Literatura Unibertsala»Literatura
Diskurtsu dramatikoa
Aristotelesek bere Poetika-n honako bereizketa hau egiten zuen : gizonak beraien ekintzak kontatuz (epopeia) edo ekintza horiek errepikatuz (antzerkia) imita daitezke. Hain zuzen ere, arte dramatikoa izendatzen duen hitzaren etimologiak eskaintzen du antzerkiaren mamia, drama hitz grekoak «ekintza» adierazten baitu ; beraz, arte honetan antzezleek ekintzak imitatzen dituztela esan daiteke.
Jatorria
Ez da ezagutzen zehatz-mehatz nola
sortu zen antzerkia, baina badirudi jai erlijiosoetan
sortu zela, haien osagarri izan
baitzen beti. Mendebaldeko antzerkian eta
bertako dramari buruzko teorian Antzinako
Atenasen sortutako tradizioa nagusi izan
dela ukaezina bada ere, ezinezkoa da Eskiloren
lehen antzezlanetako bat -Persai
(Pertsiarrak, K.a. 472)- agertu baino urte
batzuk lehenago antzerkia nolakoa zen
zehatz esatea. Elezaharrek K.a. VII. edo VI.. endeko Lesbosko Arion poeta jotzen dute
trajediaren aintzindari lirikoa izan zen ditiranboaren
asmatzailetzat, baina drama trajikoa
bera ez zen finkatu K.a. 534an Atenasen
jai Dionisiako Nagusiak sortu ziren
arte. Jaialdi Dionisiakoak, ardoarekin eta
emankortasunarekin loturiko Dioniso jainkoaren
ohoretan egiten ziren. Udaberriko
ospakizun Dionisiako hauetan, negu ondorengo
lurraren emankortasunari ongi etorria
egin, eta eroaldi, sexu askatasun eta
estasirako aukera izaten zen (Euripidesen
Bakkhai [Emakume Bakanteak] antzezlanean
adierazten den bezala). Jai Dionisiako
Nagusiak formalagoak izaten ziren, beren
trajedia lehiaketa eta guzti, baina beraienerlijio kutsua sarri aipatu izan da drama
heraren hastapen gisa.
Drama antzinako erlijio erritoen bilakera
gisa ikusten duten teorietan, apaizaren
ondorengotzat deskribatu ohi dute askotan
dramagilea. Hasieran, baliteke antzezpena
abere baten (ahuntz bat) oparia eskaini
ordez, gizaki bat (neska birjina edo gudari
gazte bat) eskaintzean sortzea. Geroago,
opari eskaintza errito bidez burutuko zen,
abererik hil gabe (trajedia hitza, hain zuzen,
«ahuntzen kanta» adierazten duen tragoidia
hitz grekotik dator).
Era horretan harturik, Greziako trajediarik
famatuena, Sofoklesen Oidipus tyrannos
(Edipo errege), giza opariaren irudikapen
gisa ikus daiteke. Erruduntasunaren
pertsonifikazio dramatikoa bilakatzen da
hemen Edipo ; haren itsutasuna eta nahigabea
beharrezkoak dira Tebas guztiaren onerako,
lehenik aita hil eta gero amarekin
ezkontzeak ekarri baitzien jainkoen madarikazioa
tebastarrei. Aristotelesen ustez,
Edipo agertokian antzeztea zeharkako purgazio
edo garbiketa moduko bat izaten zen
ikusentzuleentzat.
Beste azalpen batzuk ere eman dira,
ordea, dramaren hastapenei buruz. Gertaera
baten irudikapen edo imitazio artistikoa
den mimesia sumatu izan da gerra dantzen
antzinako erritualetan, non etsaiak beldurrarazten
eta partaideen bihotzak adoretzen
saiatzen baitira. Dantza hauek guda
bera edo partaideek gudaren bilakaeraz
dituzten itxaropenak behinik behin imita
ditzakete.
Ipuin kontaketari ere egotzi izan zaio
dramaren jatorria, kontalariak beste ahots
batzuk erabiltzen dituelako, edo mugimendu
eta jantzien bitartez pertsonaia berriak
ere eransten dituelako. Honela ikusita, aktore
batek ikusentzule batzuen aurreaneginiko agerraldi gisa deskriba daiteke funtsean
antzerkigintza.
Hasierako eragilea edozein delarik ere,
lehen antzerkigintza sistematikoa K.a. V.. endeko antzerkigile greziarrek eginiko
lanen bitartez ikus daiteke. Dirudienez,
koruari erantzun edo korua gidatzen zuen
antzezle bakarreko antzerki mota jaso zuen
oinordetzan Eskilok. Bere berrikuntza, oro
har, bigarren antzezlearen erabilera izan
dela esan ohi da, eta hirugarrena, berriz,
Eskilok eta Sofoklesek biek sartu zuten jai
Dionisiako Nagusietan urtero saria irabazteko
lehiatzen zirenean. Hirugarren antzezle
hau agertu zenean, koruak pixkanaka
gainbehera egin eta banakako pertsonaiak
ugaldu ziren. Era honetan, Grezia klasikoak
antzezleen halako espezializazio bat utzi
zion geroari.
Nolanahi ere, elementu formal hauez
gain, historian zehar beste kulturetan etengabe
errepikatu den bilakaera eskaintzen
du drama klasikoak. Antzinako Atenasen
dramak izan zituen igoera eta gainbehera
azkarrak, Atenasko zibilizazioak izandako
gorabeherekin batera doaz. Antzerkiaren
lorpen handiak, herrialde mailako lorpen
handiekin batera gertatu ohi dira, gizonaren
ikuspegia kosmos guztia hartzeraino
hedatzen denean : Ingalaterrako garai
isabeldarrean gertatu zen bezala, esate
baterako. Alderantziz, materialismo gehiegiko
garaietan, antzinako Greziak edo
Erromak gainbehera egin zutenetan adibidez,
handikeria, ikuskizuna eta arrunkeria
nagusi diren antzerki lanak egiteko joera
izan ohi da.
Aitortu beharra dago, ordea, antzerki
estilo bakoitzak (agian beste arteetan baino
gehiago) jatorri askotatik jasotako herentzien
nahaspila erakusten duela.
Greziako antzerkiak luzaroan zuzenekoeragina izan badu ere Mendebaldeko kulturan,
ondorengo berrikuntza asko India,
Bali, Japonia eta urruneko beste kultura
askotatik hartuak izan dira. Batzuen eta
besteen artean, ordea, badago funtsezko
ezberdintasun bat : Greziako antzezpen
teknikak ez direla testuekin batera transmititu
. Gaur egun Greziako antzezpenaz
ezagutzen den gehiena jakintsuen eta arkeologoen
ikerketen ondorioa da. Koruen
dantza eta musikari buruzko informazioa,
esate baterako, oso urria da.
Ekialdeko antzerkian, bestalde, teknikek
eta testuak iraun dute. Japoniako No antzerkia,
adibidez, antzezleen artean familiaz
familia transmititu da 600 urtetan oso aldaketa
gutxirekin. Indian, Natya-sastra-k
antzezleentzat dituen argibideez gain,
musikari buruzko tratatu deskribatzaile nagusia
dago, musika teknikei buruzko aholkuak
ematen dituena. Agian Aristotelesen
Poetika (K.a. IV. mendea) bezain zaharra
den Natya-sastra hau, antzezle eta dantzarientzat
oso agindu zehatzak dituen liburua
da. Bertako teknika batzuk, bizirik dirauten
antzerki motetan aurki daitezke, hala
nola, Indiako Keralako kathakali dantzan,
eta mendebaldeko zenbait zuzendarik ere
(Jerzy Grotowski eta Peter Brook) bereganatu
dituzte.
Dramaren hasiera ezagutzea zaila bada,
lan nekeza da orobat dramaren aldaera historiko
guztientzat balio dezakeen definizio
bat aurkitzea. Hala ere, badira dramatikotasunaren
oinarrizko ezaugarritzat hartu izan
diren osagai batzuk, elkarrekin lotura estuak
dituztenak. Alde batetik, testuaren etairudikapenaren arteko lotura bereiztezina.
Testu dramatikoa bakarka irakur daiteke,
baina drama bilakatzeko antzeztu egin
behar da. Bestetik, dramaren baliabide
aniztasuna dago, testuaren eta irudikapenaren
arteko loturak, hitzezko kodeaz
gain (testua), hitzetik kanpokoak (dekoratua,
jantziak, keinuak, argiak, etab.) erabiltzea
baitakar. Antzezpena eta antzezpen
hori ikustea taldean egiten den gauza izatea
da beste ezaugarrietako bat. Pertsonaia
bakarreko antzezpenetan ere, hainbat lagun
behar izaten dira muntaia lanetarako, eta
alde handia dago antzezpen bat bakardadean
edo beste batzuekin ikustea. Dramaren
autarkia da laugarren bereizgarria, eta
honi dagokionez, badirudi antzezlanak alde
batera uzten dituela egilea zein ikusentzuleak
. Antzezleek, ikusentzulerik ez balego
bezala, eta inork aginduko ez balie bezala
jardun ohi dute beraien artean hizketan.
Antzerkian, bestalde, komunikazio sistema
bikoitza dago, batetik pertsonaien artekoa
eszenategian bertan, eta bestetik antzezle
eta ikuslentzuleen artekoa. Elkarrizketa
dramatikoa, berriz, autonomoa da, bertan
ez baitago inolako sarrera modukorik
(narratiban gertatu ohi den bezala), eta
hitzezko lan guztiak draman bertan gauzatzen
dira. Azkenik, dramaren eta antzezpenaren
fikziotasuna dago. Testuak berez
dakarren fikzioaz gain, eszenategiko antzezpenaren
fikzioa ere sumatzen baitu ikusentzuleak
.
Agertokian ekintza jakin bat irudikatzea
helburutzat duten obra guztiak sartzen dira,
bestalde, bigarren pertsona oinarritzat harturik funtzio konatiboa (R. Jakobsonen arabera)
betetzen duen genero dramatikoaren
barruan. Antzerkiaren aldaerak, berriz, kontaezinak
dira, eta bizitzaren ikuspegi bereziak
adierazten dituzte : ikuspegi trajikoa
(trajedia), erlijiosoa (Erdi Aroko misterioak,
Japoniako No antzerkia), komikoa (komedia,
fartsa, irain jokoak, atellana latindarrak,
etab.) ; era konplexuagoak ere hartzen ditu
(Greziako drama satirikoa, moralite edo
dotrinako antzerkia, trajikomedia, drama,
melodrama), edo giro irreala sortzen ahalegintzen
da, naturaz gaindiko izakiak erabiliz
(komedia tramoiaduna, elezaharretako
komediak). Aristotelesek, ordea, bere
Poetika-n trajedia eta komedia bereizten
zituen. Hizkera egokia eta hedadura pitin
bat dituen goi mailako ekintza noble baten
mimesitzat jotzen du trajedia. Bertan ez da
gertaera kontatzen soilik, pertsonaiek antzeztu
eta, errukiaren eta beldurraren bitartez,
grinen garbiketa burutzen dute. Komedia,
aldiz, behe mailako gizonen mimesia
da, baina ez ditu grina txarrak osorik imitatzen,
barre eragiten duten gauza itsusiak
baizik.
Traj edia
Trajedia Grezian sortu zen K.a. VI. mendean,
baina Atenasen erdietsi zuen bere literatur
forma gorena K.a. V. mendean.
Greziarrek gordetzeko modukoak zirelakoan
transmititu eta guregana iritsi diren
antzezlan trajikoak (hogeita hamabi antzezlan
guztira, orduko hiru poeta trajiko
nagusiek -Eskilok, Sofoklesek eta Euripidesek-,
beraiek bakarrik hirurehun inguru
egin zituztelarik), oso urte gutxiren buruan
idatziak izan ziren denak (K.a. 470-404).
Euripidesen ondoren, trajediak gainbehera
azkarra izan zuen, geroko egileek aurrekoak
imitatzea besterik ez baitzuten egin, eta
beraien lanek ez dirudi zabalkunde handirik
izan zutenik.
Erroman, laburra izan zen garai trajikoa.
Greziako klasikoak itzuli zituen Livio Andronikok
sortu zuen Erromako trajedia (K.a.
III. mendea) ; hurrengo mendearen hasieran,
Eniok, Pakuviok eta Akiok idatzi zuten,
Euripidesen imitatzaileak guztiak.
Greziako mitoak berregin zituen Seneka
izan zen, dudarik gabe, Erromako trajediagile
nagusia ; honek, ordea, antzezpenean
baino gehiago irakurketan pentsatuz idazten
zuen, eta literarioegiak diren bere lanek
ez dute trajediek izan ohi dituzten ezaugarri
herrikoiak, ezta hauen kutsu dionisiakorik
ere.
XVI. mendean hainbat autorek Greziako
trajediagileak imitatu, eta olerkari jakintsuek
(Lazare de Baif eta Ronsardek, esaterako)
itzuli egin bazituzten ere, trajedia, ongizehaztutako mugekin eta genero finkatu
gisa, XVII. mendean berragertu zen, Frantziako
neoklasizismoarekin. Mende honetan
izan zuen Frantziako trajediak bere
goreneko maila. Printzearen edo kapitain
handiaren inguruan antolaturiko ikuskizunaren
aldeko zegoen orduan egoera politiko,
sozial eta espirituala, bi uste osagarri
nahasten zirelarik : mundu antolaketa ukiezina
batetik, eta gizonak bere burua askatasunez
baiezteko duen eskubidea bestetik
. Louis XIII eta Louis XIV.aren erregealdietan,
badirudi jende prestuen gizartea
antzerki ikuskizunerako heldua, eta bere
burua antzerkiaren bitartez berraurkitzeko
irrikaz dagoela. Orduan ezarri ziren ekintza,
leku eta denbora batasunak. J. Mairet
(1634, Sofonisbe) izan zen arau horietara
mugatzen lehena. Trajediagile guztien artean
aipagarrienak, ordea, P. Corneille
(1636-1637, Le Cid) eta J. Racine (La Thebaade,
1664; Andromaque, 1667 ; Iphigenie,
1675) izan ziren. Grezian bezalaxe, Frantziako
trajediak ere laster egin zuen gainbehera,
eta XVIII. mendean huts egin zuten
trajedia eguneratzeko ahaleginek. Aipagarriak
dira, hala ere, Crebillon eta Voltaire
bezalako trajediagileak.
Beste herrialde eta garaietan, gehixeago
edo gutxixeago edozein eredutik banandurik
agertu ohi da trajedia. Ingalaterrako
XVI eta XVII. mendeetako antzerki
isabeldarrak, esate baterako, historiako
trajediagilerik nagusietako bat izan zuen :
W. Shakespeare. Honen jeinua, ordea, bere
adierazi beharrak ezarritako arauei bakarrik
lotzen zitzaien. Alemanian, erromantizismoa
iragartzen zuten egileek, edozein arautegitatik
kanpo sortutako jeinutzat ikusi zuten
Shakespeare, eta imitatzen ahalegindu
ziren. J.W. Goethek antzerkigile ingelesa
zein Greziako klasikoak miresten zituen, eta
bataren zein besteen eraginak nahasian
agertzen dira haren Iphigenie auf Tauris
(Ifigenia Tauriden, 1779) trajedian. Espainian,
Calderon de la Barca eta Lope de Vega
bezalako egileekin hasi zen trajedia Urrezko
Mendean ; katalanez, aldiz, eragin erromantiko
eta errealisten arteko oreka adierazten
duten A. Guimeraren trajediak dira nabarmenenak
XIX. mendearen amaieran.
XX. mendea ez da oso trajediazalea izan.
Azterketa psikologikoek eta baldintza sozial
edo historikoek «argitu» egin dute gizabanakoen
patuak eta patu hori gidatzen
duten indar ezezagunek beraien artean
duten borroka itsua, eta trajediak eskatzen
duen baliabide urrietatik aldenduriko beste
genero eta adierazpen teknika berriak
sortu dira. Hala ere, osagai trajikoak suma
daitezke egile askoren antzerkigintzan : Eugene
O'Neill (Mourning becomes Electra
(Lutuz jantzi da Elektra), 1931), jean Paul
Sartre (Les mouches [Euliak), 1943), Salvador
Espriu, etab.
Komedia
Komediaren sorrerari dagokionez, Aristotelesek
dio zaila dela noiz eta nola sortu
zen zehaztea, «hasiera-hasieratikgarrantzi
handirik eman ez zitzaionez, oharkabean
gelditu zelako». Lehen komediagileak siziliarrak
izan zirela uste du, baina Atenasen
Kratesek eman zion hasiera komediagintzari
. Hala ere, komediaren egitura benetan
sortu eta eratu zuena Aristofanes izan zen
(K.a. V-IV. mendeak), honako ezaugarri
hauekin : eguneroko bizitzari dagokion
gaiak, herriko pertsonaiak («behe mailakoak»),
umore satiriko eta alaia, eta amaiera
atsegina. Gozamena zen, eginkizun morala
baztertu gabe, komediaren oinarrizko
helburua, eta hori lortzen ahalegindu zen
Aristofanes, umorea eta satira erabiliz ; umoreari
dagokionez, hizkeraren erabilpen ludikoaz
gain (hitz jokoak, bi adierako hitzak
eta esaldiak, txisteak, etab.), akats fisikoren
bat (Tesifon sabel handia), izaera akatsen
bat(Lamako harroputza) edo akats
moralak (Kleonen jokaera larderiatsua) zituzten
pertsonaien karikaturez baliatzen
zen ; satirari dagokionez, berriz, erakunde
politikoak (justizia epaitegiak Sphekes [Liztorrak]
komedian), militarrak (Lisistrata-n),
etab. kritikatzen ditu. Geroago, komedia
berria delakoari hasiera eman zion Menandro
izan zen komediagilerik nabarmenena
(K.a. IV-III. mendeak). Honek, orduko zentsura
zela eta, satira politikoa alde batera
utzi, eta ohitura zein moral arloko akatsen
gain jartzen du bere arreta guztia.Erroman, Greziako tradizioarekin loturik
agertzen dira lehen komediak. Komoediapalliata delakoak (antzezleek Greziako
pallium-a jantzita antzezten zutena) Menandroren
komedia berriko gaiak biltzen zituen.
Plautok mota honetako obrak bakarrik egin
zituen eta komedia horretako ereduez baliatu
zen ia beti ; antzeko zerbait gertatu zen
Terentziorekin ere. Obra hauek honako
egitura izan ohi zuten : sarrera, elkarrizketa
(diverbia) eta kantu atalak (cantica) txandakatzen
zituzten agerraldiak, epilogoa eta
exodoa. Plautok Berpizkundeko komedia
humanistikora igaro eta XVII. mendeko
Frantziako komediara iristen diren pertsonaiak
sortzen ditu bere antzezlanetan.
Komcedia togata delakoan (antzezleek Erromako
toga jantzita antzezten zutena), Erroma
bertako gai, ikuskizun eta pertsonaiak
isladatzen dira, herriko behe mailakoak
gehienetan. Titinio da mota honetako komedien
egileetako bat. Azkenik, farsa atellana
delakoa ere sortu zen Italiako penintsulan,
eta Comedia dell'Arte-ko pertsonaia
ospetsuen aitzindariak aurkitzen dira bertan
: Buko (harroputza), Makus (inozoa),
Papus (agure zekena), Sanio (pailazoa) eta
Dosenus (filosofo azkarra, konkorduna).
Plauto eta Terentzioren komedia latindarretan
oinarriturik, latinez idatzitako Italiako
komedia humanistikoa sortzen da.
Urrezko Mendean, aldiz, ez dirudi «komedia»
hitzak zehatz-mehatz mugaturiko adiera
duenik. Hitzaren adiera klasikoarekin batera
(komedia : irri antzerkia), antzezlanei
oro har komedia esaten zieten herritarrek.
Beraz, XVII. mendean dramaren baliokide
zen komedia hitza. Hain zuzen ere, Lope
de Vegak arautu zuen komedia hori, honako
ezaugarri hauekin :a) komediak hiru ekitaldi izaten ditu, azalpena,
korapiloa eta amaiera, eta ez bost
ordura arte bezala ;
b) batasun-arau klasikoak alde batera utzi,
eta bizitza arruntarekin bat datorren mugimendu-askatasunaz
baliatzea aukeratzen
da ;
c) bizitza errealean gertatzen denarekin koherente
izanik (sinesgarritasunaren printzipioa)
eta izadia imitatuz, tragikotasuna
eta komikotasuna batera agertzen dira ;
d) eginkizun zehatza duten pertsonaiak
izan ohi ditu : galaia eta dama, zalduna,
erregea, bilaua, etab. ;
e) era askotako gaiak biltzen dira : historikoak,
literarioak, erlijiosoak, garai hartako
gai politiko eta sozialei loturikoak,
etab. Zalantzarik gabe, ohorea zen orduko
gai nagusietako bat ;
f) neurtitza zen komediaren hizkera, ahapaldi-mota
ezberdinak erabiltzen zirelarik
: soneto edo hamalaudunak, zortzikoak,
silbak, hamardunak, bosteko
txikiak eta, batez ere, erromantzeak.
Antzerkigileak saiatzen ziren, gainera,
pertsonaia bakoitzarekin berari zegokion
hizkera erabiltzen, eta egoera dramatiko
bakoitzarentzat egokien zegokion
estrofa-mota aukeratzen.
Komedia grekolatindarrak eraginik izan
zuen, halaber, XVI eta XVII. mendeetako
Europako antzerkiaren berrikuntzan. Frantzian,
esate baterako, Berpizkundeko antzerkigileak
(E. Jodelle, P. de Larivey) komedia
latindarra eta Italiako komedia garaikidea
imitatzen ahalegintzen dira. Geroago, independentzia
eta orijinaltasun handiagoz, antzerki-maisuek
komedia bikainak sortu zituzten
Ingalaterran (Shakespeare : The taming
of the shrew [Piztiaren heziketak; The merry
wives of Windsor [Windsoreko Emazte Alaiak,
etab.) eta Frantzian. Herrialde honetan,
komedia modernoari hasiera eman zion Molierek
ohitura-komedia (L'ecole des femmes
[Emakumeen eskolal, Le medecin malgre lui
(Nahitaez mediku) eta izaera-komedia bikainak
(Tartuffe, Le misanthrope 1Misantropoal,
L'avare [ZekenaJ) idatzi zituen ; XVIII.. endean, pertsonaien azterketa psikologiko
zorrotzak eginez (Le jeu de lamour et du
hasard (Maitasunaren eta zoriaren jokoal,
Les fausses confidences [Isilmandatu faltsuakl,
etab.), Marivauxek komedia modernoaren
antzerki-teknikak berrituko ditu.
XVIII. mendearen azken herenean, komedia
sentimentala delakoa sortzen da (Jovellanosen
El delincuente bonrado [Gaizkile
zintzoa]), Frantzian N. de la Chauseek
eta D. Diderotek ordezkatzen zuten komedia
moralizatzailearen bide beretik. Komedia
sentimental hau ohituren satirarekin
elkartuz, L. Fernandez de Moratinek hurrengo
zenbait belaunalditan eredutzat hartuko
den komedia neoklasikoa sortuko du (El sa
de las niñas [Neskatilen baietzal, 1806).
Trajikomedia
Trajikomedia, berriz, osagai trajikoak eta
komikoak txandakatzen dituen genero dramatikoa
da. Trajikomedia hitza, Plautoren
Amphitryon antzezlanean agertu zen lehenengo
aldiz. Berpizkunde garaiko antzinako
autoreen irakurketak eta poetikari
buruzko gogoetek (batez ere Aristotelesen
Poetika-ri buruzkoek) mota honetako antzezlanak
idaztera bultzatu zuten XVI. mendeaz
geroztik. Tratatu-idazle zorrotzek genero
nahasketarik onartzen ez zutenez,
lekuren bat aurkitu beharra zegoen komediaren
edo trajediaren esparruan sartzen
ez ziren antzezlan hibridoentzat. Fernando
de Rojasen La Celestina, esate baterako,
trajikomedia gisa izendatzen da 1502. urteko
bigarren argitalpenaz geroztik, hain
zuzen ere amaiera trajikoa zuen komedia
zelako. Garbi dago, halaber, Urrezko Mendeko
antzerkingintzan ohikoa zela osagai
trajiko eta komikoen nahasketa, eta antzeko
zerbait gertatzen zen Europako beste
herrialdetako antzerkietan ere. Frantzian,
amaiera zoriontsuko trajedia gisa izendatzen
du Pierre Corneillek bere Le Cid antzezlana,
eta trajikomediatzat har daitezke
baita ere Moliereren Tartuffe (Tartufo) eta
Le misanthrope (Misantropoa). Ingalaterran,
berriz, beste askoren artean Shakespeareren
King Lear (Lear Errege) trajikomedia
gailentzen da.
Antzerki-moten artean, bestalde, aipatzekoak
dira aurrekoez gain auto sakramentalak,
fartsak eta saineteak, besteak beste.
Auto sakramentalak, Corpus Christi egunean
antzeztu eta eukaristiari buruzko gaiak ukitzen
zituzten ekitaldi bakarreko antzezlan
alegorikoak izan ohi ziren. XVI eta XVII.. endeetan lortu zuten garapenik handiena
. Beste batzuen artean, Lope de Vega,
Tirso de Molina eta, batez ere, Calderon de
la Barca gailendu ziren auto-idazle gisa.
Fartsari dagokionez, bere helburu nagusia
hauxe da : eguneroko gertaerak irudikatuz
barre eragitea. Erdi Aroko antzerki mota
guztien artean hauxe da herrikoiena, gehien
irauten duena eta ondoen gordetakoa, gutxienez
Frantzian. Hain zuzen ere, Erdi
Aroko drama erlijiosoetan tartekaturiko antzezlan
gisa agertzen da lehen-lehenik, antzezlan
nagusiarenganako mendekotasun
honez gain, laburtasuna eta komikotasuna
ere ezaugarritzat dituen fartsa. Azkenik,
antzezlan barregarri eta herrikoia da garaian
garaiko grina txarrak, ahuleziak eta huskeriak
kritikatzen dituen sainetea ere. XVIII.. endera arte, antzerki-saioen atsedenaldietan
antzezten ziren entremesen sinonimo
gisa erabiltzen zen sainete hitza, baina orduz
geroztik bere egungo izaera kostunbrista
hartuko zuen Ramon de la Cruzen eskutik
.
Commedia dell'Arte
Badira genero dramatikoan edo antzezpen-alorrean
bete-betean sartu gabe,
gehixeago edo gutxixeago biak nahasian
dituzten beste hiru antzezpen-mota ere :
Commedia dell Arte delakoa (XVI-XVIII.. endeetan), antzerki epikoa eta absurduaren
antzerkia, bi hauek XX. mendekoak.
Commedia dell'Arten bat-batekoak izan ohi
ziren antzezpena eta elkarrizketak, eta
antzezleek berriz mugikortasun handia eta
oso mimika adierazkorra izan behar zuten.
Oso mozorro adierazkorrak ere erabiltzen
ziren antzezten ziren pertsonaien ezaugarriak
nabarmentzeko. Pertsonaia famatuenak
ziren, besteak beste, Arlekin, Pulkinela,
Frakasa, Pantalone eta Skaramukia. Maitasuna
izaten zen gai nagusia, baina ikusentzuleek,
amodiozko drama ikusteaz gain,
gozatu egin nahi izaten zuten antzezleen
trebetasunak miretsiz. B. Bretch eta E. Piscatorek
ikusentzulearen eta ikuskizunaren
arteko urruntzea sortu zuten helburu didaktikoa
duen antzerki epikoa»rekin. Testuan
eta antzezpenean erabilitako bitartekoek,
beste drama eta antzezpen motetatik
(Aristotelesen antzerkitik, Dideroten doktrina
eta praktika dramatikotik eta, batez
ere, XIX. mendeko antzerki mimetiko eta
ilusionistatik) sortzen den errealitatearekiko
ilusioa apurtu nahi dute. Bitarteko
horiek ez dira, hala ere, berri-berriak. Aurrerapen
teknologikoei dagozkienak izan
ezik, beste guztiak lehendik erabili izan dira
Greziako, Erromako, Erdi Aroko nahiz
Bretchen aurreko antzerkian. Antzerki
epikoan, ordea, bitarteko hauek pilatu eta
eginkizun didaktikoaz erabiltzen dira. Antzerki
absurdua edo absurduaren antzerkiak,
azkenik, indarrean dauden arau dramatikoak
hankaz gora jartzeaz gain, arau
etiko eta estetiko guztien aurka ere borrokatu
nahi du, errealitatea eta giza bizitza
gidatzen duten lege eta arau guztiak zalantzan
jarriz. E. Ionesco da antzerki-mota
honen ordezkari nagusia : La cantatrice
chauve (1950, Emakume kantari burusoila),
La leron (1950, Ikasgaia), Les chaises
(1952, Aulkiak), Le Rhinoceros (1960,
Errinozeroa), etab. Ezagunak dira, halaber,
S. Beckett (1952, En attendant Godot [Godoten
esperoan]), A. Adamov, H. Pinter eta
F. Arrabal, besteak beste.
Aipa ditzagun, labur bada ere, beste
antzerki-mota eta antzerkigile garrantzitsu
batzuk ere. Egile erromantikoak dira, besteak
beste, V. Hugo, F. von Schiller eta Rivasko
Dukea. Errealista eta naturalistak,
berriz, Ibsen, Strindberg, Perez Galdos, etab.
Eta azkenik, hainbat antzerki-mota landutako
egileak daude : L. Pirandello, F. Garcia
Lorca, A. Sastre eta A. Buero Vallejo, beste
askoren artean.