Historia Unibertsala»Egungo aroa
1960-1970 hamarraldiko krisia
1956 eta 1973 urte bitartea “hamarraldi historikoa” izan zen, Khruschovek estalinismoa
kondenatu zuenean hasi, eta petrolioaren prezioen garestitzeak berekin ekarri zuen
ekonomia krisiarekin bukatu zena. Hamarraldi luzea izan zen, eta herrialde bat baino
gehiago iraultzaren muga-mugan egon zen, itxuraz behintzat, ez zen ordea iraultza betea
iritsi. Hala ere, 60ko hamarraldia, eta batez ere 1968. urtea, iraultza aldi gisa geratu
dira historian, nahiz eta halakorik izan ez. Eta hori, seguraski, desagertua zelako herrialde
aurreratuenetan iraultzaren kontzeptu klasikoa (hau da, astinaldia, jauzi kualitatiboa),
XIX. mendetik zetorrena; kontzeptu haren lekuan ipini zen aldaketaren ideia
lotuagoa zegoen mundu pribatu eta egunerokoarekin. Ez zen gobernurik erori, ez jauregirik
hartu, baina hala ere urteotako gertariek ondoko urteetan etorriko zena bideratu
zuten, hainbesteraino non hiru hamarraldi geroago ezin den haiek gabe ezer ulertu.
Garai honetan sendotu ziren –ez jaio–, gaur bizi-bizirik diren higikunde sozial eta
balio asko, hala ekologismoa, feminismoa, pazifismoa, antiautoritarismoa, kontsumoko
gizartearen kritika, askapen pertsonala… eta garai honetatik datoz gure garaiko eredu
estetikoak ere. Telebista da agian iraultzarik gabeko aldaketa errotikako horren adierazpen
agerikoena. Telebistak lekuan lekuko gertaerak mundu osoko bihurtu zituen:
Mexikoko Tres Culturas plazako sarraskia, Parisko barrikadak, eta batez ere, telebistatik
igorri zen eta iritzi publikoaren epai zuzenaren mende egon zen aurreneko gerra,
Vietnamgoa. Eta, politika gutxi balitz, garai berekoak dira Warhol, Henry Moore, twist,
rock and roll eta pop musika-dantzak, Brasiliako arkitektura, Beatlesak, Bob Dylan, Rolling
Stones, Sartre, Marcuse, Chomsky, Reich edota Woodstockeko jaialdia.
Ezker berria
Bi gauzatan igerri zen gutxienez Bigarren
Mundu gerraren ondorengo ekonomiaren
garapenak mendebaleko herriei ekarri
zien bizi mailaren goratzea: gizarteko talde
zabalek kontsumo eta kultura ondasunak
iritsi izana, eta ezkerreko alderdi tradizionaletan
ideia iraultzaile eta klasistek atzera
egitea. Lehen kasuan, kontsumoko gizartea
hedatu ahala, gizarte horren mugak azaleratu
ziren, eta, hala, joera existentzialista eta
kritiko bat sortu zen 60-70 urteetan, gizarte
formalki demokratiko baten mugak auzitan
jartzen zituena, lanaren antolamendu zapaltzailea
zela-eta, pertsonen askatasun indibidualak
eta ahalmenak garatzeko gai ez
zelakoan. Kritika hori unibertsitatean egin
zen; izan ere, Europako leku askotan, hirukoiztu
egin zen ikasleen kopurua, eta
unibertsitatea, hezkuntza elitistako gune izatetik,
gizarte maila desberdinetatik zetozen
gazteen topaleku izatera igaro zen. Horrez
gainera, gaztetasunaren izen ona zabaldu
zelarik, gaztedian legokeen balizko indar
eraldatzaile bat goresten zen, azken-azkenean,
gaztedia “klase iraultzaile” izatera
bultzatuko zuena, proletarioen klase
ohikoak halako indarrik ez zuelakoan. Bigarren,
ezkerreko alderdi eta sindikatuen
moderazioak pentsamendu eta ekimen espazio
zabal bat utzi zion sektore “intelektualari”,
hots, ikasle eta langile gazteei. Hori
guztia, beste hiru osagai ahaztu gabe: komunismoklasikoaren tesien errebisioa, estalinismoari
egin zitzaion kritikaren ondoren
adierazia; Hirugarren Munduko herrietako
astinaldi politiko eta iraultzailea, askapen
gerrako prozesu betean (Kuba, Aljeria,
Vietnam…); eta kezka berriak lehen mailara
igarotzea, hala feminismoa, gerraren kontrako
protestaldia, internazionalismoa edota
eskubide zibilak.
Pentsamendu joera berri baten modura
aztertu behar da “ezker berria”, joera anitza
eta heterogeneoa izan baitzen, komunismoaren
kritikoak eta erradikalak (trotskistak,
maoistak, marxista-leninistak oro har), libertarioak
eta intelektualak (unibertsitarioak eta
unibertsitario ez zirenak) bateratu zituena.Talde horien ordezkari ziren, besteak beste,
Alain Krivine trotskista, Daniel Cohn-Bendit
libertarioa, Marcuse, Chomsky eta Sartre bezalako
pentsalariak. Ez zuten inoiz osatu organizazio
modu jakinik, eta are gutxiago izan
zen haien artean lotura nazional edo nazioartekorik.
Zenbaitek usadiozko alderdiak
berregin zituzten (partitini italiarrak, hala
Lotta Continua eta Potere Operario), beste
batzuk eragin handiagoko edo gutxiagoko
aldizkarietan aritzen ziren (The New York of
Books edo The New Left Review), edo ikasle
sindikatuetan (Frantziako Ikasleen Batasun
indartsua, UNEF). Formalki, “new left” edo
ezker berria 1960an sortu zela esan daiteke,
Estatu Batuetan, beltzen eskubide zibilen aldeko
borrokari loturik. 1962an eratu zen SDS
eraginkorra (Students for a Democratic Society);
bi urte geroago, Berkeleyko unibertsitateko
protestaldiak hasi, eta handik Estatu
Batuetako beste unibertsitateetara zabaldu
ziren. Europako herrialde bakoitzak zeinek
bere historia izan zuen. Frantzian, trotskistak
eta anarkistak, komunista disidenteak,
ezkerreko katolikoak, UNEFeko ikasleak eta
intelektualak bateratzea lortu zuten Vietnamgo
Nazio Batzordeko protestaldiek, bere
osagai bereziekin 68ko maiatza arte arte jarraitu
zuen mugimendu batean. Alemanian
ere, Vietnam izan zen amerikarren kontrako
borrokaren ikurra, eta borrokaren protagonista
berriz parlamentuz kanpoko oposizioa
izan zen, sozialdemokratak eskuin demokristauarekin
elkartzearen kontrakoa zena; Bad
Godesbergeko biltzarrean SPDtik kaleraturiko
gazteek osatua zen batez ere. SDS taldea
(Alemaniar Ikasle Sozialistak) izan zen
talderik eraginkorrena, Rudi Dutschke zuela
buru. Ingalaterran, Vietnam Solidarity Campaign
delakoaren inguruan hasi ziren protestaldiak,
disidenteak eta laborismotik egotzitakoak
batetik, eta bestetik, internazionalistak,
eta baita Bertrand Russell Fundazioa
ere, elkartu zituena. Italian, PCIren inguruan
hasi ziren aurreneko eztabaidak, baina eztabaida
haietatik alderdi marxista-leninistak
sortu ziren gero, eta, azkenean, joera autonomo bat. Italiaren kasuan, tankera “politikoagoa”
izan zuen higikundeak (organizazio
klasikoaren antzera), eta horrek estutu
egin zituen ikasleen eta langile sindikatuen
arteko loturak.
“Ezker berriak” ez zuen inon arrakastarik
izan, eta ezker tradizionaleko alderdien
lekua betetzerik ere ez zuen lortu. Alabaina,
esperientzia hura interesgarria izan zen etorkizunerako,
batez ere, ohiturak eta diskurtsuak
berritu zituelako erreibindikazioaren
lehen mailara ekarriz ezker ohikoak ahaztuta
edo baztertuta zeuzkan gaiak, pertsonen
bizitzarekin eta eskubideekin lotuak zeudenak
hain zuzen. Aitatzat edo aholkularitzat
ezin hartu bada ere, guztiz agerikoa da hirurogeiko
“ezker berri” horrek laurogeita
hamarreko «gizarte mugimendu berri» deritzanekin
duen lotura politikoa edo intelektuala
(zentzu zabalean). Beste gauzetan bezala,
une horretan ez zen ezer aldatu, baina
handik aurrera dena izan zen desberdina.
Hamarraldi luzea eta trinkoa
Errazkeriara joaz, 60. hamarraldiko krisia, eta batez ere 1968koa, Parisko ikasleen barrikadekin lotzen bada ere, askoz ere gertaleku gehiago izan zuen krisi horrek.
“Pragako udaberria”
Sobietarren eraginpeko blokean, “sozialismorako
bide nazionalak” jarri zituen abian
estalinismoaren desagertzeak, hau da, herri
bakoitzeko prozesu berezi eta historikoei
gehiago begiratzen zieten bideak; zenbaitetan,
sistema sozialista baten baitan askatasunak
izan zitzakeen mugekiko kezkak garrantzitsuak
ziren bide horietan. Prozesu horrek
izan zuen eraginik Errumanian eta Hungarian,
baina beste era batera gertatu zen
Txekoslovakian, non Alderdi Komunistako
sektore liberalenak, Alexander Dubceken inguruan,
demokratizaziorako egitarau bat antolatu
zuen, azkenean Varsoviako Itunaren
eraso militarrak eragotzi zuena, 1968ko abuztuan.
Demokraziaren eragozpen hark, ordea,
eragin zorrotza izan zuen mendebaleko alderdi
komunistetan. PCIko italiarrek bazterrera
utzi zuten “eredu sobietarra”, eta “hirugarren
bide” oraindik lauso bati heldu zioten;
bide hori urte zenbaiten buruan eurokomunismoan
gauzatuko zen (Frantzia eta Espainiako
alderdi komunistekin batera), askatasun
demokratikoak errespetatuko zituen
formula baten modura.
Vietnamgo gerra
Iparramerikarrek frantsesen eraginpeko izandako eremu baten deskolonizazio arazo bat “heredatu” zuten, munduko armada ahaltsuena eta herrialde periferiko baten askapen mugimendua aurrez aurre jarri zituena.
Hori guztia, “gerra hotz” baten baitan, zeinaune horretan, gainera, SESB eta Txinaren arteko
gatazkek areagotzen zuten. Viet Congeko
gerrilla komunistak, Iparraldeko armadaren
laguntzarekin hegoaldean jarduten
zelarik, hainbesteraino nahasi zuen egoera,
non gero eta agerikoagoa zen amerikarren
esku hartzea. Tet-eko erasoaldiaren ondoren
(Iparraldeak 1968ko urtarrilean hasia),
milioi erdi gizon eraman zituzten amerikarrek
Hego Vietnameko gobernua defenditzera.
Alabaina, Indotxina osora zabaldu zen
gatazka, Kanbodia eta Laosa bereziki. Viet
Congen eta Iparraldeko armadaren beste
erasoaldi baten ondoren, 1972ko martxoan,
behin-behineko bake bat izenpetu zen Parisen,
baina, berriz ere hasi zirelarik borrokaldiak
(1975eko urtarrilean), iparraldeko komunistak
hegoaldean sartu, eta herrialde osoa
bateratu zuten. Aldi berean, Laos eta Kanbodiako
gerrillek beren herriak menderatu zituzten,
eta hori izugarrizko galera izan zen
amerikarrentzat, telebistatik eman zen gerra
hartan ikusleak zeharo asaldatu zituena. Hala,
Vietnamgo gerrak gobernuaren kontra jarri
zuen Estatu Batuetako gizartearen parte bat,
eta funtsezko bandera bihurtu zen nazioarteko
oposizio guztiarentzat (mendebalekoarentzat
batez ere), bai orekarik gabeko
gerra haren, bai Estatu Batuen eraginpeko
eremuen kontrol politikaren kontra.
68ko maiatza
Parisko kaleak izan ziren ikasleen altxamenduaren paradigma eta irudirik ohikoena.
Nanterreko unibertsitate periferikoan hasi zen matxinada, batez ere esanahi sinbolikoa zuten gertaerekin –Cohn-Benditen eta François Missoffe hezkuntza ministroaren arteko eztabaida–, eta grebak eta unibertsitate guneen okupazioa zabaltzen joan ziren, Nanterretik aurrena eta Sorbonatik gero. Hortik aurrera ugaritu egin ziren ikasleen eta poliziaren artekoborrokak; ikasleek, beren eskaerak adierazi
eta irudimen iraultzaileko leherketa bat
zabaltzeko, gune batzuk “askatzea” lortu zuten.
Izan ere, 68ko maiatza, hirurogeiko iraultza
gehienak bezala, gehiago izan ziren zibilizazio
krisi baten, kontsumo gizartearen adierazpide,
prozesu iraultzaile klasikoa baino.
Ikasleen eta langileen arteko aliantzatik etorriko
zen iraultza. Izan ere, abiatzekotan egon
zen, fabriketako langileak, gazteak batez ere,
sindikatuei jaramon handirik egiten ez zietenak,
lantokiak hartzen eta ikasleen “irudimen
iraultzailearen” diskurtsuaz kutsatzen hasi zirenean.
Alabaina, sindikatuek, komunistek
batez ere –bai PCFak, bai CGTk–, susmo txarrez
ikusi zituzten lotura horiek, eta, hala, une
jakin batean, beren eskaera propioak hasi ziren
negoziatzen, ikasleen proposamenak
ahaztuta. Grenelleko akordioetan (maiatzak
27) gauzatu ziren eskaera horiek, baina langileen
botoak atzera bota zituen. Hortik aurrera,
krisi iraultzaile benetako baten aukera zabaldu
zen, higatua egon gabe, aginpidea auzitan
jarria zuen estatu baten aurrean. Ikasleen
matxinada fabriketatik ospitaletaraino iritsi zen,
Cannesko Zinemalditik igaroz. Une horretan,
De Gaulle jeneral zaharrak egoera usteltzen
utzi zuen, Frantzia kontserbatzailea kalera ateratzeko.
Aldi berean, ezker politikoa ez zen
gauza izan bere burua estatuko krisiaren alternatiba
moduan aurkezteko, eta azkenean
ez zen gauzatu Mitterrand sozialistaren inguruan
sortutako aukera. Frantzia kontserbadorearen
erantzuna, maiatzaren 30eko manifestazio
izugarrian gauzatua, bukaeraren hasiera
izan zen. Langileak fabriketara itzultzen hasi
ziren, Grenelleko akordio orokorretik abiaturik,
beste akordio batzuk lortzen hasita. Desagertu
ziren ikasleen amets iraultzaileak. Hilabete
baten buruan, ekainaren 30ean, gaullistek
gehiengoz irabazi zituzten legegintzako
hauteskundeak.