Literatura Unibertsala»Literatura
Literatur kritika
Sarrera
Gizakiari eta gizakiok komunikatzeko
erabiltzen ditugun baliabideei buruz zerbait
esateko gauza delako merezi du literaturak
aztertua izatea. Berpizkundeko ideia, noski,
iragan klasikotik jasoa. Baina literaturaren
azterketa errenazentistak ildo ezberdinetatik
jo zuen : filologoen lana zen,
hizkuntzaren izaeran sakondu ahal izateko ;
erretorikoena, etorriaren artea aztergai
hartzeko aukera ematen zielako ; moraltasunaren
filosofoek giza portaerari buruzko
xehetasunak eskain ziezazkiekeelako ekiten
zioten ; historiagileek, berriz, iragan idatziaren
kronika gisa har zezaketelako. Guk,
gaur egun, literatur kritika gisa ezagutzen
dugun gaia eboluzio luze baten fruitua da,
eremu horien guztien konbinazioak sortu
duena. Eta agian, horrexegatik, nahasketa
baten ondorioa dirudielako, bere « zehaztasun
intelektual ezagatik», izan da askotan
hain kritikatua, ezinezkoa zaiolako behin
betiko ondorio eztabaidaezinetara iristea.
Homerok, Odisea edo Iliada idazten lagun
diezaion, Musari, «Kantuaren Jainkosari»,
deika jarduten duenean, nola hala idaztera
doan poemaren egiari eta balioari buruzko
irizpidea ematen du : bere artekaritzaren
produktu gisa aurkezten du eta ondorengo
lerroek egia jainkotiarraren isla izango dira
eta ez errelato historiko soila. Homerok
—Musei» dei egiten zienean edo T.S. Eliotek
Tradition and the Individual Talent idatzi
zuenean, biak literatur kritikarekin oso estu
lotuta dauden bi galdera hauei erantzuna
eman nahian zebiltzan : literatur lan batek
zergatik dauzka berezkoak dituen berezitasunak:
estiloa, forma eta abar.? eta, zein
da literaturaren, literatur lan zehatz baten,
balioa? Lehenengo galdera ulerkuntzarekin
lotuta dago : nola ulertzen dugun literatura ;
bigarrena, berriz, literatura hori aintzakotzat
nola hartzen eta estimatzen dugun.
Galdera biak banaka hartuta ere, faktorezehazgaitzen aurrean aurkitzen bagara, zer
ez ote da gertatuko biak bateratuta aztertu
nahi ditugunean? Balioari buruzko edozein
eztabaidaren azpian irizpide eta asmo erlijiosoak,
etikoak, politikoak eta estetikoak
baitaude, eta giza komunikazioari buruzko
arazoa, berriz, ulerkuntzarenean.
Zer da egia? galdetu zuen txantxetan Pilatok;
eta ez zuen erantzuna jakin nahi izan.
Francis Baconen esaldi honek adieraz diezaguke,
beharbada, literatur kritikaren izaera
beste edozerk baino modu egokiagoan,
zientziaren hainbat eta hainbat arlo azken
erantzunak ematearen handiustez harro
agertu zaizkigun bitartean, literatur kritikak
ezin baitu eduki betiko galdera zaharrak
modu berri eta ahalik interesgarrienetan egitea
beste xederik. Literatur kritikaren ziurtasunik
eza giza irudimenaren eta esperientziaren
aniztasunaren neurria da, gizakiok
aldaketarako eta garapenerako daukagun
indarrarena, alegia. Horrek ez ditu inola ere
baztertzen literatur kritika aberasteko «giza
zientzietatik» jaso ditzakegun kontzeptuak :
garaian garaiko eta tokian tokiko diren gizakiari
eta gizarteari buruzko hipotesiak bereganatuta
bete behar du literatur kritikak bere
zeregina, bere burua hilzorian ikusi nahi ez
badu. Jakintzaren beste adarretatik sena eta
intuizioak jaso ahal izana, ordea, literatur
kritikaren indarraren seinalea da, ez haren
ahuldadearena, ahantzi gabe, hala ere, dagokigun
arloan behin betiko ortodoxia
`zientifikoak' politikaren eremuan izaten
diren berdinak bezain arriskutsuak direla.
Literatur kritikaz jarduten dugunean, beraz,
kontuan hartu behar dugu alde batetik
literaturaren azterketan, testu, idazle edo
generoez gain, teoria kritikoak eta kritikaren
historiak ere beren tokia behar dutela eta,
bestetik, eztabaida kritikoa jasotzeko irekita
egon behar duela beti, hasierako bi galderekin
zintzo jokatu nahi badu.
Bestalde, nolabait literatur kritikaren eta
beronen gaur egungo joeren historia egiten
jardungo dugunez, esan dezagun hasieran «egilea> , eta diteratura» gisako terminoak
erabili ordez, batik bat poesiari eta poetei
buruz hitz egitean, hitz horrek grekeraz
duen esanahiarekin lotuta nahi dugula erabili
: poeta egilea» baita eta poesia, berriz,
egindako gauza, Nobela, gainera, genero
gisa, askoz modernoagoa da. Horregatik,
gutxi gora behera 1800 baino lehenago idazten
den «poesia-ren kritika, oro har sormenezko
literaturari eginiko kritika gisa har dezakegu
. Platonek, adibidez, Errepublika-n
poetei buruz dioena poetek bezain aintzakotzat
hartu beharko lukete bai antzerkigileek
bai nobelagileek eta kritikariek.
Hasieratik Erdi Arora
Literatur kritikaren historiari Platonek
(K.a. 427-348) ematen diola hasiera esan
dezakegu, literaturari buruz zuzen-zuzenean
idazten ez duen arren behin eta berriro ukitzen
baitu gaia, beti ere hezkuntzarekin,
moraltasunarekin, teologiarekin eta metafisikarekin
lotuta. Platon zeharo kezkatuta dago
poetek errealitatea desitxuratu eta beren
irakurleei eskaintzen dieten gidaritza
moral txarrarekin, batik bat «fikzio gaizto»
horiek bere Errepublikako Zelataritza lana
egiten duen elite militarra pozoin dezaketelako
heriotzaren ondorengo mundua toki
ilun eta aspergarri gisa deskribatzen dutenean
. Hori horrela izanik, nor legoke Errepublikagatik
borrokatu eta hiltzeko prest?
Prozesu horretan mimesis hitza klabea
da. Hasieran pertsonifikazio zentzuarekin
erabiltzen duen arren, gero, metafisikaren
arloari ekiten dionean, «imitazio» modura
hartzen du, eta horregatik dio are arriskutsuagoa
dela, errealitatearen izaera desitxuratu
egiten duelako, hain izanik mugatua
guk daukagun haren hautematea.
Poeten eta artisten kreazioa, beraz, errealitate
«ideab baten kopiaren kopia besterik
ez da, egiaren hirugarren eskuko distortsio
baliorik gabea.
Bestalde, inspirazioa eromenetik hurbilago
egongo da egiazko jakituriatik baino ;
zeharo irrazionala baita, ezin izango da gizakion
portaera eta ulerkuntzarako gidari
egokia. Horregatik ez du poetarik nahi bere
Errepublikan, eta esan dezakegu bere idatzietan
literaturari buruz agertzen digun
ikuspuntua, oro har, autoritarioa dela,
sormena eta artearen askatasuna sakrifikatzeko
prest, oligarkia bigun baina irmoki
araututako baten izenean. Dudarik ez dago
Platonek ezin izango zituela literaturaren
zentsura basatia egiten duten gaur egungo
erregimen totalitarioak irudiztatu baina bien
arteko paralelotasunak kezkagarriegiak dira
baztertu ahal izateko.Esan dezagun beharbada Aristotelesen
Poetika izan dela seguruenik inoiz idatzi
den literatur kritikako libururik eraginkorrena
. Baina Berpizkunde garaiko haren
jarraitzaile askok hala uste izan bazuten ere,
haren lana ez da literaturari buruzko «arauen
bilduma bat. Ikerkuntza eta deskribapen
lana da, eta hiru galdera hauei erantzuten
saiatzen da : zer da, zehazki, literatur lana? ;
zein da literatur lan horren funtzioa? ; zein
dira haren osagaiak? Aristotelesentzat edukia
ez da den-dena ; formak ere eragiten
dio imitazioaren edo aurkezpenaren moduari,
zer ikusten edo irakurtzen dugun
bezain garrantzizkoa da nola iristen zaigun
literatur lana. Baieztapen hori egin ondoren
forma poetikorik garrantzitsuenak eta
beraien indar mimetikoak definitu eta azaltzera
jotzen du, eta poesia dramatikoa bitan
banantzen du : trajedia eta komedia.
Poetarik handienek gizon nobleenen ekintza
nobleak kantatzen dituztela eta poetaarinagoek, berriz, maila apalagokoenak idatzi
ondoren, trajediaren azterketara egiten
du. Badirudi irizpide hau berak egindako
edukia eta formaren arteko bereizkuntzaren
aurka doala, baina, noizbait komedia ere
aztertuko duela agindu ondoren, bertan behera
uzten du. Hauxe izango da, seguruenik,
literatur kritikaren historian izan den
omisiorik esanguratsuenetakoa, askoren ustetan
gaur egun arte ere iraun duena, komedia
literatur forma xumeagoa bailitzan
eta ez beste edozein bezain garrantzitsua.
Nork esan, ordea, Aristofanes, Jonson, Moliere,
Sheridan edo Oscar Wilde, komedia
aukeratu zutelako, idazle trajikoak baino
dramaturgo kaxkarragoak direla?
Dena dela, Aristotelesek trajedia aukeratuko
du, esanez epikaren osagarri guztiak
trajedian dauden arren, epikan ezin
daitezkeela aurki trajediaren berezitasun
guztiak. Eta trajediaren definizioa ematen
duenean catharsis hitzak adieraziko du kontzeptu nagusia, hots, trajediak lagundu egiten
duela bi sentimendu nagusien, beldurraren
eta errukiaren, mundua bere berezko
proportzioan mantentzen, emozio horien
purgazioa medio. Poesiak, beraz, nolabait
kontrolatu eta kanalizatu egiten ditu emozioak,
Platonek esaten zuenak ez bezala.
Baina bere definizioan bada beste osagarri
bat katarsiarena bezain garrantzitsua, Aristotelesek
iradoki egiten baitu literaturak
berez duela berezko izaera, imitatzen edo
aurkezten duen errealitatetik aparte dagoena
: imitazioa garrantzitsua da baina hura
bezain garrantzizkoak dira imitazioak hartzen
duen forma eta beronen osagarriak :
historiaren haria, pertsonaiak, esakera, pentsamendua,
espektakulua eta kantua, denen
artean trajedia osatuko dutenak, batasun
organikoaren printzipioa literaturan.
Ondoren, poetak bere obran kontatzen
duen egia eta historiagileak kontatzen duena
konparatzen ditu eta Aristotelesentzat
askoz serioagoa eta filosofikoagoa izango
da poesiarena, egia unibertsalei dagokielako
hain zuzen, eta ez, historia bezala, ekintza
zehatzei. Maisuaren pentsaerari lotuta geroko
kritikoek ,,heroi trajikou gisa bataiatuko
duten pertsonaia izango da hori guztia haragiztatuko
duena : giza maila eta izen oneko
gizona, gure ahuldadeen antzekoak dituena
alabaina, beldurra eta errukia senti
ditzagun zorigaitz trajikoak jo eta lurreratzen
duenean. Hau guztia idazten duenean,
bere garaiko literaturarik hoberenaren azterketa
ari da egiten, Sofokles, Eskilo eta
Euripidesena ; Sofoklesen Oedipus Tyrannus-ena
batik bat, eredutzat hartzen baitu.
Zoritxarrez, geroko zenbait idazlek -Castelvetro
italiarrak 1570eko Poetika-ren edizioan
egin zuenaren ondoren- arautu egin nahi
izan zuten, beronetik denbora, toki eta ekintza
unitateak sortaraziz eta literaturari filosofo
greziar hark inoiz onartuko ez zukeen
zurruntasuna emanez.
Horaziok (K.a 65-8) hartuko du Erroman
Platonek eta Aristotelesek Grezian utzitako
txanda. Poeta baita, bere Ars Poetica-n
proposamen teorikoak alboratu eta aholku
praktikoak emango ditu, askotan itxura nahiko
dogmatikoa hartzen badute ere. Literatur
lanean naturak eta arteak izan behar
duten tokiaz kezkatuta, naturaren alde agertuko
da : Horazioren ustez poetak berez jaio
behar du poesiarako nolabaiteko trebetasunarekin,
eta naturaren legeak jarraitzen
baditu, gero ere izango ditu orijinaltasunerako
aukerak ; gehiegizko orijinaltasuna, ordea,
kaltegarritzat jotzen du, argitasuna eta
koherentzia kentzen dizkiolako testuari.
«Literatur begiramena» kontzeptu klabea
da Horazioren arte poetikoan, lan batek
bere edukiarekiko duen formaren eta estiloaren
egokitzea. Horregatik dio, adibidez,
naturaren kontrako bortizkeriak ez duela tokirik
eszenatokian, Aristotelesek ontzat jotzen zuen arren ; halako gauzak esan egin
behar dira, ez erakutsi. Eta literaturaren
xedeari buruzko gogoeta egiten duenean
ere ildo beretik joko du, orekarenetik. Horaziorentzat,
probetxua edo plazerra ematea
da poetaren helburua, edo plazerra bizitzarako
arau probetxugarriekin nahastea, hedonismora
iritsi gabe. Hori formulatzen
duenean Horaziok gizaki zentzudunei hitz
egiten dien gizon zentzuduntzat hartzen du
bere burua, eta berari hain atsegingarri zitzaion
erromatar zibilizazioari erosotasun
ukitua emateko baliagarri ikusten du poesia
. Ez du inoiz argi eta garbi formulatu,
haina bere idaztietatik ondoriozta daiteke
edozein gizaki eskolatu izan daitekeela
poeta, baldin eta arauak eta literatur begiramenaren
printzipioa betetzen baditu, orijinaltasuna
baino askoz garrantzizkoagoak
izango baitira horiek. Beharbada horrexegatik
bukatzen du bere Ars Poetica ustez
erotuta dauden poeta inspiratuak, Platonek
bere Errepublikatik kanpo utzi nahi zituenen
modukoak, modu basatian kritikatuz.
Poeta erromantikoen ondoren Horazio
ez da inoiz modan egon ; trebetasun mekaniko
bihurtu zuen berez biziaren artea dena.
Iraultza intelektualen garaian artxikontserbadorea,
hala ere, 1500tik 1800ra bitartean
literatur kritikorik eraginkorrena izan zen,
inolako dudarik gabe : begiramenari buruzdituen ideiak, bere plazerrezko rakaskuntza»
eta eredu klasikoen imitazioa Berpizkundeko
literatur teoriaren bihotzean dautza
. Era berean, egia da inork ez duela berak
bezain naturalki demostratu teoria kritikoaren
eta zibilizazioaren izaerari buruzko
suposizioen arteko lotura.
Lehenengo eta hirugarren mendeen artean
bizi zen Cassius Longinus izan da geroko
literatur kritikaren ildoak markatu dituen
laugarren idazlea, Gorentasunari buruzko
tratatuaren egileari ematen zaion izena
goitizena bada ere. Dena dela ez dakigu
noraino izan daitekeen «gorentasuna»
grekerazko hypsos jatorrizko hitzaren itzulpen
egokia, Wordsworth poeta erromantikoak
zioenez »idazkera adoretsu, pasionatu,
indartsu eta goi mailako» bati buruz ari
baita Longinus.
Longinusentzat gorentasuna, sublimitatea
da literatur lanari handitasuna ematen
diona, poetei eta historiagileei lehentasuna
eta hilezkortasuna ematen dien idazkeraren
bikaintasuna, hizkuntza animatuaren
efektua ez baita jendea limurtzea, liluratzea
baizik. Garaiz erabilitako gorentasun izpi
bakar batek tximista bailitzan barreiatzen
ditu gauza oro, bat-batean hizlariaren indar
guztia erakutsiz—. Nola identifikatu, ordea,
gorentasun hori? Gorentasunak jaso
egiten ditu gure arimak, jabegoaren harrotasunaz betetzen gaitu, pozez gainezka,
entzun berri duguna guk geuk idatzi izan
bagenu bezala. Oro har, gizaki orok une
oro atsegingarri aurkitzen duena da benetan
ederra eta gorena.
Hain zuzen, azken perpaus honetan datza
Longinusen teoriaren akatsik nabarmenena,
ezinezkoa baita ezer une oro gizaki
ororentzat atsegingarri izatea. Noren esku
utzi gorena eta gezurrezkoa bereziko dituen
hutsezinezko erabakia? Longinusentzat, alabaina,
bost dira gorentasunaren iturriak :
lehenengoa, pentsakeraren handitasuna,
gogoeta nobleak jasotzeko trebezia, arima
aratzenen esku baino ez dagoena. Hori demostratzeko
Homero, Biblia eta Saforen oda
oso bat ekartzen dizkigu gogora. Bigarrena,
emozio suhar eta inspiratua da. Hirugarrena,
figura erretorikoen erabilera eraginkor
eta diskretua. Laugarrena, hizkuntza bikainean
aurki daiteke, metaforan eta heste
zenbait edergarritan. Azkenik, estiloaren
duintasuna eta ederra aipatzen ditu, dendena
batasun organikoaren zerbitzuan.
Erroma jausi zenetik Berpizkundea arte
ezer gutxi erantsi zitzaion literatur kritikari.
Kristautasuna, Erromako Elizaren Kristautasuna
batez ere, Mendebaldeko Europako
erlijio unibertsal gisa ezartzea izan zen garai
horretako gertakaririk erabakigarriena.
Kristautasun horrek automatikoki susmagarri bihurtu zuen iragan klasikoko literatura
guztia, paganoek edo ateoek idatzia. Horrez
gainera, hasierako Elizaren aitzindarien
artean bazegoen irudimenezko literaturari
buruz halako susmo txarra, arima gauza
gorenagoetatik aldendu eta gezurrerako era
gordinkeriarako bidea zelako susmoa, alegia
. Hiponako Agustinek berak Platonen
zenbait ideia erabili zuen poesiari eraso
egiteko bere jainkoaren Hiria-n. Biblia beste
salbuespenik ez zegoen, baina ez zen gizonen
hitza, jainkoarena baizik, eta tratamendu
berezia ematen zitzaion.
Berpizkundetik kritika modernora
Berpizkundea iritsi ahala literatur kritika
berpiztu egin zen Dante eta Boccaccio bezalako
idazleekin, nolabait klasikoei ezezagunak
zitzaizkien literatur forma berriak
justifikatu beharrean baitzeuden beraien
obra aurkezteko orduan. Alde batetik, formaren
arazoa tokian tokiko hizkuntzaren
erabilpenarekin lotuta zegoen, behin latina
baztertuta ; bestetik, Konstantinopla 1453n
jausi zenean, greziar jakintsu askok eta askok
Mendebaldera ihes egin zuten klasikoen
eskuizkribuak aldean hartuta, batez
ere ordu arte doi-doi ezagutzen zen Platonen
obra, eta honek guztiak abian jarri zituen
antzinako eztabaidak.
Garai horretako literatur kritikaririk ospetsuenak
aipatzekotan, zera esango genuke,
beren obra propioa justifikatzeko asmoz
utzi dizkigutela horiek guztiek batik bat
beren gogoetak. Sir Philip Sidney (1554-
1586) adibidez, ez dagoela Horazioren kontserbadurismoa
eta poesia, indar bizia gisa
hartuta, bata bestearen kontra zertan jarri.
Beharbada Alexander Pope (1688-1744)
izan liteke ildo bereko beste adibide esanguratsu
bat. Ankerkeriaz kritikatzen ditu
hamazazpigarren mendeko frantsesak Boileauren
ortodoxiarik zorrotzenari jarraituz
»»arau» neoklasikoen morrontzan idazteagatik,
baina era berean kritikatzen ditu arau
horiek arbuiatzen zituzten ingelesak, Popek
gorentasunaren lehen osagarritzat jotzen
duen gustu onaren faltagatik. Bere ustez,
gustu ona ez da urteekin aldatzen ; hortxe
dago betiere bereizten dakiten gutxiek noiz
ezagutuko ote duten zain. Pope, ordea,
beste kritikari gehienen huts berean erori
zen: bere obraren ederrak goraipatu nahian,
bere burua eredutzat jarri zuen, poesia eta
literatur kritika noraezean gelditu izan bailiran
bere ondoren.
Horrela, XVIII. mendearen hasierak literatur
kritikari eremu berriak irekiko zizkion
genero berriaren garapena ezagutu zuen,
nobelarena. Garaiko literatur kritikak, ordea,
ez zeukan ezertxo ere genero berriariburuz esateko eta, askotan gertatu izan den
bezala, lehenengo erreakzioa destainaz
begiratzea izan zen, gustu txarreko irakurleentzako
literatura zelakoan. Beraz, beren
obra justifikatu beharrean aurkitu ziren nobelagileek
beraiek idatzi zituzten ezagutzen
ditugun baieztapen kritiko bakarrak. Gezurra
badirudi ere, Daniel Defoek berak, bere
Moll Flanders nobela ederraren hitzaurrea
idatzi zuenean, zera sinesten zuen, gertakizunak
zenbat eta egunerokotasunaren
oihartzun egiatiagoa izan hainbat eta sinesgarriagoa
izango zela bere fikzioa. Bere
garaiko moralkeriatik ezin libraturik, ordea,
Defoe kontraesanean eroriko da, orduko
gehienak bezala : alde batetik, Moll Flandersen
bizimodu guztiz ustelaren errelatoa eskaini
nahi izango du eta, bestetik, irakaspen
guztiz jainkozale eta elizkoia. Oraindik
nobelaren funtzioari buruzko gogoeta
egin gabe dagoen seinale : nobelaren xede
morala, errealitatea erakutsi behar duenari
zor zaion sinesgarritasuna, idazlearen rolaren
konplexutasuna gaiaren eta irakurlearen
arteko bitartekotza lanetan. Samuel
Johnson handia (1709-1784) saiatuko da horri
guztiari irtenbiderik ematen batez ere
bere The Plays of William Shakespeare
(1765, William Shakespeare-ren antzerkiak)
eta Lives of the English Poets (Ingeles olerkarien
bizitzak, 1779-1781) lanetan, eta lehenengo
aldiz proposatuko digu literatur
kritika biografiko sistematikoa, hots, literatura
egilearen bizitza eta karrera kontuan
hartuz aztertzea, gero modu oso zabalean
jarraitu izan den sistema, nahiz eta oso gazte
hil ziren zenbait idazleren kasuan (Keats,
Byron, alemaniar erromantiko asko eta Lehenengo
Mundu Gerrako hainbat poeta)
aplikatzea nahiko zaila izan.
Esan dezakegu batez ere bi izan direla
arlo honetako teorizatzaile nagusiak, frantsesak
biak : Charles Augustin Sainte-Beuve
(1804-1869) eta Hippolyte Adolphe Taine
(1828-1893). Sainte-Beuvek gaiarekiko begikotasunez
egindako kritika proposatzen
zuen, idazlearekin eta bere lanarekin identifikatu
ahal izateko : Sainte-Beuverentzat -
erromantikoentzat bezala- idazlea beti da
dohain bereziz betea eta horrekin lotura
estua du haren lanaren handitasunak. Tainerentzat,
aldiz, literatura historia sozial eta
moralaren gehigarria izango da ; biologoaren
behaketa metodoak erabiliz kritikariari
posible izango zaio idazlearen obran eta bizitzan
begiratzea, ez bakarrik hari buruzko
informazioa jasotzeko, baizik baita gizakion
izaera sozial eta moralaren oinarrizko printzipioak
bereizteko ere. Literatur lana ez da
irudimenaren jokoa soilik ; garaikideen izaeraren
agerpena ere bada. Tainek, literaturaren
soziologiaren aitak, Wordsworth eta
Coleridge bezalako erromantikoekin batera,
bidea jorratuta utzi zuen kritika modernoa
iritsi zedin.
Kritika modernoa
Hogeigarren mendera hurbiltzen garen
neurrian funtsezko aldaketa bat gertatzen
da : ordu arte literatur kritika banakako idazleen
lana izan bazen ere, gero eta zailagoa
egingo zaigu berau indibidualkeriaren ildoetan
aztertzea. Hezkuntzaren hedapenak eta,
batik bat, literatur kritika unibertsitate gaia
bihurtzeak areagotu egin ditu ikerketak eta
gai honi emandako tratuerak. Horregatik
puntu honetatik aurrera korronteak aztertuko
ditugu oro har, eta ez izen soilak, nahiz
oso zaila gertatzen den guztien gainetik
gailendu diren zenbait izen propio ahanztea
; esaterako, nobelaren azterketan lan itzela
egin zuen Henry James, amerikar nobelagile
eta kritikoa, eta poesiaren azterketari
estilo guztiz berezia eman zion T.S. Eliot.
Hemeretzigarren mendean eraginik handiena
izan zuten hiru pentsalari erradikalenek
-Darwinek, Marxek eta Freudek- egin
diote garrantzizko ekarpena literatur kritikari
modu zuzenean ala zeharbidez. Charles
Darwin ez zen eboluzioaren teoria aurkeztu
zuen lehenengo pentsalaria, baina haren
On the Origin of Species (1859) liburuak
lehenengo aldiz eskaintzen zituen berezko
hautaketan oinarritutako teoriaren funtsezko
froga zientifikoak. Liburu horrek sortutako
shock eta danbatekoak hankaz gora jarri
zituen jainkotasunarekin nolabaiteko loturak
bilatu nahi zituztenen sinesmen eta usteak,
landare eta animalia moten sorrera eta
desagerpena -gizakia barne- indar amoral
eta inpertsonalen fruitu bihurtuz. Thomas
Hardyren Tess of the D'Urbervilles irakurri
besterik ez dago ohartzeko norainokoa
izango zen darwinismoaren presentzia garrantzizkoa
garai horretako literaturan. Berehala
idazteko zenbait modu Darwinen
teoriekin eta haietatik ondorioztatzen ziren
doktrina agnostiko eta ateoekin lotuko dira,
batik bat Emile Zolak onartutako naturalismo
terminoa. Beharbada esan dezakegu
Honore de Balzacek eta haren jarraitzaileek
sortutako errealismotik sortua zela. Hauen
ustez nobela ez zen, besterik gabe, fantasia
iheslaria, gizartearen biziera unez une
isla zezakeen literaturaren adar onuragarria
baizik. Naturalismoak aurrerago jo zuen,
giza izaera jatorriak eta inguruneak aurretik
erabakita zegoela esateraino.
Dena den, aurrera egin baino lehen esan
dezagun errealismoaren eta naturalismoaren
kasuek kritika terminologia modernoan
lehenbailehen argitu beharreko arazoa sortzen
dutela. Hasieran termino deskriptiboak
besterik ez ziren, idazteko estiloak bereizteko
bitartekoak. Denborarekin, ordea, label
bihurtu ziren, ez testuaren estiloa bakarrik
identifikatzeko moduak, baita bere edukia
ere, idazlearen pentsakera eta filosofia edota
bere sinpatia politikoak. Azken mendeanliteratura motak deskribatzeko sortu diren
-ismo- guztiekin gertatu den gauza bera,
imajinismoa izan edota sinbolismoa, modernismoa
eta abar. Beraz, literatur kritika egiten
duenak erne egon beharko du termino
hauek erabiltzean, esan nahi duena baino
gehiago inplika ez dezan.
Literatur teoriaren arloan Darwinen
ideiek piztu egin zuten generoei buruzko
interesa, bakoitzaren berezitasunak eta barne
arauak zehaztuz. Literaturaren historian
lau ziren genero nabarmenenak : dramatikoa,
epikoa, satirikoa eta lirikoa, baina kritikak
aurretik erabakitako modura erabili
besterik ez zuen egiten, batzuetan zein ote
zen gorenena eztabaidatuz. Eta erromantikoek
termino mekaniko eta hierarkizatzaile
horiek betiko baztertu zituztela ematen zuenean,
darwinismoak areagotu egin zuen
haietarako arreta, nobelari berari aplikatzen
saiatzeraino. Ferdinand Brunetiere (1849-
1906) kritikari frantsesak espezie biologikoak
bailiran aztertu eta sailkatu nahi izan
zituen genero literarioak, Darwinek ezarritako
halabeharrezko legeen arabera jaio eta
hilko bailiran. Bere Generoen eboluzioaliteraturaren historian obran, ironikoa badirudi
ere, Darwinen terminologia erabili zuen
hain zuzen naturalismoaren jarraitzaileek
proposatzen zutenari kontra egiteko ; literatura
bere barne mugetan dagoen zerbait
dela frogatu nahi zuen, berez balio duen
zerbait eta ez soziologiaren edo sozio-biologiaren
adar gisa, Zolaren estiloko avant
garde nobelagileek proposatzen zuten bezala.
Gero ere askotan gertatu izan dena
gertatu zen : mutur guztiz kontrakoetan dauden
pentsalariek guru bera erabil dezaketela
juxtu aurkako gauzak frogatu nahi izateko
. Geroko urteetan, beharbada, Northrop
Frye kritikari kanadiarra izan da generoen
arloa gehien aztertu duena.
Karl Marxentzat Shakespearek hamaseigarren
mendean idatzitako literatura orduko
sistema sozialaren eta errealitate ekonomikoen
fruitua da. Marxek, ordea, bazekien
ezinezkoa dela literatur lanaren eta sortu
duen garaiko zibilizazioaren garapen sozioekonomikoaren
arteko ekuazio sinplerik
ezartzea. Arte grekoaren kalitatea, nolabait
esklabotza mantentzen zuen garaiko oligarkiatik
guztiz independentea da, eta Shakespearena ezin da hartu orduan hasten ari zen
kapitalismo burgesaren fruitu soiltzat. Hala
ere, Marxen doktrinan garbi nabari daiteke
bere garaiko literatura dela gizaki pentsatzaileari
gehien interesatzen zaiona, irakurlearen
egoera sozio-ekonomiko beraren
fruitua delako, hain zuzen.
Marxen idaztiek munduko aferetan izan
duten eragina hain handia izan da, non literaturari
buruzko pentsakera marxista
Marxek berak idatzitakoa baino askoz haratago
doan, eztabaidarako bi arlo nagusi
sortzeraino : bat, literaturari buruzko gauzarik
garrantzitsuena berau sortu duen gizartearen
produktua izatea baldin bada, zer
arrazoi dago literatur obra bat beste bat baino
hobea (hots, interesgarriagoa, baliagarriagoa,
iraunkorragoa eta abar) dela esateko?
Modurik gogorrenean adierazita, esan
al dezakegu Lizardiren Biotz-Begietan edo
Shakespeareren Hamlet gaur goizeko egunkaria
baino baliagarriagoak direla? Zein da
artista sortzailearen rola eta balioa? ; bi, literatura
halabeharrez gizartearen garapen
sozio-ekonomikoaren isla baldin bada, nola
balora ditzakegu iraganeko idazleak garapen hori bultzatu edo eragoztearen arabera?
Eta gaur egungo idazleek nahi dutena
eta nahi duten bezala idazteko askatasuna
behar al dute garapen sozialak batez ere
lehentasun politikoa duela kontuan hartuta?
Azken batez, hogeigarren mendeko zenbait
estatuetan errealismo sozialista gisa
ezagutu duguna, literatura gobernatzea,
funtsean ez al da Platonek bere Errepublika
idealerako eskatzen zuenaren antzekoa?
Eta eskuin muturreko zenbait idazleren
joera faxistak?
Literaturari buruzko pentsakera marxistak,
ordea, baditu lorpen itzelak ere, eta
horien artean hauxe litzateke nagusietakoa :
erromantikoen teorietan esklusibismorako
joera izugarria zegoen eta marxismoak zerikusi
handia du idazkera esanguratsua gisa
defini dezakegun literatura mota idaztean,
batik bat nobelaren eta zenbait motatako
dramaren alorretan (Bertholt Bretcht ikusi
besterik ez dugu). Hainbat marxista ospetsu
-G. Lukacs eta jean Paul Sartre egiten
zaizkigu ezagunenak- gainera lehen mailako
kritikoak izan dira, eta ezin ahantzi
ditugu teoria marxistak bultzatuta idatzi
duten asko eta asko: besteak beste, Edmund
Wilson eta Lionel Trilling Estatu Batuetan ;
George Orwell eta Raymond Williams Britainia
Handian.
Sigmund Freud iraganeko idazle handiak
psikologo intuitiboak zirela konturatu
zelako interesatu zen literaturan, bere psikoanalisiaren
teoriak oinarri zientifikoa emango
zion inkontzientearen sena erakutsi zutelako
. Bere ustez literaturak, fantasiazko
bizia sortu eta bestela erreprimituta egongo
liratekeen bulkada erotikoei irtenbidea
ematen zielako ; idaztea joera neurotiko
horientzat terapia bihurtzen zuelako.
Freudi literaturaren edukia besterik ez
zaio interesatzen eta ez du ezer esaten estiloari,
generoari edo egitura formalari buruz.
Alabaina, Freuden teoriek, inoiz ez bezala,
modan jartzen dute Coleridgek, Yeatsek,
Eliotek eta batez ere 1860 ondoko hamarraldian
Frantzian poeta sinbolistek hain
maite zuten sinboloa. Hitza esanahi askorekin
erabiltzen zen arren, funtsean zera
esan nahi zuen : artista sortzaileak erabiltzen
duen hizkerak ez duela literalki errepresentatzen
errealitatea, baizik modu eraginkorrean
haragiztatzen dituela errealitateari
buruzko sineskera, ideia edo kontzeptu
nagusiak.
Bestalde, Freudek berak ez du argibiderik
ematen zergatik obra batzuk besteak
baino hobeak edo zirraragarriagoak diren,
hori horrela dela onartzen duen arren ; ekimen
sortzailearen misteriotzat jotzen du,
hainbeste miresten zuen Dostoevskyri buruz
«artista sortzailearen arazoaren aurrean, analisiak
bertan behera utzi behar ditu bere
armak« esaten digunean bezala. Literatur kritikarako
tresna gisa hartu nahi duenentzat,ordea, Freuden metodoa kezkagarria da
zenbait arlotan. Esaterako, ahantzi egiten
ditu testuaren idiosinkrazia eta xehetasunak ;
Freuden eskolako kritikariak gehiago saiatu
dira demostratzen testua nola lotu egia
psikologiko unibertsalekin ezaugarri bereizgarriak
aztertzen baino. Hori bera esan daiteke
Alfred Adler (1870-1927) eta C.G. Jungen
(1875-1961) jarraitzaileez ere.
Dena dela, esan beharra dago, mitoak
eta ametsak aztertu ondoren Jungek formulatutako
arrazaren inkontziente kolektiboaren
ideia oso eragin handikoa izan dela
zenbait literatur zirkulutan ; gizartearen antropologo
askoren lanarekin uztartuta, idazlea
xaman gisa hartzen duen ideia sortu
du, leinuaren edo zibilizazioaren osasun izpirituala
mantendu beharrean legoken apaiza
edo apaiz-sendagilea dela ideia, alegia,
Ted Hughes poeta handiaren Gaudete-n
garbi ikus daitekeen bezala.
New criticism edo kritika berria
Unibertsitateko gaia izateak bereizi du
hogeigarren mendeko literatur kritika lehenago
egiten zen kritika modutik ; horrek eta
literatur kritikara jarritako aldizkari mordoa
argitaratzeak. Ordu arte abian zeuden kritika
mota askok eta askok (historikoak, biografikoak,
marxistak, generikoak eta abar)
indarrez egin dthe aurrera giro berri honetan,
den-denek zenbait kontzeptu aldatu
beharra izan badute ere. Baina 1925etik
1960ra bitarteko sasoiak joera berriak ezagutu
ditu literatur kritika irakatsi beharrak
eraginda, nola hala New Criticism edo Kritika
Berria gisa ezagutzen dena. Izen hau,
hain zuzen, zenbait amerikar kritikarik
1930etik 1950era hartutako bandera polemikoaren
labela besterik ez da, eta batek,
John Crowe Ransomek (1888-1974),
1941ean argitaratu zuen bere liburu batentzako
izenburu gisa erabili zuen. Denen
artean kritika eskola eratu zuten, gero eta
printzipio zurrunagoak ezarriko zituena,
kideak mundu akademikoan finkatzen joan
ziren heinean. Baina, egiaz esan daiteke
Kritika Berriak askoz lehenago botata zituela
Cambridgen bere erroak, inork eskola izena
eman ez bazion ere.
Atlantikoren bi aldetako kritikari askok
Eliot hartu zuten gidaritzat : alde batetik,
kritika nola egin eredu gisa eta, bestetik,
batez ere, literatura ikastea -iraganekoa zein
momentukoa- oraindik esanguratsua izan
zitekeela demostratzeko, dagoeneko nortasun
poetikoa azpimarratzen zuen Erromantizismoak
eta ondorengo historiarekiko obsesioak
ordu arte izandako xarma galdua
zutenean.Elioten garrantziagatik ere, esan dezakegu
I.A. Richards izan zela kritika teoria berrien
bandera eskuetan hartu zuena eta bere
bi obra hauek, The Principles of Literary
Criticism (1924, Literatur kritikaren hatsapenak)
eta Practical Criticism (Kritika praktikoa)
eragin sakona izan dute literaturaren
irakaskuntzan. Richarden ideiak batik bat
estetikaren eta psikologiaren arloan izan
ziren orijinalak eta zera honetan datza bere
ekarpenik esanguratsuena : literatur balioiritzien
baliotasuna definitzen egindako ahalegina,
eta irakurketa prozesua bera komunikazioaren
teoriaren termino ia-zientifikoetan
neurtzea. Horretarako laboratorioko esperimentuak
egin zituen Cambridgeko bere
ikasleekin. Aukeratutako poemekin laboratorioko
ia isolamenduan egindako azterketak
literaturak beharrezko zituen zenbait ezaugarritan
jarrarazi zien enfasia. William Empsonek,
bere ikasleetako batek, Senen Types
ofArnbiguity (1930, Zazpi anbiguitate mota)
liburuan definitu zituen kritika berriaren
termino nagusiak. Empson anbiguitate
terminoetan saiatu zen aztertzen poesiaren
esanahi malguaren zailtasuna eta hortik
sortu ziren Kritika Berriak hain bereak dituen
kontzeptu klabeak : anbiguitatearena,
ironiarena eta tentsioarena, hots, hitzen arteko
tentsioa, atezua, esanahiaren sortzean.
Laster konturatu ziren, ordea, metodo
berriarekin zenbait poeten obra (Eliotena,
Rilkerena, Unamunorena edo Shakespearen
sonetoak, adibidez) irabazian irteten baziren
ere, beste batzuek, poema narratiboek
eta dramatikoek oro har, galduan ateratzen
zirela, barne lotura ezberdina dutelako hain
zuzen, Derek Traversik bere An Approach
to Shakespeare (Shakespearenera hurbilduz)
obran garbi adierazi zuen bezala. Geroago,
bidean ezinikusi eta ulertezintasun
ugari utzita, F.R. Leavisek kultura orokorki
aztertu ahal izateko kritika estiloa garatu
zuen, non literaturaren azterketak teologiaren
tokia hartuko zuen kritika ahalegin
gorenen gisa ; eta zenbait nobelagiletara jo
zuen (Joseph Conrad, D.H. Lawrence...)
bizi-arnasa eta bizi-moraltasuna gailentzen
zirelako haiek bizitzaz zuten ikuspegian.
Amerikarren lana izan zen New Criticism
hori bete-beteko sistema teoriko gisa adieraztea
. Estatu Batuetan Cleanth Brooksek
(1906) eta Robert Pen Warrenek (1905)
munduko unibertsitateetan irakurri eta erabili
zen antologia argitaratu zuten, Understanding
Poetry (1938, Nola ulertu olerkia)
«pentsatuz poesiak irakastea merezi badu,
poesia bezala merezi duela irakastea eta ez
egia historiko, biografiko edo moralaren izenean«
. Erabat eta zehatz saihesten dituzte
ikuspegi historikoak eta testuaren beraren
baitan jartzen dute arreta.
Beharbada Rene Well austriarrak eta
W.K. Wimsatt amerikarrak egin dute Kritika
Berriaren defentsarik definitiboena, aldebatetik, «ezin dela idazlearen xedea edo
intentzioa aintzakotzat hartu arte literatur
artean arrakasta neurtzerakoan» azpimarratuz
eta, bestetik, sailkapen kritikoa poemaren
efekto psikologikoaren arabera egitea
falazia hutsa» dela onartuz. «Testua dago bakarrik,
testua hesterik ez».
Kritika Berriak arrakasta handia izan zuen
ikasgeletan ; ez zegoen idazleei buruzko
informazio mordoa jaso eta ikasi beharrik,
eraginak, mugimendu historikoak, generoak
... ez ziren guztiz garrantzizkoak kritika
lanera makurtu baino lehen ; testua denentzat
zegoen irekita eta kritikari orok
zeuzkan zabalik ate guztiak. Dudarik gahe,
igo egin zuen ulerkuntza maila eta zorroztu
egin zituen artikulu honen hasierako
«Nola funtzionatzen du literatur lanak?»
galderari emandako erantzunak. Baina ez
zion erantzun zehatz formulaturik ematen
bigarrenari : «Zein da literaturaren balioa?,
Inplizituki, ustezkotzat ematen zuen bere
metodologiari hobekien makurtzen zitzaiona
zela literaturarik hoberena, baldin eta
-Leavisek egin zuen bezala- isilean zenbait
inperatibo moral gehitzen ez bazitzaizkion
«egiazko azterketaren» osagarri modura.
Gure ustez, Kritika Berriak literaturan
gehien miresten zituen ironia, anbiguitatea
eta ńabardura motak, asko irakurri duen irakurle
sofistikatu eta argiarenzat dira batez
ere erakargarri, nahiko elitistak, hau esaterik
`Berria' baino berriagoak: estilistika eta estrukturalismoa
Kritika Berria hasieratik izan zen zoritxarreko
labela, bere sorreran dagoen Modernismoarena
bezalaxe, guztiari etortzen
baitzaio herria gehiago izango ez den garaia
. Azken berrogei urteotan ahalegin handiak
egin dira Kritika Berriaren testuarekiko
ustezko impassea gainditzeko. Apika, labelik
gaheak izan arren, unibertsitateetako
antzerki ikasketetan egin diren saioak ildo
horretatik doaz. Behin eta berriro azpimarratu
da antzerki obrak ez direla «poema
dramatikoak», antzezteko testu gisa analizatuta
ulertzen direla ondoen, antzerkiaren
historiaren eta teoriaren testuinguruan.
Honek dramaren kanon klasikoa hobetoulertzen ahalegintzeaz gain itxuragabe zabaldu
ditu egiazko drama biribiltzen duten
osagarriak, eta beren balioa aitortu die,
adibidez, kaleko antzerkiari, ertzekoari, leinukoari,
folk antzerkiari, mimoari eta musikalari,
berez esanguratsuak izanik, era
berean, klasiko handiak argitzeko oso baliagarriak
baitzaizkigu. Arlo honetan, beharbada,
Peter Brook (1925-...) zuzendari britainiarra
izango da eragilerik ezagunena ;
bere The Empty Space (1968, Espazio Hutsa)
ikusi hesterik ez dago. Baina eremu
honetan bada oraindik erabaki gabeko galdera
: ea antzerki ikasketak drama literatur
kritikaren arlotik ateratzen ari diren aparteko
gaia izateko edo ea, Aristotelesen garaitik
gertatu den bezala, literatur kritika erronka
jaso eta ikuspegi berria bereganatzeko
gauza den, era berean berezko ekarpen
baliagarriak egiten dituen bitartean.
Dramaren arloko garapen hauek erabat
sintomatikoak dira teoria kritikoaren aurrerapenekin
gertatzen ari denari buruz, asko
eta asko, oro har, komunikazioaren teoria
bezala ezagutzen dugunarekin lotuta baitaude,
horrela hizkuntzalaritzaren, soziologiaren
eta psikologiaren arloetako intuizioekin
amalgama bat eginez. Guztiz baliagarri
izan diren bi ildo ikus ditzakegu estilistikan
eta estrukturalismoan, bata non hasten den
eta bestea non bukatzen den esatea zaila
den arren.Egia da mendeetan zehar estiloa behin
eta berriro erabili izan dela testu barruko
hizkerari buruzko bereizgarriak adierazteko,
generoarenak eta garaiarenak azpimarratzeko
egin den bezalaxe. Estilistika modernoak,
ordea, metodologia zehatzago bat
eraman nahi du gai honetara ; berezko gaia
bainoago hizkuntzalaritzaren eta literatur
kritikaren arteko gurutzaketa da. Hasierahasieratik
zera baieztatzen du, edozein ideia
edo kontzeptu modu askotan adieraz daitekeela
eta egileak -oharrez zein ohargabe,
barrutik atera zaiolako edo irakurlearen
gustuak nahiz generoak hala eskatuta- erabaki
egiten duela zein hitz mota erabiliko
duen, Espainian Damaso Alonsok behin eta
berriz azpimarratu duen bezala.
Estilistikak bere gain hartu du egileak
aukera zezakeen eremu linguistikoa baloratu
eta sailkatzeko lana, testu baten gainazal
linguistikoa nabarmentzeko moduak
identifikatuz : adibidez, adierazpideetan,
onartutako arau batetik urrun daitezkeen
edo nola erro daitezkeen, errotze hau hitz
klabea baita literatur estilistikan. Orduan,
sailkapen hauek edozein testuri aplika dakizkioke,
bere aditzaren aldetiko bereizgarriak
aztertzeko, adibidez. Askoz gehiago
erabili izan da estiloaren hainbat bereizgarri
zenbait literatur forma edo sasoiko ezaugarriak
diren berretsi edo ukatzeko, edo
gure intuizio inpresionistaren fruitu. Erabili
izan da ere idazleen «literatur hatz-aztarnak»
bakandu eta testu anonimoak edo eztabaidatuak
norenak ote diren erabakitzeko. Ildo
beretik, esan daiteke prozedura hau guztiz
baliagarria izan zaiola literatur kritikari demostratzeko
testu bat, edozein testu, ez dela
hitzen pilaketa soila, Kritika Berriaren jarraitzaile
muturrekoenek baiezten zuten
bezala, edo mezu mordoa, informazio semantiko
hutsa, bestelako zerbait baizik,
estilistikaren aldekoek diskurtso deitzen
dutena. Egileak bere testuarentzat hartu
duen diskurtso motak ia guztiz baldintzatuko
du irakurleak mezua jasotzeko modua ;
beraz, zenbat eta hobeto ulertu eta kuantifikatu
modu hori, hainbat eta errazago ulertuko
dugu nola funtzionatzen duen testuak.
Iraganean gertatu ez den bezala, estilistikak
ez du literatur kritikaren tokia hartu
nahi, baina eskuetan jartzen diona garrantzizkoa
izan arren, ezin uka estilistikak bere
azken hitza esan eta gero oraindik bete gabe
gelditzen dela literatura benetan estimatzeko
zeregina. Bi horiek ez dira gauza bat
eta bera, eta estilistikak onartu egin behar
du bere bitartekotza funtzioa.
Estilistika modu askotan gerta dakioke
baliagarri kritikariari : hitzaren ńabardurak
eta xehetasunak deskribatzeko hiztegia eskaintzen
dio eta Kritika Berriaren hutsaldiko
muga estuetan itxi ordez hizkuntzaren erabilpen
posible guztiekin konparatzen du,
hitzaren zenbait aberastasunen alde egin gabebetiere, nola anbiguitatea, hala ironia,
paradoxa eta abar. Estilistikak, ordea, badu
Kritika Berriarekin batera eragozpen handi
bat : hizkuntzalaritza teknikak errazago aplika
dakizkioke poema liriko baten exegesi
miniaturistari nobela oso bati baino. Prosan
askoz latzagoa da zer aukeratu behar
dugun erabakitzea, zein lagin jaso, zein arlo
landu eta agerian gelditzen da analisi ustez
zehatzenaren osotasunik eza. Bada oraindik
beste zerbait G.N. Leech eta M.H. Short
bezalako kritikari tradizionalek estilistikari
leporatzen diotena : hizkuntzalaritzatik hartu
duten hiztegi espezializatu horrek zerikusi
handia duela antzinako erretorika klasikoarekin
. Nolabait esateko hesi bat altxatu
da terminologia hori erabili nahi dutenen
eta nahi ez dutenen artean, hesi bat ere kritikaren
eta irakurleen artean, estilistikaren
hizkera pribatuak unibertsitate kutsua hartu
baitu, handiegia askoren iritziz, agian estilistikak
kritikari eskaini dizkion abantaileengatik
ordaindu beharreko prezioa.
Estrukturalismoa, bestalde, semiotika
edo semiologiarekin, zeinuen zientziarekin,
lotuta etorri zaigu, eta hasieratik esan dezagun
literatur kritikari ekiterakoan ez dela
batere erraza euren arteko mugak ezartzea.
Lehenengo terminoa askoz onartuago dago
Estatu Batuetan, seguruenik sortzaileari zor
zaion begiruneagatik, C.S. Pierce (1839-
1941) amerikar fisikari eta logikaria izan baitzen
asmatu zuena. Bigarrena gehiago erabiltzen
da Europan, Ferdinand de Saussure
(1857-1913) suitzarrari esker. Estrukturalismoa,
funtsean, Mendebaldeko errealitatearen
kontzeptuari desafioa bota dion pentsakera
mota da, oinarrian -Darwin, Marx,
Freud eta Einsteinen ondoren- mundua ez
dagoela termino absolutuetan ezagutu eta
sailka daitezkeen objektu independenteez
egina esaten duena. Gauzak hautematen ditugun
heinean dira, eta hautematea objektibitatea
ezinezko egiten duten zenbatezinezko
faktorez dago gobernatuta : beraz,
nolabait, guk geuk sortzen dugu hautematen
duguna. Horregatik, hain zuzen, behatzailearen
eta behatuaren arteko erlazioa
besterik ezin dugu ezagutu ; hau da errealitatearen
funtsa. Hori horrela bada, ez dago
ezer, ez gauzarik ez esperientziarik, bere
baitan esanguratsua denik; bakar bakarrik,
harremanen sarean, egituraren barruan dira
esanguratsuak, egitura horren zati direlarik.
Ildo horri jarraitzen badiogu, esanahiaren
prozesua, hots, esanahia suposatzen duten
zeinuak egitearena, uste baino askoz
prozesu zabalagoa izango litzateke : giza jokaera
guztia -jatea, kirola, janztea, politika
...- gure munduarekiko harremanei
buruzko zeinugintza besterik ez da. Horregatik
estrukturalista nagusien ahalegina,
Claude Levi-Straussena batik bat, horretara
zuzenduta dago : zeinugintza prozesu horrek
gizartean funtzionatzeko dituen arauakaurkitzera, hain zuzen. Ahozko eta idatzizko
hizkuntzak ez dira zeinu horiek egiteko
modu bereziak baino, eta literatura hizkuntzak
erabiltzeko modu bat besterik ez da.
Guk egiten ditugun zeinuak, literatura
barne, ez dira ulergarriak errealitate objektibo
bati buruz ari direlako -ez baitago halako
errealitaterik edo ezagutezina baita bederen-
baizik guk bizi dugun errealitatea
sortzeko erabiltzen ditugun egiturak ezagutzea
ahalegintzen digutelako. Antza denez,
prozesu hau garunaren funtzionamendutik
sortua da, horri buruz ezer gutxi dakigun
arren. Hauxe da suposizioaren gakoa : oposizio
binarioen behatzean, gauzen arteko
oinarrizko harremanen kontrastean -gorria
eta berdea adibidez, zirkulua eta karratuaoinarrituta
eraikitzen dugula gure egiturazentzua
. Horiek berez ez dute esanahirik ;
egitura orokorrarekiko harremanetan dira
esanguratsuak : adibidez gorriak
Hizkuntzaren funtzionamenduan oso ongi
ikus daiteke hori ; hitzek Europa Mendebaldeko
hizkuntzetan behintzat, normalean ez
dute eztabaidatutako fenomenoa errepresentatzen.
«Etxe- hitzaren soinuan edo forman
ez dago bizitzeko erabiltzen dugun
adreilu, harri eta egurrezko eraikina adierazi
nahi duenik ; hitzek, egitura ulergarriaren
barruan, hizkuntzaren barruan, bakarrik
hartzen dute esanahia, haren baitatik
kanpo ez izaterik ez dutelako.
Saussurek, langue eta parole-ren arteko
bereizkuntza eginez adierazi nahi izan
zuen nola funtzionatzen zuen honek. Gurean,
langue « hizkuntza» hitzarekin itzuli dugueta «hizkera» hitzarekin, berriz, parole. Zein
bere aldetik bakanduta ikusirik, banakako
parole adibideek kaotikoak dirudite, formarik
gabeak; komunitate edo gizarte batenbarruko langue-ren arauei lotzen zaizkielako
dute komunikaziorako esanahirik.
Literaturari lotzen gatzaizkiola, esan
dezakegu kritikari estrukturalisten zereginnagusia literaturaren langue edo hizkuntza
bereiztea izan dela, eta banakako testuak
hizkuntza horrekiko parole edo hizkeraren
adibideak izango lirateke. Sarritan, literaturaren
poetikaren bila» jardutea deitu izan
zaio. Kritika estrukturalista literaturara generoen
bitartez eginiko hurbiltze prozesu
bezala ikusiko genuke, «literaturatasun hutsez»
komunikatzen duen moduarekin bategite
saio modura. Testuinguru honetan,
ez dago Northrop Fryeren Anatomy of Criticism
(1957, Kritikaren anatomia) bezalako
obrarik. Baina literaturaren poetika»-ren
bila diharduten askoren, batez ere frantsesez
idazten dutenen dogmarik funtsezkoenak
dio ez dagoela hizkera literariorik zentzua
ematen dion hizkuntzarekiko guztiz
aratza edo inozentea denik. Literatura, beste edozein zeinu-sistema bezala, harreman
hautemaleak jasotzeko modua da eta ez
modu sinplista batean ulertutako «errealitatea»»
bakarrik ; baina jasotze prozesu horretan
agertutako egiaren bertsioa ulertu eta
kontrolatu nahi du, eta, hori egitean, halabeharrez,
jasotzen duen egia edo errealitatea
aldatzeko ahalbidea erakusten du. Estrukturalista
askorentzat horixe da artearen
eta literaturaren osagairik funtsezkoena ; hitz
bat hautatzeak, forma bat hautatzeak errealitate
alternatiboak sortaraz zitzaketen beste
hitz eta formen hautatze posiblea suposatzen
du. Errealitate alternatiboak inplikatzeko
ahalbide honi begiratzen badiogu,
esan dezakegu literatura oro dela iraultzailea
ondorioari gagozkiolarik, nahiz eta bere
edukiak itxura kontserbadorea izan ;
zeinuak ulertzeko prozesuan irakurlea konturatu
egiten da noraino den arbitrarioa
haien funtzionamendua, ez dutela aurrez
ezarritako konnotaziorik eta, aldiz, teorikoki
infinitoak izan daitezkeen esanahiak har
ditzaketela etengabe, guk egitura osoa nola
ulertzen dugun, harexen arabera. Beraz, guk
geuk errealitate berria egitera gonbidatzen
gaituzte. Nolabait horrek esplika dezake
zergatik izan diren James Joyce eta Samuel
Beckett bezalako idazleak kritika estrukturalistaren
faboritoak : modu ageriagoan
gelditzen delako haien idazkeraren zeinusistemaren
arbitrariotasuna.
Estrukturalismoaren inplikazioek adar
luzeak dituzte ez bakarrik hizkuntzalaritzaneta literaturan, baita antropologian, soziologian,
psikologian, ekonomian eta fisikan
ere. Agian hain handinahiko izateak bultzatu
ditu kritikari asko horiei buruz eszeptiko
izatera ; lehen marxismoarekin gertatu
zen bezala, galdera guztien erantzuna izan
nahi du, baina oso da zaila hauetako zenbait
erantzun onartzea den-denak onartu
gabe. Badira uste dutenak estrukturalista
askotxo dabilela estrukturalismoa bera definitu
eta argitu nahian esplikatu beharko
lituzketen testuen kalterako. Eta estrukturalismoarekin
batera sortu eta harekin estuestu
lotuta dauden beste zenbait korronte
ere ildo bertsutik doaz, bai formalismoa bai
fenomenologia eta dekonstrukzionismoa.
Aurrera egin baino lehenago lau hitz esango
ditugu horien arteko nagusiari, errusiar
formalismoari, buruz.
Errusiar formalismoa Lehen Mundu Gerra
garaian Errusian literatur teoriari buruz
sortutako mugimendu berriztatzailearen
izena da. Hiru fase edo aldi nabarmen
daitezke mugimendu honen garapenean :
hasierak 1915etik 1920ra bitartean jarriko
genituzke, Eichembaum, Jakobson eta
Sklovski, besteak beste, arazo teorikoak
baztertu eta estetikatik, psikologiatik eta
historiatik hartutako axioma zaharrak erabiltzen
zituen zientzia akademiko baten
aurka altxatzen direnean. Literatur testuen
kritika inmanentea eskatzen dute, subjektibismo
estetiko eta filosofikotik askatutako
literatur lanen azterketa zientifiko eta objektiboa. Bi lan nabarmenduko dira bide
berriak kaleratzeko momentuan, Jakobsonena
eta Sklovskirena : forma azpimarratuko
dute hizkera poetikoaren bereizgarririk
nagusitzat, poesia «berezko balioa duen
hitzaren osaera» gisa definituko dute eta
literaturatasuna hartuko dute literatur zientzia
posible baten objektu bakar bezala.
Lehenengo aldi horren amaiera aldean mugimenduak
indarra hartuko du eta eremu
akademikoetan ezarriko da.
Bigarren fasean, printzipioen garapenaren
eta sistematizazioarenean, literatur
zientzia autonomoa sortzen saiatuko dira
literatur materialen baitako bereizgarrietan
oinarrituta. Jakubinskik hizkera poetikoaren
eta egunerokoaren artean egiten duen bereizketa
izango litzateke abiapuntua, eta
Jakobsonek hizkera »poetikoaren»» eta ,cmozionalaren»
artean egiten duena. Gero,
hauek ere, diskurtso oratorioa» aztertzen
jardungo dute, literatur diskurtsotik hurbilen
ikusten dutelako eguneroko hizkeran ;
hortik dator poetikaren ondoan berpiztuko
litzatekeen erretorika» ezarri beharra.
Marxismoaren ordezkariek (Lunatxarski,
Kogan, Polianski, besteak beste) egindako
kritikari aurre egin behar dioten momentuan
hasten da hirugarren aldia, kritikari marxistek
giza sentiberatasunik eza eta ihesbide
burgesa defendatzearen salaketa egiten
baitiete. Badirudi formalistek literaturaren
autonomia defendatu eta historizismoa arbuiatu
izana zeudela salaketa horren oinarrian. Hori dela eta, 1927tik aurrera zenbait
aldaketa soma daiteke formalisten artean,
literatur lanaren azterketan inmanentismo
itxia gainditzera bultzatuko dituztenak.
Eichembaumek, esaterako, gai berriak jorratzen
ditu : irakurlearen harrera eta idazlearen
giza egoera. Jakobsonek berak zera dio
1933an idatzitako Zer da poesia? obran : «Ez
Titianovek, ez Mukarovskyk, ez Sklovskik
eta ez nik neuk, ez dugu esaten artea bere
baitako zerbait dela ; aldiz, giza eraikuntzaren
zatia dela erakusten dugu, besteekin
harremanetan dagoen osagarria, osagarri
aldakorra, artearen eremua eta beronen giza
egiturarekiko harremanak etengabeko aldakuntza
dialektikoan daudelako».
Hala ere, 1930 inguruan dogmatismo
estalinistak gero eta gogorrago erasoko dio
formalismoari eta, harik eta Stalin hiltzen den
arte, idazleek ezin izango dute ezer berririk
argitaratu. Horregatik, 1950eko hamarraldian
ezagutuko dira Mendebaldeko
Europan eta Estatu Batuetan formalisten
lanak, V. Erlichen, R. Jakobsonen eta batez
ere T. Todoroven Literaturaren Teoria liburuari
esker.
Hogeigarren mendeak aurrera egin ahala,
gero eta gehiago azpimarratu dira estrukturalismo
mota guztien ahuldadeak.
Egia da estrukturalismoak literatura, inolako
alderdikeriarik gabe, kulturaren eta komunikazioaren
testuingururik zabalenean aztertzeko
erabakia hartua zuela, «baina badirudi
zenbait kasutan itxura iraultzailea hartu
duela literatura hori sortu den gizarte ustez
ustela baloratuz», Richard Duttonen ustez,
bederen. Bada bigarren bat, nire ustez askoz
sotilagoa dena. Estrukturalismoak dio
literatura bere baitatik kanpo ez dela ezer,
testu baten barruan zera dela benetan inporta
zaiguna : forma eta estiloa nola elkartzen
diren komunikazio mota sortzeko; egilea eta
hark aukeratutako gaia inzidentalak direla
gizakiak egindako orok nahitaez zerbait
komunikatu behar duela dirudien mundu
inpertsonal batean. Ezbairik gabe, defenda
daitekeen argudioa da, baina badirudi literatura
idazten edo irakurtzen dugunon xedeetatik
urruti samar gelditzen dela.
Hala ere, estrukturalismoa guztiz garrantzizkoa
izan da literatura komunikaziorako
bitarteko askoren arteko beste bat baino ez
dela azpimarratu duenean, eta bitartekotza
lana dela bere zeregin nagusietakoa. Bestalde,
eskoletan eta gizartean eman zaien
estatusa kontuan hartuta, liburu inprimatuak
izan dira Berpizkundetik hona komunikaziorako
bitartekorik pribilejiatuena eta eraginkorrena
Mendebaldeko munduan. Beraz,
noraino itxuratu du horrek guztiak gure
munduari buruzko irudia, noraino sortu du
gure errealitateari buruzko kontzeptua?
Platonek zioenez, liburuak eta hitz idatzia
ez ziren berak Sokratesengandik jasotako
elkarrizketa eta debate irekia bezainegiatiak. Agian estrukturalismoaren perspektiba
izan dakiguke interesgarriena zineak
eta telebistak hitz idatziari eta orrialde
inprimatuari bota dion azken erronkari behatzeko
orduan.
Azken batez, beharbada, ez dago behin
betiko literatur kritikarik. Edozein eskola
jarraitzen dugula ere, literatura ulertu
eta estimatzeko zenbait galdera erantzun
besterik ezin izango du egin, nork bere
erlatibotasunaren ikuspegitik. Bestalde, gai
honi buruz zenbat idatzi den ohartzeak
badirudi esateko ezer gutxi gelditu delako
inpresioa ematen duela. Literatur kritikaren
historiak, aldiz, juxtu aurkakoa frogatzen du,
beti dagoela zerbait berririk esateko. Zenbat
eta literatura gehiago idatzi orduan eta aberatsagoa eta zabalagoa izango da gizakiari,
gizarteari eta komunikazioaren izaerari
buruz izango dugun ikuspegia, ezbairik
gabe aukera gehiago izango ditugu kritikarako
ildo berriak urratu ahal izateko, jakinik
horietako bakar batek ere ez dituela
lehengoak baztertuko, osatuko baizik.
Ez dago literatura ulertzeko lasterbiderik
; ahalik eta ikuspegi gehien izan ditzagun,
ez dago testua behin eta berriro irakurri
eta beroni buruz behin eta berriro gogoeta
egin beharra bezalakorik. Irakurketa eta
gogoeta, ordea, askoz zorrotzagoak eta
konstruktiboagoak izango dira beste kritikariek
irakurri eta pentsatu dutenaz jabetzen
bagara : ez dago literatur kritika aztertzeko
beste justifikaziorik.