Historia Unibertsala»Egungo aroa
Frantziako Iraultza. Ideiak
Historialariek eztabaida handiak izan dituzte Ilustrazioko ideien eta iraultzako ideien
arteko harremanaz. Iraultzaileen prestakuntza intelektuala Ilustrazioaren higikundeak
sortu eta landutako ideietan zegoen oinarritua, inondik ere, XVII. mendearen erdialdetik
aurrera izadiari, gizakiari eta gizarteari buruzko ideiek Europan izan zuten aldaketa
handian, alegia. Nolanahi ere, badira bi gertaera Ilustrazioaren eta Frantziako Iraultzaren
arteko lotura hori aztertzerakoan kontuan hartu beharrekoak. Lehenik, Ilustrazioa
Europako higikunde intelektual bat zen, baina ez zen erabatekoa, joera anitzekoa baizik,
pentsamolde moderatutik erradikalismoraino bitartekoa. Bigarrenik, Frantziako Iraultzaren
ideologia Ilustrazioaren ideologia hasi zenean bukatu zen; iraultzaileek bestelako
erantzunak eskaini behar izan zizkioten Iraultzak berak sortua zuen egoera zeharo
berri eta Ilustrazioak ezagutu ez zuen bati. Iraultzaileek Ilustrazioak ekarri zituen
ideia berriak landu zituzten (berezko eskubideak, gizarteen kontratu bidezko sorrera,
aginpideak mugatu beharra). Baina abiapuntu berri bat hartu zuten horretarako: gizartearen
burujabetzaren ideia, gizakiek mundua aldatzeko zuten gaitasuna, alegia. Horregatik,
aurrerabidea zuten ideia adierazgarrienetako bat, gizarteak ezinbestean aldatu
beharra.
Hala, ideia eremu handi bat sortu zen iraultzari eta haren irispideari buruz: iraultzak
bazuen mugarik, ala erro-errotik aldatu behar zituen Errejimen Zaharraren egitura
guztiak, monarkia eta eliza barne?
Ilustraziotik Iraultzara
XVII. mendearen erdialdetik aurrera, Ingalaterrako
iraultzak (1649 eta 1688-1689)
eta Holandako eta Suediako esperientzia politiko
berriak tarteko zirela, Ilustrazioa esaten
zaion higikunde bat sortu zen. Izenak
berak argia aipatzen du, hau da, gizonak
arrazoiaren bidez izadia, bere burua, eta
beste gizabanakoekin elkarturik gizarteak
eta molde politikoak sortzeko duen modua
argitzeko premia. Izadia aztertzeko arrazoibidezko
metodo berriak (fisika) sortu
izanak garrantzi handiko aurkikuntzak ekarri
zituen (Isaac Newtonek grabitatea aurkitu
zuen, adibidez), eta esperientziak eta arrazoiak
izadiaren funtzionamendurako mekanismoak
argitzeko balio zutela egiaztatzea
orobat. Metodo horiek giza taldeak eta gobernuak
aztertzeko ere baliatzen hasi zirenean,
alde batera utzi behar izan zituzten
jainkozko ordena ezin aldatuzkoa oinarri
zuten ordu arteko ideiak. Berezko eskubideen
teoria landu izanak eragin handia izan
zuen horretan. John Lockek XVII. mendearen
bukaeran egin zituen ikerketez geroztik,
gizonak izatez berezko eskubide batzuk
(bizitza, askatasuna eta jabetza) dituelako
ideia indarra hartuz joan zen eta hura izan
zen hurrengo urteetan eztabaida politikoen
ardatza.
Eskubide horiek funtsezkoak baldin baziren,
gizakiarentzat ezin baztertuzkoak
bakarrik eta taldean bizi ahal izateko, sistema
politikoek ere kontuan hartu eta babestu
behar zituzten. Montesquieuren LegeenEspiritua (1748) Ilustrazioaren oinarri-oinarrizko
testu bihurtu zen, aginpide desberdinen
arteko bereizkuntzak eta orekak –legeak
egiteko aginpidea (legegilea), gobernatzeko
aginpidea (betearazlea) eta epaitzeko
aginpidea (epaileena)– gizakiaren askatasunerako
zuen garrantzi handia erakusten
baitzuen. Haren ideiek eragin handia
izan zuten Ilustrazioko lanik adierazgarrienean,
D’Alambert eta Diderot zuzendari izan
zituen Entziklopedian, zientziak, arteak,
politika eta historia bildurik ezagutza unibertsalaren
bilduma izan nahi zuen lan
mardul hartan. Obra horretan parte hartu
zuen, eta eragin handia izan zuen orobat,
Europako kulturan Ilustrazioaren garaian
itzal handia izan zuen gizon batek, Genevako
Jean-Jacques Rousseauk; Gizarte Hitzarmena
(1762) haren lanean ondorio hau
atera zuen: gizarteko kide guztien arteko
hitzarmenak baizik ez zezakeen politika eta
gobernu zilegirik eratu. Eta orobat esan zuen
hiritarrek biltzarretan zuzenean, ordezkaririk
gabe, parte hartzeak baizik ez zezakeela
adierazi guztien borondatea. Ideia horien
guztien bilakaeraz Ilustrazioa gizarte
auzien mamira iritsi zen, burujabetzari
buruzko funtsezko galderara: norena zen
burujabetza, printze eta erregeena ala herriarena,
gizarte osoarena?
Ideia iraultzaileak
Aurreko atalean ikusi den bezala, iraultza
Frantzian hasi zen Hirugarren EstatuakHirugarren Estatu gisa eratzeari uko egin
zionean, eta Nazio Biltzartzat onar zezaten
eskatu (eta lortu) zuenean. Biltzar hartako
eragin handiko kidea zen Emmanuel de Sieyesek
Zer da Hirugarren Estatua? (1789)
bere liburuan argitu zuenez, lege beraren
pean bizi eta ordezkaritza politikoa biltzar
berean zuen gizabanako multzoa zen nazioa.
Ideologia iraultzaileak ideia hori izan
zuen ardatz, burujabetza erregeari kendu eta
nazioari eman esan nahi baitzion, nazioak
bere gain hartzen zuelarik era horretara errejimen
berri bat ezartzeko gaitasuna (aginpide
konstituziogilea). Aginpide horri esker
gauza asko aldatu ahal izan ziren: lurraldearen
antolamendua (orduan sortu zen
gaur egun Frantzian indarrean dagoen departamentukako
zatiketa), pisu eta neurri
sistemak (gaur egungo sistema metriko hamartarra
ezarri zen), eliza katolikoak Frantzian
zeukan eragina (Apaizen Konstituzio
Zibila, 1791), pribilejioak ezeztatu ziren, eta
gizartea bera eta haren antolamendua ulertzeko
era berriak nagusitu ziren. Nazioak
egoki iruditzen zaion guztia aldatzeko eta
berriz sortzeko zuen aginpidea zen ideia
iraultzailearen oinarria eta funtsa. Handik
sortu zen esaera iraultzaile ospetsu hura:
askatasuna, berdintasuna eta anaitasuna.
Iraultzak gizarterako zuen egitasmo nagusiaren
arabera, jabetza pribatua gizakiaren
funtsezko eskubidea zen, eta gizaki oro
bere buruaren eta erosteko gauza den ororen
jabe delako ustean zuen egitasmo horrek
oinarria. Era horretara, gizartea eratzen
zuten gizabanakoak berdinak ziren legez,
desberdinak ordea ondasunez. Hura zen
beraz iraultzak aldezten zuen berdintasuna:gizabanako legez eta bidez aske eta berdinek
gizarte klase desberdinak eratzen zituzten
haatik, batzuek ez baitzuten lanerako
indarra baizik, eta besteek, aitzitik, ez baitzuten
lan egiteko premiarik, bai baitzuten
bizi ahal izateko beste ondasunik (kapitala,
lurra, errentak). Gizarte antolamendu horrez
gainera, merkatu askearen alde zeuden,
ordu arteko lan antolamenduak
ohikoak zituen elkarteen (gremioak) eta
tokian tokiko agintarien (udalek) esku hartzerik
gabea. Hortaz, merkatua eskaintzaren
eta eskariaren arabera zegoen arautua,
eta horrek bazuen eraginik lan merkatuan.
Errepublikazaletasuna
Baina, gauza jakina denez, iraultzak ez
zituen ideia horiek bakarrik landu. Orobat
sortu zuen ideologia erradikal eta errepublikazale
bat, 1792az geroztik batez ere.
Errepublika ez zen besterik gabe erregerik
eza, batez ere hiritarraren oso bestelako
ikuspegi bat zen. Jakobinoen errepublikazaletasunak
hiritarraren bertutea adierazi
zuen, errepublikarekiko erabateko betebeharra,
horretarako herrietako biltzarretan
zuzenean parte hartu behar zuen, Nazio
Bilkura batera ordezkariak bidali, eta erne
bete errepublika defendatzeko betebeharra
(soldadu-hiritarra). Horrez gainera, aberri
errepublikazaleak ongi izatea eta lana ziurtatu
behar zituen, ondasun gehiegi metatzea
eta espekulazioa gaitzetsi, eta erlijio zibil
berri bat sortu behar zuen, hiritarrak elkarren
artean estu lotuko zituen sinesbide arrazoian
oinarritu bat. Erradikalen pentsamenduak
ideal errepublikazale klasikoaren eragina
zuen, greziarren eta latindarren garaitik
Florentziako berpizkundean eta Ipar
Ameriketako Iraultzan ere eragina izan zuen
joera berarena. Orobat izan zuen Gabriel
Bonot de Mably, Jean-Jacques Rousseau eta
errepublikaren ideala tankeratu zuten garai
bereko beste errepublikazale batzuen eragina.
Iraultzak arazo bati egin behar izan
zion aurre: errepublikazaletasuna nola bideratu
hogeita hamar bat milioi biztanle zituen
estatu handi batean, eta ez Atenas klasikoaren
eta Rousseauren Genevaren gisako
estatu-hiri txiki batean?
Hirietan herri xeheak errepublikaren
alde egin zuen gehienbat, Parisen batez ere,
ideologia horrek oso kontuan hartzen baitzituen
gizarteari zegozkion alderdiak. Errepublikak
orobat zuen zuzenbidearen ikuspegi
moral bat, pobrezia ondasunen banaketa
desorekatuaren eraginez sortua zela uste
baitzuen. Ez zeuden, ezta gutxiago ere, jabetza
eskubidearen aurka, eta ez zuten kutsu
sozialistako ideiarik, baina ondasunen jabetzaren
arteko desberdintasuna egokitzeko
premia ikusten zuten. Errepublikarenideien eraginez eman ziren beraz ogiaren
eta kontsumorako oinarri-oinarrizkoak ziren
beste salgai batzuen prezioa mugatzen
zuten legeak (gehieneko prezioaren legeak),
eta errepublikaren etsaitzat hartu ziren espekulatzaileen
eta pilatzaileen aurkako legeak.
Iraultza bukatu
Frantziako Iraultzaren arazo ideologiko
nagusietako bat mugak non zituen jakitea
izan zen, noiz bukatu behar zuen erabakitzea,
alegia. Iraultzak ustez ezin buka zezakeen
aldi bat hasia zuen nazioaren burujabetzaren
ideiarekin batera: baldin eta onartzen
bazen nazioak ordena alda zezakeela,
infinituraino egin zezakeen aldaketa hori.
Pentsalari iraultzaile batzuek, Condorcetek
adibidez, aurrerabide jarraituaren ideiaren
bidez teorizatu eta adierazi zuten arazo hori.
Beste batzuek, berriz, iraultza hasi zenetik
beretik ikusi zuten prozesu hura gelditzeko
premia. Iraultzak gizartea aldatzeko zuen
gaitasun haren kontrako idazkirik erabatekoena
ez zen Frantzian plazaratu, Ingalaterran
baizik. Edmund Burke irlandar kontserbadoreak
1791n argitaratu zuen Gogoetak
Frantziako Iraultzari buruz idazlanean
gaztigatzen zuenez, iraultza nahasmendua
ari zen sortzen Frantzian ez ezik, baita Europako
kulturan eta tradizioan ere. Burkeren
iritzian, ingelesek 1688an eta 1689an
egin zuten gauza bera egin behar zuten
frantsesek ere: aginpideak orekatzeko sistema
bat ezarri, baina iraultzari biderik eman
gabe.Iraultzak izan zituen hura baino aurkari
gogorragoak. Iraultza beren pribilejioen
aurka ari zela uste zutenak alegia,
apaizak eta nobleak. La Vendée-ko matxinada
eta antzeko higikundeak izan ziren
iraultzaren kontrako pentsamendu haren
ondorioa, horrez gainera Frantziako landaldeko
herritar askoren ezinegonaz ere
baliatu zirelarik higikunde haiek, iraultzaren
erabaki eta neurri askok beren mundu
tradizionala zeharo aldatzen zutela uste
baitzuten.