Historia Unibertsala»Aro berria
Erreforma katolikoa
Lutero Alemanian Erreforma protestantea egiten ari zen garai berean, beste leku batzuetan,
batez ere Italian eta Espainian, Eliza berritzeko saioak ari ziren egiten, erregeak, elizgizonak,
laikoak nahiz erlijiosoak. Gauza guztiz argia zen Elizak aldaketa baten beharra zuela,
baina katolikoek Elizaren beraren baitatik egin nahi zuten erreforma, hutsegiteak salatuz
baina ortodoxia errespetatuz; hori da Luteroren zismaren garai berean egin ziren ahalegin
horien eta proposamen protestantearen arteko alde nagusia.
Nolanahi ere, ahalegin horiek gorabehera, Trentoko Kontziliorako deialdia arte itxoin
behar izan zen Elizaren buruzagiek eliztarren artean zegoen desira berritzaile hori bere
egin zuten arte.
Berrikuntza espirituala
Trentoko Kontzilioko erabakiak hartu
baino askoz ere lehenago hasi zen erreforma
katolikoa. Aldaketen berri adierazten
zuten mugimendu asko zegoen eliztarren
artean, bizimodu espirituala hobetzeko saioak
alegia, herrien eta egoeren arabera modu
desberdinez gauzatuko ziren egitasmoak.
Espainian, Errege-erregina Katolikoek
gotzaintza, kleroa eta erlijio ordenak berriztatzeko
lanari heldu zioten. Cisneros kardinalearen
laguntza erabakiorra izan zen eginkizun
horretan, hark berriztatu baitzituen
frantziskotar ordenak eta Alcaláko Unibertsitatea
fundatu, helburu nagusia Bibliaren
azterketak bultzatzea eta sakontzea zuen
erakundea.
Italian ere sortu ziren egitasmo berriztatzaileak.
Horien artean aipagarria da oratorioen
higikundea; laiko eta apaiz taldeak
ziren, Erdi Aroko anaidiak gogoan harturik,
debozioaren bidez, eta behartsuenganako
eta erienganako karitateaz, berriztatze
espirituala egiteko elkartzen zirenak. Higikunde
horietako zenbaitek indar handia
hartu zuten, hala 1494an Vicenzan fundatu
zen San Jeronimoren Konpainia Ezkutukoa
izenekoak; edota laiko batek ?Ettore Vernezzak?
1497an Genoan sortutako Jainkozko
Maitasunaren Oratorioak. Beste asko ere
eratu ziren Italia osoan zehar: Milanen, Napolin,
Brescian, Veronan?
Talde horiez gainera, izan ziren beste
batzuk ere, elizigizon sekularrenak; kongregazioak
eratuz elkartu ziren, erruki eta
karitate lanak taldean egin ahal izateko,
kanpoan jakinarazi gabe, eta hala sortu ziren,
besteren artean, teatinoak, barnabitak
eta somaskoak. Ildo horretan berean ipini
daiteke Jesusen Lagundiaren fundazioa; jesuitak,
monasterioko eginbeharretatik libre,
bete-betean aritzen ziren apostolutza lanetan.
Elizgizon sekularrez zegoen Lagundia
osatua, eta beren kideen perfekziozko bizitzabultzatzea eta fedea zabaltzea zuten
helburua, predikuaren bidez, gogo jardunak
eginez eta dotrina irakatsiz. Jesuitek,
usadiozko hiru botoez gainera, laugarren
boto bat ere bete behar zuten, hau da, aita
santuarekiko obedientzia, eta hori berrikuntza
handia izan zen, nahiz eta ez zen beti
ondo ulertu. Lagundia oso bizkor ugaldu
zen, eta berehala zabaldu zen mundu ezagun
osora, Asia, India eta Japoniaraino. Lagundiko
kideek heziketa filosofiko eta teologiko
sendoa zuten, eta aipagarria da orobat
haien espiritualtasun sakona, aszetismo
gogor batez elikatzen zena, otoitza eta apostolutza
lanez gainera. Jesuiten lana erabakiorra
izan zen Eliza katolikoaren berriztatzean,
dotrinaren eta errukiaren alorretan
batez ere.
Garaiotan beretan berriztatu zen Italian
frantziskotarren ordena. Higikunde horrek
predikari famatu bat, Matteo de Bascio,
izan zuen gidari. Zorroztasun asmoak bultzatuta,
fundatzailaren erakutsiak osorik
betetzea bilatzen zuen, eta hala eratu zen
kaputxinoen ordena. Hasieran, bizimodu
eremutarra egiten zuten, eskulanak eginez
eta behartsuak zainduz huts-hutsik. Luzaro
gabe ordea, gizartea, sinesteak eta ohiturak
berritu ahal izateko prediku lanen
behar larria zela-eta, uko egin zioten bizimodu
eremutarrari, eta heziketa lanean
jardun ahal izateko beharrezko ikasketak
egiten hasi ziren.
Aita santuaren garaia
Ikusi dugunez, gizonak prest zeuden,
aldaketa eskatzen zuen giro moralak eta
espiritualak egiteko, baina, kontuan izanik
Elizaren egitura hierarkikoa, goitik hasi eta
azken kideetaraino egin behar zen erreforma
hain desiratu eta beharrezko hura. Aita
santuak berriztatze lanak bere gain hartzen
ez zituen arte, ez zen aurrerabiderik
izango.Luzea, zaila eta neketsua izan zen berrizaleen
nahiak bideratuko zituen Kontzilio
haren deialdia egiteko bidea; izan ere, erlijio
arazoez gainera, arazo politikoak ere
baziren tartean: Enperadorearen eta frantses
erregearen arteko liskarrak, aita santuaren
kargua betetzen zuten gizonen familia
eta politika interesek eta abarrek zatituak
zeuzkaten printze kristauak. Oztopo
horiek denek izan zuten zerikusia deialdia
egin ahal izateko behar izan ziren urte luzeetan,
eta izan zuten halaber eraginik Kontzilioaren
beraren aurrerabide nahasian, bi
bider eten baitzen, eta hiru aldiz osatu berriro:
1545-1547, 1551-1552 eta 1562-1563
urteetan egin zen.
Eginkizun bikoitza izango zuen Trentoko
Kontzilioak: alde batetik, dogma katolikoaren
hastapenen argitzea, eta, bestetik,
diziplinari zegokion lana. Dogmari dagokionez,
fedearen agerpen osoa egin zen, Eliza
katolikoan gaur egun arte dirauena; Eskritura
Santuen eta Tradizioaren balioa, justifikazioaren
dotrina, eta Elizaren hierarkia
nolakotasunari zegokion oro azpimarratu
ziren bereziki fede iturritzat.
Diziplinaren alorrean, ordu arte gertatu
ziren gehigegikeriak desagertarazten saiatu
zen Trento, gotzainei beren egoitzetan egon
beharra gogoratuz, heziketa lanak abade eta
elizgizonei, baita haiek ereduzko bizimodua
egiteko garrantzia ere. Eliztarrei zegokienez,
zuhurtasunezko neurriak ipini ziren
sakramentuak hartzearen balioa eta zilegitasuna
segurtatzeko: ezagutza minimoak
bermatzeko arautegiak, sakramentuak ematean
sakramentu liburuetan errejistratu beharra,
etab.
Lan hori beharrezkoa zen; izan ere, eskola
teologikoen arteko eztabaidek, interpretazio
protestantearen zabalkundeak, eta
horrekin batera elizgizonen prestakuntza
eskasak eta eliztarren heziketa faltak, horrek
guztiak dotrina nahasketa handia ekarri
baitzuen. Horregatik, elizgizon duinak
eta gaituak izango zirenen prestakuntza
azpimarratu zuen bereziki Kontzilioak, hau
da, herriaren katekesia eta sakramentuen
hartze baliotsuago bat.Luterorenak guztiz bestelakoak ziren
erreforma katolikoak proposatzen zituen
munduaren eta gizakiaren ikusmoldea. Luteroren
pesimismoaren aurrez aurre, gizakiaren
nolakotasuna berez zela gaiztoa eta
usteldua baitzioen hark, gizakiaren askatasuna
ukatuz, eta, hortaz, fedearen bidez
baino ezin zela justifikazioa lortu adieraziz,
egintza onen bidez ezinezkoa baita; ikuspuntu
ezezkor horren aurrez aurre, bizitzaren
ikusmolde optimista agertu zen Kontzilioan:
gizakiaren izatasunak, jatorrizko bekatuak
behin behingoz hondatu duen arren,
ez du bere jatorrizko ontasuna galdu,
Jesukristoren egintza salbagarriak osatu baitu,
graziaren bitartez. Graziaren bidezko
gizakiaren jainkotzea, eta horren ondoriozko
giza egintza onen balio infinitua, Jesukristorenetan
txertaturik, hori guztia kontrajartzen
zitzaion Luterorentzat gizakiaren merituei
Jesukristoren merituen eranste kanpotikoa
besterik ez zena.
Ikusmolde horretan, baziren bi puntu
paper guztiz garrantzitsua jokatzen zutenak:
alde batetik, azpimarratu zen Eliza dela bitarteko
bakarra, alegia, sakramentuen bidez
banatzen den graziaren bide bakarra, eta,
bestetik, aurrekoaren ondorioz, sakramentuen
praktika erregulatu izana.
Erreformaren armak
Ez zen aski ordea berrikuntzak egin nahi
izatea, eta berrikuntza horiek bideratuko
zituzten arauak taxutzea; berrikuntzei eraginkortasuna
emango zieten tresnak eskuratu
behar ziren, bizikizun benetakoa bihur
zitezen.
Trentoko dekretuak bideratzeko, eta
erreformaren izpiritua gauzatzeko, ahalik eta
baliabide gehienak eta egokienak erabili
behar ziren: Filipe II.a erregearen laguntza,
besteren artean, bere mendeko lurretan,
elizgizonen dotrina zabaltzeko ardura, elizgizonak
berak hezteko apaizgaitegien eraikitzea,
erlijio ordenen lana, haietako zenbaiten
berriztatzea ?karmeldarren kasua
adibidez?, predikua, hezkuntza, artea eta
literatura.
Izugarri garrantzitsua bihurtu zen eliztarrei
dotrina katekesian erakustea. Horretarako,
Kontzilioan bertan jarri zen abian
hango dekretuak bilduko zituen ikasbide
bat; parrokoentzat zen bereziki, sakramentu
bakoitzari zegokion dotrina herri hizkuntzaz
ager ziezaieten eliztarrei. Eginkizun hori
Pio V.a aita santuak bururatu zuen (1565),
hark eman baitzien parroko guztiei eliztarrak
ikasbide horren arabera hezi zitzaten
agindua. Lan horrek beste batzuk, laburragoak,
eragingo zituen, baina beti ere helburu
berberaz, eta gure egunotaraino ia erabili
dira, Aita Asteterena eta Ripaldarena
adibidez.Predikua zen katekesiaren osagaia. Predikari
famatuenen artean, aipagarriak dira,
Espainian, Avilako San Joan, Granadako
Fray Luis, Alonso Cabrera, Villanuevako
Santo Tomas eta Riberako San Joan. Heresearen
aurrez aurre, polemistaren irudia
sortu zen. Alemanian aipagarriak izan ziren
San Pedro Canisio eta Jorge Scherer.
Hezkuntzaren alorrean, jesuitak izan ziren
ordena nagusia, eta, era berean, aitzindari
izan ziren erreforma katolikoaren ideiak
zabaltzen eta ikasketei aplikatzen. Teologia
ikasketak eta giza zientziak eta jakintzak
bateratzea izan zen hezitzaile katolikoek
erabiltzen hasi ziren estrategietako bat. Ikasketa
plangintza guztietan sartzen zen heziketa
humanistikoa, giza balio guztiak garatzeko
egokiena, aldi berean fedea eta erlijioarekiko
atxikidura sendotzen zirela.
Literaturari dagokionez, eragin handia
izan zuten egile aszetikoek eta mistikoek;
Santa Teresa eta San Joan Gurutzekoa izan
ziren garrantzitsuenak. Artean baliabide
guztiak, bereziki baliabide ikonikoak, fedearenzerbitzuan jarri ziren. Eukaristiarekin
zerikusia zuten guztiak azpimarratu
ziren batez ere, eta San Pedroren egoitzaren
nagusitasunari erreferentzia egiten ziotenak.
Bitarteko horiekin batera, erlijio praktika
bera ere erabili zen, Kontzilioko erabakiak
ezagutarazteko: ikuskizun eta ekitaldi publikoak
bultzatu ziren, hala prozesioak eta
erreguzko ekitaldiak, fededuna parte hartzera
bultzatzen zutenak. Ekitaldi horien artean
oso garrantzitsuak izan ziren beti ere
Jesukristoren Eukaristiako presentzia azpimarratzen
zutenak: meza nagusiak, Corpus
Christiren prozesioak, eta Espainian, Auto
Sakramentalak.
Baliabide horiekin guztiekin, herriarengana
eraman, eraginkor bihurtu eta eguneroko
bizimoduan txertatu nahi ziren Trentoko
erabakiak; izan ere, haien helburua ez
zen solik ikusmoldeen akatsak zuzentzea,
aitzitik, usadioak eta bizimoduak onbideratu
nahi ziren, Elizaren goienetik hasita herri
xehearenganaino.