Historia Unibertsala»Erdi aroa
Europako Erdi Aroko heterodoxia
Lehen kristau enperadoreek, Konstantinorengandik Teodosiorenganaino, kristautasuna
erlijio askea egin zuten lehenbizi, eta Inperioaren erlijio ofiziala gero. Handik aurrera,
Erromako Elizak aginpidea eta doktrina ortodoxoa ezartzera bideratu zituen bere
ahaleginetariko asko, boterea sendotu eta indartuko zuen nahitaezko batasuna lortu
nahian. Egoera berri horretan gatazka eta liskarrak sortu ziren kristandadean bizi ziren
beste joera espiritual desberdinekin, Eliza gero eta baztertzaileago agertzen zela.
Joera horiek, zenbait kasutan, heresien iturri gertatu ziren. Lehen zailtasunak ortodoxiarentzat
Ekialdetik etorri ziren desbideratze moduan, manikeismoa, donatismoa,
pelagianismoa edo arrianismoa, adibidez, garrantzitsuenak besterik ez aipatzearren.
Hala eta guztiz, Erdi Aroa aski aitzinatu artean, joera heterodoxo gehienek, oro har,
arrakasta sozial gutxi lortu zuten. Bigarren milaldia abiatzearekin, ordea, Erdi Aro betearen
ezaugarri diren herri heresiak hasi ziren agertzen. Haien sorreran bi faktorek
izan zuten eragina: alde batetik Elizaren doktrina ofiziala, gero eta zurrunagoa, gogoeta
indibidualerako biderik ematen ez zuena eta interpretazio eta doktrina osatu
eta konplexua sortu zuena (San Gregorioren Erreforma); bestetik, garaiko botere politiko-erlijioso
hertsatzaileen aurka ihardukitzeko gogo bizia, bai erlijio gizonen aldetik,
baita gizartearen aldetik ere. Eliza boterearen jabe zenez, boterearen ezaugarriak
ere agertarazten zituen: aberastasuna, nabarmenkeria… eta horren ondorioz ebanjelio
iturrien bilaketa eragin zuen fededun erradikalenen artean. Hala sortu zen Eliza
berritzeko gogo zintzoa eta borondatezko pobreziaren ideala; joera horren jarraitzaileak
izan ziren bai heretikotzat hartzen diren mugimenduak (valdotarrak, mugimendu
mesianikoak eta profetikoak…) eta erlijio ordena erreformatzaile berriak (frantziskotarrak…)
ere. Katarismoak aipamen berezia merezi du: filosofia oinarri bikoitzeko
mugimendu honek erro sakonak zituen Frantziako Hegoaldean, harrera ona
izan baitzuen gizarte maila guztietan. XII. mendearen amaieran, kataroek zinez eliza
paralelo bat osatu zuten, Erromakoarenetik aldendua, bai dogman eta kultuan, bai
hierarkian eta sakramentuen praktikan; kultu honetan apaiz kataroek, perfektoak deiturikoek,
egiten zuten eskuen ezarrera –consolamentum– zen oinarrizkoenetako bat.
Heresia mugimendu horien aurka harturiko neurri gogorrek ezin galarazi zuten Erdi
Aroaren amaiera aldian, hau da, XIV. eta XV. mendeetan, herri heterodoxien zuzpertzea.
Bitartean, joera horietariko batzuk inoiz ez zituzten erabat deuseztu ahal izan,
hala nola valdismoa eta berak aldarrikatzen zuten borondatezko pobreziaren bilaketa.
Beste batzuek, muturreko frantziskotar joerari loturiko espiritualismo milenaristek,
adibidez, disidentzia guneak piztarazi zituzten kristau inperioko hainbat alderditan.
Mende horietan, disidentzia gune bik Elizaren historian egundaino ezagutu ez
zen garrantzia hartu zuten. Lehena Ingalaterran sortu zen Wyclif-en ideien babesean.
Wyclifek, transubstantziazioari buruzko tesi heterodoxoak aldarrikatzearekin batera,
Eliza hierarkikoaren ustelkeria eta mundu honetako botereekiko morrontza kritikatu
zituen, eta Bibliari aitortu zion fededun ororentzako egiaren argitzaile izateko eginkizuna.
Haren pentsamendua geroko Erreformaren teorien oinarrizko osagaia da. Epe
laburrera, gainera, garrantzi nabarmena izan zuen bi frontetan. Horietariko lehena
lollardo deituen mugimendua da; wyclifismoaren herri jarraitzaile hauek bi helburu
zituzten: batetik, fededunaren Jainkoarekiko harremanak erraztea eta, bestetik, berdintasun
zentzua nagusi izango zuen gizarte berri bat antolaketa. 1388an neurri gogorrak
hartu zituzten lollardoen mugimendua deusezteko, baina matxinadek ondoko
mendea aski aurreratu artean iraun zuten. Wyclifen gogoetak eragin nabarmena
izan zuen bigarren frontea Erdialdeko Europako elizaren baitan hazitako erreforma
mugimenduek osatu zuten, zehazki esanda, Txekiako elizaren baitan Jan Hus Bohemiako
erlijio gizonak egituratu zituen mugimenduak.
Hus-en mugimendua
BOHEMIAN GARRANTZI HANDIZ ETA EZOHIKO
SAKONTASUNEZ HORNITURIKO ERLIJIO ASALDURAZKO
HERRI MUGIMENDU BAT GARATU ZEN XV. MENDEAREN
HASIERAN. HUS IZENEKO TXEKIAR PREDIKARIAK EDUKI
ERABAT IRAULTZAILEZ BETE ZITUEN WYCLIFEN
DOKTRINAK. HALA, DEBOZIOARI ETA BIBLIARI
ZEGOZKION OSAGAIAK, HIERARKIAREN KRITIKAK ETA
SENTIMENDU NAZIONALAK , DENAK BATERA BILDU
ZIREN HUSEN PREDIKUETAN.Elizako goi-karguen ohitura ustelak,
haien duintasun eza, simonia… izan ziren
Husen iritzi kritikoen jomuga. Gatazka batzuren
ondoren, Husek bere tesiak defenditzeko
Konstantzako kontzilioan agertzea
erabaki zuen, baina, haren proposamenak
gaitzetsi eta sutan erretzera kondenatu zuten.
Jan Husen hilketak, matxinatze politiko,
sozial eta erlijiosoaren sinbolo bihurturik,
sakonetik inarrosi zuten txekiar kontzientzia
nazionala, haren edukiak erradikalizatu
zituen eta gizarte, politika zein erlijio
asaldura handiak eragin zituen Europako
erdialdean ia XV. mende osoan zehar.
Husismoaren sektore moderatuek Pragako
Lau Atalak deiturikoak defendatzen
zituzten: txekieraz predikatzeko askatasuna,
komunioa ogi eta ardoz egin ahalizatea, Elizaren hasierako pobreziara itzultzea
eta bekatu publikoen zigorra. Kaliza
izan zen haien sinboloa, eta hark eman zion
izena ere mugimenduari: kaliz-zaleak edo
ultrakistak. Sektore pobreenak eta erradikalizatuenak,
buruzagi ezagunenekin batera
Tabor mendiaren inguruan bildurik, milenarismo
apokaliptikoak kutsaturik zeuden:
Kristoren hurrengo etorrera beren etsaiak
suntsitu ondoren gertatuko zela uste baitzuten.
Espiritu Askea bezalako joerak ere
sartu ziren taborismoaren baitan eta haren
jarraitzaileak komunitate bizimoldeetara
egokitu ziren, liturgia mota guztiak erabat
arbuiaturik.
Guda ekintzen aldetik, husismoaren
aurka enperadoreak abiarazitako bost gurutzadei
atzera eragin bazieten ere, Eliza
katolikoa husismoaren homogeneotasun
faltaz baliatu zen haren baitan pitzadurak
eragiteko, sektore moderatuenekin –kaliz-zaleekin–
hurbiltze eta negoziazioak
eginez. 1434an, katolikoek eta kaliz-zaleek
bat eginik taborzaleak garaitu zituzten:
gertakari horrek hustarren beheraldiaren
hasiera ekarri zuen, baina harez
geroztik autonomia handiko Eliza izan du
beti Bohemiak.
Heresia eta aginpidea
ERDI AROKO HERESIAREN HISTORIA HAINBAT GIZON-
EMAKUMEK ERLIJIO SINESTEENGATIK JASANDAKO
JAZARPENAREN KONTAKIZUNA BESTERIK EZ DA.
PORROT ETA ERREPRESIO SEGIDA LUZE BATEN
HISTORIA DA. PORROTAK, ZEREN ETA DISIDENTZIA
MUGIMENDU HORIETARIK EZEINEK ERE EZ BAITZUEN
LORTU ELIZAK BERE JARRERAK KONTUAN HARTU EDO
ONAR ZITZAN. HORREGATIK, ERREPRESIOAREN
HISTORIA DA: BOTEREAK HETERODOXOEN AURREAN
ETA HAIEN AURKA HARTU ZUEN JARRERAREN HISTORIA.Lehen mendeetan, heretikoen eraginak
hartaraturik, bere doktrina gero eta gehiago
zehaztera behartu zen Eliza. Lehen mende
horietan, ezer ezarri aurretik eztabaida
erabiltzea izan zen heterodoxiari aurre egiteko
modu nagusia. Kristautasuna erlijio
ofiziala bihurtu ondoren, Elizak heterodoxiari
aurre egiteko erak aldatu egin ziren:
eliz hierarkiak definituriko doktrina eztabaidarik
gabe ezarri eta heresiaren kontra
gero eta errepresio baliabide gogorragoak
erabili baitzituen. Horrenbestez, jadanik
aldi bakanetan erabitzen zen heretikoen eta
teologoen arteko Solasaldien bide haren
ordez, baliabide bizkorragoak gailendu ziren,
hala nola Gurutzada, heterodoxia
suntsitzeko bide erlijioso eta militarra, eta
Inkisizioa.
Denbora aurrera joan ahala, Inkisizioak
bere boterea indartu zuen, baita interbentzioesparruak hedatu ere. Inkisizioaren
izaera, errepresiboa gehienbat, Elizaren
ideologia eta doktrinaren bilakaera luze
baten emaitza da. Hala, lege gorputz bat
moldatuz eta emendatuz joan zen Eliza,
barne batasuna ezartzeko gero eta egokiagoa;
tokiko agintari erlijiosoen –apezpikuen–
eginkizuna indartzeko kasu batzuetan,
eta besteetan, heresiari aurre egiteko
horiek zuten ahalmena gainditurik gertatzean,
haien zeregina ordezkatzeko. Inkisizio
auzitegien ezarpen geografiko eta kronologikoa
ez zen berdina izan leku guztietan.
1184an, Luziano III.aren Ad bolendam
izenburuko dekretuan garatzen den
prozedura penalak Frantziako hegoaldeko
katarismoaren aurkako guduan izan zuen
benetako suzko proba. Inkisizioak eskuarki
domingotarren gain uzten ziren, eta beren
egitekoan tortura eta sua erabil zitzaketen,
bai prozesuaren aldietan eta bai epaia betetzerakoan.
Herri heresien glosarioa
Begardoak eta beginak: Botorik eta araurik gabeko
erlijiozko komunitateak. Espiritu Askearen heresian
partaide zirelako salaketa jaso zuten. Zenbaitetan
frantziskotar espiritualekin elkarturik
agertu ziren eta, haiek bezala, pobreziari dagokionez,
muturreko jarrera teorikoak eta
praktikoak defendatu zituzten.
Bogomiloak: X. mendean Bulgarian sorturiko mugimendu
heretikoa; beraren erro dualista dela eta,
katarismoaren jatorriarekin lotu ohi dute.
Kataroak: Materia guztia bekatuzkoa dela aldarrikatzen
zuen heresia mugimendua. Ihardunean XII.mendetik XIV. mendearen hasiera arte, Italiako
iparraldean eta Frantziako hegoaldean batez ere.
Berez, katarismoa eta kristautasuna erlijio desberdinak
ziren, kataroek aurrez aurreko bi jainko
berdinen existentzia –Ongiaren Jainkoa eta Gaizkiarena–
defendatzen baitzuten. Haien izenak
grekeraz «aratzak» esan nahi du. Bestalde,
albiarrak ere deitzen zaie, Albi izeneko lurraldeagatik,
asko baitziren bertakoak.
Espiritualak: Frantziskotar izpirituaren eta pobreziaren
interpretazioan zorroztasun handiena bilatzen
zuten frantziskotarrak ziren. Haietatik sorturiko
zenbait sektore ordenatik banandu ziren
eta Elizak kondenatu zituen.
Fraticeloak edo fraticelli: Italian beren ordenarekiko
harremanak eten zituzten Frantziskotar espiritualak
ziren; arauen betetze zorrotza zuten helburu.
Joan XXII.ak kondenatu zituen 1317an.
Behe Erdi Aroan bestelako heterodoxo mota
batzuk izendatzeko erabili zuten izen hori.
Hustarrak: Erromako Elizari aurre egin zion Bohemiako
mugimendu erreformazalea.
Espiritu Askea: Mistika panteista sakon baten jarraitzaileak
ziren baina ez zuten egitura edo antolamendu
zehatzik. Sexu lasaikeria eta beren
burua jainkotzat hartzea izan ziren haien aurkako
salaketak.
Lollardoak: Ingalaterran, herri heresia ebanjelikoaren
jarraitzaileei ematen zaien izena. Mugimendu
hau Wyclifek aldarrikatutako fedean eta Bibliarekiko
harreman pertsonalean oinarritua zegoen.
Taboritak: Muturreko hustar milenaristak. Erlijiozko
jarreraz gainera ekintza politikoa eta militarra
bultzatu zuten laster; husiten mendeko lurraldeetan
gertatu ziren erlijio eta gizarte aldakuntzen
euskarria izan ziren.
Valdotarrak: XII. mendearen amaieran, Pedro Valdoren
eskutik sorturiko heresia ebanjelikoa, borondatezko
pobreziaren eta predikuaren inguruan
egituratua.