Historia Unibertsala»Egungo aroa
Mediterraneoaren hegoaldeko itsasbazterra
Djezirat al-Maghrib edo «sartaldeko uhartea», «eguzkia sartzen den lurraldea» da arabiarren ustez hura. Eskualde horretan berberiarrak bizi izan ziren antzina, kartagotarrek ere hura izan zuten bizilekua, eta erromatarren eta bizantziotarren eragina eta mendetasuna ere izan zuen. Arabiarrentzat leku urruna zen hura, ezezaguna (Magreb gharaba arabierazko aditzetik dator). VI. eta VIII. mendeetan hasi zen islamdartzen, eta IX. mendetik aurrera, arabiarrak han betiko kokatu zirenean, zeharo arabiartu zen. Otomanoen sultanerria izan zen gero, eta XIX. gizaldian frantsesen mende egon zen batez ere, eta espainiarren eta italiarren mende ere bai. Gaur egun bi Magreb bereizten dira, «Magreb Txikia» –erdialdeko herriak: Maroko, Aljeria eta Tunisia- eta «Magreb Handia»– muturretako lurraldeak: Libia, Mauritania eta Mendebaleko Sahara, Espainiaren kolonia ohia-. Magreb osoak 5,5 milioi kilometro koadroko eremua du, eta 70 milioi biztanle.
Berberiarren mundua
HISTORIAURREAZ GEROZTIK BERBERIARRAK IZAN DIRAMAGREBEKO JATORRIZKO BIZTANLEAK; OKUPAZIO
GUZTIEI AURRE EGIN DIETE, BEREN HIZKUNTZA ETA
OHITURAK GALDU GABE.Arabiarrak eta berberiarrak dira Magrebeko
biztanle nagusiak (15 bat milioi pertsona),
baina badira gutxiengo etniko txiki batzuk
ere: beltzak (Mauritania) eta juduak (Maroko
eta Tunisia). Berberiar hitza latinetik
dator (barbarus), baina berberiarrek «imazhigen»
esaten diote beren buruei, gizon libreak,
alegia. Arabiarrek Magreb beretu
zutenean berberiarrak islamdartu egin ziren;
kolonizazio garaian, berriz, frantsesek
berberiarrak beren probetxurako baliatu zituzten
arabiar nazionalismoari aurre egiteko.
Berberiarrak Magreb osoan barrena daude
barreiatuak, baina berberiar gizatalde handienak
Marokoren barnealdean, Mendebaleko
Saharan, Mauritanian eta Aljerian, eta
Rifeko (Maroko) kostaldean, Aljeriako Kabilian
eta Libiako Gabal Nafusa zerrendan
bizi dira. Magrebeko ohitura asko, erlijio
moduak, zuzenbidea, arteak, arabiarrak Iberiako
Penintsulara iritsi izana eta almorabide
(XI-XII) eta almohade (XII-XIII, Magreb
batua egon zen aldi bakarra) dinastiak ezin
dira berberiarren eragina gabe ulertu. Gaur
egun, erabateko autonomia politikoa eskatzen
ez badute ere, berberiarrek gutxienez
beren kultura eta hizkuntza aintzat hartuak
izatea nahi dute, arabiartasun besteren ukatzaileak
nahitaez arabiartu nahi baititu, bai
orobat islamismo bateratzaile itsu-itsuak ere,
eta tirabira horrek protestak eta istiluak sorrarazi
izan ditu, batez ere Aljeriako Kabilia
eskualdean.
Estuasun ekonomikoak eta eguneroko bizitzaren laztasuna 1990eko hamarraldian
80KO HAMARRALDIAN KRISIA LARRIAGOTU EGIN ZEN,
NAZIO BAKOITZEKO POLITIKA EKONOMIKOAREN
PORROTAREN ETA NAZIOARTEKO EGOERAREN
ONDORIOZ.Nekazaritza garrantzi handiko arloa da
Marokon (Magrebeko gainerako herrialdekoena
baino %20tik %40ra handiagoa). Bizirik
irauteko nekazaritza da hangoa, baina
esportazioak gero eta garrantzi gehiago du
(olioa eta zitrikoak); Aljeriako nekazaritza
ere egoera berean dago. Tunisiako nekazaritza
orekatuagoa da. Mauritanian, basamortu
bihurtzeko arriskuak eta izurriteek mehatxatzen
dituzte nekazaritzarako egokiak
diren lur gutxiak, bai orobat tribuen arteko
borrokek Senegaleko mugan, ura badagoenez
gero lurrak aise landu daitezkeen lekuan
hain zuzen. Libian, nekazaritza ez da
Magreb osoko nekazaritzaren %5 baizik, eta
ezin dute barne kontsumoaren %20 besterik
ase; alabaina, hidrokarburoen esportazioak
eman dituen irabaziei esker, nekazaritzarako
azpiegitura bultzatu dute, ibai artifizial
bat barne, %90 basamortu duen eta
lurraren %1,2 baizik ezin landu daitekeen
herrialde hartan. Libiako biztanleek dute
gainera Magrebeko per capita errenta maila
handiena eta hobekien banatua (8.000
dolar; Aljeriak eta Tunisiakoa 5.000 dolarrekoa
baizik ez da, eta Aljeriakoak beherantzako
joera du gerra zibilaren eraginez;
Marokokoa 3.300 dolarrekoa da, eta Mauritaniakoa
1.500ekoa).Industriak fosfatoak (Maroko, Mendebaleko
Sahara, Tunisia), burdina (Mauritania)
eta hidrokarburoak (Libia eta Aljeria) ateratzea
du oinarri, baina sektore horrek ematen
dituen irabaziak gutxitu egin dira, prezioak
jaitsi egin baitira oro har nazioarteko merkatuan,
eta Libian, horrez gainera, NBEko
Segurtasun Batzordeak erabakitako blokeoaren
eraginez.
Demografiak eta ekonomiak lotura handia
dute Magreben. Biztanleria hazten ari
da (%3 batez beste), baina errenta oso desberdin
dago banatua eta bizimodua oso latza
da. Lan merkatuan enplegurik ez dago
lanerako adinean (15 urtetik 64 urtera) dauden
pertsona guztientzat: 25 milioi pertsona
90eko hamarraldiaren bukaeran. 25 urtetik
beherakoa da Magrebeko biztanleriaren
%60. Horietako asko arautu gabeko lanpostu
badaezpadakoetan daude lan egitera
behartuak (%20 Aljerian, ia %60 Marokon
eta %37 Tunisian), beste asko langabezian
daude, eta gero eta jende gehiago emigratu
beharrean da, baina Schengen-eko hitzarmenaren
arabera Magrebeko herritarrek zailtasun
handiak dituzte legearen aldetik Europan
libre ibili ahal izateko, eta arrisku
handiak izaten dituzte patera esaten zaien
ontzietan Europara itsasoz iristeko, pertsonen
kontrabandoa irabazpide duten mafiei
100.000 pezeta ordainduagatik.
Hauek dira Magrebek dituen arazo ekonomiko
nagusiak: sektore publikoaren gehiegizko
gastua eta produktibitate apala; oinarrizko
kontsumo gaiei eta gizarte zerbitzuei
ematen zitzaizkien diru laguntzak gero
eta gehiago gutxitzea; nekazaritza uztea eta
industria produkzioa hondatzea, Europako
kapitalismoaren gune nagusiek kontrolpean
baitaukate; beste herrialdeetako muga protekzionistak
haien lehengaiak esportatzekooztopo izatea, eta industriarako produktuak
eta elikagaiak Europako Batasunetik ekarri
behar izatea (gai beharrenen %50 inguru);
garai batean industria eta azpiegiturak abiarazteko
eginiko kanpo zorra handitzea (%72
12 urtetan, 70.000 milioi bat dolar gaur egun,
nahiz BPG 115.000 milioi dolarrekoa izan),
eta, beraz, finantzaren aldetik itobeharrean
egotea.
Hazkundea eta aurrerabidea hirietan
izan da gehienbat. Baina pobrezia ez da
landa aldekoa bakarrik (etxeen %60). Hiria
jarduera guztien gune nagusi bihurtu da
(han bizi dan biztanleen %50), baina hango
bizimodua urrun dago askotan egokia izatetik.
Magrebeko hiriak lau alderdi izaten
ditu oro har: hiri zaharra (medina), gero eta
hondatuagoa; europar estiloko erdialde
berria, administraziorako eta merkataritzarako
eraikinak daudena, eta erdiko klasea,
kopuruz urria, bizi ohi dena; egoitza auzoak,
goi mailako klasearen bizilekuak; eta
aldiriak edo bidonvilles, oso leku pobreak,
biztanleriaren %12 bizi dena. Hiritartze prozesu
azeleratuak etxebizitzen eta gizarte zerbitzuen
urrialdi handia eragin du, familia
tradizionala eta haren barneko elkartasun
loturak desagertarazi ditu, eta deserrotzea
eta akulturazioa ekarri du, bai bizitzeko eta
kontsumitzeko modu berriak ere, biztanle
gehienek ezin beretu dituztenak, eta, beraz,
liskar handiak eta sistemaren aurkako
protesta higikundeak sortu dira bazterretan,
islamdar higikundeen goraldiak zerikusirik
baduela horrekin.
Islam tradizionaletik islam politikora
ERLIJIOAK KULTURA ETA BIZIMODU JAKIN BAT DAKAR,
BAINA AUKERA POLITIKO ERE BADA.Magrebeko islama sunnia da, arabiarrak
eta berberiarrak zaizkio atxikiak, eta Maliken
zuzenbide eskola du ardatza; baditu
berezitasun batzuk, berberiarren eraginez
batez ere: jakintsuen adostasuna (ijma’) eta
haien iritzia; herriarentzat baliagarriak diren
gauzei lehentasuna ematea (mashala),
horrek denen onuraren adigaia sortu zuelarik;
eta, azkenik, tokian tokiko ohituren
garrantzia (‘urf). Magrebeko islamean garrantzi
handia dute orobat morabutismoak
eta anaiarteek, Magreb modernoaren gizarte
eta kultura antolamenduaren oinarri historikoa
baitira. Morabutismoa leinu eta arbaso
komunen sistema bat da; erlijioan, zuzenbidean,
osasun tekniketan eta teknika
hidraulikoetan aditutzat dauzka arbaso horiek,
eta pribilejioak eta aginpide handia
ematen die gizartean. Batzuetan anaiartea
estatuarekin identifikatzen da: sanusiyyarrak
Libian eta alauiar dinastia Marokon. Islama
izan du Magrebek oinarri tradizionala, etafuntsezkoa izan da gizarte bizitzan eta harremanetan.
Islama orobat izan da kolonizazioaren
aurkako erresistentzia. XIX. mendearen
bukaeran arabiar-musulman berpizkunde
bat izan zen Egipton (Nahda), salafi islama
proposatzen zuena eta Magreb osora hedatu
zena: erlijioaren oinarriak abiapuntutzat
harturik, erlijioa eta politika berritzea eskaintzen
zuen, eta kolonialismoari aurre egingo
zion nortasun propio baten alde egiten zuen.
Independentziaren alde borrokatzen ziren
Magrebeko higikunde nazionalistek salafien
ikuspuntua bereganatu zuten. Ulemek,
morabitoek eta anaiarteek gorpuzten zuten
islam hura, oinarri-oinarrizkoa izan zuten
Magreben burujabetzaren alde egin ziren
matxinadek: Abd el-Kader emirraren matxinadak
Aljerian frantsesen aurka XIX. mendean,
Abd el-Krimen matxinadak Marokon
Espainiaren eta Frantziaren aurka 1920ko
hamarraldian, Omar Muktarrek Mussoliniren
aurka Libian egin zuen matxinadak, eta
1960 inguruko Aljeriako iraultzak.
Islam herrikoi eta tradizionalaz gainera,
badira Magreben islamaren bi ikuspegi desberdin
eta elkarren kontrako direnak:
• Erakundeen islama; haren ulema-funtzionarioek
monopolioa dute komunikabide
batzuetan, legeetan, ia irakaskuntza
osoan eta meskita handietan. Islam mota
hori hierarkia bidez dago bultzatua, estatuak
gizartea kontrolatzeko eta gobernuaren
egintzak babesteko erabiltzen du, eta
ezkerreko oposizioaren edo talde islamiar
erradikalen kritikei aurre egiteko. Marokoko
errege Hassan II.ak herria mendean hartzeko
eta geldiarazteko erabiltzen du islama,
eta Profetaren ondorengo eta, beraz, Sinestunen
Komendadoretzat dauka bere burua.
• Islam militante eta ekintzaileak indar
handia du kalean eta auzo behartsuenetako
meskitetan; joera asko ditu Magreben, batzuek
moderatuagoak eta besteak erradikalagoak.
Islam politiko horrek politikaren,
gizartearen eta ekonomiaren pentsaerak eta
antolamenduak aldatu nahi ditu, agintari
politiko eta erlijiosoen ustelkeria gaitzesten
du, eta haustura egin nahi du tokian tokiko
ohiturekin nahasia dagoen islamarekin, batasunaizanik helburua. Islamaren ikuspegi
horrek ustez modernizazioa zenak ekarri
duen gutxi batzuen aurrerabideari, autoritarismo
politikoari eta eliteak mendebalaren
imitaziora makurtu izanari erantzuten
dio. Ikasketak egin ondoren nork bere lanbidean
aritzeko ezintasunak eta beste lanik
aurkitzeko aukera urriak zapuztu egin ditu
hirietako erdiko klaseak, pobretu egin baitira
gainera, eta ezin baitute dagokien aginpide
maila iritsi. Horiez gainera, baztertuak
eta ekonomia egokitzeko neurrien ondorioz
gutxietsiak, eta gizarte aldaketa, baserri girotik
hiriratzea eta kolonizazioaren ondoren
sorturiko estatuen porrota jasan behar
izan duten gazteak ere bereganatu ditu islam
mota horrek. Higikunde islamiarrek laguntza,
elkartasun eta kultura sare zabalak
sortu dituzte estatua iristen ez den lekuetan,
erlijio eta politika atxikimenduaren
truke.
Aljerian islamiarrek ia-ia aginpidea iritsi
zuten Salbamenerako Islamiar Frontearen bidez
(FIS); gaur egun eragin handia du alderdi
horrek, baina legez kanpo dago.
1992ko estatu kolpe militarraren eta geroztikako
errepresioaren ondoren, talde batzuek
indarkeria basati eta etsira emanak
daude (GIA), eta beste batzuk aginpideak
bereganatu ditu, Bakearen aldeko Gizarte
Higikundea-Hamas, adibidez. Marokon islamiar
higikundeak ezaugarri bereziak ditu,
erregearen aginpide neurrigabeak islamaren
zati handi bat beretu du, eta gainerako
higikundeek ezkutuan dihardute: Jama’at
at-tabligh wa ad-dâwa (Islama Zabaltzeko
eta Predikatzeko Elkartea); eta oposizio
politikoko taldeak, Justizia eta Karitatea eta
Islamiar Gazteen Elkartea, besteak beste.
Tunisian islamiar taldeek gobernuarekiko
negoziazioaren eta errepresioaren artean
ibili behar izan dute; MTI/Ennahda-koak
moderatuak dira; erradikalak dira Islamiarren
Askapenerako Alderdia, gobernuak
legez kanpo utzia, eta Jihâd indakeriazalea
eta hainbat atentaturen eragilea. Libian islamiarrak
Anaia Musulmanak erakundetik
sortuak dira, eta Gaddafi Libiako agintariaren
ikuspegi berezi eta erreformazalearen
aurka daude.