko du dena, eta maisua gehiago izango
da begirale irakasle baino, ez dio umeari
irakasbiderik emango, berez aurkiaraziko
dizkio ordea. Maisuak bi zeregin nagusi
izango ditu : naturari egiten utzi, batetik, eta
umearen bihotza biziotik eta haren adimena
aurreiritzitik begiratu, bestetik.
Umearen barne askatasuna errespetatu
beharra da Rousseauren pedagogia guztiaren
oinarria. Eta zoriona da liburu honen
beste alderdi nagusia. Rousseaurentzat,
umearen heziketak zoriontsua behar du,
umea ume baita eta ez egiteko bidean den
pertsona heldu bat. Bi ardatz ditu beraz
Rousseauren proiektuak : zoriona eta askatasuna,
lehena La Nouvelle Heloise-n eta
bigarrena Contrat social-en landua.
Heloise Berria : bertutea eta zoriona
Liburu honetan Rousseauk gizarte txiki
baten bizitza ideala irudikatu zuen, nobela
baten tankera emanez. Familia baten
antolamendua moldatu zuen -gurasoak,
seme-alabak, morroi-neskameak, gainerako
senideak, adiskideak naturaren irakasbideen
arabera bizi zena, baina natura
hura ez zen basa, kulturak eta arrazoiak
ernaldua baizik. Itxurakeria, hipokrisia,
harrokeria, bekaizkeria eta azpikeria ezin
onartuzkoak ziren giro hartan, gardentasunaren,
kidetasunaren, xalotasunaren eta
garbitasunaren mesedetan.
Harrigarri hura nola zen posible? Zein
printzipiotan zegoen oinarritua elkarkidetasunezko
gizarte hura? Eliseoa, Greziako
eta Erromako mitologian heroi eta bertutetsuen
arimak hil ondoren biltzen diren
lekua zen harmonia haren sinboloa. Hortaz,
sinbolo horri jarraiturik, grinak, bihozkadak,
orekatuak behar dute, arrazoiaren
bidez araztuak. Hala bada, La Nouvelle
Heloise-k bi maitaleren bilakaera morala
kontatzen du : Juliek eta Saint-Preux-ek beren
grina sutsuari uko egin behar diote arrazoi
moralengatik ; oinaze ezin handiagotan
egonagatik, beren maitasun grinari nagusituko
zaizkio azkenik. Zentzumenen dei
suharra menderaturik, beren kontzientziekin
bakean baina beren maitasun grinari
leial, elkarrekin biziko dira Julieren
senarraren babespean. Bertutea eta zoriona
elkar harturik daude alderdi askotako
nobela honetan. Bertutea eta zoriona orobat
dira familiartearen eta haurren heziketaren
ardatz nagusiak. Eta gizarte txiki
horretako bizitza ordenatua eta zoriontsua
hiri handietako bizitza gaiztakeriaz, esklabotasunez
eta zorigaitzez beteari kontrajartzen
zaio.
Legea eta hitzarmena
Zuzenbide politikoa sortzea izan zen
Rousseauren anbizio nagusia ; beraz, ez
zuen zuzenbidea zer zen deskribatu nahi,
aitzitik, zuzenbideak zer izan behar zuen
bilatu nahi zuen, edo, bestela esanda,
gizarte eta aginpide zilegi baten oinarriak
jartzea erabaki zuen. Gizabanako bakoitzari
segurtasuna -gizabanakoaren bizitzako
zoriona segurtasuna zen Rousseaurentzat
gizarte bizitzan- ziurtatuko zion elkartze
mota bat bilatu nahi zuen, aldi berean gizabanakoaren
askatasuna ere ziurtatuko
zuena. Hobbesen eta Lockeren filosofiaren
kezka nagusiak bildu zituen hala.Rousseauk berezko pribilejioen edo indartsuenaren
legean oinarritutako aginpide
oro ukatzen zuen. Harentzat aginte zilegiak
giza taldeen arteko hitzarmenetik sortua
behar zuen, elkartasunezko hitzarmena zen
beraz eta ez mendetasunezkoa. Herria ez
da bakarrik burujabetzaren sorburua, burujabetzaren
erabiltzaile eta egile da. Gizabanako
oro hiritarra da baita ere, eta eskubide
orori betebehar bat dagokio : Norberak
bere burua eta bere ahal guztia guztien
borondatearen gidaritza gailenaren pean
jarri beharra dauka».
Segurtasuna -gizarte ordena, gizartearen
zoriona- eta askatasuna izan ziren Rousseauren
doktrinaren bi ardatz nagusiak ; eta
bi ardatz horiek giltzarri batean oinarriturik
zeuden : berdintasuna. Demokraziaren aitzindaritzat
hartu izan du askok Rousseau,
nahiz batzuek haren ideiei absolutismoaren
zantzuak sumatu zizkieten.