Literatura Unibertsala»Idazle hautatuak
Eleberri pikareskoa. Tormesko itsumutila
Eleberri pikareskoa
Espainiako enperadore Karlos I.aren
erreinaldiaren bukaeran, 1554. urtean, kaleratu
zen aldi berean Burgosen, Anberesen
eta Alcala de Henaresen, Lazarillo de
Tormes (Tormesko itsumutila). Liburu honekin
sortu zen eleberri pikareskoa, espainiar
literaturako genero adierazgarri eta
herrikoienetako bat. Arrakasta berehalakoa
eta oso handia izan zuen, eta antzeko beste
eleberri askoren abiapuntu izan zen : Espainian,
berehala, 1599an, heste obra pikaresko
garrantzitsu bat argitaratu zen, Mateo
Alemanen Guzmkn de Alfarache ; pikareskan
txertatzen da Quevedoren El Buscon
ere. Eleberri horietako gaiak, pertsonaiak,
gertaerak, berrituko zituzten gero
atzerrian Defoek, Smolletek, Fieldingek,
Lesagek, XIX. mendeko eleberri errealista
handiaren bidea prestatuz.
Denborarekin aldatuko zen arren, pikaroa,
kontakizun hauen protagonista, generoa
bera ere izendatu zuena, gizartearen
behereneko mailetan sortutako pertsonaia
da funtsean, ogibide jakinik gabea, nagusi
askoren morroia, eskrupulo gutxi eta bizimodu
nahasikoa. Alferra eta ibiltaria izanik,
pikaroak nahiago du eskean ibili, edota
amarru txikiak egin, lan finko baten mendeko
izan baino. Alabaina, guztiz legez
kanpo ere ez da bizi, gehiegizko ardura
bailitzateke hori pikaro batentzat. Jatorri
apalak eta bizimodu miserableak pertsonaia
etsia bihurtzen dute gizarteak eskaintzen
dituen ohore eta sarien aurrean. Bizitzari
hoztasunez begiratzen diolako, batere erromantizismorik
gabe, errealista da, baina ez
horratik handinahia.
Tormesko itsumutilak, berri-berria, inspirazio
bikain baten emaitza izan arren, bere
aurreko literaturan ditu sustraiak. Pikaroarenaren
antzeko ezaugarri errealistak dituzten
antiheroiak ageri dira Hitako Artziprestearen
liburuan, La Celestina-n, antzerki fartsetan
; 1528an plazaratu zen Francisco Delicadoren
La lozana andaluza, pikareskarekin
lotura estuak dituzten pertsonaiak-gaizkileak, emagalduak- ugari dituena. Liburu
horietan guztietan noizbehinkako
osagai direnak, ordea, askoz pisu handiagoa
hartzen dute eleberri pikareskoan ; alderdi
eta ezaugarri horiek hainbeste pilatzen
dira, non aurrekoen guztiz desberdina
gertatzen den, genero berria izateraino.
Era berean, Europako literatura guztietan
baziren pikareskaren osagaiak zituzten literatura
lanak : erromatar literaturatik hasita
-Petronioren Satirikon eta Apuleioren
Urrezko astoa gogoratu behar dira- ; frantses
literaturan, Roman de Renart-en (Azei!
Axiantea) argi ikusten da mundu pikareskoa,
animalien forman itxuraldaturik
bada ere. Pertsonaia pikareskoa da orobat
Till Eulenspiegel alemana. Baina espainiar
literaturan bakarrik lortu zuen pikareskak
genero bereizi baten maila, areago, bizitzari
buruzko jarrera jakin baten zentzua.
Satira da eleberri pikareskoaren alderdi
inportanteenetako bat : pikaroa zenbait nagusiren
morroi izatea bera, azken finean,
gizarte klase desberdinak agerian jartzeko
-eta barregarri uzteko- baliabide tekniko
bat besterik ez da. Satira horretan aipagarria
da, Karlos enperadorearen garaia baitzen,
erasmismoa, Tormesko itsumutila-n
argi ikusten den bezala.
Egitura bera izaten dute, oro har, eleberri
pikaresko guztiek, kontakizun autobiografikoak
baitira. Zalduneria liburuetako
heroiak betidanik izan zuen bere biografia
idazlea. Baina garai hartako pentsamoldean,
pikaroa hain zen pertsona xumea, non inor
ez baitzen hartaz arduratzen, eta hortaz,
berak kontatu behar zuen bere bizitza.
Ausardia behar zen Lazaroren bizikizun
pobreak kontatzeko, eta ausarkeria hori
dela-eta, ilunbeetan geratu zen benetako
egilea. Tormesko itsumutila autobiografikoa
eta anonimoa izatea gertaera beraren bi
aurpegiak dira. Hain pertsonaia kaxkar baten
biografiak ez baitzuen inolako justifikaziorik
(oso urruti zegoen XIX. mendeko
erromantizismoa), egileak bere burua ezkutatu behar izan zuen, eta bere irudimenak
sorturiko pertsonaiari eman hitza. Francisco
Ayala espainiar idazlearen hitzetan, protagonista
hau ez da, aurrekoak bezala, izen
hutsa, eredu eskematiko bat, esekigailu bat
balitz bezala istorio hau edo hestea zintzilikatzen
zaizkiona ; aitzitik, patu bereizi baten
jabe den gizabanakoa da, eta horrexen
arabera hartzen dute gertaerek esanahia.
Balioak aldatu egin dira : inportanteena orain
ez da zer gertatzen den, nori gertatzen zaion
baizik. Gizabanako jakin baten ikusmoldean
kokatzen dira gertaerak, eta haren hegietatik
ikusten dugu irakurleok mundua.
Pikareskaren beste ezaugarri oinarrizko
bat linealtasuna da, pasarteak hurrenez
hurren -loturarik gabe gehienetan- baitaude
kokatuak. Pikaroak ez baitu ez bizi asmo
ez proiektu jakinik, haren biografia ere
gertaeren zoriaren arabera osatzen dela dirudi
. Pikaroa da kontakizunaren hari bakarra
; gainerakoa pertsonaien joan-etorri etengabea
da. Abentura bat bukatzen bada ere,
protagonistaren bizitzaren kontaera ez da
inoiz amaitzen, beti segi dezake, eta obraren
irakurketa nahi den lekuan has daiteke
. Muga falta hori, barne loturarik eza,
pikareskaren akatsak dira, haina alferrik da
hori nabarmentzea, istorio hauek autobiografia
hutsak baitira. Bizitza -bizitza erreala,
eta hura bezalaxe bizitza irudikatua- sigisaga
mugitzen baita, ez literatura kritikak
aurrez ezarritako eskema baten arabera.
Alabaina -geroago ikusiko dugu nolairakurketa
sakonagoa eginda, Tormesko
itsumutilak badu hasieran antzematen ez
zaion hatasun bat.
Tormesko itsumutila : liburuan kontatuak
Gizarajo batek bere bizitza kontatzen dio
"gizarte oneko" gizon bati. Lazaro (I. atala)
Salamancatik gertu jaio da, Tormesko errota
batean. Aitak, ondoko herriko mandazaina
bera, errota horretara eraman ohi zuen
alea ; lapurretaz salatua, erbesteratua, Djerbako
espedizioan hiltzen da ; ama alarguna,
Salamancan, garbitzailea eta sukaldaria da,
eta esklabo baten konkubina bihurtzen da.
Laster eskainiko dio semea morroi hila dabilen
itsu bati. Mutikoak eskean ikasten du itsuarekin,
eta orobat iruzurrean eta amarruan.
Gizon hura utzita, hurrengo nagusia (11. atala)
Maquedako apaiz zikoitz bat da, eta maltzurkeriaz
jokatu beharra du Lazarok goseak
hilko ez bada. Apaizak bidali egiten du, eta
Lazarok Toledon egiten du denboraldi bat,
ezkutari gosetu haina oso duin baten zerbitzura
; txunditurik utzi du nagusi berriak ohoreaz
duen ardurak, baina, haren estutasunak
hunkituta, eskean hasten da nagusiari jaten
emateko. Ezkutariak ospa egiten du etxeko
jabea altzarien hila etortzen den egunean,
grabatu bat hesterik ez dagoen arren. Egun
batzuetan (V. atala) Mesedetako fraide baten
zerbitzuan jardun ondoren, Gurutzadetako
bulda predikari baten morroi egiten da
Lazaro, eta harekin ikasiko du iruzurraren
antzea. Margolari baten zerbitzura egon ondoren,
Lazarok (VI. atala), heldua jada, nolabaiteko
beregaintasuna lortzen du lau urtez
destajuan lan eginez, Toledon, katedraleko
apaiz baten ur eramaile ; hark lau pegar, asto
bat eta zartailua uzten dizkio zain ditzan.
Orain Lazarok eros ditzake arropa dezenteaeta ezpata bat, eta, hala (VII. atala), aguazil
baten zerbitzari jartzen da. Azkenean, aurkitzen
du lanbide bakeatsuago eta egonkorrago
bat : herriko pregonaria. Bere bezeroetako
batek, San Salbadorko artzipresteak
-ardoen "pregoia" egiten du Lazarok han-,
goraldi sozialaren gailurrera jasoko du Lazaro,
bere neskamearekin ezkonduz. Bere
ezkontzaz dabiltzan zurrumurruei -artziprestearen
maitalea ote den neskameabatere
jaramonik ez egiteko deliberamendu
sendoan datza L iz u-onen zoriona.
Satira eta erasmismoa
Lazaro kontalari naif eta zorrotza baino
interesgarriagoak dira sarritan haren nagusiak
; zenbait kritikariren iritziz, itsuaren,
apaizaren eta ezkutari pobrearen "trilogiak"
XVI. mendeko espainiar gizartea ispilatzen
du. Izan ere, luzaroan ahanztua egon ondoren,
XIX. mendean obra berraukirtu zenean,
XVI. mendeko Espainiako bizimodu sozial
eta erlijiosoaren kritika bat ikusi zen liburuan
. Harrigarria gertatzen da zenbait pasartetako
antiklerikalismoa, Tormesko itsumutila
liburu debekatuen indizera eraman
zuena (1559). Antiklerikalismo hori dela-eta,
hispanista batzuek pentsatu izan dute -eta
pentsatzen dute-, egilea ez ote zen Alfonso
eta Juan de Valdes humanisten taldeko kide ;
Erasmoren jarraitzaile espainolak ziren haiek
. Gogoratu beharra dago idazki batzuetan
(Colloquia familiarra, 1518) biziki kondenatu
zituela Erasmok garai hartako apaizen
ohiturak eta eginak. Erasmoren dotrinaren
eragina, edo oihartzuna, ez dago ordea prediku
edo komentario teorikoetan, aitzitik,inplizitoak dira, eleberriko pertsonaietan eta
gertaeretan daude, protagonistaren jarreran,
eta batez ere, amaierako onarpen etsian.
Amaieran, kristau moralaren balio absolutuak
baztertu behar ditu Lazarok, eta bizi den
gizartean benetan axola duenaren erlatibotasunarekin
bat egin. Nolanahi dela ere, Tormesko
itsumutila erasozko obra da, giro garratzekoa
; jarrera erasotzaile hori argudioa
izan da Americo Castro-rentzat, adibidez,
egilea, erasmista izan ezik, jatorri juduko
"kristau berria" zela pentsatzeko.
Egileak bere kontaeraren bidez bizitzaren
beraren irudia islatzen asmatu bazuen
ere, eta zenbaitek protagonistaren benetako
eredua aurkitu omen duen arren -Toledoko
pregoilari bat, Lope de Rueda zeritzana, izen
bereko egile komikoa izan daitekeena-,
Tormesko itsumutila-ren ikerketa kritikoaren
aurrerapena eleberriak baliatzen dituen iturrien
aurkikuntzaren parez pare doa. Izan
ere, zenbat eta hobeto ezagutzen diren egileak
erabiltzen dituen materialak, orduan eta
argiago ikusten da nolako trebetasunaz erabili
zituen gai horiek bizitza baten eta haren
iraupenaren irudipena -denbora historiko batean
txertatzen denbora bizitu baten irudipena-,
sortzeko (Djerbako bidaldi baten eta
Toledoko Gorteen artekoa : 1510-1525 bitartea,
edo 1520-1538 bitartea), urtaroak eta geografia
inportanteak diren denboraldi batean.
Trebetasun horrek (eta ez dago horrelakorikTill Eulenspiegel-en bizitzan, garai bereko
beste heroi amarrutsu bat den arren, Alemaniakoa,
hura ere pasarte bakunez osatutako
bizitza duena) ezkutariaren pasartean jotzen
du gorena. Azpimarratzekoak dira bizitza honi
batasuna ematen dioten loturazko guneak
: bai kontalariak iraganeko gauzak gogoratzen
dituenean, bai etorkizuna asmatzen
diotenean, baita egileak irakurleari lotura
fin-finak eskaintzen dizkionean ere. Hala,
adibidez, Salamancatik irteterakoan, itsuak,
inozentearena eginez, mutikoaren burua
zubiko harrizko zezenaren kontra jotzen du ;
horren erantzun gisa, mutikoak itsuari agur
esaten dionean, Escalonako pilare baten kontra
bultzatuko du. Lazaroren gurasoen apaltasunarekin
bat dator Lazaro ezkonduaren
desohorea, batere larritu gabe, amaren aholkuari
jarraitzen dionean : "Jende zintzoari
lotu beti". Azken finean, ezkontzaren bitartez,
haurtzarora itzuliko da protagonista.
Francisco Rico eta Lazaro Carrater kritikariek
ikusmolde horren ironia azpimarratu dute: alegia, liburu hasieran aipatzen den kasua,
esplikatzeko liburu osoa behar duena,
eta bukaera arte berriz aipatuko ez dena,
senar tronpatuaren kasua baino ez da.
Lazaro Carraterrek gai hori Erasmoren Moria-rekin
lotzen du gainera, non senar engainatuen
sineskortasuna goresten baita
gizadiaren zorionerako txikikeria funtsezkoetako
bat delakoan.