Literatura Unibertsala»Literatura
Diskurtsu narratiboa
Diskurtsu objektiboa eta diskurtsu subjektiboa
Prototipoan, jardun lirikoa lehen pertsonaren
presentzia eta nagusitasunarekin
lotzen badugu, hirugarren pertsonarenarekin
lotu behar da noski jardun narratiboa,
hots, subjektibitatetik kanpoko munduaren
protagonismoarekin. Gero hori askotan ez
da horrela gauzatuko zuzenean, pertsona
gramatikalak ez baitira diskurtsu mota baten
monopolio, baina subjektibo/objektibo
bereizkuntza nolabaitekoak hor dirau,
mugetako "poesia narratibo"ena zein "narrazio
lirikoena ere, hibridotasun eta guzti,
zein bere sailean kokatu ahal izateko
aparteko arazorik ez baitugu izaten gehienetan
.
Bestetik, ezin da ukatu beti dagoela
suhjektibitate baten irazkia narrazioaren kasuan
ere, kontalaria guztiz identifikagarri,
esplizitu eta karakterizatua zein "idazlearen
ahots" anonimoago bat izan. Bereizkuntza,
bada, ikuspuntuak ikuspuntu, barne-munduaren
ala kanpoko(ago)aren nagusitasunean
datza, gero diskurtsu aukera bakoitzak
eragiten dituen antolabide, tonu eta
abarrekin batera (hots, diskurtsu bakoitzarekin
loturiko erretorika bereziarekin).
Izan ere, hadirudi oso sakona dela banaketa
hori, oraindik ere aski erraz bereizten
baititugu diskurtsu mota biak, historikoki
haien itxuraren aldetik gertatu diren
haustura eta nahaste guztiekin ere. Esaterako,
orain horrenbesteraino nagusitu zaigun
fikziozko narrazio hitz lauzkoaren aitzindari
zaharrenak epika zaharrean bilatu
behar ditugu, hesteak heste. Bada, epika
zaharra neurtitzezkoa zen, eta oraingo eleberri-ipuinek
ez bezalako kontuak kantatzen
zituzten, oso bestelako tonuz.
Bereizkuntza beraren beste oposizio
prototipiko bat, aurrekoarekin lotua, lirikaren
eta (narrazioa barne) epikaren gaiari dagokiona
da : lehenbizikoak "barne-egoerak"eta bigarrenak "kanpo-ekintzak" jasoko lituzke
bere baitan, nahiz prototipo horrekiko
askotariko aldeak aurki daitezkeen
gero noski praktikan, bien arteko hibridoetaraino
. Fikzio narratiboa mamitzen duten
ekintza horiek "historia" bat eraikitzen dute,
hots, aldakuntzazko bilakaera bat, hasiera
eta amaiera duen ibilbide bat. Gauzak horrela,
ez da harritzekoa narrazioen gaia bilakaera
antonomasikoa izatea askotan, hots,
giza bizitza, dela bere osotasun kronologikoan,
dela bizitza horren unerik erabakigarriene(t)an
soilik. Ibilbidearen irudiak berak
ere bertatik iradokitzen digu apika egitura
narratiborik oinarrizkoena dena : bidaia. Jakina,
bidaia hori ez da nahitaez bidaia geografiko
soila, eta barne-bidaiarekin batera
ohi doa, eta batzuetan barne-bidaia horixe
nagusi daiteke nabarmen, kanpokoa ia deuseztatzeraino
. Jakina, bizitza bera ere bidaia
da, metafora arruntak dakienez, eta estu loturik
doaz eskema narratiboetan mugimendu
geografikoa, ekintzen bilakaera eta giza
ibilbidea.
Logikoa denez, "egoerak" ere azaldu behar
ditu narrazioak, haina egoeron aldakuntzan,
haien krisietan dago enfasi nagusia
diskurtsu narratiboan ; hain zuzen ere, testuaren
moduetan gertatzen denez ("narrazio"
hitza bietarako darabilgu, literatur generoarentzat
zein testu-moduarentzat), ez
dago ezer narratzerik haren nolabaiteko
deskribapenik egin gabe, eta ikusia dugu
horri eskainiriko atalean nolako harreman
dialektiko estuan dauden deskribapena eta
narrazioa. Hemen ere, narrazioaren osagarri
nagusietakoen artean bat aipatzearren,
narrazio batean "lekua" oso zentzu berezizeharkakoan
baino ez daiteke esan "narratzen"
denik : deskribatu egiten da, noski
(besterik da narrazioan integraturik joatea
deskribapen hori).
Narrazioaren elementu nagusiak
Hasian hasi, hortixe helduko diogu narrazioan bereizi ohi diren elementu behinenen bana-kanako azalpenari.
Lekua, narrazioko ekintzen gertalekua
Aipatua da dagoeneko bat : lekua. Ulerkera
batean, ez genuke gehiago esan behar
: gertaleku fisiko bat behar dute ekintzek
gertatzeko. Jakina, esan dugunez,
"ekintza" horiek ez dira beti hain fisikoak,
eta muturrenean espazio psikiko bat soilik
ager daiteke, baina hori, edo prototipoaren
desbideraketatzat har genezake, edo, besterik
gahe, lekuaren kontzeptuaren proiekzio
irudizkoa dela esan ("bidaia"ren kontzeptuarekin
gertatzen den modutsuan).
Bestetik, lekua leku fisikoa den kasu
tipikoenean ere, ez da erraza esaten non
den muga, leku horren ingurugiroa osatzen
dutenekiko : garai-leku historikoa (hots,
"denbora"), "giza paisaia" delakoa (hots, oso
bigarren maila balitz ere, "pertsonaiak').
Zenbaitetan, bat egitera jotzen dute, metaforikoki,
lekuek eta pertsonaiek, paisaiaren
ezaugarriak arimaren baitara proiektatuz.
Beste batzuetan, berriz, ingurumariarekiko
borrokak tankeratzen du pertsonaia baten
nortasuna.
Bistan da, ekintza abiatu orduko leku
bat behar badugu, leku anitzen izaera eta
aldakuntzek egituratuko dutela hein handi
batean bidaiazko narrazioa, eta protagonismo
handia har dezake batzuetan gertaleku
edo paisaia horrek, hala nola Melvilleren
edo Conraden kontakizunetako itsasoan.
Denbora: kronologikoa, narraziokoa, ikuspuntuaren eta kontalariaren araberakoa
Jakina, ekintzaren koordenatuak ez
daude osorik heste ardatza falta bada : denbora
. Horrela esanda, guztiz garbi dirudi
zertaz ari garen, haina, sakontzen eta zehazten
hasten garen puntutik, berehala konturatzen
gara modu askotara hitz egin daitekeela
narrazio batean denboraren kontzeptuaz
.
Adiera bat, sinpleena, fikziozko historia
osoa kokaturik dagoen garai kronologikoari
dagokio. Hor, bistan da, aukera guztiak
daude zabalik, garai historiko jakin batetik
hasi eta asmabidezko etorkizun urruneraino,
orainaldi gordinetik pasaturik. Are bistakoagoa
da, ordea, beste zenbait ezaugarri
eramango dituela erantsirik gehienetan
kronologia hutsak, "denbora" hori irudikatzeak
berak ekarriak, abstraktuegi baitzaio
irudimenari denbora kronologiko hutsa.
Bigarren adiera, narrazioaren barneko
denborari dagokiona da : zenbat denbora
hartuko lukeen historiak errealitatean gertatzeko
; linealki emana den ala ez denboraren
haria ; ea, lineala den kasuan, nola
zatituta dagoen narrazioa ; eta, linealtasuna
hausten bada, nolako atzera-aurrerak egiten
dituen (eta horrekin nolako efektua lortu
nahi den, jakina). Aztergai interesgarriak,
oso, baina zabalegiak honelako azalpen
orokor baterako, narrazio bakoitzaren analisiak
hainbat komentagai emango bailuke
(testu-komentario zehatzetarako utziko
dugu, beraz).
Hirugarren adiera bat ikuspuntuarekin
eta kontalariarekin loturik dagoena da.
Molderik klasikoenean, hirugarren pertsona
bezain prototipikoa dugu iragan burutua (hots, aditzaren denboraz -eta aspektuaz-
ari gara orain). Jakina, burututasuna
onartzen duten adizki zuzenean narratiboetan
bakarrik agertuko da hala adizkia ("Joan
zen behin"), bestelako asko ere joango baitira
iraganeko deskribapenak emanez, hala
nola Garoa-ren hasierako esaldian : Hura
zen gizona, hura!
Txomin Agirreren adibidetxo horixe aski
zaigu ikusteko iraganaren erabilera hori ere
ez dela gelditu ohi gramatikaltasun aseptiko
soilean. Kontraste nabarmena dago,
estilistikara psikologiatik zuzenean datozen
arrazoiz, denbora narratiboaren beste aukera
nagusiarekin, hots, orainaldiarekin.
Adibideari adibide, aski da Agirreren eleberri-hasiera
hori Txillardegiren Leturiaren
egunkari ezkutua-renarekin parez pare jartzea
: Bakarrik nago Zerubiden.
Horra hor (beste zer kontrastatu ugari
bada noski bi esalditxoon artean), kontatzen
denarekiko aldiberekotasuna, iraganak
markatzen zuen distantziarekin kontrastean.
Lehen pertsonaren erabilera ere paraleloki
desbideratzen da prototipo epiko-narratibotik,
eta tonuen kontrastea ere zentzu
berean doa. (Adierazgarria da Agirrerenaren
enfasia : aurkeztuko zaigun "heroi mitiko"
harekiko miresmenetik abiatzen da
kontaera, epika zaharrean bezalatsu : Kanta
ezan, oi Musa, Akilesen).
Ezin gara hemen horretan ere luzatu :
garbi geratuko ahal zen, hala ere, horrenbestez,
nolako garrantzia duten narrazioetan
"denbora" atal horren azpian biltzen diren
askotariko alderdiok. Aipatu ez dugun hainbat
ere bada, kasuan-kasuan aztergarri.
Besteak beste, denbora edo garai historikoak
ere, historiaren beraren presentziak,
bere zirkunstantzia eta ideia-giroekin, berebiziko
garrantzia du noski ; hor ere, haatik,
heste muga batean gaude : gertakari-ekintzen"irazkia"-ri dagozkio apika zuzenago
kontuok, eta, bestetik eta batera, "pertsonaia"
askotarikoen karakterizazioaren osagai
nagusietarikoa izaten da. Hain zuzen ere,
bestela, historia akademikotik geundeke
hurbilago, literatur narraziotik baino.
Narratzailea
Lekuaz eta, batez ere, denboraz ari ginela,
agertu zaigu dagoeneko ikuspuntuaren
eta narratzailea-ren auzia ("kontalari"
hitza zabal-lausoegitzat jotzen dugulako
darabilgu "narratzaile" hitz teknikoago hori).
Hasteko, bereiztekoak dira biak : gauza bat
da nondik, zein ikuspuntutatik ematen zaizkigun
gauzak narrazio batean, eta beste bat,
nahiz loturik egon, nor ari zaigun "hizketan"
narrazio horretan. Kasu dibergente tipikoena
aipatzearren, hirugarren pertsonan
ari den narratzaile batek bere narrazioko
pertsonaia baten ikuspuntutik eman diezaguke
gertatu zenaren edo gertatzen ari denaren
berri. Alde horretatik, lehen bereizkuntza
narratzailearen alderdi formalari
buruzkoa da. Narrazioa beti dago idazlearen,
narrazioa gobernatzen duenaren, itzalak
bildurik edo, baina gero obran mintzo
zaizkigun ahotsak askotarikoak izan daitezke
. Lehentxeago ikusi ditugun adibidetxoetan
bertan, bata hirugarren pertsonan
egoteak eta besteak lehen pertsonan, narrazio
bakoitzaren ikuspuntu formala markatzen
du, baina gero kasu bakoitzean hirugarren
zein lehen pertsonaren ezaugarriak
(historian duen inplikazioa, hartzen duen
distantzia, lekuko fidagarria den...) ez dira
automatikoak : lehen pertsona objektiboagoa
(are objektibista) izan daiteke, eta hirugarren
pertsona, berriz, subjektibitate orohartzaile
baten mozorro mehe-mehea. Hori,
idazlearen beraren ikuskeratik narratzaile
esplizitu nahiz inplizituaren mota eta kasu
bakoitzera egon daitekeen aldearen kontuan
ez sartzeagatik. (Kontu horien guztien
hausnarbiderako, oso aztergai interesgarriospetsua
da Moby Dick-en hasierako esaldia,
non narratzaile izango denak honela
aurkezten baitigu bere burua : Dei iezadazue
Ismael).
"Kontalari" hitza, "narratzaile" nagusitik
zein haren "ordezko ahots"etatik bereizteko,
narrazioaren barnean -maiz gertatzen
denez- barne-narrazio bat zuzenean kontatzen
duen figura izendatzeko gorde genezake,
beharbada, nahiz horrek ere ez lukeen
aukeren konplexutasuna murriztuko :
besteak beste, kontalari batek kontatu diona
(edo are hari kontatu ziotena) kontatzen
ari zaigula diosku, askotan, narratzaileak.
Alegia, izendapen xeheak ugaltzea baino
areago (baluke halakorik aukeran, zale denak,
narratologiazko bibliografian), aukeren,
mailen bereizkuntza argi edukitzea dela
dirudi kontu nagusia, hor ere, narrazioaren
barne-antolaketa zuzen ulertzeko.Ezin dugu hemen sailkapen xehe-zehatzik
egin, logikaz posible diren eta ez diren
ikuspuntuak eta haiek bideratzeko beste
horrenbeste narratzaile mota erabili izan
baitira ia. Gauzatxo bat, hala ere, bertatik
aipatu behar da, idazlegai orok abiapuntutik
jakin behar duena : ikuspuntu eta narratzaile
bakoitzak bere muga teknikoak ditu,
hots, ezin dira gauza guztiak edozein ikuspuntutatik
kontatu (ez, behintzat, berdin,
eta nolakotasunak garrantzi berezia du noski
literaturan). Historiaren eta ikuspuntuaren
egokitze horretan datza, hain zuzen,
narrazioaren gako nagusietako bat, nagusiena
ez bada.
Ariketa-proposamen bat egingo dugu,
negatiboki modu guztiz drastikoan ulertarazteko
ikuspuntuaren garrantzia erabatekoa
. Har dezagun Koldo Izagirreren Eta zergatik
jo nau piezatxoa, eta saia gaitezen
pasadizo hori kontzientzi korrontearen teknikaren
molde horretatik beste edozein
ikuspuntutara aldatzen, hots, beste modu
batera kontatzen ; hirugarren pertsonan,
esaterako. Merezi du ahaleginak, diziplina
narratiboa lantzeko, nahiz jatorrizkoa lardaskatu
eta hondatzea baino ez dugun lortuko
noski. Halaxe behar zuen, bai, esango
dugu azkenean, hots, kontatua kontatzeko
moduarekin bat eginik doala :
"eta zergatik jo nau antes de peibe se
pone siempre eme esan du eta nik jarri
dut ondo mpamplona eta gainera erori
zait plumila baina ez egin dut negarra
eta belarrian soinua tii daukat eta ze
bero ni naiz el numero veintitres eta
daukat estutxea de colores".
Narratzaile motetariko bat, pertsonaia
ere badena da, jakina : hots, ikuspuntua bideratzeaz
gainera, ekintzetan ere parte hartzen
du, kontatzen duen horretan nolabaiteko
protagonismoa du (gure adibidetxoetan,
Bakarrik nago Zerubiden dioena pertsonaia
nagusi eta ia bakarra da gero, eta
Dei iezadazue Ismael dioena, berriz, pertsonaia
nagusiagoen lekukoaren paperetik harago
ez doa ekintzetan. Horretan, eta guztian,
barra-barra erabiltzen ari gara orain arte
bereziki azaldu ez dugun "pertsonaia"ren
kontzeptu hori. Horrekin eta irazki-aren
kontzeptuarekin, horixe gertatzen da, izan
ere, intuitiboki zuzen-zuzenean ulertzen
diren kontzeptuak direla, denok baitarabiltzagu,
adibidez, film bat beste norbaiti kontatzeko
orduan. Saia gaitezen, hala ere, hortik
aurreragoko bereizkuntza batzuez apur
bat zehatzago azaltzen zertsu diren bata eta
bestea narrazioaren osaketan.
"Pertsonaia" hitza "pertsona"tik dator,
bistan denez : fikziozko munduan "pertsona
baten papera" jokatzen duena litzateke
pertsonaia (izan liteke, noski, bestelako elementu
"pertsonifikatu" bat). "Papera jokatze"
horrek antzerki-hiztegira garamatza
zuzenean, eta ez alferrik, hortixe baitator,ez bakarrik "pertsonaia", baizik eta "pertsona"
hitza ere : hain zuzen, antzinako
Greziako aktoreek janzten zuten aurpegimozorroa
zen jatorriz "pertsona". Jakina,
antzerkiarena izanik mundu-bizitzaren beste
metafora nagusietako bat (literatur molde
bat, dramatikoa, horratx osorik metafora
bihurtu), ez da harritzekoa bateko kategoriak
bestera pasatzea ; hots, ez bakarrik bizitzarenak
antzerkira, baizik eta alderantziz
ere bai, antzerkia den ispilu horren irudiak
atzera bizitza islatzeko kategoria aukerakoak
bilakaturik : ezagutu berri dugun norbaitengatik,
"pertsonaia bikaina" dela esaten
dugu, edo beste norbaitengatik, berriz,
"protagonismo" handia duela ("protagonista",
antzerki-grekera jatorra hori ere, pertsonaia
nagusi[etako]a da, jakina denez)...
Beste zentzu batean ere, agerikoa da genero
dramatikoaren presentzia zabalagoa,
narrazioetan ere pertsonaien arteko "elkarrizketa
(dramatikoa)" eurrez erabiltzen
baita, hots, kontakizunaren ibilbidean halako
batean antzerki-saiotxo bat antolatuko
balitz bezala.
Ingelesezko tradizioan, berriz, character
esaten zaio "pertsonaiari", esan nahi baita,
izaera edo nortasun berezia (duen -fikziozko-
pertsona). Parentesikoa halaxe ageri da,
isildurik, "character" hitz horretan, eta oso
egoki datorkigu identifikazio hori (nortasun
berezia = pertsonaia) pertsonaia baten
"karakterizazio"az mintzatzeko. Garbi dago,lehenengo eta behin, narrazioaren ekintzek
behar duten ekintzaileak direla pertsonaiak,
hots, gramatikaren mikroesparruan,
esaldi narratibo bateko aditzen subjektu eta
abarrak. Horrek berak esan nahi du, ekintza
zein gertakari jakin batzuen agente nahiz
pazienteak izatea, horietan jokatzen
duten paperak eta paper hori nola jokatzen
duten, badela karakterizazio modu bat, eta,
bistan da, narrazioari berezkoen zaiona.
Esana dugu, ordea, narrazioak beti behar
duela nolabaiteko deskribapenaren makulua,
eta ez da salbuespena noski pertsonaien
deskribapenarena ere. Beraz, pertsonaiaren
bi karakterizazio modu ditugu, osagarriak
noski : narrazio hutsak zeharka ematen diguna,
batetik, eta deskribapen zuzenaren
bidezkoa. Jakina, deskribapena nork egina
den ere aintzat hartzeko kontua da, eta hor
narratzaile motak zerikusi handia du pertsonaiaz
ematen zaigun informazioa zenbateraino
objektibotzat hartu behar dugun
jakiteko (alegia, hemen banaka aztertzen ari
garen elementuak oso elkarloturik doazela,
denbora guztian ikusten ari garenez).
Pertsonaiaren deskribatzailearen nolakotasuna
alde batera utzita ere, nork ematen
digun ez, eta zer informazio ematen zaigun
hartzen badugu aztergai, guztiz aukera
zabala dugu. Gutxienekoan, ipuin oso
estilizatu batean, "zapatari txiki bat", "mamua"
eta "erregearen alaba" izan daitezke
pertsonaiak, beste inolako xehetasunikgabe. Beste muturretik, zenbait eleberri biografikotan,
obra osoa izan daiteke pertsonaia
izen-deituradun baten eta haren inguruaren
deskribapen xehe-zehatza.
Deskribapenezko informazioen barnean
ere, bestetik, tradiziozkoa da bereiztea
alderdi fisikoei eta espiritualei dagozkiena.
Ezaugarri espiritualen berri ematen hasiz
gero, ordea, berehala etortzen da balioeste
morala ere, eta hor berriro egiten dugu topo
narratzailearekin : haren juzku dira halakoak,
pertsonaiaren karakterizazio beste,
edo areago. Zuzenago esanda, narratzailearen
(eta hark ordezkatzen duen gizarteiritziaren)
galbahetik pasaturik datorkigu
pertsonaiari buruzko balioespen morala,
deskribapenezko informazio itxurapean.
Irakurleak ikuspegi horrekiko duen -edo
narratzailearen lekuan jarririk proiekta dezakeen-
adostasunaren mailak markatuko
du "informazio" horren onarpen erlatiboa.
Jakina, zuzeneko baliosterik gabe ere badaki
narratzaile trebeak pertsonaia bakoitzari
buruzko bere ikuspuntua ematen, morala
barne : irakurleak eskertu egingo dio,
nahiz eta ondorio beretara iritsi, berak juzkatzeko
askatasuna ematen zaiolako sentsazioa
izango baitu.
Horrenbestean utziko dugu pertsonaiari
buruzkoa, narrazioetako pertsonaien katalogo
osoa munduan direnen eta ez diren
katalogoa egitea beste bailitzateke : historia
bakoitzak bereak izango ditu, eta haiekazter daitezke xeheago, historia horrexen
funtzioan.
Eta historiak? Bada, historiak ere, direnak
eta ez direnak kabitzen dira noski
narrazioetan, fikzioaren maila guztietan.
Orain arte, hain zuzen, ekintza-gertaldiak
aipatu ditugu alde batetik, eta historia bestetik
. Nola bilakatzen da, ordea, ekintza-gertaldi
sorta bat "historia" : bada, irazki-aren
bitartez. Hobeki esanda : narratzaile batek
(edo batzuek) gertaldi-ekintza sorta bat hartu
eta "hari narratibo" batez josten dituenean,
pasadizoen kateak norabide eta zentzu-batasun
nolabaitekoa ematen diela,
hasieratik amaiera doan ibilbidea nabarmenaraziz,
"item narratibo" batzuei historia
bat osatzeko behar den irazkia eman
zaiela esaten da. Irazkia da, bada, narrazioa
egituratzen duen elementu (abstraktu)
nagusi(etako)a.
Argumentua, gaia, historia eta irazkia
Hori zuzen ulertu bada, errazago izango
zaigu gero bereizten, "argumentua",
"gaia", "historia" eta "irazkia", nahiz guztiek
ere objektu bera izan, bakoitza baitagokio
abstrakzio-maila desberdinari. Aurreko esaldian
ordenarik gabe eman baditugu ere,
aise mailaka ditzakegu :Ariketa polita litzateke, adibidez, eta
edonork erraz egiteko modukoa, Koldo
Izagirreren Elurretan (II) mikroipuinean
maila horiek bereiztea. Bide batez, narratzaileaz
eta ikuspuntuaz, lekuaren deskribapenaz
eta pertsonaien karakterizazioaz
ere mintzatzeko parada ederra ematen du,
bere laburrean. Prosa poetikoaren mugan
dagoen ipuintxo hori, bestetik, oso egokia
da, eleberri batekiko kontrastea garbi ikusi
nahi duenarentzat, Garoa-ko lehen kapituluarekin
kontrastatzeko, adibidez. Lekua,
narratzailea eta gaia aski paraleloak dira ;
hortik aurrera dena da dibergentzia, eta irazkia
ia ezdeusa da kapitulu luze osoan. Jakina,
kasu konkretu horretan, eleberrigilearen
-edo haren ordezko ahotsa den narratzaile
lehen pertsonakoaren- iritzi eta balioespen
morala esplizitu eta etengabea da,
eta hori ere kontraste erabatekoan dago
ipuingilearen jarrerarekin : ez dakigu, narratzaileak
ez digu ematen halako azalpen espliziturik,
historiaren gaia eta zentzu bera
ere zein diren "zuzen-zuzen".
Batzuetan "irazki" hitza intrigarekin nahasten
da, baina ez da nahitaezkoa noski
intrigazkoa izatea narrazioa ; besterik da interesa,
modu eta bide askotatik lor baitaiteke
. Edozein kasutan ere, interes, intriga
zein suspense, irakurlea "harrapatzeko"
(animalia narratiboa da gizakia), funtsezko
elementua da irazkia, eta narrazio baten
konposaketaren oinarrietako bat, askotan
nagusia. Kontuan har bedi, hala ere, aipatu
ditugun beste elementuak ere inplikaturik
daudela irazkian, haiek gabe -espazio-leku,
pertsonaia eta narratzailerik gabe, alegiaezin
baita gauzatu hari narratibo hori.
Jakina, ipuin labur-estilizatutik eleberri
luze-zabalera, gorabehera handia egon daiteke
irazkiaren pisu eta garrantziari dagokionez
. Prototipikoki, irazki markatu bat
genuke ipuinetan nagusi, gainerako elementuak
(pertsonaiez aipatu dugunez) gutxienera
ekarririk, eta eleberrian, berriz, peripezia
narratiboak luzeago, xeheago eta
adarkatuago izan badaitezke ere, gainerako
elementuek ere (deskribapenezkoek) garapen
handiagoa izan ohi dute.