Literatura Unibertsala»Literatura aroak
Greziar literatura klasikoa : prosa
Prosa, sormen literarioaren ikuspegitik,
poesia baino askoz ere geroago sortu zen
Grezian. Prosaren inguruko lehenengo lanak
testu sakratuak, zuzenbidezkoak edo
politikoak izan ziren, eta literaturaren ikuspegitik
ez zuten ezaugarri aipagarririk, nahiz
eta alderdi filologikotik garrantzi handikoak
diren. Alabaina, agiri horiek artxiboko
paper izateari utzi eta iraganeko gertaeren
oroitzapena gorde nahi duten kontakizun
bihurtzen direnean, historia sortzen da. Eta
kontakizun horiek goi mailako idazleek
idazten dituztenean, garrantzi handiko literatura
adierazpena bihurtzen da historia.
Historia eta filosofia izan ziren greziar prosa
klasikoko bi literatura genero nagusiak.
Jakinmin intelektuala asetzeko eta hari erantzuteko
nahiak indarra hartzen du poetaren
edo dramaturgoaren asmoen aurrean,
azken horiek irudimenean edo sentiberatasunean
eragin nahi baitzuten. K.a. VI.. ende inguruan sortu ziren prosan idatziko
lehenengo lanak Grezian, eta antzematen
zaie jadanik nolabaiteko asmo literarioa.
Historia
Greziarrentzat mitologia eta elezahar
heroikoek osatzen zuten iragana, eta bertsoetan
osatutako epopeia zen iraganeko
gertaeren lekuko. Baina Grezia estatu gisa
antolatu zenean, Greziaz haraindiko munduarekin
egin zuen topo, eta historia osatuko
zuten garrantzizko hainbat ekintza
gertatu ziren. Une horretan bertan sortu zen,
halabeharrez, historiografia handinahi bat.
Historia, une horretan, iraganeko gertaeren
oroitzapena baino, idazten zen garaiko gertaeren
kontakizuna izan zen.
Greziako historiografiaren aitzindaritzat
itsas bidaietako kontakizunak hartzen dira.
Lan haiek, periplo deituak, oro har, itsasgizonentzat
eta merkatarientzat gida modukoak izaten ziren, eta urruneko herrialdeetako
ohiturak eta ezaugarriak azaltzen zituzten ;
gehiegikeriarako joera izaten zuten gehienetan
. Logografo deituek ere idatzi zituzten
deskripzioak eta kontakizunak, prosa soil
eta helburu handirik gabe batean. Idatzi
horien berriak apurrak eta zeharka jasoak
ditugu, eta historiaren ikuspegitik balio
handiko agiriak badira ere, ez ziren literatura
sormenaren helburuarekin idatzi.
Herodoto
Herodoto kronologikoki lehen historiagile
greziarra izateaz gainera, europar kulturaren
barruan prosaz idatzitako liburu
zaharrenaren egilea da. Hark idatzi zuen,
bestalde, irakurria izan zedin helburua zuen
lehenengo liburua. Herodoto Halikarnason
-Asia Txikiko hego-ekialdeko hiria- jaio zen
K.a. 484. urte inguruan. Oso gazte zela jaioterria
utzi behar izan zuen matxinada baten
ondorioz. Halikarnasotik Samosera joan zen,
eta 449. urtean, Greziak eta Pertsiak bakea
izenpetu zutenean, bidaia bat egin zuen Egipto
eta Asia Txikian barrena. Atenasen egon
zen urteetan garai hartako idazle ospetsuenak
ezagutu zituen, Sofokles besteak beste.
444. urtean Turiosen hartu zuen bizilekua,
eta hantxe idatzi zuen bere liburu handia.
Herodotoren lanak gertaera historiko
handi bat kontatu nahi du : Pertsiako inperioaren
eta Greziaren arteko gerra. Gerra
horren azken gertaerak gaztea zela bizi izan
zituen Herodotok. Lan horretan "ikerketa"
esanahiaz erabiltzen du Herodotok historia
hitza. Herodotoren lan handia Historiak
izenburuarekin ezagutzen da, eta bederatzi
liburutan banatzen da, bakoitzak musa
baten izena duelarik. Lan horren helburu
nagusia greziarren eta pertsiarren arteko
gerrak kontatzea da, Mendebalaren eta
Ekialdearen arteko borroka alegia. Kontaera hori osatzeko bi bide erabili zituen
egileak. Alde batetik, logografoen idatzietatik,
mitologiatik eta zenbait poetarengandik
hartu zituen datuak, baina bide horrek
ez zion iturri sendo edo ziurrik eman. Beste
alde batetik, Herodoto bere bidaiez
baliatu zen, lurralde ezagunetara, Afrika
iparraldera, Asia Txikira eta itsaso Beltzeko
kostaldera egindako bidaiez oro har.
Herodotoren ustez, gerra haien testuingurua
osatzeko bide bakarra, Greziaren
eta Pertsiaren arteko gerrek arrastoa utzi
zuten lurraldeak ezagutzea zen, eta behin
lurralde haietara joanez gero, bertako monumentuak,
oroitzapenak eta tradizioak
ikertzea zen egin beharreko bigarren urratsa
-ezin ahantz daiteke, esan bezala, Herodotorentzat
historia hitzak ikerketa esan
nahi zuela-. Herodotok, bestalde, ez du ez
poesia ez filosofia egiten, nahiz eta genero
baten zein bestearen osagaiak aurki daitezkeen
bere lanean ; aldiz, Herodoto kontalari
handia zen, gauzak soiltasunez kontatzen
zituena. Ildo nagusi bat hartzen zuen
-Pertsiaren historia-, eta behin baino gehiagotan,
ildo hori alde batera utzi eta beste
herrietako gertaerak sartzen zituen, baina
beti itzultzen zen hari nagusira. Tarteki
horiek batzuetan besteetan baino luzeagoak
dira, eta horrela, bigarren liburua esate baterako,
Egiptori buruzkoa da oso-osorik.
Herodotok ez du bere bidaietan jasotako
informaziorik bazterrean utzi nahi, eta horregatik
txertatzen ditu bere testuetan tarteki
horiek guztiak.
Zehaztasun handiz deskribatzen ditu
beretzat arrotzak ziren herrietako ohiturak,
egiptoarrenak, babiloniarrenak edo
eszitenak ; arreta handia jartzen zuen herri
haien gurtzetan eta sinesmenetan, eta horregatik
balio handikoa da haren lana erlijioak
ikertzeko. Gaur egun existitzen ez
diren baina garai hartan garrantzi handikoak
izan ziren hiriak ere deskribatu zituen bere
lanean.
Tuzidides
Herodotoren Historiak amaitzen diren
garaian hasten dira Tuzididesen historiak
(K.a. 460). Atenasen eta Espartaren arteko gerra
hasi zenean (431. urtea) hasi zen Tuzidides
gertaera hura zehatz-mehatz kontatzen.
Eta gerra hartako gertaerak hain bertatik bizi
izan zituen Tuzididesek, ezen 424. urtean atenastarren
jeneral izendatu baitzuten ; baina
saldukeriaz salatu zuten eta ihes egin behar
izan zuen Atenastik. Hogei urtez erbestean
bizi ondoren, gerra amaitu zenean (K.a. 404),
Atenasera itzuli zen. Han bere lanarekin jarraitu
zuen, berrikusi zuen ordu arte idatzitakoa,
baina, azkenik, amaitu gabe hil zen.
Askotan egin izan dira konparazioak
Herodotoren eta Tuzididesen artean, baina
kontuan hartu behar da oso historiagile desberdinak
izan zirela, eta zeinek bere metodoak
erabiltzen zituela historia aztertzeko.
Egia da Tuzididesen Peloponesoko gerraren
Historia Herodotoren Historiak lana baino
modernoagoa iruditzen zaigula gaur egun ;
baina ez du ahaztu bi historiagile horiek
oso lan metodo desberdinak zituztela, eta
bataren zein bestearen lanak garrantzi handikoak
izan direla iragana hobeto ulertzeko
. Tuzididesek historiari buruz egiten duen
analisi politiko eta militarra miragarria da,
eta Herodoto berriz ezinbesteko iturria da
etnologo eta arkeologoentzat. Tuzididesek
iragana lanaren sarreran aipatzen du bakarrik,
izan ere, bizi izan zituen edo bizitzen
ari zen gertaerak kontatzea baitzen harentzat
historia.
Herodotok elkarrizketak egin zizkien
zenbait pertsonaiari hainbat gairen inguruan,
eta haien iritziak bere horretan sartzen
zituen bere lanean ; Tuzididesek, aldiz, gai
berei buruzko iritziak konparatu egiten ditu
batzuk besteekin. Eta iritzi horiek liburuan
sartzeko Tuzididesek prozedura berezi bat
erabiltzen du, alegia, kontakizuna etengabe
eteten du pertsonaia historikoen hitzaldiak
sartzeko, eta haien iritziak, irizpideak
eta politikak aipatzen ditu. Ez ditu haien
esanak hitzez hitz berridazten, aldiz, agintarien
eta militarren ahotan jartzen ditu haien
pentsamenduak eta iritziak. Hala, Peloponesoko
gerraren Historia lanean berrogeita lau
hitzaldi zati daude. Esate baterako, Periklesen
pentsamenduak ageri dira, eta nahiz
eta hitz horiek ez zituen horrela esan, haren
barru-barruko usteak eta helburu politikoak
erakusten dituzte. Bestalde, hitzaldi batzuen
aurrean, guztiz kontrakoa pentsatzen dutenen
hitzaldiak jartzen ditu askotan.
Xenofonte
Xenofontek Tuzididesen historia jarraitu
zuen Helenikak edo Greziako Historia
lanaren bitartez. Lan horretan K.a. 411. urtetik
362. urte bitarteko gertaerak kontatzen
ditu Xenofontek, alegia, bere bizitzako
garai batean gertatutakoak. Era askotako
lanak idatzi zituen, zaldiketari eta ehizari
buruzko lanak, lazedemoniarren egoerari
buruzko saiakera politikoak, tiraniari buruzkoak,
eta abar. Saiakera horietan elkarrizketan
jartzen zituen hainbat pertsonaia,
hala nola Sirakusako Hieron Simonides
poetarekin; baina pertsonaia guztietan arreta
gehiena Sokratesi jarri zion. Xenofonte
Sokratesen ikasle eta solaskide izan zen,
eragin handia izan zuen beragan, eta halaxe
dio berak Sokratesen oroitzapenak
lanean.
Baina Xenofonteren bizitzan bada gertaera
bat idazle handi bihurtu zuena eta mirespena
sorrarazi zuena. Atenasen eta Espartaren
artean bakea izenpetu zenean, gerrariak,
ezin bihurturik nekazari baketsu, lanik
eta soldatarik gabe gelditu ziren. PertsiakoZiro Gazteak, bere anaia Artaxerses II.a
aginpidetik kendu nahian, langabe zeuden
mertzenarioengana jo zuen bere matxinadaren
alde egin zezaten. Hala, Xenofonte
gudaroste hartako kide egin zen espedizio
hark zein helburu zuen zehatz-mehatz jakin
gabe. Esperientzia haren kontakizun
zehatza da, hain zuzen, Xenofonteren maisulana
: Anabasis. Ziroren gudarostea Asia
Txikia zeharkatu eta helburu bera zuten
beste gudaroste batzuekin elkartu zen, baina
Babiloniatik hurbil, Ziro garaitu eta hil
egin zuten, eta gudarostea desegin zen.
Hala, greziarrak buruzagirik eta babesik
gabe gelditu ziren, Artaxerxesen gudarosteen
mende alegia. Gudarosteko buruzagi
guztiak hil ondoren, Xenofonte jarri zen
buru. Gudari talde hark hainbat abentura
eta zoritxar igaro zituen, eta noraezean ibili
ondoren, Itsaso Beltzera iritsi zen ; hunkigarria
da benetan kostaldean jaioak ziren
mertzenario haiek, horrenbeste zoritxarren
ondoren, itsasoa ikusita erakutsi zuten poza
azaltzen duen atala.