Literatura Unibertsala»Idazle hautatuak
Denis Diderot (1713-1784)
Garai berri baten aitzindari (1713-1753)
Diderot Frantziako Iraultza bezperako aldian
bizi izan zen, aldaketa handi hura isilean
mamitzen ari zen garaian, ez baitzen
iraultza hura agintea aristokraziatik burgesiara
eskualdatze hutsa izan, mundu klasikoaren
amaiera baizik. Aldaketa haren oinarriak
1740tik 1780ra bitartean jarri ziren.
Denis Diderot 1713ko urriaren 5ean jaio
zen Langres-en, erdi mailako labanagile baten
semea zen, eta aitak eragin handia izan
zuen harengan. Gizarte mailaz probintziako
burgesiakoa zen beraz, baina gizarte feudal
eta aristokratiko hartan ez zegoen gizarte
mailan gora egiterik, bi bide jakinen bidez
ez bazen. Bata elizgizon egitea zen, eta,
hala, ikasketak jesuitekin egin ondoren,
Diderot elizgizonen goi mailako kargu ondo
ordainduak eskuratu ahal izateko hasi zen
bere burua prestatzen.
Gizartean gora egiteko heste bidea arteena,
zientziena eta letrena zen, gizaldi
hark sortua zuen berrikuntzetako bat zen
hura, pertsona ikasiarena, gaur egun intelektuala
esaten zaiona. Ordu arte letra gizonek,
artistek eta zientzialariek ez zuten
eskurik izan agintearen barrunbeetan, haina
XVIII. mendean, «Argien Mendea» esan
zitzaion hartan, lortu zuen burgesiak ordu
arte elizak gotorleku baten gisa beretua izan
zuen alor batean esku hartzea, hezkuntzan
hain zuzen, eta jende letraduna izan zen
esku hartze haren aitzindaria, helburu garbi
batekin : elizak gazteengan zuen eragin
kaltegarria ezereztea, eta elizgizonen ondasun
oinarri sendoenetako bat haiei kentzea.Jende ikasi hari entziklopedista esan zitzaien
mende hartan, edo, beraiek beren
buruei esaten zieten bezala, «filosofoak».
Diderotek, hamabost urterekin, alderdi
laikotik gizartean arrakasta handiagoa izan
zezakeela sumatu zuenean, elizaren bidea
utzi eta Parisera abiatu zen, gizon ikasi eta
ilustratuak ez baitzuen garai hartan aurrera
egitetik hiriburuko giroan bizi ez bazen.
Ikasketa aldi hartan Diderot ez bakarrik
aitaren borondatearen kontra bizi izan zen
Parisen, bizimodua eskola pribatuak emanez
atereaz, ezkondu ere egin baitzen aitari
ezer esan gabe, herentziaz gabetu ez zezan
. Errejimen Zaharrean aitaren aginpidea
oso zorrotza zen, aginpide feudalaren antzerakoa
; aitaren borondatearen kontra
ezkontzeak zigor ekonomikoa zekarkeen,
horregatik zuhur jokatu behar izan zuen
Diderotek.
Urte haietan eratu zen baita ere Entziklopedia
sortzeko lanetan ariko zen lagun eta
kide taldea. Denak burgesiako kumeak ziren,
eta ondo jakinaren gainean zeuden ez
zutela ordurako aristokraten babesaren premiarik,
bezero berri bat agertu zelako : jendea,
batzuek «gizadia» edo «herria- esaten
ziotena. Parisko eta Frantziako beste hiri
handi batzuetako burges, eskulangile, merkatari
eta finantzari apalek osatzen zuten
giza talde horrek ez zuen oraindik talde
ezaugarri berezirik, eta prest zegoen heste
giza taldetatik desberdinduko zuten liburu,
margolan, antzerki, janzkera eta hizkerak
erosteko.
Diderotek itzulpegintzan jardun zuen
hasieran. Temple Stanyan-en Greziaren Historia
(1743), Lord Shaftesbury-ren Merezimenduari
eta bertuteari buruzko gogoeta
(1745) eta Robert James-en Medikuntza
hiztegi unibertsala (1746-1748) itzuli zituen ;
alegia, gerora bere ibilbide filosofiko etaliterarioan garrantzi handia izango zuten
gaiak. 1746an argitaratu zuen Diderotek bere
lehen liburua, filosofiazko elkarrizketa
bat, Pensees philosophiques (Pentsamendu
filosofikoak), non arrazoia agerpenaren gainetik
zegoela aldezten baitzuen ; liburu hura
kondenatu eta bahitu egin zuten, eta, hortaz,
arrakasta handia izan zuen berehala.
Deismoaren aldekoa izatea egotzi zioten,
baina ideia berri eta ordu artekoen ukatzaileak
aldarrikatu izanak asaldatu zituen gehienbat
elizako agintariak : arrazoia jainkoari
nagusitu beharra, eta ordu arte elizako morroiek
monopolioan hartua zeukaten lekua
intelektualek hartu beharra. Dideroten hasierako
obra guztiak joera hartakoak ziren :
De la suffisance de la religion naturelle
(1747, Berezko erlijioaren nahikotasunaz),
La promenade du sceptique (1747, Eszeptikoaren
paseoa). Bi obra horiek ere berehala
debekatu zituzten, eta zenbat eta debeku
gehiago, orduan eta handiagoa zen
egilearen ospea eta bere kideek aitortzen
zioten itzala.
Entziklopedia
Argitaratzaile talde batek Ephrain Chambers-en
Cyclopcedia itzultzea erabaki zuen.
Behar bezalako etxe burges batek eduki
beharreko jakintzen hiztegia zen hura, eta
Dideroti proposatu zioten lan hori egin zezan
. Argitaratzaile haien harriduraz, Diderotek
eskaintza ausart bat egin zien Europako
jakintzen alor osoa errotik aldatukozuena, Entziklopedia, neurtu ezin ahalako
eragina izan zuen lan mardula.
Diderotek hogeita bost urtez jardun
zuen lan hartan, eta elizgizonen eta aristokraten
erasoetatik babesteko, ez zuen beste
ezer argitaratu bizi izan zen artean, bigarren
mailako lantxo batzuk izan ezik ; beraz,
bere garaikoentzat, Diderot < , Entziklopediaren
gizona>~ besterik ez zen izan. Gutxik
zekiten lan eskerga haren atzean Diderot
garrantzi ezin handiagoa zuen obra literario
eta filosofiko batean isilean aritua zela
aldi berean.
Baina entziklopediaren garaiko hasiera
hartan Diderotek bizpahiru lan handi argitaratu
zituen. 1748an Les Bijoux indiscrets
(Harribitxi mihi-luzeak), argumentu bitxi
bat duena : emakumezkoen sexu atalak
hizketan hasten dira halako batean, beren
jabeen harriduraz, eta haiek besterik ez dakizkiten
kontuak kontatzen dituzte. Hurrengo
liburuarekin Dideroten estiloak heldutasuna
iritsi zuen : Lettre sur les aveugles
(1749, Itsuei buruzkogutuna), jaiotzez itsu
izan eta geroztik ikusmena bihurtu zaienen
buruan zer nolako prozesuak izaten diren
aztertzeko aitzakia zientifikoaz, beste zerbaitetaz
ari zen liburua ; Diderotek lan hartan
aldezten zuenez, ideiak ez dira jaiotzetikoak,
ez dira Jainkoak jaio berritan gizaki
bakoitzari emandako dohaina, aitzitik, esperientziaren
eta zentzumenen bitartez eratzen
dira. Argudio hark eskandalu handia
sortu zuen garai hartan, eta Diderot espetxean
sartu zuten bolada baterako.
Diderotek lau hilabete egin zituen Vincenneseko
espetxean, eta bolada luzea
emango zuen han bere argitaratzaileek handik
atera izan ez balute, haren askatasuna
eskatu eta lortu baitzuten, esanez Dideroten
lana behar-beharrezkoa zela Entziklopediak
aurrera egin zezan, eta hura espetxean
egonez gero hondoa joko zutela, mila
eta bostehun harpidedun baitzituzten ordurako,
diru sarrera bat ordaindua zutenak.
Baina Entziklopediaren estutasunak hasi
besterik ez ziren egin ; jesuitak Entziklopediari
oldartu zitzaizkion lehen liburukia atera
orduko (1751), eta, 1752ko otsailean, bigarren
liburukia agertzear zegoenean, obra
hura debekatzea lortu zuten.
Debeku haren atzean gorteko alderdien
arteko borroka zegoen. Madame de Pompadourrek,
jesuiten alderdiaren etsaia, finantzen
alorrean halako liberalismo baten sustatzailea
eta erregearen maitalea baitzen,
hitzarmen bat egin zuen jesuitekin : jesuita
talde batek zentsuratuko zuen aurrerantzean
Entziklopediaren liburuki bakoitza, eta Diderotek
hitz eman zuen ez zuela Entziklopediak
iraungo zuen bitartean beste ezer
argitaratuko, ezta legez kanpo ere. Hortaz,
Entziklopediaren hirugarren liburukia 1753an
argitaratu zuten, eta Diderot ezkutuko idazle
bihurtu zen.
Dideroten obra isila (1753-1761)
Argitaratzeko debekuak ordea alderdi
bat utzi zuen ukitu gabe : antzerkia. Diderotek
gogotik baliatu zuen bide hura eta
hala literaturan garrantzi handia izango zuen
alor bat jorratu zuen, drama burgesa.
Klase iraultzaile berri hura familiarteko
gertaldi melodramatikoekin identifikatu
zen, beren merezimendu, bertute eta moral
laikoa adierazten baitzituen aristokraziaren
eta eliza katolikoaren ustelkeriaren,
zitalkeriaren eta moralik ezaren aurrean.
Zapalketa politikoa garbi adierazi ezinez,
Diderotek familiartean kokatu zituen monarkia
absolutuak sortzen zituen estutasunak
.
1760tik 1770era bitartean sortu zituen
Diderotek bere ezkutuko maisulanak. Lehena,
La Religieuse (Lekaimea), nobela
bikaina, 1796 arte, Diderot hil eta handik
hamabi urte arte, inork irakurtzerik izan ez
zuena, lagun talde txiki batek izan ezik.
Erlijiozko zapalketaren eta eliza katolikoak
bokazioez egiten duen erabilera hipokritaren
aurkako eraso bortitz hura idazteko
bidea bere arrebak bizi izan zuen trajediak
eman zion, ursulinekin komentuan sartzera
behartu baitzuten, eta eromenera eta
heriotzara bultzatu. Liburu horretako gertaldiak
indarkeriaz josiak daude, eta hain
da egiantzekoa non gure garaian elizari
higuin egiten baitio oraindik.
Hurrengo liburua, Le Neveu de Rameau
(1761, Rameauren iloba) oso testu garrantzitsua
da estiloaren aldetik ; ez da berez
nobela bat, munduaren eta izatearen zentzuaz
filosofo baten eta bufoi erdi ero baten
arteko elkarrizketa luze bat baizik, baina
azkenean inoren argudioak ez zaizkio
besteari nagusitzen. Nihilismoaren aitzindari
garbia izan zen liburu honek eragin handia
izan zuen, Goetherengan eta Hegelengan,
besteak beste.
Urte haietan Diderotek bete-betean ekin
zien estetikari buruzko lanei ; hura izan zen
aro modernoko artearen lehen filosofoa.
Txosten batzuk egin behar izan zituen Europako
monarkientzat, Pariseko gertaera
nagusiak deskribatuz eta aztertuz, eta horien
artean, Salons zeriztenak, frantses monarkiak
egiten zituen arte erakusketak.
Hartara, Diderotek, margolan haien berri
eman beharrez, kritikarako metodo bat asmatu
zuen, artearen kritikara sekulako iraultza
ekarri zuena, eta Sur l'art de peindre
(Pintatzeko arteari buruz) saiakeran bildua.
Gauza bera egin zuen bere garaiko literatura
kritikan : Eloge de Richardson (1761, Richardsonen
goraipamena).
Agintearen zerbitzuan (1761-1784)
Intelektual haiek ospe handia izan zuten
azkenean nazioartean, eta garai hartako
handiki jendeak propaganda gisa erabili
zituen ; hala, intelektual gehienek aholkulari,
laguntzaile edo aditu gisa jardun zuten
nobleen eta errege-erreginen zerbitzuan.
Diderotek Errusiako Katalina enperatrizaren
zerbitzura lan egin zuen. 1762an, eta bere
alabari munta handiko ezkonsaria eman
nahian, Diderotek salgai jarri zuen bere
liburutegia, Katalina II.ak erosi zion, baina
ez omen zuen Diderot hil arte eskuratuko
.
Aldi berean, jesuitak, Dideroten etsaiak,
Frantziatik bota zituzten ; Entziklopediaren
hamar liburukiak argitara eman ziren azkenik
. Diderotek eta bere kideek goia joa
zuten beraz, bai omenez eta bai gizartean
maila gorena iritsiz. Katalina ILak San Petersburgoko
akademiko izendatu zuen Diderot
.
Garai hartan Diderotek garrantzi handiko
saiakerak idatzi zituen : Le Reve de
D Alembert (1769, D Alernberten ametsa),
Entretien d'un pere avec ses enfants (1772,
Aita baten eta bere semeen arteko elkarrizketa),
Les Deux amis de Bourbonne (1772,
Bourbonneren bi adiskideak), Supplement
du voyage de Bougainville (Bougainvilleren
bidaiaren osagarria).
Katalina II.aren aginduz, Diderotek Hermitage
museo ospetsuko margolanak aukeratu
zituen : XVIII. mendeko europar pinturaren
bildumarik bikainena. 1773an San
Petersburgora joan behar izan zuen, hirurogei
urterekin, Katalina Ilaren aholkulari eta
gizarte berri bat antolatzeko asmoz eta itxaropenez
. Baina proiektuak eta txostenak
idazten eman zituen bost hilabete luze,
harik eta jaramonik egiten ez ziotela, gizarte
hartan inongo berrikuntzarik sartzeko
asmorik ez zegoela konturatu zen arte.
1774an Frantziara itzuli zen zapuztuta
eta etsita. Osasun txarrez, idazten jarraitu
zuen ; panfletoak batetik : Principes de politique
des souverains (1774, Erregeen politikaren
printzipioak), Obseruations sur le
Nakaz (Nakaz-i buruzko oharrak), Entretien
d'un philosophe avec la marechale de...
(Filosofo baten eta... ko mariskalaren arteko
elkarrizketa). Nobela bat ere bai, garai
hartako fikziozko lanik bikainenetako bat,
Jacques le fataliste (Jacques fatalista) ; saiakerak
: Essai sur Seneque (Senekari buruzko
saiakera), Essai sur les regnes de Claude et
de Neron (Klaudioren eta Neronen erresumei
buruzko saiakera). Diderot 1784ko
uztailaren 30ean hil zen.