Literatura Unibertsala»Idazle hautatuak
Luis Camoes (1524?-1580)
Luis Vaz de Camoes-en gainean asko
idatzi baldin bada ere, oso gutxi dira, egiazki,
haren bizitzari buruz ezagutzen diren
datuak. Camoes-en biografoak poetaren
idazlanetatik ateratako aipamen eta erreferentzietan
oinarritu dira, batez ere, haren
bizitza osatuz (edo asmatuz) joateko. Egiaztaturik
dauden datu bakanak kontuan harturik,
eta zenbait hipotesi onargarriz baliatuta,
hiru aldi handitan laburtuko dugu Camoes-en
bizitza :
1524-1525etik 1553ra. 1524an edo
1525ean jaio zen, Lisboan, batzuen ustez,
eta Coimbran, Santaremen edo Alenquerren
beste batzuek diotenez. Simao Vaz de Camoes-en
eta Ana de Sa-ren semea zen. Aita,
aidanean, galiziar jatorrikoa eta aitoren semea
(«cavaleiro-fidalgo») zuen. Duela gutxi,
nolanahi ere, zalantza batzuk sortu dira
Luisen semetasunari (legezkoa ala sasikoa?)
eta odol garbitasunari buruz (kristau zaharra
ala herria?), eta, horrekin batera, haren
familiaren pobrezia eta jatorri apala berretsi
dira. Zeharkako aipamen batzuek eta,
batez ere, haren obrak islatzen duen kultura
zabalak pentsarazten dute Coimbran ikasi
bide zuela, non, Luisen osaba bat, Bento
Camoes, Gurutze Santua monasterioko priore
eta Unibertsitateko kantzelari haitzen.
Ez dago, hala ere, Camoesek unibertsitatean
ikasi zuela frogatzen duen dokumenturik
. 1550erako Lisboan bizi zen, eta gauza
jakina da jauregietako eta goi mailako
nobleen aretoetan bezainbat ibiltzen zela
aldirietako tabernetan eta emagaldu-etxeetan
. Ceutara eginiko espedizio militar batean
parte hartu zuen, eta hantxe galdu zuen
eskuineko begia. Lisboara itzuli zenean,
espetxean eta deserriturik egon zen Ribateixo-ko
lurretan (Constancia-n?), aidanez,
bere etxekoandreaganako -Violante de
Andrade, Francisco de Noronharen, Linhareskobigarren kondearen, emaztea- eta
haren alaba joanaganako maitasun suharra
zela-eta. Berriro Lisboara etorririk, gorteko
olerki liskarretan, amodio-gorteatzeetan eta
kale borroketan eman zuen denbora. Borroka
horietako batean (1552an) on Goncalo
Borges zauritu zuen, erregearen ahaide bat,
eta gartzelan sartu zuten. Zaurituak barkaturik,
Camoes «erregearen zerbitzuan» itsasoratzeko
baldintzarekin utzi zuten aske,
1553an.
1553tik 1568ra. Hiru urtetarako soldadu
sarturik, Indiarako itsasoratu zen, eta
handik, Malabarrera eta Malakako itsasartera
egindako espedizioetan hartu zuen
parte (Camoesek herak aipatzen ditu, hurrenez
hurren, O poeta Simonides, falando
elegian, eta junto de um seco, fero, esteril
monte abestian). Haren lehen biografoaren
-Pedro Mariz-en- arabera, Macaura jo zuen
gero, eta zendu eta absenteen ondasunen
arduradun kargua izan zuen lurralde hartan
. Handik Indiara itzultzerakoan, Mekong
ibaia itsasoratzen den inguruan, Camoes
zetorren barkua urpera joan zen, eta zituen
ondasun guztiak galdu zituen, bere burua
eta Os Lusiadas izan ezik. Behin Goan zela,
gartzelan sartu zuten dirua bidegabe erabili
izanaren salaketapean, eta, geroago, berriro
espetxean egon zen, zorrak zirela-eta.
Dirudienez, beltzak eta gorriak ikusi zituen
Indiako egonaldian, aldi labur bat salbuetsita
(1661-1664), On Francisco Coutinho
erregeordearen babesa izan baitzuen urte
horietan. 1568an, Portugala itzultzeko asmotan
itsasoratu zen eta Mozanbiken aurkitu
zuen haren lagun Diogo do Couto historialariak
: idatzitako olerkiak Parnaso izenburupean
bildu eta argitaratzeko prestatzen
ari zen, miseria gorrian bizi zen bitartean,
haina ostu egin zizkioten prestatzen amaitzerako
. Coutok eta heste lagun batzuekbidaia ordainduta, urte hartan bertan itzuli
zen Portugala.
1568tik 1580ra. Berriro Lisboan, Os Lusiadas
(1572) argitaratu zuen eta on Sebastiao
erregearen errenta murritz bat lortu
ondoren, hari esker bizi izan zen txirotasun
handian -haren biografoei kasu egitera,
javatar morroi baten laguntzari esker-,
harik eta 1580ko ekainaren 10ean hil zen
arte. On Goncalo Coutinho aitoren semeak
ordaindu zituen poetaren hiletak eta hilerriko
gastuak, eta haren aginduz ezarri zuten
hilobiaren gainean hilarri bat, idazkun
honekin : «Aqutjaz Luis de Camoes, Principe
dos Poetas de seu tempo. Viveu pobre e
miseravelmente, e assi morreu.»»
Erromantizismoaren garaian, poeta madarikatu,
jeinudun eta ez ulertuaren irudia
ezarri zitzaion Camoesi : erantzunik gabeko
amodioz jositako bizitza gorabeheratsua,
miserablea eta dohakabea egotzi zioten.
Baina inidi erromantiko hori alde bat utzita,
heste bat ateratzen da, askoz aberatsagoa
eta konplexuagoa, haren bizitza pertsonaletik
eta idatzita utzi zuen obratik. Hasteko,
kultura zabalaren jabe zen : Erdi Aroko
kultur tradizioa bezainbat ezagutzen zituen
Berpizkundeko filosofia, zientzia eta literatura
berrikuntzak. Baina hezkuntza ez ezik,
bizitzako esperientzia ere aberatsa zuen :
kortesano, Lisboako herri giroa ezagutzen
zuen hiritar, Ceutan soldadu, Indiara bideko
bidaiari, abenturazale, kolonietako burokrata,
eta bere gailentasun moralaz eta
artistikoaz konbentziturik eta harro zegoen
idazle. Horiexek izan ziren, hain zuen, Camoesen
obraren hiru zutabeak : ikasketak,
esperientzia eta jeinu sortzailea. Bera bizi
zela, Os Lusiadas olerki epikoa eta beste
zenbait poema baizik ez zen argitaratu.
Hura hil eta gero argitaratu ziren haren
poesia lirikoa, antzezlanak eta eskutitzak.
Os Lusiadas
Portugaldar literatura osoko obra gorenekotzat
jotzen da Os Lusiadas ( 1572, Lusitaniarrak)
. Lisboako presondegian, Macau-n,
Goako gartzelan eta "izurri handiaren" garaian
idatzi zuen Camoesek esandako poema
epikoa, eta zorigaitz horiek guztiek, idazlearen
gogoan eragina izateaz gainera, haren
idazlan hoberena idazteko baitezpadakoak
zitzaizkion beste errealitate batzuk hurbiletik
ezagutzeko aukera ere eman zioten.
Esan liteke Os Lustadas dela Berpizkundeak
eman zuen gai modernoko epopeia
handi bakarra : Portugalen eta herrialde
haren konkisten historia kontatzen da,
Vasco da Gamak Indiara egindako bidaiaren
kontakizunean aitzakia harturik. Nabaria
da, obran, Ariostoren eragina, zortziko
errimatuen erabileragatik, eta Virgiliorena,
herriz, olerkiaren bertso egituran antzematen
da. Hala ere, funtsezko ezaugarri batek
bereizten du Camoesen lana aipatutako
beste bien obretatik: italiarra fabulazioan eta
erromatarra mitologian oinarritzen ziren
bezala, Camoesek Europako heste ezein
epikak ezin izan zuena lortu zuen, hau da,
arazo historiko bat, arranditsua eta epikoa
izanik ere, literatur errealitatera aldatzea.
Os Lusiadas-en modu zoragarrian ehotzen
dira historia eta elezaharra, kristauen
mundua eta jentilena, eta harrigarriro bilbaturik
daude ideia kristauak eta mitologia
paganoa. Esate baterako, portugaldar espedizioaren
xede handietako bat -Camoesek
berak baiesten duenez- Kristoren fedea
zabaltzea eta islama errotik erauztea zen,
eta eginkizun horretan, Venus zen portugaldarren
babesle handia, eta Bako, aldiz,
etsairik handiena. Azkenean, jainkoen batzar
batean, Jupiterrek islamaren erorketa
eta Ebanjelioaren garaitia iragartzen ditu.
Obra honetan, elkarrekin ezin uztartuak
diruditen hiru elementu batzea eta maisutasun
handiz garatzea lortzen du Camoesek :
klasizismo greko-erromatarra, Erdi Aroko
kultura tradizioa eta abertzaletasun humanista
. Portugaldar poeta handiaren ahalegin
handienetako bat, izan ere, ekialdeko
eta mendebaldeko zibilizazioak hurbiltzea
izan zen. Ez da harritzekoa, nolanahi ere,
bizitzaren erdia ekialdean eman ondoren,
hango kultura estimatzen ikasi izana : kultura
unibertsalaren sehaska izatea aitortzen
zion Camoesek.
Poemaren hasieran, Vasco da Gama eta
haren ontzidia aurkezten dira ozeanoan,
Madagaskar uhartearen eta Etiopiako kostaren
artean ; lehorreratzeko hainbat ahalegin
egin ondoren, azkenean lortzen dute
kostara heltzea eta harrera ona egiten diete
Melinda erregearen erresuman. Han, Vascok
ordu arteko itsas ibilbidean jazo zaizkion
gertakari harrigarriak kontatzen dizkio erregeari,Adamastor erraldoi beldurgarriaren
istorioa barne dela, zeinak, Tetisek lurrezko
bihurturik -Esperantza Oneko lurmuturra-,
ez baitzien utzi nahi Ozeano ezezagunean
sartzen, jasan beharko zituzten zorigaitz
ikaragarriak iragartzen zizkiela. Kontakizun
horren ondoren, Vasco berriro itsasoratzen
da bere ontzidiarekin eta Malabar kostako
Caliput-era heltzen da. Herrialde hartan egin
zieten harrera, abenturak eta itzulerako bidaia
kontatzen dira olerkiaren amaiera arte,
azkenean, Portugalgo erregearen oinetan
uzten dituztelarik beren bidaldi luzean eskuratutako
opariak.
Olerkari liriko eta antzerkigile
Baina Camoes, Portugalgo olerkari
epiko handiena ez ezik, poeta liriko bikaina
izan zen. 1568an, olerki bilduma bat
prestatzen aritu zen Mozanbiken, O Parnaso
izenburupean, baina ostu egin zizkioten
Lisboara itzultzerako. Rimas izeneko poema
liburua egilea hil eta gero argitaratu
zuten, 1585ean. Camoesen olerkietako gai
nagusia ezinezko amodioa da -maitasunezko
neoplatonismoa-, sofrikarioan gozatzen
dena, eta malenkoniak protagonismo
berezia du haren olerkigintzan. Histura hori,
pixkanaka-pixkanaka, ezkortasun bilakatzen
joan zen, esaera poetikoen bitartez adierazten
zela : <~ongia ihesi doa, gaitza hazi egiten
da urteekin» ; «amodio itsuz gaixo dago,
sentitzen duena, aurka egiten diona, obeditzen
diona» ; «ezerk ez du irauten bizitza
honetan : berehala desagertzen da nekez
baizik heltzen ez dena
Rimas olerki liburuan denetik baldin
badago ere -italiar estiloko cancdes deituak,
elegiak, Virgiliorenen tankerako eglogak,
lirika galego-portugesaren tradizioan kokatzen
diren olerkiak-, Camoesen konposizio
lortuenak, segur aski, sonetoak izan ziren.
Izan ere, Petrarcak Europa osoan izan zituen
jarraitzaile hoberenetakoa izan zen, baina,
horrekin batera, portugaldarraren sentiberatasunari
egotzi behar zaizkion lorpenak
erdietsi zituen. Hala, Camoesen maitasun sentimendua
ez da agortzen Petrarcaren jarraitzaile
gehienen neoplatonismo hutsalean ;
aldiz, gardentasuna eta zintzotasuna ezaugarri
dituen olerkigintza da harena.
Esandako guztiaz gainera, hirei antzezlan
utzi zituen idatzita Camoesek, 1645 arte argitaratu
ez baziren ere. Esan liteke, hirurak
Gil de Vicenteren Berpizkundeko antzerki
hasi-masikoaren jarraipen direla, lirikatik
gehiago dutenak dramatik baino, bertsozko
hainbat konposizio -erromantzeak, — pastorelak",
etab.- tartekatzen zaizkiela. Horrela,
Empbatrioes (Gonbidatzaileak) izenekoan, Plauto imitatu zuen, baina aitortu
behar da komikotasun handiko egoera sortu
zuela ; Filodemo (felo o demo % « deabruak
egin dw»), eleberri tankerakoa, Goan antzeztu
zuten, 1555ean, egilea Malakako
itsasartean borrokan zela, eta obra horretan
La Celestina-ren nolabaiteko eragina
ikusi dute batzuk ; Rey Seleuco izeneko fartsan,
herriz, pertsonaiak Mahai Biribileko
zaldunen artetik hartuak daude eta protagonistak
bere maitalea uzten dio semeari.
Antzezlan hori zela-eta, Camoesek arazoak
izan zituen gortean : antzekotasun nabaria
baitzegoen joan printzeak -aurrerago Joan
III.a- gero amaizun izango zuenarekin izandako
maitasun harremanen eta obran deskribatzen
zen egoeraren artean.