Literatura Unibertsala»Literatura aroak
Errealismoa
Erromantizismotik errealismora
1850 inguruan erromantizismoaren aurkako
erreakzio bat izan zen mendebaldeko
literatura gehienetan ; errealismoa esan
zitzaion, eta naturalismoa izan zuen alderdirik
muturrekoena eta berandukoena. Baina
ez dago erabat esaterik 1850etik 1890era
Europan egin zen literatura osoa errealista
izan zenik, 1800etik 1840ra literatura osoa
erromantikoa izan ez zen bezala.
Errealismoak Frantzian izan zuen adierazpiderik
erradikalena : erronmantizismoa
Europan Alemaniako erromantizismoaren
bultzadaz sortu zela esaten den bezala, hala
esan daiteke Europako errealismoa frantses
errealismoaren ondorioa izan zela. Ez erromantizismoaren
aurkako lehenengo erreakzioak
Frantzian izan zirelako -Ingalaterran
errealismoa 1832an hasi baitzen-, frantses
idazleek errealismoa azken muturreraino
eraman zutelako baizik, eta adierazpenen,
manifestuen, hitzaurreen eta saiakeren bidez
haiek mamitu zutelako -Zola, Flaubert,
Maupassant, Goncourtek- gehienbat errealismoaren
teoria. Errealismoak Frantziatik
kanpo izan zituen adierazpenik muturrekoenak
frantses idazleen eraginez sortuak izan
ziren gehienak, Zolaren itzala urrun heldu
baitzen. Frantsesak ziren orobat erromantizismoaren
eta errealismoaren arteko zubiak
izan ziren bi idazle handi eta sailkagaitz :
Stendhal eta Balzac.
Ingalaterran errealismoak ez zuen inondik
ere frantses errealismoaren ezaugarri
garbirik izan. Errealista esan izan zaio Victoria
erreginaren aldiko literaturari, baina
errealismoa Ingalaterran literaturaren aspaldiko
emaria zen, Defoe, adibidez, Thackeray
bezain errealista baitzen. Gainera, ingeles
erromantizismoa ez baitzen frantsesa
bezain indartsua izan, ez zuen hain erreakzio
bortitzik sortu ; eta gizarte ohituren zurruntasunak,
bestalde, oso mugatu zuen
naturalismoak, adibidez, eskatzen zuen artearen askatasun moral erabatekoa. Aldi
victorianoko joera asko aldez aurretikako
joeren jarraipena baizik ez ziren izan. Hala,
Carlyle-k modu erromantikoan salatu zuen
erromantizismoa ; Dickens-ek erromantizismoaren
satira egin zuen, baina haren sentiberatasuna
eta sentimenduak arrazoiaren
gainetik jarri izana bete-betean dagokio
erromantizismoari. Bront~ ahizpen nobelak
erromantikoak dira, eta garai bereko beste
ingeles idazle asko ere aipa daitezke.
Apaldua zelarik Alemaniako erromantizismoaren
goraldi ezin indartsuagoa, literatura
alemanak luzarorako agortua zirudien
. Dehmel, Holz eta beste poeta batzuk
poeta errealistatzat Ilar daitezke, baina bigarren
mailako idazleak dira. Alemaniako
errealismo osoa bigarren mailakoa izan zen,
baita eleberrian ere. Antzerkian, berriz, naturalismoak
halakoxe indarra izan zuen,
Strindbergen, Ibsenen eta Antoineren antzerki
librearen eraginez. Eta Nietzschek,
Alemaniak garai hartan izen zuen pentsalaririk
bikainenetako batek, zientziari, egiari
eta buru-argitasunari ematen zion garrantzian
errealismoarekin zerikusia izan bazuen
ere, era berean da egia ez zuela garai hartako
giroaren inongo kutsurik.
Estatu Batuetako erromantizismoak, ingelesak
bezala, errealismoaren kutsu handia
zuen : ez zen beraz, beste herrialde gehienetan
bezala, haustura garbirik izan joera
batetik bestera. Amerikar erromantizismoari
ezaugarri bereziak eman zizkioten Washington
Irvingen umoreak, Emersonen soraiotasun
krudelak, Cooperren deskribapenen
zehaztasunak, Poeren idazkera zehatz eta
bikain taxutuak, Hawthorneren ikuspegi
zorrotzak ; baina, bestalde, Walt Withman
olerkari errealistatzat hartu izan bada ere,
Estatu Batuetako literaturako olerkaririk
erromantikoenetako bat da, bere hitz etorriagatik
eta gehiegikeriagatik. Azkenik,askoz geroago, XX. mendean, frantses naturalisten
eredua imitatu zuten idazleak baizik
ezin har daitezke zentzurik hertsienean
errealistatzat : Frank Norris, Theodore Dreiser,
Upton Sinclair, Steinbeck, Caldwell, Dos
Passos, etab.
1852 inguruan eleberria nagusitu zitzaion
Errusian olerkiari. Ordurako errusiar
erromantizismoa errealismoz kutsatuta zegoen
. Baina errusiar errealismoa frantsesaren
oso bestelakoa zen. Bizitzako alderdi
garratzenak adierazteko zaletasuna ez zen,
Frantzian bezala, gauzak objektibotasunez,
argi eta zehatz ezagutzeko borondate intelektualaren
ondorioa, edo moralaren eta
artearen konbentzioak iraultzeko saioa,
karitatearen eta salbamenaren higuina baizik
. Errusiar errealismoa, frantsesa ez bezala,
fantasiari zegoen lotua, edo galdera
espiritualek eta moralek sortutako kezkek
bultzatua. XIX. mendearen bukaerako errusiar
nobelagile handiek bereganatuak zituzten
errealismoaren ezaugarri nagusiak.
Beraz, egia da 1850-1890 urteetan mendebaldeko
literaturan, oro har eta ezaugarri
nagusietan, erromantizismoaren aurka
sortutako joerak nagusitu zirela, eta, joera
horiek guztiak, zein gehiago zein gutxiago,
errealismoa esaten zaion joera zabal
horren baitan sar daitezkeela.
Literaturaren aldaketa
Errealismoaren sorrerak erromantizismoarekin
zuen kontraste handia puntu batean
nabaritu zen batez ere, literatura generoen
hierarkia zeharo irauli izanean ;
generoek aldaketa handiak izan zituzten, eta
literaturarekin batera, idazlearen izatea bera
ere aldatu zen.Garai bakoitza genero baten nagusitasunari
lotua egoten da ; hala, erromantizismoa
olerkiaren garaia izan zen, XVII. mendea
trajediarena, eta XVIII. mendea ideien
prosarena. Eleberriak garrantzi handia izan
zuen erromantizismoan, haina olerkiaren
mende egon zen beti. Erromantizismoaren
bukaera eta olerkiaren gainbehera batera
gertatu ziren, eta esan daiteke erromantizismoaren
eta sinbolismoaren artean lozorroan-edo
egon zela poesia.
Errealismoaren garaia kritikaren garaia
da : jakin-mina, ezagutzeko irrika eta errealitatea
objektibotasunez antzeman nahia
nagusitu zitzaizkion sentiberatasun subjektiboari
eta irudimenaren indarrari. Nietzscheren
arabera, "jakintza iristeko borondate mugagabea"
zen garai haren ezaugarri nagusia.
Kritikan, historian, pentsamenduari zuzenean
dagozkion alderdietan eman zuen agian
garai hark bere neurririk zorrotzena. Garai
hartakoak baitira pentsamendua eta jakintza
aurrerarazi zuten pentsalari eta obra bikain
asko : Darwin, Comte, Spencer, Sainte-
Beuve, Taine, Renan, Carlyle, Nietzsche.
Hala eta guztiz ere, nobela izan zen
errealismoaren garaian genero nagusia. Bai
kopuruz eta bai kalitatez, beste edozein
genero baino askoz oparoagoa izan zen
nobelagintza : etenik eta makalaldirik gahe
egin zuen bere bidea, eta forma aski
egonkor batean tankera hartuz joan zen,
hori baita genero batek helduaroa iritsi
duelako ezaugarri garbia.
Antzerkiaren bizitasuna eta arrakasta da
literatura errealistaren beste ezaugarri bat.
Antzerkiak garai hartan izan zuen garrantzia
estu lotua dago gizartearen bizi baldintzekin
: gizarte burgesaren egonkortasuna
eta oparotasuna, aisiaren eta atseginaren
goraldia, hiri handien arteko komunikazioa
hobetu izana... Baina batez ere nobelarekin
batera balio errealistak a li razi izanakeman zion antzerkiari arrakasta handia.
Erromantizismoaren garaiko drama historikoen
ordez, errealismoak drama burgesa
eta ohituren komedia jarri zituen boladan,
eguneroko bizitzaren azterketa, eguneroko
gertakizun soilak... Antzerkiko hizkuntza
bakuna eta zuzena zen, eta agertokiaren eta
antzezlanaren heraren antolamenduan aurreko
garaietako konbentzio artifizialak
baztertu ziren. Antzerkiaren eta nobelaren
bilakaera antzekoak dira, eta, hala, nobela
errealistak aise bihur zitezkeen antzerki-lan,
eta antzerki-lan ezagunak, herriz, nobela.
Generoak finkatzeko eta definitzeko
lehia hark poesia genero horietatik -nobelatik
eta antzerkitik- bereiztea ekarri zuen :
poesiaren balioak bere esparrutik uxatuz
aurkituko zuten nobelak eta antzerkiak zeinek
bere muina eta mamia, lirikaren kutsadurarik
gabe. Eta horren ondorioz, poesia
bere kaitara sartu zen, eta era horretara araztu
zen, soildu zen, eta kanpoko eragin alferrikakoak
alde batera utzi zituen. Baudelaire
poeta handiak hartu zuen batez ere
bere gain ardura hori, nobela urratzen ari
zen bidearen antzekoa eginez poesian.
Baina haren ahaleginak ez zuen fruiturik
emango harik eta sinbolismoa bete-betean
sortu ez zen arte. Bitartean, garai hartako
poesia lur arrotz eta mortuetan galdu zen :
pasadizoetan, didaktismoan, bitxikerietan.
Nobelaren antolamenduak eta hobekuntzak
nobela lapurraren edo ipuin luzearen
-frantsesez nouvelle esaten zaion horrenloraldia
eta arrakasta ekarri zuen. Errealismoaren
garaiko nouvelle horiek erromantizismoaren
garaiko kontakizun laburren oso
bestelakoak ziren, eta Maupassant, Txekhov
eta beste idazle bikain batzuen bultzadaz
goren maila iritsi zuen aldi hartan.
Garai hartan ez zen soil-soilik generoen
izatea hera eta haien arteko hierarkia aldatu,
orobat aldatu ziren idazlearen izatea etaeginkizuna. Olerkari goiargiz betearen irudiari
prosagile saiatua eta ekina nagusitu
zitzaion. Erromantizismoan bat-bateko sormena
zen artistaren ezaugarri nagusia ; jeinuari,
izadiak emandako dohain agortezinari
jeinu kritikoaren dohaina, eskulangilearen
sena gailendu zitzaion. Zirriborro
behin eta berriz zuzenduak eta idatziak,
irakurraldi luze eta jakin-minez beteak,
lanbideari zegozkion kezkak, ardurak eta
buruhausteak, esperimentazio zientifikoak,
horiek guztiak izan ziren, besteak beste,
idazle errealisten jardun nekaezinaren ezaugarri
nabarmenak. Idazle erromantikoak
idazle baino gehiagotzat zeukan bere burua,
zeren eta jainkoen dohainez hornitua baitzen,
eta haren bizitzari eta haren obrari
halako kutsu sakratu bat baitzerion. Idazle
errealistak, ordea, gizatasunaren alorrera
ekarri zuen literatura, jainkoen zantzu guztiak
kendu zizkion bere lan pazientzia handiz
eta aspergaitz landuari, eta berehala zokoratu
zuen erromantikoek sortua zuten obraren
eta biografiaren arteko nahasketa hura.
Errealismoa eta objektibotasuna
Hainbat joeraren eraginez gorpuztu zen
literaturaren baitara errealismoak ekarri
zuen aldaketa handi hura. Lehenik, erromantizismoak
ihes egina zion eta desitxuratua
zuen errealitate hari herari ohartu,
hura aztertu eta ahalik eta zehatzen adieraztea
zen errealismoaren ezaugarririk behinena
; zientziaren helburu berbera zuen
beraz : garbi ikustea. Zolak honelaxe adierazi
zuen hori : "Naturalismoa letretan anatomia
zehatza da, ikusten dena onartzea eta
irudikatzea". Zientzia eta positibismoa nagusi
ziren garai horretan, nobelak behaketari
eta azterketari sakrifikatu behar zion
fikzioa. "Literaturak zientziaren abiada hartu
beharra dauka" esan zuen Flaubertek.
Errealismoak debekatuta zeukan erromantizismoak
errealitatearen ordez jartzen zituen
zera irreal guztiak : izadiaz gaindiko
gertaerak, fantasia, ametsa, elezaharra, maitagarrien
eta mamuen mundua...
Exotismoa eta historia ez ziren hala ere
literaturatik desagertu. Baina ametsaren
exotismoak behaketaren exotismoari eman
zion kidea : Flaubert Tunisiara abiatu zen
Salammbo idatzi ahal izateko. Baina Frantziako
nobela errealista asko eta asko Parisko
auzoetan eta probintzietan kokatuak
dira. Frantziatik kanpo ere errealismoa leku
jakin bati lotua egon zen : Stokholm-en girotuak
Strindbergen obrak, Sizilian Vergarenak,
Portugalen Eca de Queirozenak,
Wessexen Thomas Hardyrenak. Literatura
mota hark leku jakin eta hurbil bati izan
zion atxikimendua orobat nabari da olerkian : Mistralek Proventza izan zuen bere
olerkigintzaren gai nagusia, Verdaguerrek
Katalunia, Soniskyk Suedia, etab.
Historia, berriz, nobela errealista askoren
gai eta ardatz nagusia izan zen, baina,
erromantikoentzat ez bezala, nobelagile
errealistentzat historia jakintza zehatzaren
alor bat zen, eta ez ametsei bide ematen
zien sorburu bitxi bat. Hortaz, idazle errealistek
aipatzen zuten iragana heren gizarteen
eta herrialdeen iragan hurbila zen : XIX.. endearen hasierako Espainian girotu zuen
Perez Galdosek Episodios nacionales bere
nobela bilduma, eta Pedro de Alarconek
bere eleberriak ; Napoleonen garaia aukeratu
zuen Fontanek... Horren ondorioz,
modernotasuna izan zen orobat literaturaren
ezaugarri garrantzi handikoa. "Gaurko
gizona zibilizazio modernoan - , honela definitu
zuen Champfleury-k 1872an errealismoa
. Modernotasun horrek ez zuen esan
nahi idazle haiek bere garaia justifikatzen
zutenik, ezta gutxiago ere, askok gogor eta
zorrotz epaitu baitzuten ; aitzitik, ikusitako
gauzak baizik aintzat hartzen ez dituen ikuspegi
baten ondorio zuzena zen. Irudimenak
jai zeukan beraz. Honela esan zuen
Zolak : "Garai batean nobelagile batengatik
esaten zen bezala : irudimen handia du ; gaur
egun nahitaez esan beharra dago : errealitatearen
sena du". Balzac-en eta Dickensen
obrek duten irudimen handiak, sormen
ahalmen handiak erromantizismoarekin lotzen
ditu nolabait, zeren eta behaketa zehatza
baitzen idazle errealistaren ezaugarri
nagusia. Kontua ez zen sortzea, ikustea
baizik.
Ezin dira erromantizismoa eta errealismoa
elkarren kontra jarri irrealitatearen eta
errealitatearen aurpegiak bailiran. Erromantizismoak
mundu zehatza aurkitu zuen : hura
da errealismoaren sorburua. Baina erromantizismoak
errealitatea estutzen bazuen, presaka
eta subjektibotasunez, errealismoa,
berriz, haren ondorengo naturala zen, sintesiari
analisia Jarraikion bezala, senari ikerketa
xehea. Errealismoak, beraz, xehetasunen
sena du bere baitan. Garbi zuten
kontu hori sen hori bera izan zuten eta
errealismoaren aitzindari izan ziren bi idazle
handik ; Balzac-ek hala esan zuen : "Xehetasunak
izango dira modu desegokian nobela
esaten zaien idazlanen merezimendu
bakarra - ; eta "egiazko gertakizun ttipia" aipatzen
zuen Stendhalek. Victor Hugok
Waterlooko gudua deskribatu zuenean modu
erromantikoan egin zuen, Stendhalek eta
Thackerayk, berriz, modu errealistan.
Literatura errealistak berez hartu zuen
bere idazkeraren helburutzat bere garaiko
gizartea, haren egitura eta haren arazoak.
Literatura erromantikoa gizabanakoen literatura
aristokratiko bat izan zen : haren
irakurleria ez zen egonkorra, eta nahasia
zen. Baina XIX. mendearen erdialdera gizarteaaskoz modu homogeneoagoan zegoen
antolatua ; burgesiak hartu zuen aristokraziaren
lekua, eta hura izan zen higikunde
industrialaren zuzendaria ; burgesia zegoen
agintean, burgesiak erosten eta irakurtzen
zituen liburuak, eta burgesiak ziurtatzen
zuen antzerki-lanen arrakasta : burgesiarena
zen garai hartako mundua.
Hala eta guztiz ere, literatura errealistak
maiz salatu zituen balio burgesak. Burgesiari
zioten gorrotoan oinarritu zuten bere
bizitza Flaubertek eta Goncourtarrek. Ibsen,
Strindberg, Turgeniev, Tolstoi, akusatzaileak
izan ziren. Literatura hura burgesa zela esateak
ez du berez esan nahi men egiten zienik
balio burgesei, burgesiak ikusten zituen
errealitate berberak eta arazo berberak ikusten
zituela baizik. Burgesak aise ezaxolatu
zitezkeen Nervalen eta Novalisen ikuspenez
eta ametsez, baina nekez itzur zitezkeen
Flaubertek edo Zolak aurkezten zien mundutik,
hura beren mundua haitzen. Ezkontza,
dibortzioa, amodioaren eta interesaren
jokoak, adulterioa eta herentzia, probintzietako
bizimoduaren asperra, Paris, dirua :
horiek denak burgesiaren giroaren eta mitoen
osagarriak ziren. Literatura hark orobat
aurkezten zizkion burgesiari bere arazoak,
akatsak eta obsesioak : Gerrninal eta
Tisserands nobeletako grebak, Pot-Bouilleko
neskame gelak, Dostoievskiren nerabeek
beren krimenak prestatzen dituzten azken
solairuko gela haiek, Lyongo fabriketan
hamasei orduz lan egiten zuten urpe tuberkulosoak,
etab.
Bestalde, burgesia bera da bere burua
salatzen duena : ez ziren proletarioak Kapitala
edo Ehiztari baten kontakizunak
idatzi zituztenak. Literatura soziala edo
helburu sozialak dituena, erreformazalea
edo iraultzailea, populista edo errukizkoa
idazle burgesek idatzia zen. Eta orobat
erromantizismoaren azken aldian sortu zen
nobela herrikoia : Eugene Sueren, Hugoren,
Dickensen, Balzac-en folletoiek herriaz hitz
egiten zuten eta herriari hitz egiten zioten,
baina, batez ere, herriaz hitz egiten zioten
burgesiari. Londresko eta Parisko galbidezko
auzoek exotismo berri bat aurkezten
zioten irakurleari, bide berri bat eskaintzen
zioten idazleari, eta, aldi berean, bere
erantzukizunen aurrez aurre jartzen zuten
gizarte burgesa.
Errealismoaren beste ezaugarri nagusi
bat erromantizismoak bere-berea zuen subjektibismoaren
aurkako erreakzioa zen.
Karia horretara, hona, adibidez, zer idatzi
zuen Snoilsky-k : "Nik ez ditut jendaurrean
agertzen nire bihotzeko poza eta oinazea".
Idazle errealista guztiak bat etorri ziren
"bere baitakoak erakutsi zaleak" gogotik
gaitzesterakoan. Subjektibismoaren ukazio
hori ordea ez zetorren hainbeste orokortasunaren
borondatetik nola objektibotasunaren
kezkatik : subjektiboa dena iheskorra da, ezin da kontrolatu, nekez onartzen
du hari arretaz begira egotea. Partikulartasunak
ordea ez zion batere higuinik
sortzen idazle errealistari. Xehetasunerako
zaletasunak gauza eta pertsona bitxi eta
bakanen zaletasuna ekarri zuen : anomaliak,
kasu psikologikoak, munstrokeriak lilura
handia sortzen hasiak ziren idazleengan.
Baina ohiz kanpokoa den horrek objektiboa
behar zuen izan, kanpotik aise antzernateko
modukoa.
Errealismoaren anbiguotasunak
Errealismoarentzat edozer gauza izan
zitekeen arte lan baterako lehengai ; errealistek
edozer gauza irudikatu nahi zuten,
baina "edozer gauza" hori alderdi bertsutik
agertzen zen ia beti. Errealitatea bera zen
axola zuena, nahiz errealitatea tristea izan ;
errealismoak eta ezkortasunak oso lotura
estuak izan zituzten, zeren eta zerbaiten
alderdi etsigarriak ziurtatzen bide baitzion
idazleari zera horren errealitatea bera. Aldi
berean, errealismoak gogotik salatu zituen
aurreiritziak eta konbentzio moral eta erlijiozkoak,
gizarteak izadiaren eta bizitzaren
alderdi askori ezarria zion debekua altxa
zuen, eta, beraz, eskandalua eta probokazioa
sortu zituen bazterretan. Idazle errealista
askok gizarte burgesak isilpean eduki
nahi zituzkeen miseriak eta injustiziak jendaurrera
atera zituen : esnobismoa, nazioen
aurreiritziak, gizartearen harrokeriak eta
lilurak, ohorearen faltsukeria, egiaren eta
gizarte bizitzaren arteko hipokrisia, bizioak,
lotsagarrikeriak, interesen nagusitasuna.
Eta, lehendabizikoz literaturan, maitasunaren
alderdi sentsuala argi eta garbi adierazi
zen, eta sexua zilegitasun osoz agertu zen
testu errealistetan.
Literatura errealista, oro har, gizartearen
oinarrien kritika zorrotza zen, baina gizarte
burgesak aurre egin zion kritika horri zenbait
idazle auzitara eramanez : Flaubert,
Baudelaire, Osear Wilde. Baina kritika hori
sistematikoa nola baitzen, literaturak gizartearen
alderdi jakin batzuei eman zien lehentasuna
; lohia, etsipengarria, gaiztoa,
lotsagarria ez zen guztia ez bide zen errealismoarentzat
errealitate. Ikuspegi erromantikoaren
gehiegiaz okituta, errealismoak
ikuspegi horri kontra egiten zioten alderdietara
mugatu zuen mundua, eta, azkenerako,
benetako errealismoa izan ordez,
errealismo hark zinikoa, zeharo kritikoa eta
gizakiaren ikuspegi ezkor eta doilorra zuen
errealitatera mugatu zuen bere ikuspegia.
Errealitate osoa erakutsi nahiak eguneroko
bizitzaren hutsalkeria erakustera eraman
zuen errealismoa. Kontzientziaren lilurek
engainatua izateko beldurrak nork berebaitako sinesteak lilurakeriatzat hartzera
eraman zituen errealistak. Askatasuna bera
ere ukatu zuten, kontzientziaren sentimendu
bat-batekoa baitzen : determinismo historikoaren,
bilakaera biologikoaren, herentziaren
kate hutsezinek arautzen zuten gizakien
bizitza. Aldez aurretik erabakita
zeuzkan errealitatearen alderdiak hobetsi
zituen errealismoak, errealitatearen ikuspegi
bat-batekoa iraultzen zutenak hain zuzen,
errealitatea bera iraultzen zutenak agian.
Errealismoak errealitatea mugatu zuen
beraz, eta kanpoaldearekin identifikatu
zuen. Sentimenduen subjektibismoa, kontzientziaren
baitako mundua ez zuten errealitatetzat
hartzen : errealitatea, lehenik eta
behin, gauza zehatzak, fisikoak, sumagarriak
ziren. Fisiologia nagusitu zen beraz.
Errealismoak ez zituen sentimenduak ukatzen,
baina portaeren deskribapena hobetsi
zuen azterketa psikologikoa baino, hobeto
kontrolatu zezakeelakoan. Pertsonaia bere
itxura fisikoaren, bere keinuen eta hitzen
bidez definitzen eta gorpuzten zuten : hortaz,
elkarrizketen eta deskribapenaren teknika
oso zehaztu eta doitu zen ; Maupassant,
Tolstoi eta Txekhov, adibidez, maisuak
izan ziren giza sentimenduak begien bistan
dagoenaren bidez iradokitzerakoan.
Errealismoak errealitate osoa atzeman
nahi zuen, eta errealitateak berak bere
burua erakusten zuelako irudipena sortu.
Arte inpertsonal bat iritsi nahi zuen, idazlea
bera bazterturik. Idazle errealista saiatu zen
beraz obran ez agertzen, bere sentimenduen
isilmandatua edo bere aitorpen filosofikoak
obran ez egiten. Eta saiatu zen berebat bere
egiletasuna ezkutatzen. Balzac-ek berenobeletan erabiltzen zituen trikimailuak
bertan behera eroriak ziren. Nobelagileak
ez zeukan bere pertsonaien ahotsa bere
ahots propio orojakileaz ordezkatzeko eskubidea
. Bere pertsonaiez ez daki egileak
beste pertsonaiek jakin dezaketena baizik,
eta behatzaile pribilejiatu eta orojakile izateari
utzi baitio, ezjakinarena eta ezikusiarena
egin beharra dauka. Elkarrizketek gorpuztu
zuten orduan gehienbat kontaketa
bera. Baina idazleak ez zuen, noski, bere
burua erabat ezkutatzea lortu.
Errealismoa erromantizismoaren aurkako
erreakzio gisa definitu izan bada ere,
erromantizismoaren luzamendu bat zen
berez : erromantizismoak utzia zuen leku
berean hartu zuen errealismoak literatura.
Errealismoak baztertu egin zuen erromantizismoak
aldeztua zuen askatasun subjektibo
horren adierazpena, eta dena esatea izan
zen aurrerantzean haren helburua, ez baitzegoen
ez gai hobetsirik ez gai debekaturik,
eta gauzak ahalik eta zuzenen esatera
eman zitzaion bete-betean, erretorika desagertua
baitzen ; ondo idaztea, errealismoan,
gauzek berek idazlearen ordez hitz
egingo balute bezala idaztea zen.
Errealismoak errealitatearen bestelako
uste bat ekarri zuen, eta idazleari bere obran
egoteko beste modu bat. Literatura lanak
gaitzat hartzen duen errealitate hori errealitate
aukeratua da. Eta idazlan oro estiloa
da, aukera den bezalaxe, eta adierazpenik
xumeenean ageri da, nahitaez eta bere gogoz
kontra agian, idazlearen eskua. Hortaz,
errealismo ideala literaturatik kanpo baizik
ezin eman zitekeen : eguneroko bizitzako
gertaera hutsalen zerrenda amaigabe bateanadibidez, edozein egunkari puskatan, edozein
elkarrizketa edo egintza xumetan.
Obra errealitatera makurrarazi nahi hori
muga-mugaraino eramanez gero, literatura
bera suntsitzea zekarkeen. Eta errealismoaren
baitan bazen adierazmoldearen erdeinu
bat, literaturaren halako umiliazio bat
gauzen, bizitzaren eta ekintzen aurrean.
Hala eta guztiz ere, literatura errealista bere
burua suntsitzeko logika horri itzuri zitzaion
oro har. Baina errealismoaren eta literaturaren
artean liskarra zegoelako kontzientzia
oso errotua zegoen errealistengan. Flaubert
izan zen errealismo arruntak literatura hondamenera
zeramalako uste finkoa izan zuenetako
bat, eta gogotik saiatu zen konponbideren
bat bilatzen, errealismoa eta batez
ere naturalismoa arbuiatuz, eta artearen
bidez balio erabatekoa eman nahian literaturari
; zeren eta, haren ustean, errealismoak
ezin zuen dagoeneko errealitate osoa bere
baitan hartu, ez zeukan jadanik zehatz deskribatzerik,
eta ez zeukan adierazpide oso
eta beteginik hura adierazteko. Irtenbide
bakarra Flaubertentzat errealitatea ezabatzea
zen, arteak bere burujabetza irits zezan :
ezeri buruz izango ez zen liburu bat idatzi,
estiloaren barne indarrak soilik eutsiko zion
obra alegia, estiloa bera baitzen gauzak
ikusteko erabateko modu bakarra.
Beraz, errealismoaren azken aldian bere
burua suntsitzera zeraman joera geldiarazteko,
erabateko balioa eman zitzaion arteari.
Idazle batzuek ezagutu nahiaren grinaz forma
arbuiatu bazuten ere, beste askok ulertu
zuten azkenean forma zorrotz-zorrotz
lantzeak eta doitzeak baizik ez zezakeela
justifikatu aukeratutako errealitatearen hutsalkeria
. Gizarte egoera berri baten edo
pentsamenduari zegokion alorreko joera berrien
eraginez ez ezik, arrazoi huts-hutsik
estetikoak nagusitu ziren azkenik errealismoan
. Erromantizismoaren adierazpidearen
arriskuak oso kontuan harturik, lan zehatz
eta saiatuaren bidez, bat-bateko bultzadari
men egin gabe, forma eta estilo zaindua eta
betegina iristea aukeratu zuten idazle errealistek
.
Garai hartako literaturaren aldiak aurkakotasunezko
eta kidetasunezko loturez
daude elkarri atxikiak. Erromantizismoaren
ukazioa izanik, errealismoak harekiko loturan
baizik ez du zentzurik. Eta errealismoak
errealitateak berez eta bere baitan
ezereztasuna baizik ez duela agerian jarri
baitzuen, bere baitan zeuzkan jadanik beraren
aurka zeuzkan eta beraren azkena
ekarriko zuten elementuak : errealitatea ezabatzea,
arte hutsaren edo arte erabatekoaren
borondatea, errealitatearen sorkuntza sinbolikoa
. Egitura eta forma klasikoak, erromantizismoaren
subjektibismoa eta naturalismoaren
objektibismoa alde batera utzirik,
prosaren eta poesiaren teknika eta joera
berriak ari ziren nagusitzen.