Historia Unibertsala»Egungo aroa
Zientzia eta jakintza XIX. mendean
XIX. mendean zehar zientziak inoiz ez bezala egin zuen aurrera, inoiz baino gehiago
begirunez hartua izan zen. Eta han abiatu ziren medikuntza, biologia, fisika, ingeniaritza,
munduari eta biziari buruzko azalpenen bat bilatu beharrez, haiek lege bidez biltzera.
Sartaldeko gizarteek eta herri agintariek liluraturik begiratzen zieten izadi etsai
hura gizakiaren esanetara lotzen zuten jakintsu haiei.
Behatzea eta saiatzea, horra Darwinek eta haren jarraitzaileek erabili zuten zientzia
metodoaren funtsa. Lan metodo bera hartu zuten mekanizismoaren fisikariek ere,
zeinek elektrodinamika eta elektromagnetismoa egiaztatu bai, baina ez zuten azaltzerik
lortu. Comteren pentsamendu positibista, berriz, espekulazioaren kontrako zientzia
filosofia izan zen. Are arteak ere men egin zion teknikari. Mendearen bukaera arte ordea
ez zitzaien jakitate oro egiaztabide enpirikoetara errenditu nahi horrek zituen mugei
antz eman.
Zientziaren aurrerapenak industriaren eskutik etorri ziren (lurruna, elektrizitatea)
eta laster asko aurkitu zitzaien erabileraren bat. Herrien ospea tekniken aurrerabidean
jokaturiko partearen arabera neurtzen hasi zen, eta, hartara, eskolatzea eta alfabetatzea
bultzatzen hasi ziren estatuak. Erakusketa unibertsalak ere, Londresen 1851ean hasiak,
herri bakoitzaren egoeraren tenperatura hartzeko termometro halako bat izan ziren,
eta batzuek eta besteek egindako aurrerapenak konparatzeko bide.
Sartaldeko herrialdeen nagusitasun teknikoari halako nagusitasun moral bat gehitu
zitzaion gero. Uste ?oso zabaldu? horren bidez zuritu zen, hain zuzen, Europako
herri ahaltsuenen eta haien irudira jokatu zuten besteren (Japonia) inperialismoa.
Erlijio zientifikoa
Ilustrazioaren pentsamoldearen oinarria,
arrazoia, XIX. mendean iritsi zen, Europan,
goren mailara. Arrazoiak, zientzian aplikatua
?zeinek, ordu arte, modu ez erregular
batean egin baitzuen aurrera, noizik eta
behin sortzen ziren jakintsuen aurkikuntzei
esker?, izadia esplikatu eta gizakiaren mendean
jartzeko balio izan zuen. Aurrerabidearen
ideiak berak ere, oinarrizkoa sartaldeko
gizartean, ezinbestekotzat jotzen zuen
planeta mendean hartzea giza egoera hobetzeko.
Ziurtasun horrek kemendurik hasi ziren
erakunde publiko eta pribatuek zientzia eta
teknika aurkikuntzak sustatzen. Unibertsitate
eta elkarte zientifikoetan hipotesiak
saiatzeko eta enpirikoki egiaztatzeko metodoa
azaldu zen. Ingeniaritzak, medikuntzak
eta biologiak sekulako aurrerapena egin
zuten. Eta gero eta jende sektore zabalagoetara
heltzen ziren burdinbideak eta ubideak
egiten zirelako albisteak, eritasunen
eragileei eta izaki moten sailkapenari
buruzko berriak.
Ingeniariak, medikuak eta zientzilariak,
jakintzaren izenez jantzirik, sekulako ospea
izan zuten. Berak arduratzen ziren bizitzaren
legea azaltzeaz. Instituzio publikoekkontseilaritzat hartu zituzten (higienezaleak,
hirigileak?) eta haien esku utzi zuten beren
gizarteen egituratze fisiko-morala.
Teknikaren eta zientziaren eraginak, hortaz,
orain berez dagozkiola dakigun esparruak
gainditu zituen. Kontuan hartu behar
da ezen orduantxe ari zela lehertzen eta
zientzia azalpenen mugak batere zehaztu
gabe zeudela oraindik. Filosofia enpirismoaren
mende jarri zen. Arteek ere bere
egin zituzten aurrerapenak (argazkigintza),
eta aro berriaren bikaintasuna goraipatu
zuten (modernismoa).
Aurkikuntza zientifikoek nagusitasun
sentimen halako batez dohatu zuten sartaldeko
zibilizazioa, orduantxe azalaratzen, eta
urrutiko lurraldeetaraino zabalarazi zuten.
Lurraren geografiaren ezagutza XIX. mendean
zehar finkatu zen. Europaren ahalmen
teknikoak eta militarrak beste zibilizazio batzuenak
gainditu zituen. Sartaldeko pentsamendua
nagusitu zen erabat, pentsamendu
aurreratu eta aurreragarri bakar bezala.
Eboluzionismoaren zurrunbiloa
XVIII. mendean zehar espezieen bilakaerari
buruzko teoria batek (transformismoak)izaki motak alda zitezkeelako posibilitatea
aurreratu bazuen ere, izaki motak
sortzetik beretik aldaezinak zirela aldezten
zuela sartu zen zientzia ofiziala XIX.. endean. Charles Darwinek ondo aztertu
zituen transformismoaren sortzaile Lamarcken
eta Alfred R. Wallaceren lanak, animalien
eta landareen bizitzako aldaketei
buruz.
Batetik, metodo esperimentala zorrotz
erabili zuelako, eta, bestetik, aurreko jakitate
guztia legeen bidez batzen saiatu zelako
nabarmendu zen Darwinen lana.
1859an On the Origin of Species by Means
of Natural Selection eman zuen argitara,
zeinean hautatze naturalaren nozioa jakinarazten
baita. Horren arabera ingurunera
hobekin egokitzen diren izakiek baizik ez
dute bizirik irauten. Izaki moten arteko trantsizioa
inguruneak berak eragiten du, edo
ugal organoen aldaketaren, edo ohitura aldaketen
ondorio da, bestela.
Ingurunera hobekien egokitzen diren
izakiek beren ondorengoei transmititzen dizkiete
berrikuntzak. Darwinek ez zuen izadiaren
berezkotasunean sinesten, eta Gregor
Mendelek handik urte gutxira adierazi
zituen genetika legeek baizik ez zuten zuzenarazi.
Eboluzionismoaren hedatzaile nagusiak,
Herbert Spencer, gizarte auzietara aldatu
zituen nozio biologikook, materia bizigabearen
eta gizartearen artean izandako bilakaera
kosmikoa azalduz. Gizakia ingurunera
egokitzeko moduaz zituen ideiak bidegabe
erabili ziren psikiatrian, kriminologian
eta Europaz kanpoko herrietan. Eta
hala, zoroak, gaizkileak, indiarrak gizadia
baino lehenagoko alditzat hartu ziren, behe
mailako izaki basa ezabagarritzat, alegia.
Zientziatik industriara
XIX. mendearen hasieran jakintza gai aurreratuena
mekanika zen, zeinak hainbat
problema ebatzi baitzuen aljebra eragiketen
bidez. Fisikaren gainerako alorrak espekulazioaren
bidez azaltzen ziren. Mundua
matematika legeen bidez azal daitekeen
sistema mekaniko baten ikuspegitik begiratuta
abiatu zen zientzia jakitatearen abentura
handia.
Mekanizismoak mugimenduaren legeen
bidez azaldu zuen beroa (termodinamika),
argiaren hedapena tokitu zuen eta elektrizitatearen
eta magnetismoaren arteko loturak
zehaztu zituen. Mendearen erdialdean
energiaren kontserbazioaren legea finkatu,
eta energetismoaren eta atomismoaren jarraitzaileen
arteko eztabaida hasi zen. Kimikak,
bestalde, materiaren molekula teoria
adierazi zuen.
Mekanika berri bat agertu baino lehen
?erlatibitatearen teoria?, mekanizismoaren
ikuspegia krisian sartu zen. Ikuspegi hura
oinarri harturik adierazitako hastapenetako
batzuek, hala nola termodinamika eta elektromagnetismoa,
bere ahalmen analitikoa
gainditu zuten, eta probabilitate estatistikoaren
esanetara jarri behar izan ziren.
Mendearen bukaeran uste zen ezen gertaera
natural guztiak gorputzen azken osagaien
arteko ekintzetara murritz zitezkeela, eta
lege ezagun guztiak elkarrekintza haien bidez
osa zitezkeela.
Industria iraultzak zientziaren aurrerapenak
praktikan jartzeko aukera eman zuen.Eta hala, kapitalismoan ondo finkatu ondoren,
zientziaren eragile nagusia izan zen industria:
termodinamika lurrun makinari
buruzko azterlanen bidez aurreratu zen; altzairuaren
ingeniaritzak masa ekoizpenaren
hobekuntza eragin zuen; elektrizitatea industriaren
energia iraultza izan zen.
Positibismoaren mendea
Positibismoak ?Auguste Comtek sortua
eta kodetua? filosofia zientifiko bat, pentsamendu
antimetafisikoaren sistema moduko
bat izan nahi izan zuen, esperimentaziotik
sortua eta mundu hau bizi duen gizakiaz
bakarrik kezkatua. Comteren arabera
hiru aro bereiz daitezke gizarteen bilakaera
intelektualean: teologikoa, metafisikoa, eta,
azkenik, teorien ordez gertaerak behatzen
eta aztertzen direnean, aro positiboa.
Positibismoaren arabera gertaera zen
egia faktore bakarra. Sartaldeko gizarteak
XIX. mendean iritsi zuen egoera positiboa,
zientzilariak, teorizazioa alde batera utzirik,
behaketaren, azterketaren eta konparaketaren
bidez zerbait iraunkorra eraiki nahian
hasi zirenean. Gauza askotan, atomoa gutxietsi
baitzuen, edota psikoanalisia, ezin
frogatutzat jo baitzituen, positibismoak traizio
egin zion zientzari.
Mendearen bukaera aldera positibismoak
amaitutzat jo zuen aurrerabidea, eta
aurkikuntza iraultzaileen aroa (Sartaldea
zenbateraino zegoen bere buruaz betea
adierazten du jarrera horrek): fisikan, adibidez,
energiaren eta materiaren kontserbazioaren
adierazpenaren ondoren, ezer ez
zela posible ematen zuen; Bertholletek,
berriz, frogatutzat jo zituen karbonoaren tetralogiaren
eraldatze kimikoak; Ramón y
Cajalek, zelularen teoria adierazi ondoren,
ez zuen mikrobiologiak aurrerago egin zezakeenik
uste.
Egun badakigu, ordea, errealitatea eta
errealitatearen adierazpen fisikoa nahastean
egin zutela huts. Horrela sartu zen bere metafisika
laidoztatu horretan. Gizarte auziari
dagokionez, XIX. mendeak bere egin zuen
positibismoaren ikurritza ?ordena eta aurrerabidea?:
garai hartako errejimenen balio
oinarrizkoak, hain zuzen.
Eskolatzeko sukarra
Gizabanakoaren aurrerabidearen gakoa
irakaskuntza zela ondorioztatu zuen liberalismoak.
Eta Europako errejimen liberalek
mitifikatu egin zuten, eta hedatu, aldi berean,
estatu burokraziek biztanle alfabetizatuak
behar baitzituzten. Langile mugimenduak
ere, uste horretakoa izanik, eskola
bultzatu zuen XX. mendeaz geroztik.Gizarte kapitalista aurreratuetan, nolabaiteko
industria maila bat iritsi ondoren
sartu zen heziketa. Izan ere, industrializazioa
ezinbesteko baldintza izan zen heziketaren
beharra zabaltzeko, eta industria iraultza
burutu zuten herrialdeek baino ez zuten
beren haurrak eskolatzea lortu XIX.. endearen bukaeran. Gizonezkoenaren
aldean emakumezkoek heziketa kaxkarragoa
jaso zuten, eta batzuek baino ez zuten,
aurrerago, lehen mailako irakaskuntza
egiterik izan.
Prusiako heziketa nahitaezkoa eta dohakoa
Alemania osora zabaldu zen 1871n,
Germaniar Inperioa eratu zenean. Eskoziak
1872an hartu zuen erabaki hori, eta Ingalaterrak
eta Galesek 1889an. Frantziak
1882an.
Nazio estatuek aberriaren balioak goraipatuz
eragotzi nahi izan zuten ideia iraultzaileen
sarrera. Herrialde katolikoetan,
Frantzian III errepublikan izan ezik, aberriaren
goraipamenei erlijioarena gehitu zioten.
Bai balio batzuek bai besteek helburu
bera zuten, ordea: ikasleengan gero lantegietan
eta gudarosteetan eskatuko zitzaien
diziplina sustatzea. Izan ere, eskolatzea
zenbat eta hobea eta zabalagoa orduan eta
herri xehea bateginagoa estatuan.
Europako herritar gehienek lehen mailako
heziketa besterik ez zuten jaso, hamabi
urte bitartekoa, alegia. Oro har, aritmetika
oinarriak, irakurtzen, idazten eta erlijio
dotrina erakusten zen. Aberatsek, ordea,
nahiago zituzten eskola pribatuak, banakako
irakasleen ordezkoak.
Aberatsek bakarrik egin zuten bigarren
mailako heziketa (frantses eta italiar lizeoak,
alemaniar gimnasioak, espainiar institutuak).
XIX. mendean zehar humanitateak izan ziren
heziketa maila horren oinarria. Grekera
eta latin ikasketetan, berriz, alde handiak
egon ziren leku batzuetatik besteetara. Gorputz
ariketa Britainia Handian baino ez zen
egin. Marrazkia eta matematika ez ziren
geroago arte landu. 1902an eskaini zen lehen
aldiz, Frantzian, zientziak ikasteko aukera
batxilergoan.