Literatura Unibertsala»Idazle hautatuak
John Milton (1608-1674)
Bizitza
John Milton Londresen jaio zen 1608.. rtean. Aita notarioa eta musikagilea zuen,
eta familiako giro puritano eta humanistan
eman zituen haurtzaroa eta gaztaroa. 1620.. rte ingurutik 1625. urte arte Saint Paul's
School-en aritu zen ikasten, eta ondoren
Cambridgeko Christ's College-n. Han ikasi
zuen latinez eta italianoz idazten, eta han
lortu zuen lizentziadun gradua, 1632an. Eliz
ordena hartzeko asmoa zuen arren, asmo
hura baztertu eta sei urtez aitarekin Hortonen
bizi izan zen (Buckinghamshire), klasikoak
eta kontinenteko idazle handiak
irakurtzen; Miltonek ondo ezagutzen zuen
italiera, eta funtsezkoa gertatu zitzaion Dante,
Petrarca eta Bemboren irakurketa. Aldi
berean, matematika eta musika ikasi zituen,
eta poesia ere idatzi zuen. 1638an eta
1639an bidaian ibili zen Italia, Frantzian eta
Suitzan barna, baina gerra zibilaren mehatxua
zela-eta sorterrira itzuli behar izan
zuen. Aldi batez irakasle lanetan aritu ondoren,
1641-1660 arteko urteak ia osorik
eman zituen politika eta erlijio eztabaidetan,
puritanismoaren aldeko propagandazko
lanak idazten ; eztabaida gogor bat ere izan
zuen Hall apezpikuarekin eta apezpikutzaren
aldezleekin.
1642an hamazazpi urteko neska batekin
ezkondu zen, Mary Powell, Miltonen
aitari dirua zor zion monarkiazale baten
alaba. Ezkontza hitzartua izan zelako-edo,
eta orobat gerra zibilaren hasierarekin loturiko
arrazoiengatik, emazteak hilabete
baten buruan abandonatu zuen. Handik
aurrera, Milton dibortzioaren aldezle sutsu
bihurtu zen, eta gai horri buruzko apologia
bat idatzi zuen 1643an, Doctrine and
Discipline of Divorce (Dibortzioaren doktrina eta arautegia). Hartan, Miltonek argudiatzen
zuen garrantzitsuagoa zela ezkontideen
bateraezintasuna, orduan dibortziorako
onartzen zen arrazoi bakarra baino
(adulterioa), eta giza duintasunaren kontrako
erasoa zela indarrez egindako ezkontza
bat. Bestalde, emakumeaz zuen ikusmoldea
aski aurreratua zen bere garairako,
ohi baino duinago ikusten baitzuen.
1645ean emaztearekin adiskidetu zen, eta,
hura hiltzean, beste bi bider ezkondu zen.
Ezkontza horietatik zazpi haur izan zituen.
Aitaren heriotzaren ondorioz, 1646an,
egoera ekonomikoa hobetu asko zitzaion,
eta orduan irakaskuntza utzi eta huts-hutsik
poesia lantzen jardun zuen. Baina 1658
arte atzeratu zen literaturagintzara itzultze
hori, urte hartan hasi baitzen Paradisu galdua
(1667) idazten. 1671koa da berriz Paradise
Regained (Paradisu berreskuratua).
Bitartean, 1649. urtean, begietako arazo
larriak zituen arren (1652an guztiz itsu geratuko
zen), atzerriko auzien Batzordeko
idazkari kargua onartu zuen. Militantismoz
beterik, Cromwell-en eta puritanismoaren
defentsa sutsuan hasi zen, eta lan polemiko
batzuk idatzi zituen. Errestaurazioarekin
(1660), bere ondasunen parte handi bat
galdurik, esetsia, bizitza pribatura erretiratu
zen, eta bere obra handiak idazten jardun
zuen, hil zen arte (1674). Azken poema
luzeak, itsututa jada, buruan ondu behar
izan zituen ; alabari, ilobei, adiskideei,
dizipuluei eta izkribu kopiatzaileei diktatzen
zizkien, eta haiek zuzentzen zituzten kopiak
eta irakurtzen zizkioten egileari. Hezueriak
jota hil zen, eta bere herriko hilerrian,
Chalfont St. Giles-en, hilobiratu zuten,
Buckinghamshiren.
Obrak
Latinezko bertsoetan idatzitako gaztetako
lanez (elegiak batez ere), eta italierazkoez
gainera (sonetoak), Miltonen lehen lan
handia, On the Morning of Christ's Nativity
oda da (1629, Kristoren jaiotza egunaren
goizean), lehenengoz 1645ean argitaratua,
garaiari zegokion barrokismoa eta neoplatonismoak
markatutako espiritualtasuna
bateratzen dituena ; L Allegro eta Il Penseroso
poema laburrek, malenkoniaren gaiari eta
hizkuntzaren nolakotasun iradokitzaileari
esker, eragin handia izango zuten poeta
erromantikoengan. Gero bi pieza labur,
masque isabelinoan inspiratuak, Arcades
(1632 ing. ; lehen argitalpena, 1645) eta A
Mask Presented at Ludlow Castle (1633-
1634), 1637an izenpetu gabe argitaratua, eta
Comus tituluaz ezagunagoa. 1637koa da
Edward King ikasketa lagunaren heriotzan
idatzi zuen elegia, Lycidas, artzain giroko
poema, orainaldiari buruzko eta orobat bizitzaren
zentzuari buruzko pentsamenduez
eta hausnarketez osatua. Literatura baztertuta
politikagintzan aritu ondoren, poesiagintzara
itzuli zenean idatzi zituen bere hiru
obra garrantzitsuenak : 1658 eta 1665 bitartekoa
da Paradisu galdua poema epikoa
idazketa (llamar liburutan argitaratua 1667an
eta gerora 12tan banatua), 1671n argitaratu
ziren Paradisu berreskuratua (lau liburu)
eta Samson Agonistes trajedia (Sanson agonista)
.
Paradisu galdua-ren tankerako aurreko
lanek Jaungoikoa jartzen zuten historiaren
erdigunean : Miltonek gizona ipini zuen
leku horretan, eta ez bakarrik Adan mitikoa,
baita izadi osoa eta irakurle modernoa ere.
Horren ondoren, poeta kristauak garatu behar
duen gaia Jainkoak errebelatu diona
hesterik ez da : zerrenda batean aipatzen
ditu deabruak suntsitu nahi dituen kreazioko
edertasunak, mirari erromantiko eta gaizto
bat eginez, bera egilea litzatekeen mundu
bat sortzeko. Satan beraz heroi epikoaren
parodia moduan agertzen da hemen.
Bigarren poema biblikoko lau liburuak, Paradisu
berreskuratua, ongiaren eta gaizkiaren
meditazio ordenatua dira, baina ez aurreko
lan batzuetan bezala platonismoak
inspiraturiko alegorien bidez egina, basamortua
baita poemaren gertalekua, Jesukristok
tentaldiak pairatu zituen berrogei
egunetan. Azkenik, Sanson agonista Euripidesen
estiloko trajedia hebrearra da : Miltonek
Epaileen Libuniko heroia, Dalilaren
biktima, "itsu, gurpil bati lotua, Gazan esklaboekin"
dagoela aurkezten du, nagusi
dituen, filistindarrak, Dagongo tenpluko
hormak astinduz suntsituko dituen orduaren
zain. Poemaren handitasunak jeinu klasikoaren
eta Miltonen inspirazio hebrearraren
azken sintesi bat egiten du.
Miltonen poetika
Neoklasizismoa iragarri zuen aldi humanistako
ingeles idazle nagusia da Milton.
Miltonek argi erakusten du, bai bizitzan, bai
obretan, Berpizkundearen eta Erreformaren
arteko gatazka. Oso ondo ezagutzen zituen
klasiko latinoak eta grekoak ; nolabaiteko
pobretasun espirituala sumatzen zuen haiengan,
baina estiloaren perfekzioagatik
hartzen zituen eredutzat. Danteren eta Petrarcaren
mireslea zen "pentsamendu ezin
ederrago eta ezin garbiagoak" osatu zituztelako
. Erlijio erreformaren espirituak bultzatzen
zuen, eta, horretarako, inspirazio
iturri agortezina aurkitzen zuen Biblian ; florentziar
neoplatonikoen imitatzaile izan zen
Jesukristo eta Platon adosteko ahaleginean,
eta beti saiatu zen kontraste bat sortzen bere
sentsualtasunaren eta garbitasunezko idealaren
artean -Comusen deskribatzen du,
ikurren bidez, gatazka hori-, kultura paganoaren
edertasun formala adierazten zuen
poesia batean, baina kristau pentsamoldearen
zintzotasunarekin loturik. Era horretan,
klasikoetatik hartua dago Kristoren jaiotza
egunaren goizean odaren erritmoa, baina
inspirazioa kristaua da ; hori dela-eta, Paradisu
galdua poema handiaren aurrerapentzat
har daiteke.
Gainerakoan, nolakotasun eta jatorri
desberdineko osagaiak bateratzen dira Miltonen
antzearen adierazpen nagusietan.
Comusen jada erakutsi zuen poetak nolakotrebetasuna zuen bere kultura zabalaren
emaitzak lantzen, haina bere maisulanetan
(eta batez ere Paradisu galdua-n), literaturako
osagaiak eta bere bizikizunak bateratu
zituen. Poesiarik ederrenetan argi ageri da
erreformatzaile sutsua, maitale etsia (Paradisu
galdua-n eta Sanson agonistan Miltonen
harreman afektibo nahasiak islatzen dira),
pertsona sentsuala, bere talentuaren berri
ondo dakien jeinua, gizon berekoia eta harroa
: harrokeria eta berekoikeriaren erakusgarri
muturrekoena den Satanasen erretratu
bikaina egin zuen Paradisu galdua-n, baina
orobat egin zuen Jaungoikoaren aurrean
apaltzen den gizonarena ; eta apaltasun hori,
erlijiozko esanekotasunean adierazten dena,
harrokeria erlijiogabeari kontrajarri zion.
Miltonen unibertsoa Virgilio, Ovidio eta
grekoengan oinarritzen den estilo baten
emaitza da ; aldi berean ordea, ingeles bertso
zuri edo librearen dotoretasun eta musikaltasun
bikaina T. Tassoren bertso libreari
lotzen zaio. Miltonengan agerikoa da poesia
funtsezko soiltasunera eramateko asmoa,
inspirazio biblikoak berez eskatzen duen
moduan. Paradisu galdua-n, egitura homerikoko
epopeia izanik, ingeles bertso heroikoa,
errimarik gahea, aldi berean irmoa
eta malgua, egoera moral eta poetiko desberdinei
egokitzen zaie, poesiaren gailur
gorenei eta irudi bikainenei, baina baita gizonen
eta gertaera jakinen neurriei ere ;
Paradisu berreskuratua-n berriz, oratorio
bat dirudien kantu baten tonu zorrotza lortu
zuen Miltonek.