Historia Unibertsala»Aro berria
Erlijio gerrak
Erlijio gerra izena historian zehar erlijioa borrokarako arrazoi izan den edozein gerra
eta gatazkari eman dakioke. Dena dela, historiografiak XVI. mendean, hau da erreforma
protestantearen ondoren, Europan gertatu ziren gatazkak izendatzeko baizik ez du
erabiltzen erlijio gerra esapidea.
Historiako garai haren ezaugarri nagusietako bat politikaren eta erlijioaren arteko
lotura gero eta sendoagoa izan zen. Izan ere, ustez erlijio gorabeherak bakarrik zirenen
ondorioz gertatu ziren borroka askoren atzean beste arrazoi batzuk izan ziren: arrazoi
ekonomiko, sozial eta politikoak hain zuzen ere.
Erlijio gatazka gehienak Europan gertatu ziren, orduantxe ari baitziren sortzen nazio
estatuak bertan (Ingalaterra, Espainia, Frantzia, Suedia, etab.) eta estatuaren gobernu
erakundeen absolutizazioa gertatzen ari baitzen. Herrialde haietako aristokraziak
beren pribilejioak babesteko eginahalak egiten ari ziren, monarkiaren aginpidea sendotzen
ari zela ikusirik.
Bestalde, Habsbugotarren dinastiak, Alemaniako enperadore tituluaren monopolioa
zuen dinastiak alegia, ahaleginak egin zituen Erdi Aroan nagusi izan zen inperio unibertsalaren
ideia berpizteko; hau da, elizaren batasuna eta aginpide unibertsala, eta inperioaren
nazioarteko nagusitasuna berreskuratzen ahalegindu zen. Proiektu horren
kontra azaldu ziren, ordea, nazio monarkia berriak –Frantzia, Ingalaterra eta Holanda–
eta orobat, inperioaren egiturak indartu nahi ez zituzten alemaniar printze asko eta
asko.
Elkarren kontrako aginpide horiek guztiek erlijioa erabili zuten bakoitzak bere asmoak
aurrera eramateko eta batzuek besteei aurre egiteko tresna gisa; beren mendeko
lurraldeetan ideologiak eta politika joerak batzeko tresna gisa hartu zuten batetik,
eta kontra egiten zieten beste aginpide batzuetatik bereizteko tresna gisa erabili zituzten,
bestetik.
Inperioa eta erlijio krisiaren hasiera
ALEMANIAREN EZAUGARRI EKONOMIKO, SOZIAL,
POLITIKO, KULTURAL ETA ERLIJIOSO BEREZIEK ERLIJIO
GATAZKAK SORRARAZI ZITUZTEN.XVI. mende hasieran gizarte eta erlijio
nahasmendu handiak gertatu ziren Alemanian.
Kapitalismoaren eta kultura humanistaren
bilakaerak Luteroren erreformarako
bideak zabaldu zituen. Erreforma berehala
zabaldu zen Alemania guztira, eta alemaniar
gizarteko talde apalenek beren egoera
ekonomiko eta sozial zorigaiztokotik askatzeko
tresna gisa erabili zuten.
Alemaniako hego eta erdialdeko nekazari
eta eskulangileek matxinada bat antolatu
zuten 1524an, beren egoera kaskarra
hobetzeko eta jaunek ordainarazten zizkieten
zergetatik eta betearazten zizkieten zerbitzuetatik
askatzeko. Zenbait predikari erreformazale
izan ziren matxinada haren buru,
eta hori zela-eta erlijio «iraultzaren» tankera
hartu zuen. Baina jaunen gazteluak eta
monasterioak eraso zituzten matxinatuek.
Luterok, Errefomaren gaineko kontrola
galdu eta Erreformak hondoa joko zuenbeldur baitzen, matxinatuak zigortu zituen,
eta haiek akaba zitzaten eskatu zuen, beren
arimak salbatzeko modu bakarra hori
izango zutela esanez. Printzeek eta jaunek,
hirietako goi mailako burgesen laguntzarekin,
zapalkuntza gogorra bideratu zuten eta
milaka nekazari hil zituzten. Harrezkero,
Luterok printzeen laguntza izan zuen, eta
horrela, printzeen kontrolpean gelditu zen
erreforma.
Printzeek erlijio erreformatua erabili
zuten, aurrerantzean, Karlos V.ak inperio
bateratua osatzeko zuen asmoari aurre egiteko.
Gauzak horrela, 1525ean elkarren
kontrako bi talde handitan banatuta zegoen
Alemania: printze katolikoak zeuden batetik,
Dessauko ligan bilduta, eta protestanteak
bestetik, Magdeburgoko ligan bilduta.
Karlos V.a Frantziaren eta turkiarren kontra
ari zen gerran, eta hori dela-eta Alemaniako
gatazka bi taldeen elkarrizketaren bidez
konpontzeko ahalegina egin zuen.
Ahalegin hark huts egin zuen, ordea,
1531n, eta protestanteek, Smalkaldako ligan
bilduta, Enperadoreari zuzen-zuzenean aurre
egiteko jarrera hartu zuten, eta Frantziako
Frantzisko I.aren laguntza lortzeko ahaleginak
egin zituzten. Dena dela, hitzarmena
sinatzeko ahaleginak egiten jarraitu zuen
enperadoreak, alferreko ahaleginak guztiak
ere, harik eta 1546. urtean gerra piztu zen
arte.
Augsburgoko dietak erlijio gatazkari irtenbidea
emateko ahalegina egin zuen
1548an, baina orduan ere ez zen bakerik
lortu, aitzitik, larriagotu egin zen borroka.
Bai alde bateko printzeen eta bai bestekoen
ustez, enperadoreak aginpide zabalegia
zuen, eta beldur ziren Augsburgotarrek estatu
autoritario bat sortzen bazuten beren,
alegia printzeen, «askatasunak» ez ote ziren
murriztuko.
1552an hasi ziren berriro istiluak, protestanteek
Frantziako Henrike II.arekin bat
egin zuten, eta horrek Karlos V.aren politika
inperialaren gainbehera ekarri zuen;gainbehera horren ondorioz enperadoreak
abdikatu egin zuen, bere anaia Fernandoren
alde. Fernandok Augsburgoko erlijio
bakea sinatu zuen (1555); bake horren arabera,
printzeek eskumena zuten beren lurraldeetan
nahi zuten erlijio ofiziala ezartzeko,
eta horrek Alemaniaren erabateko
zatiketa politikoa ekarri zuen.
Erlijio gerrak Frantzian
ESTATUAREN ABSOLUTIZAZIO ETA ZENTRALIZAZIOA
NAGUSI ZEN GARAI BATEAN, AGINPIDE BATZUK
BATZEKO ETA, ALDI BEREAN, AGINPIDE BATZUK
BESTEETATIK BEREIZTEKO TRESNA GISA ERABILI ZEN
ERLIJIOA.Espainiak eta Frantziako Henrike II.ak,
Alemaniako printze protestanteekin bat
eginda, Cateau-Cambresisko bakea sinatu
zuten 1559an; bake hura sinatu ondoren
bake garaia hasi zen bi estatuen artean.
Henrike II.a (1560) hil ondoren, ordea, gatazka
zibila sortu zen Frantzian.
Luis XI.ak eta Frantzisko I.ak zentralizazio
politiko eta ekonomikoa hasi zuten;
horrek, ordea, kalte handia egin zien Frantziako
nobleei. Bestalde, liskar handiak zeuden
aristokraziako familia ahaltsuenen artean
ere. Horrez guztiaz gainera, aipagarria
da kalbinismoak Frantziako gizarteko alor
guztietan izan zuen eragina.
1560an Frantzisko II.a iritsi zen agintera;
agintari hark, ordea, ez zuen Frantzian
bizi zen egoera nahasiari aurre egiteko ahalmenik.
Nobleak bi taldetan banatu ziren.
Batetik protestanteak edo higanoteak zeuden,
Coligny almirantearen zuzendaritzapean;
protestanteek eragin handia zuten
Nafarroako erregetza eskuratu zutelarik
Antonio Borbongoa Joana II.a Albretekoarekin
ezkondu ondoren. Beste alde batetik,
berriz, katolikoak zueden, Montmorencyko
kondestablea eta Guisako dukea buru.
Hainbat tirabira izan ziren harrezkero
(Frantziako historiografiak 8 gerra aipatzen
ditu). Gudu txikiak izan ziren, oro har, harrapaketak,
atentatuak, etab., baina txikiak
izanagatik ere, nahasmendu handia ekarri
zuten erreinura. Horrela, Karlos X.aren
erreinaldian esaterako (1562-1574), protestanteen
taldea desegitearren, Coligny eta
beste buruzagi protestante batzuk hil zituzten,
haien ehundaka jarraitzaileren artean,
1572ko San Bartolomeko gaueko hilketa
handian. Bestalde, Henrike III.ak
(1574-1589), bi taldeen aldetik presio handia
jasaten ari baitzen, Guisako dukea hilarazi
eta katolikoen taldeko gainerako
buruzagiak atxilotu zituen.
Katolikoek traizio egin izana leporatu
zioten erregari, eta haien susmoak areagotu
egin ziren Nafarroako Henrike III.a erregeprotestantea izendatu zuenean bere ondorengo.
Henrike III.ak, Henrike IV.a izenaz,
Frantziako erregetza eskuratu zuenean
(1589) katolizismoak indarrean iraungo zuela
agindu zuen. Baina elizgizon eta noble
katoliko askoren laguntza izan zuen arren,
liga edo talde katolikoko kideek antierrege
bat izendatu zuten Parisen, aita santuaren
eta Espainiako Filipe II.aren gudarostearen
laguntzarekin.
Henrike IV.ak aldeko asko izan zituen,
horretarako espainiarrek esku hartzeko beldurraz
eta gerrak zekarren nekeaz baliatu
zelarik, eta laguntza horiei esker Henrike
IV.a erregetzat ezagutzeko iritzia zabaldu
zen, baldin eta erregea katoliko egiten bazen.
Hala, bere fedeari uko egin zion eta
Parisen sartu zen 1594. urtean. Filipe
II.arekin zituen gorabeherak, ordea, ez ziren
hargatik konpondu. 1598an Nantesko
ediktua eman zuen, kontzientzia asktatasuna
ezagutzen zuen ediktua hain zuzen, eta orduan,
bai, bakea iritsi zuen Frantziako erreinuak.
Filipe II.a eta Holandaren sorrera
ERLIJIO ERREFORMATUAK ESPAINIAKO INPERIO
KATOLIKOARI AURRE EGITEKO BEHAR ZUEN IDEOLOGIA
BATASUNA LORTZEKO AUKERA EMAN ZIEN
HOLANDAREN BURUJABETASUNAREN ALDEKOEI.XVI. mendearen bigarren erdian, Espainiaren
mendeko Herbehereetara ere iritsi
zen erlijio gatazka. Herbehereak 17 probintziatan
banatuta zeuden eta multzo heterogeneoa
osatzen zuten; teorian inperioarenmende zeuden probintzia haiek, eta nolabaiteko
batasuna ematearren Inperio Santutik
bereizi eta administrazio egitura bateratuak
eman zitzaizkien 1548an.
Bestalde, hura zen Europan kapitalismoak
indar gehien zuen herrialdeetako bat,
eta Berpizkundearekin eta Humanismoarekin
loturiko arteak eta ideiek zabalkunde
gehien izan zutenetakoa. Hura zen, beraz,
Erreforma protestantea errotzeko gune egokienetako
bat.
Horrela zegoen egoera matxinada
1566an sortu zenean. Matxinada hartan elizak
eta monasterioak erre ziren. Eta Albako
dukearen zapalkuntza izugarria izan zen
arren, gatazka ez zen horrela bukatu. Protestanteek
atzerriko laguntza zuten (Ingalaterra,
Frantzia, Alemaniako printzeak), eta
Filipe II.ak, aldiz, bakarrean egin behar zion
aurre gatazka hari. Espainiak ekonomian
galera handiak izan zituen, jende asko hil
zen eta ogasun alorrean gero eta arazo larriagoak
zituen.
Lurralde haien erabateko zatiketa 1580
inguruan gauzatu zen. Iparraldeko probintzia
protestanteek (gaur egun Holanda) beren
burujabetasuna aldarrikatu zuten
1581ean. Espainia gero eta krisi sakonagoan
zegoen murgilduta, eta aldi berean Holandaren
egoera hobera zihoan eta estatu gisa
ezagutu zuten bai Frantziak eta bai Ingalaterrak.
Herbehereetako gatazkak 80 urte
iraun zuen, eta ez zen XVII. mendearen erdialdea
arte konpondu, hain zuzen ere, Espainiak
Westfaliako hitzarmena sinatu zuen
arte. Kasu honetan ere, bistan denez, helburu
politikoak lortzeko eta aldezteko tresna
gisa erabili zen erlijioa.