Literatura Unibertsala»Idazle hautatuak
François Villon (1431-1463 ?)
Villon, poeta, elizgizona eta gaizkilea
Poeta gutxiri buruz esan daiteke, Villoni
buruz esan daitekeen hezala, biografia
kontuan hartu gabe ez dela haren obra ulertzen
; eta Villonen biografiako datu gehientsuenak
-eta ez dira asko- bere obrari esker
ezagutzen ditugu. Obran zein bizitzan
etengabe errepikatzen dira gai jakin batzuk :
delituak, heriotza, Paris, erbestea. Dudarik
gabe, bitxia da idazle honen irudia, bere
obra tradizio askoren eta bere bizikizunen
emaitza duena. Bi lan nagusi ditu : Le Lais
edo Petit Testament (1456, Testamentu Txikia)
eta Le Grand Testament ( 1462, Testamentu
Handia), zortzikoetan idatziak biak ;
inportantea da halaber L'Epitaphe Villon,
Ballade des pendus deitua (1463, Urkatuen
balada), hamarrekoetan idatzia.
Francois de Montcorbier delako batekin
identifikatu izan da Francois Villon. Familia
pobrean sortu zen, 1431 inguruan, arteetako
batxilerra egin zen 1449an, eta gai
horretako lizentziaduna eta maisua urte
batzuk geroago. Dirudienez, Francois de
Montcorbier honek Guillaume Villon izan
zuen babesle, Saint-Beno?t le Betourne-ko
kapilaua. Gizon hark lagundu zion ikasketetan
eta bultzatu zuen elizan sartzera. Poetak,
esker onez, Testamentua-ren hasieran
dioenez, aita baino gehiago ere izan haitzen
berarentzat, haren abizena hartu zuen.
Ezer gutxi dakigu Fran4ois Villon ikasleari
buruz ; titulu akademikoek ez zioten
balio izan eliz onurarik lortzeko, eta pobrea
izan zen beti, berak sarritan gogoratzen
duen bezala, batzuetan umore onez, minduta
hesteetan. Bestalde, Villonen bizimodua
ez zen batere ereduzkoa izan : bere
garaiko elizgizon asko bezala, tabernetan
ibiltzen zen beti, emakumeez inguratuta kizi
zen eta sarritan sortzen zituen istiluak eta
liskarrak. Hori pentsarazten du 1456. urtean
eman zioten barkamenezko gutun batean :
errietaldi batean -Philippe Sermoise izeneko
beste elizgizon bat hil zen-, labankada
bat eman zioten ezpainean, eta betiko geratu zitzaion haren seinalea. Horrelaxe hasi
zen -lehenago hasi ez bazen- poetaren
gaizkile bizimodua.
Parisa iritsi herria zenean -justiziatik ihesi
joana zen-, lapurreta ausart batean parte
hartu zuen : 1456ko abenduaren 24an, heste
lagun batzuekin, Nafarroako Kolegioan sartu,
eta mila eta bostehun urrezko ezkutuz
jabetu ziren. Gogotik saiatu arren, ez zituzten
egileak aurkitu, baina hilabete batzuk
geroago (1457ko maiatza), gaizkileetako
batek -Guy Tabariek-, mozkor zegoela,
taldekideen izenak eman zituen. Villonek
ohorezko lekua omen zeukan taldean ; Parisetik
atera herria zen, eta aitorpenaren
herri jakinda, ez zen hiriburura itzuli ; gertaera
horren bertsio poetikoa Villonek berak
ematen du bere Testamentu Txikia-n :
Angers aldera irten da maitemindua dagoelako
. Poema idazten ari zela, gauez, kordea
galdu omen zuen eta ez da gertatuaz
oroitzen...
Berriz ere Parisetik kanpo, Orleanseko
Karlosen gortera abiatu zen, poetak babesten
baitzituzten han, eta baita Siziliako errege
Rene d'Anjouri agur egitera, hura ere
mezenasa eta poeta. Dirudienez ez zuen
arrakasta handirik izan, zeren denbora gutxiren
buruan Meung-eko kartzelan baitzen,
Orleanseko apezpikuaren "laguntzari esker"
; Thibaut d'Aussigny zen apezpiku hura,
eta Testamentu Handia-ren hasieran gogor
mintzatzen da Villon hari buruz. Espetxeratze
honen zergatia ez da batere argia,
baina baliteke arrazoi bat baino gehiago
izatea : horietako bat poetaren bizimodu ibiltaria
zen, komiko talde batean, eta ogibide
hori gogor esetsi zuen elizak Erdi Aroan.
Beste arrazoi bat, garrantzitsuena agian,
poetak gaizkile talde batekin zituen arazoak
izan daitezke : Nafarroako Kolegioko lapurreta
adiskide batzuen laguntzari esker egin
ahal izan zen. Haien izenak ageri dira geroxeagoko
auzietan, banda armatuetako
kide izateaz salaturik, eta laster urkatu zituzten. Arrasko Itunaz geroztik (1435eko
urria) ugaritu ziren Frantzian gaizkile talde
hauek, eta bizimodua ateratzeko heste
modurik ez zuten soldadu lizentziadunek
osatzen zituzten ; harrapaketan aritzen ziren,
lapurretan, iruzurrean, jokoan, amarruan,
eta argota erabiltzen zuten. Villon Coquillards
bandakoa zen : banda horrek hiru mila
kide baino gehiago izan omen zituen, eta
batzuk hiltzera kondenatu zituzten Dijonen
1455eko abenduaren 18an. Epaiketan, argoteko
ehun esapide inguru argitu ziren ;
horri esker uler daitezke nahiko ongi Villonek
1455-1461 bitartean argot hizkeraz idatzi
zituen baladak.Espetxera kondenatua izateaz gainera,
elizgizon zelako zituen pribilejioak galdu
zituen Villonek. Espetxeko bizimodua ikaragarri
gogorra behar zuen izan. Poetak oso
gertu ikusi zuen heriotza, zeren, libre geratu
orduko (1461) -Luis XI.a erregearen graziaz-,
Testamentu Handia idazten hasi baitzen
. Ordurako urkatuak ziren beren adiskide
batzuk.
Parisa itzuli, eta berriz espetxeratu zuten,
baina ez luzaroan, Nafarroako Kolegioari
harrapakinaren bere partea itzultzeko
agindua egin baitzuen. Ez zen hilabete pasa
kondena horrez geroztik, eta berriz ere justiziaren
eskuetan zegoen Villon : zauritu
asko izan zen liskar batean sartu zelako eta
bere gaizkile historia luzeagatik, urkatuta
hiltzera kondenatu zuten. Poetak barkamena
eskatu zuelarik, epaia aldatu zioten : urkabearen
ordez, hamar urtez Parisetik erbesteraturik
bizi behar zuen.
Ez dago beste daturik Villoni buruz.
Zenbaiten ustez, Ingalaterrako gortera alde
egin zuen; beste batzuek uste dute monasterio
batera erretiratu zela, eta erlijioan bizi
izan zela hil zen arte. Nolanahi dela ere,
batere aipamenik ez baitago, ezta beste
obrarik ere, seguruenera erbesteratu (1463)
eta handik gutxira hilko zen.
Villonen lanak egilea hil eta zenbait urte
geroago argitaratu ziren ; laster osatu zen
elezahar bat haren inguruan -Rabelaisek,
besteren artean, izan zuen zerikusirik horretan-,
Villon poeta madarikatu, eroa eta
trebea bihurtu zuena, erromantikoen etsenplu
eta errebeldeen eredu.
Testamentuak eta baladak
Testamentuak poema narratibo luzeak
dira ; biak lotzen dira poetaren bizitzaren
uneekin, poetak halaxe nahi izan balu bezala
. Testamentu Txikia, Nafarroako Kolegioko
lapurretaren gau berean idatzi zuen,
eta azaleko gaia maitasuna badu ere -maitasun
iritsiezina-, azpiko gaia, benetakoa,
diruaren kutxa da -iritsiezina hura ere-. Bi
mailatan ulertu behar da beraz : literarioa
(poeta-jauntxoak bere ondasunak banatzen
ditu) eta benetakoa (Villonek iseka egiten
dio ez daukanari). Bukaeran, poetak bere
egiazko egoera onartzen du, miseria, gosea
eta hotza.
Testamentu Handia-n pertsonaiak eta
emaitzak errepikatzen dira, eta antzera dago
eraikia. Horrez gainera ordea, bere obraren
antologia moduko bat da, kontakizunaren
harian bestelako piezak txertatzen
baititu -aspaldiko usadioa zen hori, eta
Danteren edota Hitako Artziprestearen
obran aurkitzen dugu-. Baladak eta ahapaldi narratiboak aldizkatuz, emaitzen eta
ondareen banaketa hasten da ; zer utzi ez
dakienean, balada bat eransten du. Etsaien
eta lagundu ez diotenen satira gupidagabea
da ; hala ere, harritzekoa da nolako tonu
aldea dagoen sarrera (bizitza eta heriotzari
buruzko hausnarketa), eta gainerakoaren
artean, ironiak, burlak eta parodiak nagusitzen
baitira.
Izan ere, Villon bi aurpegiko poeta da :
etengabe nahasten ditu iseka eta kritika,
erretorika eta bat-batekotasuna ; ez da harritzekoa
beraz haren obrak bi alderdi izatea
: poesia gehienak frantsesez idatziak
daude, baina, horrez gainera, bada lan
multzo txiki bat argot hizkeraz idatzia. Normala
zen Villonek, elizgizon zenez gero,
frantsesa edo latina hautatzea ; alabaina,
kultura hizkuntza nagusia baztertu ez ezik,
gaizkileek eta bizimodu txarreko jendeak
erabiltzen zuten argotera jotzen du : hizkuntza
guztiz artifiziala da, hitz asmatu asko
dituena, konnotaziozkoak, oso egoera jakinei
dagozkienak.
Argotez idatzitako baladak sei dira, eta,
adituen aburuz, multzo homogeneoa osatzen
dute, "Heriotza, Zori eta Amodiozko
Jokoak, edo Coquilleren Arriskuak" dei zitekeena
. Orobat adituek diotenez, balada
bakoitza gaizkile talde jakin bati dagokio :
sarraila hausleak, hiltzaileak, amarrutsuak,
faltsifikatzaileak, iruzurgileak eta diru zuritzaileak
.
Sei balada hauen zailtasuna ulertzeko
kontuan hartu behar da hiztegia oso iluna
dela, besteak beste Coquilleko auzia arte
ez zelako dokumentatu : hizkuntza mintzatutik
eratorriko hitz elkartuak izan ohi dira,
badira genero aldaketak, kalko morfologikoak,
gurutzaketa, desbideratze semantikoak
etab. Baina, horrez gainera, hiru
irakurketa maila bereiz daitezke : aurrenekoa
lapurreta, tortura eta urkabeari dagokio;
bigarrena, joko, iruzur, amarruei ; azkena
maitasunezko iruzurrari -dudarik gabe,
maitasun homosexuala, eta horixe bide daobraren esanahi ezkutua-. Hirei maila horien
arteko jokoa sei baladetan barna luzatzen
da, eta adierazle eta adierazi arteko
harreman konplexu bat sortzen dute, elkarren
gainean oinarritzen baitira eta gehienetan
ezin itzulizkoak diren hitz jokoetan.
Villonen lanen zerrenda egitekotan, roman
galdu bat gogoratu behar da, poetak
herak aipatzen duena : Romant du Pet-audiahle
deritza, eta Pariseko unibertsitatean
1453. urte inguruan izan ziren istiluak kontatzen
ditu ; dirudienez, urte horiexetan
idatzia da. Forma heroiko-komikoa zuen,
elementu alegorikoekin, eta usadiozko eskemak
erabiltzen bide zituen (zortziko parekatuak)
.
Villon bere garaiko literatura tradizioaren
baitan bizi zen, nahiz eta baduen halako
itxura moderno bat. Bi Testamentuak
genero jakin baten baitakoak dira : esatea
da genero hori, eta sarritan aurkitzen da XV.. endeko literatura erromanikoetan. Genero
honetako lanek ez zuten musika laguntzarik
izaten, eta ez ziren kantatzen ; normalean,
bi edo hiru errimako zortzikoez
daude osatuak, garai bereko Gaztelako
kantutegiak bezalaxe.
Edukiari dagokionez, Erdi Aroko tradizioari
dagozkio Villonen bi obra nagusiak ;
tradizio horren erakusgarri bikainak daude
XIII. mendeko trobadoreen artean. Obra
horietan baladak tartekatzea ere ez zen
gauza berria, aldiz, ohiko gauza zen Villonen
garaian. Orobat dira garai hartakoak
gaiak, baliabideak, ahapaldi motak, etab.
Alabaina, karikaturen indarra, pasadizo, gertaera
jakin baten gainean oinarriturik ; irudiak
eta metaforak, guztiz ahaltsuak ; eguneroko
bizitzatik hartutako irudiak -atsoak
sutondoan, emakumea ispiluaren aurrean,
hilotza urkabetik zintzilik.-; umorea, parodia
eta antifrasi etengabeen gainean eraikia,
horrek guztiak argi erakusten du Villonek
literatura tradizioa menderatu eta gainditu
zuela erretorika eta bere bizikizunak
bateratuz.