Literatura Unibertsala»Idazle hautatuak
Voltaire (1694-1778)
Biografia
Voltaire (Francois-Marie Arouet-en ezizena)
Parisen jaio zen, legegile familia burges
batean. Bost anai-arreba izan zituen eta
guztietan gazteena izan zen Voltaire ; anaietako
bi oso gazte hil ziren. Zazpi urte zituela
ama hil zitzaion, eta harrezkero, dirudienez,
isolaturik bizi izan zen familiaren
barruan, besteak beste, aitarekin oso ondo
konpontzen ez zelako. Anaietako batekin
ere liskar ugari izan zituen, hura jansenista
zen-eta. Bere arreba Margueritekin eta haren
bi alabekin izan zituen maitasunezko
harreman sendoenak, eta denboraldi batez
iloba haietako bat maitale izan zuen. Voltairek
Louis-le-Grand jesuiten eskolan egin
zituen oinarrizko ikasketak, eta ondoren,
nolabait beharturik, epaile ikasketak hasi
zituen. Baina, berehala utzi zituen goi-mailako
ikasketak eta idazteari ekin zion burubelarri
. Hasiera nahasia izan zuen Voltairek
literaturan : Orleansko Filiperen erreinaldian
nagusi zen askatasunaz baliaturik, erregeak
bere alabarekin sexu harremanak zituela
eman zuen aditzera Voltairek poema batean.
Idatzi haren ondorioz, erbesteratu egin zuten
. Parisa itzuli zenean, beste bi poema
iraingarri idazteagatik kondenatu zuten berriz
ere. 1718an Oedipe (Edipo) eta 1725ean
Marianne (Mariana) trajediak idatzi zituen
eta bi trajedia horiek eman zioten, hain
zuzen, ospea. Edipo lanean Voltaireren
pentsamenduaren bi gai nagusi azaltzen
dira, optimismo morala batetik, eta bestetik,
jainkoak hartzea gizakien akatsen erantzuletzat
. Voltaireren bizitzako beste gertaera
aipagarri bat Rohango zaldunarekin izan
zuen auzia izan zen, izan ere, zaldunak,
eztabaida baten ondoren, bere zerbitzarieiagindua eman baitzien Voltaire zigortzeko.
Voltaire, berriz, zaldunarekin duelo bat prestatzen
saiatu zen, eta ondorioz, La Bastillera
eraman zuten preso (1726). Berehala
askatu zuten, baina Parisetik alde egiteko
baldintzarekin. Voltaire, orduan, Ingalaterrara
joan zen eta han bizi izan zen 1729. urtea
arte. Ingalaterran bizi izan zen urteetan
harremanak izan zituen Jorje I.aren gortearekin
eta garai hartako pertsonaia eta idazle
ospetsuenak ezagutu zituen. 1728an Henriade
idatzi zuen, Henrike IV.aren lana goraipatzen
zuen poema. Frantziara itzuli zenean
Lettres philosophiques (1734, Filosofia
eskutitzak) argitaratu zuen ; ingelesen tolerantzia
ereduaren oinarriak goraipatzen zituen
lan horretan. Lan horren ondorioz,
preso hartzeko agindua eman zuten, eta
ihes egin behar izan zuen. Suitzara alde egin
zuen lehenbizi eta ondoren Lorrenara ; azkenik,
maitale zuen Mme. de Chateleten gazteluan
jarri zen babesean.
1735ean kendu zioten zigorra eta lan eta
lan hasi zen : lan historikoak, trajediak, eleberriak,
gai filosofiko eta politikoei buruzko
bertsoak, etab. idatzi zituen. Bestalde, Prusiako
Federiko II.arekin eskutitz bidezko
harremana hasi zuen, eta 1750ean haren
gortera joan zen. Berlinen argitaratu zen Le
siecle de Louis XIV (Luis XIV.aren mendea)
lanaren lehenengo argitalpena. Baina, Voltaire
oso pertsona independentea zen eta
berehala puskatu zuen <.errege filosofoarekin»
zuen harremana ; azkenik, 1753an Prusia
utzi, eta Seroneseko abadian denboraldi
luzean egon ondoren -material ugari
hildu zuen bertan bere lan historikorako-,
Genevatik hurbil zegoen herri batera joan
zen,.»Les Delices ,, izena eman zion herrira
hain zuzen. Garai horretan idatzi zituen,
besteak beste : La Pucelle (1755, Neskatxa),Joana Arc-ekoaren parodia lotsagabea ; La
loi naturelle (1756, Lege naturala), moral
deistaren azalpena bertsotan, eta Essais sur
les moeurs (1956, Ohiturei buruzko saiakera),
historiaren filosofiaren lan handia.
1758an Ferneyko gaztelua erosi zuen
-Frantziako lurraldean, baina Suitzako mugatik
hurbil- eta han hartu zuen bizilekua.
Hurrengo urteetan, historiaren eta politikaren
alorrean Voltairek idatzi zituen lan
nagusietako batzuk argitaratu ziren : lan
horien gai nagusia erlijio fanatismoaren
kontrako borroka zen. Iluminismoaren aitalehen
izan zen eta Europako kultura-gizon
ospetsuenekin eta printzeekin izan zituen
harremanak. 1778. urtea arte ez zen Parisa
itzuli; han ospe handiz hartu zuten Academien-n
eta arrakasta handiarekin estreinatu
zen Irene (Irene) trajedia, Voltaire hil
baino bi hilabete lehenago. Hil baino lehen,
Elizaren kontra esandako guztiak zuzendu
zituen kapilau baten aurrean eta
bakeak egin zituen elizarekin. Hilerri kristau
batean lurperatu zuten, bihotzik eta
garunik gabe (bihotza Villetteko markesaren
esku gelditu zen -gaur egun Parisko
Nazio Galerian dago- eta garuna familiaren
zerbitzari izan zen Mithouart jaunaren
esku).
Filosofoa, historialaria eta idazlea
Voltairek lan ugari idatzi zituen ; 1828an
Bachautek prestatu zuen edizio kanonikoa
(1877an Molandek osatua) 52 liburukik osatzen
dute. Eta genero guztiak landu zituen :
poesia, antzerkia, ipuinak, saiakera, historia
liburuak, liburuxkak, aforismoak, artikuluak,
tratatuak. Bestalde, Voltairek etorkizunean
izan zuen eragina, bere obraren
neurriaren araberakoa izan zen. Inork ez
bezala irudikatu zuen Voltairek Ilustrazioaren
izpiritua. Horrez gainera, pentsalari gisa
ere eragin handia izan zuen bai ideietan,
bai ohituretan, baita zibilizazioan ere, eta
zenbait estiloren eta jarreren erreferentzia
izan zen.
Voltaireren ezaugarri nagusietako bat
bere literatura, filosofia, historia eta politika
lanen arteko lotura estua da. Antzerki klasikoaren
ereduak sentimenduen adierazpenera
egokitzeko eta malgutzeko saiakera
izan ziren Voltaireren trajediak, estetikari
dagokionez ; hala ere, Voltaireren beraren
ideia filosofiko eta politikoen hedabide izatea
izan zen lan horien balio nagusia. Voltaireren
trajedia nagusiak, aipatuez gainera,
hauek izan ziren : Brutus (1730), Mahomet
(1742, Mahoma), Les scytes (1767,
Estetak). Trajedien ezaugarri horiek berak
aurki daitezke Voltaireren bertso lanetan :
Henriade, Discours sur l'homme (1738, Gizakiari
buruzko hitzaldia), La loi naturelle,
Poeme sur le desastre de Lisbonne (1756,
Lisboako hondamenari buruzko poema).
Ipuinetan eta kontakizun laburretan bere
gaitasun ironikoaz baliatzen da Voltaire garai
hartako bizitza politikoa eta zibila satirizatzeko
eta bere proposamen herriak azaltzeko
. Candide (1759, Kandido) da eleberri
labur ospetsuena, eta Leibnizen optimismoari
kontra egiteko eta pentsaera horren
alderdi komikoa eta absurdua erakusteko
idatzi zuen. Era horretako lanak dira Zadig
(1748), Micromegas (1752) eta L'ingenu
(1767, Inozoa). Voltairek idatzi zuen filosofia
lan nagusiak ere, Elements de la
philosophie de Newton (1736, Newtonen filosofiaren
elementuak), erreibindikazio helburua
du, zeinetan behaketa zientifiko modernoaren
eta lege naturalen alde egiten
duen, deismo hutsaren testuinguruan.
Voltaireren lanek historiografiako metodologia
berri baterako bidea zabaldu zuten :
Voltairek herrien garapenaren eta kulturaren
interpretazio laiko eta globala egiten
zuen, gertaera militar eta dinastikoen deskribapena
egin ordez. Luis XIV.aren mendea
lanean Voltairek balorazio positiboa
egiten du Eguzki erregeak lortutako emaitzeninguruan -estatuaren bizitza modernizatzea,
Europan nagusitasuna lortzea- ; horrez
gainera, erreinaldi hartan nagusi izan
ziren autoritarismoa eta erlijio tolerantzia eza
kritikatzen ditu. Ohiturei buruzko saiakera
lanean, berriz, bilakaera zibilaren arrazoiak
historia unibertsalaren barnean bilatzen ditu,
eta gertaeren analisi zorrotza batetik, eta
bestetik, iritziaren indar erakargarria, lotzen
ditu. Lan horretan, bestalde, Serveti buruz
idatzi zuen kapitulu baten ondorioz, arazoak
izan zituen kalbinistekin. Iraultza aurreko
Frantzian indar handia izan zuen
Voltaire politikariak : Traite sur la tolerante
(1763, Tolerantziari buruzko tratatua), Dictionnaire
philosophique (1764, Filosofia
hiztegia), Idees republicaines (1763, Errepublikaren
aldeko ideiak), A.B.C (1768).
Erlijio fanatismoaren kontrako borrokak Voltaireren
eremu intelektual guztia hartzen
zuen. Gogoeta historikoaren bidez, Voltaireren
pentsamenduak heldutasun maila
gorena eta ikuspegi kritiko zabala iristen
ditu eta hori guztia etorkizunerako mezu
batean laburtzen da : absolutismo ilustratua
onartu ordez, askatasun zibila eskatu.Voltairek itxaropen osoa zuen poesia
lanekin iritsiko zuela betiereko ospea. Gaur
egun, ordea, Candide lana jende askok
ezagutzen du eta haren bertso lanak, aldiz,
ez dira ia irakurtzen. Voltaireren iritzirako,
narratiba egokiagoa zen egintza intelektualerako
jardun literariorako baino. Hala ere,
Voltairek narratzaile gisa egin zituen hogeita
hamar urteetan oso bide luzea egin zuen ;
antzinako gero eta narrazio material eta
egitura gehiago erabili zituen, eleberri pikareskoa
eta exotismoa hesteak beste, eta aldi
berean, gero eta gehiago lotu zitzaion fiction-ari,
alegia ilusioaren eta akatsaren idazketari
. Idazketa horretatik abiatuta, tresna
berezi eta eraginkorra osatu zuen metafisika
gaitzesteko. Voltaireren estiloa oso
ondo egokitzen zen berak iritsi nahi zituen
helburuetara. Erretorikako konbentzioak
baztertu zituen eta hizkuntza zuzena erabili
zuen : zartada moduko esaldiak osatzen
ditu, doinu lehor eta sendokoak. Elkarrizketa
izan zen Voltairek gehien erabili zuen
baliabideetako bat, bere iritziak beste pertsonaia
baten ahotan jartzeko aukera ematen
baitzion elkarrizketak.