Literatura Unibertsala»Literatura
Erritmo egiturak
Hiztegi eta entziklopedia guzti-guztiek, modu berean definitzen dute beti erritmoa, gauzak izatez hala balira bezala ; erritmoa, haien arabera, erreferentzia moduko balioa duen osagai baten itzulera (edo errepikapena) da, bitarte gutxi asko erregularretan gertatzen dena. Erreferentziazko osagaia fisikoa izan daiteke (keinu bat), entzumenezkoa (soinu bat, musikala nahiz linguistikoa, edo zarata bat), edo ikusmenezkoa (itsasargi baten aldizkako distira). Naturala izan daiteke (urtaroen joan-etorria, egunaren eta gauaren jarraitasuna), fisiologikoa (bihotzaren taupada, arnasa), edo arteen eta giza eraikuntzen mailakoa (eliza bateko habeak, musika pieza baten osagaiak edo poema batenak) . Aldizkakotasuna eta txandakatzea : erritmoak kadentziara jotzen du beti.
Erritmoaren unibertsaltasuna
Gertaera baten errepikapenean, tartekoen
erregulazioa eta erregulartasuna da
kadentzia : egitura bat. Martxan doan taldearen
urrats kadentziaduna, industria produkzioko
lan kadentziak : orekazko irudiak
dira, erritmoaren definizioaren beraren idealizazioak,
adiera arruntaren arabera. Paralelismoaren
nozioak esplikazio poetikoaren
hastapen gisa izan duen arrakastak,
bertso biblikoari aplikaturik -poesiari oro
har estrukturalismoan-, argi adierazten du
orekaren hastapenak erritmoaren ikusmoldean
duen nagusitasuna. Hizkuntzako kadentzia,
gorakoa (x/), beherakoa (/x),
nahasia (x/x) nahiz berdina (//xx) izan,
diskurtsuaren makroegitura da, aldizkako
errepikapenak eskematizatzera jotzen
duena. Hortik sortzen da, hitz azentua
duten hizkuntzetan -ingelesa, alemana,
errusiera-, kadentzia orokor bateranzko
joera, eta hortik letorkeen monotoniari itzuri
egitea izaten da hizkuntza horien arazo
poetikoa.
Errepikapenaren monotoniatik ihes egin
nahitik sortu da aurrekoaren kontrakoa denerritmoaren ikusmolde bat. Erritmoak, ohiko
zentzuan, ohiturara jotzen du, neur daitekeen
hartara; beste ikusmolde honetan berriz,
lekualdaketa da, ezustekoa sortzen
duen disoziazioa, ohitura apurtzen duena,
desorekara eta disimetriara jotzen duena,
beti ere simetriaren koadroari eusten dion
etenezko hastapen bat dela. Erritmoaren
nozioak, beraz, aldi bereko bi esanahi ditu
itxuraz, elkarren kontrakoak : kadentzia eta
kadentziaren haustura.
Bitasun horren arabera dago egina erritmoaren
definizio unibertsala. Erritmoaren
unibertsaltasuna, hasieran definitu den
moduan, erritmo biologiko eta kosmikoetan
ikusten da ongien, erritmo horiek erregularrak
eta aldizkakoak baitira, eta kurbak
neurtzen dituzten legeak betetzen dituzte :
urtaroak eta bihotzaren taupadak, itsasaldiak
bezala, erritmo-aldizkotasunaren araberakoak
dira.
Baina erritmo bat egitura ere izan daiteke,
hala adibidez ianboa (—) edo daktiloa
(—_), alegia, antolamendu forma bat
eta forma baten antolamendua. Hori ez da
jada aldizkakotasun edo txandakatze bat,
eskema bat da. Formaren psikologiak antolamendu
dinamikotzat hartzen ditu erritmoak
. Alabaina, egituraren nozioaren bitartez,
aldizkakotasun-alternantziarenarekin
berdin genezake, erritmoa tentsioaren eta
baretzearen bateratzea den neurrian. Eman
dezagun simetria eta disimetria arautzen
dituen oinarrizko bikoiztasuna, erritmoko
metroa erakusten diguna. Saila eta tartea,
berdinta,ana eta desberdintasuna. Unibertsaltasunaren
batasuna-bitasuna da.
Errepikapena, perzepzioa
Errepikapena eta perzepzioa dira erritmoa
arautzen duten bi kategoriak. Errepikapenak
guztiz oinarrizkoa dirudi : hartatik sortzen
dira txandakatzea eta aldikakotasuna.
Aldaketa, hots, bestelakotasuna erantsita
-baina bestelakotasun arautua-, erritmoatempo bihurtzen da : erritmo motelak edo
lasterra aipatu ohi dira. Neurri banako bat
erabiltzen denean -hau da, neur daitekeen
gauza etentzat hartuz erritmoa-, erritmoa
zenbakizko harreman sail gisa ulertzen da,
egitura metrikoa duelakoan : hortaz, erritmo
bitarrak edo hirutarrak direla esaten da.
Azkenik, mugimenduaren nozioak erritmoa
energiatzat hartzera garamatza : erritmo indartsuak
direla esaten da orduan.
Energiak, iraupenak, etenak, sailak osatzen
dituzten gertaeren arteko zatiketa erritmikoak
eragiten dituzte. Kolpe berdinek,
erregularrek, bitarteko berdinez banaturik,
binako sailak osatzen dituztela dirudi. Sehaska
kantek baliatzen dituzte horrelako
erritmoak, bakunenak.
Baina errepikapen hutsa ez da erritmoa.
Alderantziz, erritmoaren ezabatzea ekarriko
luke. Gertaera bakar eta beraren errepikapenak,
desberdintasunik gabe, ezin du osatu
ez txandakatzerik ez egiturarik. Bi gertaeren
errepikapena, adibidez fort-da, ez da
berez eskema metriko bat baino gehiago ;
erritmoa, izan, bada, baina monotonoa eta
abstraktua.
Ikusmolde tradizionalak, erritmoa hasieratik
errepikapenean ipiniz, perzepzioko
gertaera bat jartzen du ororen gainetik :
Valeryk esana da "jarraitasun baten legearen
perzepzioa" dela. Erritmoa jarraitasun
eta perzepzio gisa ulerturik, estetika eta
psikologia azpimarratzen dira. Jarraitasunak
eta perzepzioak linealtasunaren nagusitasuna
ziurtatzen dute erritmoan. Hizkuntzan,
hasteko, gertaera fonikoa da erritmoa.
Ondorio garrantzitsu bat du horrek : akustikara
mugatzen du erritmoa, eta, horren
arabera, testu baten ebakera eta erritmoa
nahas daitezke, hau da, gizabanakoaren
errealizazio fonikoa eta formalizazio sintaktikoa
berdindu ; eta sintaxia etenduna da,
testuaren antolamendua eta poetika da.
Espezialista batzuek uste izan zuten bertso
alexandrinoak ez zituela hamabi silaba, bederatzitik
hamalau bitartera baizik -esaleen
arabera- ; metrikaren mito bat salatzen zutelakoan,
beste irudipen batean erori dira.
Hizkuntzaren erritmoari, soinuaren alorrekoa
denez gero, zeinuaren banaketa
bitarra dagokio, soinu eta zentzuarena. Hizkuntzaren
egitura metrikoak, hortaz, musikaren
neurriaren notaziotik hartu ohi dira.
Usadioz, denbora fortearen aurretik ipintzen
da neurriaren barra bertsoen notazio metrikoan,
neurria denbora fortean abiarazten
duen eredu musikalaren arabera.
Perzpezioaren fenomenologiak ez dio
ezer hizkuntzaren eta musikaren arteko
harremanen historiaz, ez bi esparruak nahasten
dituzten metaforez. Linguistikoki,
silaba azentugabe batzuk azentudun batzuk
bezain luzeak dira, eta azentugabe-labur eta
azentudun-luze arteko diferentzia ez da
egonkorra. Garrantzitsuagoa da testuingurua definizio akustiko lauso bat baino.
Hortaz, irakurketa bat baino gehiago izan
dezake erritmo metriko batek : bertso
alexandrino ustez hirutarra (4, 4, 4 edo 2,
6, 4) gaur egun zuzenago aztertua dirudi
zesura aplikatzen bada :L'or des cheveux, l'azur
des yeux, la fleur des chairs(Verlaine)Diskurtsuaren arretak biziagotu egin du,
historikoa dela azpimarratuz, erritmoaren
zentzua. Hizkuntzako joko gisa ulertu dira
lehen formalak ziren egitura erritmikoak,
bizitzaren forma gisa alegia.
Mugimenduaren antolamendua: subjektuaren eta historikotasunaren antolamendua
Emile Benveniste hizkuntzalariak, erritmoaren
nozio linguistikoaren etimologia tradizionala
kritikatuz -itsasoko olatuen uhin
formako mugimenduari zegokiolakoan interpretatzen
zen-, rhutmos hitzak -isurtzen
denaren forma da rhutmos, rhein, "isuri"
aditzetik-, Heraklitoren filosofia jonikoarekinzuen lotura azpimarratu du, ibaiaren
metafora nagusiaren arabera. Betiko joanetorriaren
ideiak, non gauza oro aldatu eta
bere kontrakoa bihurtzen den, balio ahaztu
bat eman zion erritmoari, hain zuzen geroago
Platonek ezkutatu zuena, ordena (taxis),
proportzio matematiko (harmonia) eta neurri
(metron) nozioak erabiliz, aldatu eginbaitzuen hark ikusmolde zaharra. Heraklitoren
erritmoaren balioa, mugimenduaren
antolamendu gisa, skhema-ri kontrajartzen
zitzaion, finkoa denaren antolamenduari
alegia. Hitzaren etimologiara itzultzea funtsezkoa
gertatu da erritmoa errepikapen gisa
berraztertzeko, eta orobat txandakatze-aldizkakotasun-egitura
eskemaren arabera.
Platonek aipatu zuen aurrenekoz metroaren
eta erritmoaren arteko zirkularitatea,
Aristotelesek jadanik kritikatu zuena.
Benvenisteren aurkikuntza filologikoari esker,
teoria tradizionalaren kritika egin daiteke,
eta, bereziki, teoria horri dagokion
musikaren eta hizkuntzaren arteko harremanaren
kritika. Izan ere, erritmoa, aldizkakotasun
eta egitura gisa ikusia, ez da unibertsal
abstraktua, baldin ez bada hizkuntza
ipintzen, arte plastikoak, kosmosa eta biologia
bezalaxe, musikaren mendekotasun
teorikoaren pean ; metrikak, hortaz, lehen
musikologia baten tankera hartzen du, eta
unibertsoa ordenatzen duen matematikaz
adierazten da.
Erritmoa, hizkuntzan, zeinuari eta zeinuaren
adierazpen eta eduki bitasunari zegoen
lotua. Benvenisteri esker, hizkuntzako
erritmoa uler daiteke, ez zeinuaren kasu berezi
gisa, aldiz, diskurtsuaren funtzionamenduaren
baitan. Diskurtsua enuntziazioaren
subjektua hizkuntzan -gramatikaraino- txertatzea
da, Benvenistek berak frogatu duen
bezala. Hortaz, diskurtsua ez dago pragmatikaren
esparrura mugatua (ekintza hizkuntzaren
baitan aztertzea da pragmatika), eta
osa daiteke diskurtsuaren poetika bat, alegia,
osa daitezke kategoria bereziak, testu
jakinak heren aniztasunean esplikatuko dituztenak
. Erritmoaren poetikak beraz hizkuntzaren
estatusaren kritika bat egiten du,
filosofia eta giza jakintzen alorretan.Usadiozko ikusmolde bitarrak ezin du
erritmoaren poetikarik sortu, erritmoaren
erretorika baizik, ikusmolde hori hizkuntzari
baitagokio, ez diskurtsuari. Izan ere, estetikaren
kategoria klasikoaren mailan (Argien
Mendeko estetikaren definizioaren arabera)
geratzen da irudien arteko oposizio joko
bitarra, konjuntzio eta disjuntziozkoa. Kategoria
horien arabera, zientzia, etika eta estetika
aparteko alorrak dira, eta banaketa
horixe dago giza zientzien sorreran. Teoria
modernoek bateratu egin dituzte herriz, elkarrekin
inplikatuz, artea, etika eta historia.
Akustikaren alorretik atereaz gero, antolamendu
berezi baten moduan ageri da
erritmoa : zein arte den, desberdina da, eta
batez ere hizkuntzari dagokio, subjektu
osoari, historikoa den neurrian : forma-subjektua
da, eta kulturala. Etenetik, Platonez
gero zegoen lekutik, Heraklitoren jarraitasunera
itzuli da erritmoa : zentzuaren jarraitasuna
da, zeinuaren izate etena betibarnean duena, barnean daramana eta etengabe
gainditzen duena. Kualitatiboa da
beraz kuantitatiboa baino areago. Horrek,
nahitaez, mugak ipintzen dizkio unibertsaltasunari,
musika eta hizkuntza (eta orobat
gainerako arteak) erritmo formaletatik eta
zentzuaren erritmotik urruntzen dituen bezalaxe
. Erritmoak bere historikotasun berezia
du musikan, musika eta kultura formekiko
lotura berezia duena. Hizkuntzarenerritmoek, linguistikoak, kulturalak eta
poetikoak izanik, ez dute berez paralelotasunik
musikakoekin.
Berezitasunaren eta historikotasunaren
ikerketa, hortaz, ezin da egin ez badira kontuan
hartzen erritmoaren nolakotasunaren
ikerketa eta hizkuntzaren teoriaren aldaketak
. Antzerkiko pieza baten erritmoa ez baita
bertso batena, ezta film bateko erritmoa
filma osatzen duten irudiena ere, konbentzio
batena da erritmoaren unibertsaltasunaren
haustura.
Era horretan, diskurtsuan, frantsesez,
kontsonantezko amaiera suspentsiboen eta
bokalezko amaiera konklusiboen arteko
oposizioa, Marcel Cohenek eta Marguerite
Durandek frogatu dutenez, frantsesak herez
duen joera da, prosan bezala "herri esaldi
kantatuan" ageri dena, eta horrek beste
semantika bat inplikatzen du, hitzen esanahiena
ez dena. Hizkuntzako balioak -eta
hizkuntzakoak direnez gero, zentzurik gabeak-,
diskurtsuko balio bihurtzen ditu
testuak. Ez dituzte muga eta kontraste eginkizun
hutsak betetzen. Zentzuari itzuri egiten
dion zentzua dira, zentzuen arteko
zentzua, zentzuaren gainekoa, adierazpenarena
(signifiance). Diskurtsuaren baitakoak
izanik, egitura hauek aldi berean dira zentzuaren
mugagabetasunaren eta testuen
berezitasunen parte. Metrikek ez bezala,
ezaguna dena antolatzen baitute, erritmoak
ezezaguna dena antolatzen du.