Literatura Unibertsala»Literatura
Estiloa
Estiloaren kontzeptua estuki loturik dago,
besteak beste, generoarenarekin. Izan
ere, literatur teoriaren abiapuntuan bertan,
Aristotelesen Poetika ospetsuan, genero bakoitzarekiko
lotura esplizituan ageri dira
estiloak (hiru dira Aristotelesentzat : jasoa,
ertaina eta apala). Jakina, ordutik hona
nabarmen konplexuagoa bilakatu da bai
generoen eta bai estiloen sailkapena, eta
genero-estilo korrespondentzia ere ez da
Grezia zaharreko literaturan bezain garbia,
batez ere modernitate(et)an (klasizismo-
(et)an, greziakoan bezain erritualki ez, baina
aski zorrotz hartu izan dira korrespondentzia-arauok)
.
Kontzeptu bion lotura, hain zuzen, ez
da halabehar hutsezkoa, literatur obrak
hartzen duen forma edo tankera markatzen
baitute biek ere, zeinek bere erara. Estilo
hitzak, etimologikoki, argizari-tauletan idazteko
(letrak tankeratzeko) erabiltzen zen ziria
adierazten du. Hots, idatziari forma fisikoa
emateko tresna konkretutik literatur
obrari (bakoitzari eta orori) bere egitura
berezia ematen dion zer guztira lerratu eta
zabaldu da (metonimiaz, beraz) estilo hitzaren
adiera.
Hala, tradizioak literaturgilearen esku jartzen
dituen molde jakinekiko dialektikan -
horixe baitira generoak-, hark bere "eskua",
bere "lumaren arrasto" berezia uzten du
obran, hots, bere estiloa. Generoa den molde orokor, abstraktua, gauzatu eta partikularki
tankeratzen baitu literaturgileak,
gauzatze partikular hori deskribatzea litzateke
obra baten estiloa deskribatzea. Gauzak
horrela ikusirik, ez da zer harriturik gero
praktikan, deskribapen oso hori iritsi ezinik,
deskribatzaile jakin batek azkenean
obraren zati xehetako zehaztasun txiki
bakoitzaren inbentarioa baino egiten ez
badu (formalismoaren muturretik), edo
beste batek (sozio/siko... -logismoen beste
muturreraino) obraren/idazlearen ezaugarri
ideologiko/emozional bakar bat jorratzen
badu soilik, biak ere "estiloa" azaltzen
ari direla noski.
Bada hamaika eztabaida halako kontuetan,
baina -hein batean, bederen, eta deskribatzaileen
interesen interferentzia ahaztu
gabe- "estilo" hitzaren beraren definigaiztasun
-edo definizio-zabaltasun handiegi-
horrek badu zerikusirik horretan.
Esaterako, eta literatur obraren "inmanentzia"ren
ala "tranzendentzia"ren aldezleen
arteko eztabaidan, honako aipu-lelo biok
dabiltza, zeinek bere arrazoia dukeela : "Estiloa
obra da", "Estiloa gizona da" (harka
bekio hor aipuari "gizon" horren arkeria
tradiziozko bezain nabarmena).
Kontua bada, estiloaz ari garela, eremua
apur bat zehaztea litzateke, ikuspegi eta
azterbide bakoitza osagarri eta aberasgarri
gertatzeko arrazoirik ez baitago berez. Bestela, zehaztapen gutxieneko hori gabe, mailak
eta alorrak lausotasunean nahasirik erabiltzeko
arriskua dugu, literatur teoriari
antzinatik eta gaurdaino sarriegi gertatu
zaionez. Kasurako, estiloaren kontzeptua
berdin erabil daiteke -eta erabili izan daaliterazioak,
hiperbatonak eta metaforak
izendatzeko, zein gai-aukeraketa, munduikuskera
eta antolaketa. Baliabide estilistikoen
adiera jakin baten esparru murritzagoan,
"figura erretoriko "aren kontzeptua
bera ere aski hetereogeneo da sorreratik
bertatik, gero figurok sailkatu eta bersailkatu
behar etengabeak berak frogatzen duenez.
Besteak beste, "hitzezko figurak" eta "pentsamenduzko
figurak" bereizkuntza klasikoak,
bigarren kategoria horren leihotik, ia
edozer sar dezake -esalditik obra osoraino-
"pentsamendu" kategoria horren estalpean
(hori, "hitza" eta "pentsamendua" bereiztearen
zailtasunaz ez jarduteagatik).
Hasierako hausnarbidera itzulirik, garbi
dago generoak, berez eta oro har (iraultzak
ere erraz integratzen ditu generoak),
aski baldintzatzen duela, ez bakarrik estiloaren
beraren puska handi bat, baizik eta,
orobat, estiloaren kategoria zabal horren
baitan bereiz daitezkeen alor eta mailotatik
zein diren, kasu bakoitzean, deskribapen
eta azterbideari egokien, interresgarrien eta
etekintsuen zaizkionak. Muturreko adibide
errazegi bat jartzearren : eleberri beltz batean, ez dirudi aliterazioek eta abarrek
emango diotenik bere izaera berezia obrari
(posible da, jakina, hala gertatzea, "araua"
egiaztatuko lukeen salbuespen bitxi batean,
edonork imajina baitezake eleberri bertsifikatu
bat: antzerkia bertsotik hizlaura aldatu
zela ere ez da hain aspaldi).
Azken urteotan, garbi dago, hala ere -
hain baieztapen orokorrak egitea zilegi bada-,
"mikrotestu"ko xehetasunetatik "makrotestu"ko
osotasunera lerratuz joan dela
enfasia estiloaren azterketan. Hots, obra
sintesian, bere «konposaketa»n aztertzeko
joera nagusituz joan dela, asmo horretara
menderaturik xehetasunen analisia. Bide
zuhurra dirudi, baina ukagaitza da baduela
bilakabide horretan zerikusirik genero batzuek
-hizlauzko narratibak, prezeski, pantailetako
fikzioa lagun eta leihakide- gaurko
gure gizartean lortu duten hegemonia
erabatekoak. Horrekin loturik, hitzezko azalaren
apaindura berezi nabarmenen ("ornatus"aren)
prestigioa gainbehera etorri da aspaldian,
eta harri-kartoizko erretorika zaharusainekotzat
baztertuxe datza -olerkietan
beretan ere, hein handi batean-, "naturaltasun"-aren
erretorika berri baten izenean
("Erretorika"ren aurkako erreakziozko hori
ere erretorika da, ezinbestean, definizioz,
literaturgilearen asmoaren eragingarritasuna
bilatzen duen unetik). Jakina, erretorika/
poetika berri horrek bere estiloa eta bereestiloak ditu (eta generoek genero diraute,
elkartrukeak elkartruke eta iraultzak iraultza)
: sotilagoak dira, ordea, ez hain nabarmen
erakutsiak, estilo berrion prozedurak
eta baliabideak, eta horiek identifikatzeko
bidean sotildu dira, eta mikrotestua gainditzen
ahalegindu, azterbideak ere.
Oraingo egoerari buruz esan duguna beste
aroetara proiektaturik, berriz, garbi dago
kontzeptu historikoa dela estiloarena, ez duela
beti adiera bera izan (enfasietan, bederen)
; ez zuela beti xede poetiko bera literaturgileak,
eta dituela, baliabide eta estrategia
berak erabili xedeok lortzeko (besteak
heste, literatur asmorik gabeko testu asko
literariotzat hartu dituzte ondoko belaunaldiek)
. Horregatik, bai irakurleak eta bai
aztertzaileak, garaian garaiko eta joeran
joerako jarrerarekiko sintonia gutxieneko
bat beharko dute literatur obren aurrean,
estiloaren (eta generoen) eragingarritasuna
zuzen eta betea gertatuko bada. Zaila dirudi
horrek horrela esanik, baina harrigarria
da, horratik, nola lortzen duten obra handiek
muga horiek ere gainditzea, dela
haietara hurbiltzen dena uste baino malguago
delako berez arrotz zaizkion estiloetara
egokitzeko, dela literaturgileek beren
esanbehar unibertsala indartsu bideratu
dutelako estilo partikular bakoitzaren gainetik
. Agian biengatik.
Gune eta egoera historikoak literatur
obren formak markatzeko orduan duen garrantzia
dela eta, bada "estilo" kontzeptuaren
beste erabilera bat, aro nahiz mugimendu
(idazle/obra multzo) baten batez besteko
joerak biltzen dituena. Hala, bestelako
arteetan bezala -eta kulturaren esparru zabalean,
oro har-, ia korrespondentzia osoan
ulertu ohi dira aro/mugimendu historiko
batzuk eta "estilo" (ezaugarri-multzo) jakin
batzuk, eta deikera batek herak bildu ohi
ditu biak : "Pizkundea", "Barrokoa", "Existentzialismoa"
.
Jakina, horrek, tarteko beste maila bat
ezartzen du, hemen erabili dugun eskeman,
forma-aukera abstraktuaren eta gauzatze
partikularraren artean : aro/gune/egoera historikoak
baldintzatu egiten ditu noski hautapenak
eta joerak, generoak eta estiloak (irtenbide
"originalak" zein aurkako erreakzioak
ere "baldintzatze" horren baitan daude).
Literatur estiloaren adiera desberdin horiek
guztiok -edo adiera zabal hori- bere
baitan bilduz eta bere eginez, eta estiloaren
azterketa zientzien mailara ekartzeko ahaleginean,
definizio formal zehatzagoak bilatu
ditu Estilistika modernoak, Hizkuntzalaritzaren
eta Semiotikaren laguntzarekin,
besteak beste. Estilo-gertakariaren definiziorik
zabalduena (erabiliena eta, beraz, orobat,
kritikatuena) hizkuntza arruntarekiko
`alde' edo desberdintasunean oinarritzen
dena da (Jakobsonen teoria aipatu ohi da
abiapuntutzat).Zentzu batean, "alde" hori seinalatzea
ez litzateke bakarrik estilo-gertakariak identifikatzea,
baizik, buruen buru, "literaturtasuna"
bera mugatzea. Zoritxarrez (!), ez da
batere gauza erraza "hizkuntza arrunt" delako
hori (hizkera neutroa, zero gradua)
identifikatzea (zenbaitek, esate baterako,
nahiago du zientzia-hizkera hartu -eta baluke
abantailarik horrek- literatur hizkerak
besteekiko dukeen alde horren erreferentziatzat)
. Besteak beste, "baliabide estilistiko"
direlakoak, "arauarekiko hausturak -
barra-barra erabiltzen dira eguneroko hizkera
arruntean, bistan denez. Hori horrela
baldin bada mikrotestuan, zer esanik ez
makrotestuan : batzuetan badirudi asmoak
edo erabilerak baino ez duela bereizten
gertakari baten kontaketa arrunta literatur
kontaketa batetik. Dena dela, erlatibotasun
bat onarturik, izan du "alde"aren teoria
horrek emaitza baliagarririk, eta, egin zaizkion
emendakinak osa-berriturik, bera
aplikatu ohi da estilo-azterketetan zabalenik,
aldez edo moldez, teoria zorrotzez nahiz
intuizio lausoz, mikroestilistikatik literatura
konparaturaino.
Interesgarria da, bestetik, estilistikaren
ikuspegi funtsean hizkuntzalaritzazko hori,
literaturarena baino esparru zabalagoa hartzen
baitu, "alde", "desberdintasun" edo
"desbideraketa"ren kontzeptu horren bitartez
eta beraren kritikaz. Hala, literaturan bezala,
hizkuntzan ere, oro har, nahitaez bete
beharreko legeen esparrua litzateke araua,
gramatika, eta horren gainean aplikatuko
lirateke aukera estilistikoak, joera partikularrak
(hori, maila abstraktuan, jakina : errealitatean,
banakako estiloak baino ez daude,
eta horien batez besteko abstrakzioa
baino ez da arau orokorra). Ikuspegi horretatik,
konparaketarako termino neutro
zehatzik gabe, aukera estilistiko anitzen
arteko jokoa genuke, hizkera arruntean ere
("hizkera arruntaren estilistika" eta "hizkuntzen
arteko estilistika konparatua" ere posible
dira, besteak beste, adiera horretan),
eta aukera horietako batzuk, berriz, kulturalki
markatuak leudeke, leku eta garai jakinean,
literatur estilotzat (ez da ahaztu behar
Jakobsonek berak markatu zuela hizkuntzaren
"funtzio poetiko" delakoa autorreferentzialtzat
: "hau poetikoa da" adieraziz
gauzatuko litzatekeela, alegia, estiloaren
bitartez, literatur obra ; hots bere helburu
estetiko, artistikoa nabarmenduz.)
Ideia bat bederen nagusitzen zaigu, bada,
azkenerako : konparazioz, kontrastez
bilatu beharko dira estilo-gertakariak (bestela,
abiapuntuko erreferentzia neutrorik
ezean, esan dugunez, dena hartu beharko
genuke estilotzat). Kasuan-kasuan erabaki
beharko da zerekiko konparaketa den etekintsuen,
interesgarrien : beste obra (multzo)
batekikoa, "hizkera arrunt" nahiz berezi
batekikoa.