Historia Unibertsala»Erdi aroa
Eliza eta aita santuak
Erromako inperioaren azken aldian kristautasuna unibertso zibilizatuaren erlijio ofizial gisa finkatu zen. Konstantino enperadoreak 313an eman zuen ediktuak legezko baimena eman zien inperioko erlijio guztiei. Eliza kristauek ezkutuko bizitza utzi zuten beraz, eta eliztarrek beren fedea jendaurrean agertzeko eskubidea iritsi zuten. 380an Teodosio enperadoreak kristautasuna Erromako imperioko erlijio ofizial bihurtu zuen Tesalonikako ediktuaren bidez. Harrezkeroztik Teodosiok konfesional egin zuen inperioa, eta horren indargarri, tenplo paganoak itxi zituen eta kristauak ez ziren beste erlijio batzuk debekatu zituen. Inperioa eta kristautasuna izan ziren Erromak antzinatean sortu zuen estatuaren erakundeen oinarriak. Inperioaren aginte politikoa gainbeheran zetorrenean elkartu ziren hain zuzen inperioa eta kristautasuna. Erlijio ofizialak inperioaren egiturei eutsi zien. Aginpide zibilarekiko lotura horri esker, inperioko erlijio gazte hark erakunde egitura bat sortu ahal izan zuen. Erromak Inperioa gobernatzeko sortua zuen administrazio ereduaren arabera antolatu ziren elizak ere inperioko hiri guztietan. Hiri bakoitzean eliza batek biltzen zituen eliztarrak. Probintzia bakoitzean, hiriburuko elizak koordinatzen zituen mendeko hirietako elizak. Sistema horrek eliztar komunitate bakoitzak gidari zituen apaizak antolatzeko aginpidea, hierarkia eta diziplina ekarri zituen, bai orobat kristautasunak aldezten zituen dotrina, liturgia eta moralaren gero eta antolamendu hobea. Eliza, beraz, kristau komunitatearen eduki material eta espiritualak arautzen zituen erakundea bihurtu zen. Bilakaera horren ondorioz kristandadeak bere hasierako antolamenduak utzi zituen. Kristandadeak erlijio bereko elkartze soil bat izateari utzi zion, eta erakunde arautu bihurtu zen.
Eliza unibertsala
Erakunde sortu berri hark aitalehenak
zituen buru. Haiek ziren moralaren gidariak
inperio osoan. Apezpiku haiek hiri garrantzitsuenetan
zuten egoitza: Alejandrian,
Antiokian, Konstantinoplan, Erroman eta,
jakina, Jerusalemen. Inguruko probintzietako
hiriak aitalehen horietako bakoitzari
zeuden atxikiak. Barruti haiek eliz barrutietan
banatzen ziren, eta zeinek bere apezpikua
zuen. Eta lauzpabost barruti artzapezpiku
bati zegozkion. Elizaren antolamenduaren
oinarriak Erromako inperioaren administrazio
antolamenduan ari ziren sustraitzen.
Gainera, elizak antzinate klasikoan
ondutako hezkuntza sistema beretu zuen
bere dotrina irakasteko eta bere hierarkiak
prestatzeko.
Elizak aitalehenen karisma zuen gidari.
Baina, pixkanaka-pixkanaka, inperioa konfesionala
izateak harreman politikoetara bideratu
zuen erlijioa eta aginpidearen tresna
bilakarazi zuen eliza. Azkeneko enperadoreek
zeregin hori bultzatu zuten, elizaren
gidari bihurtu baitziren. Inperio osoan erlijioak
eduki berriak eman zizkion aginpide
politikoari; aginpidea ere kristautzen ari zen.
Horrek arazo bat sortu zuen: erlijioa eta
politika nola lotu, eta izan ala ez izan aldi
berean elizaren eta inperioaren zuzendari.
Arazo horrek Erdi Aro osoan iraun zuen:
ikusmolde desberdinak izan zituen, aldaketak
eta zismak eragin zituen, baina ez zuen
erakunde hura sendotzea eragotzi.Eliza kristauen gidaria zen, baina gobernu
era bat antolatu beharra zeukan fededunek
beren eliz buruei obeditu ziezaieten.
Eliztarren ardura zuten apaiz multzoa ere
gidatu beharra zegoen. Elizak monarkia
aukeratu zuen antolamendu gisa. Antolamendu
horren oinarrian uste hau zegoen:
elizak Kristorengan sinesten zutenen multzoa
biltzen zuela, eta multzo horrek buru
bat behar zuela. Elizak aita bat behar zuen
bere bilakaeraren gidari izan zedin. Horrela
lortuko zen kristauen arteko batasuna eta
saihestuko ziren agintariei men egiten ez
dioten disidenteak eta fedearen dogmaren
aurkako heresiak. Kontua zen nor izendatu
kristau monarkia horretako errege. Edozein
aitalehen izan zitekeen hautagai, baina Erromak
lortu zuen azkenean bere apezpikua
izan zedin aita santu, eliza kristauaren aita.
Elizaren aita (IV-VIII. mendeak)
Ekialdeko aitalehenen ustean, aitalehenen
barrutien arteko berdintasuna zen eliza
gidatzeko era egokiena, era horretara kristautasunaren
jatorrizko arauak betez. Nizeako
kontzilioak (325) horixe bera azpimarratu
zuen. Baina elizaren agintaritzak egoitza Erroman
izan behar zuelako usteak indarra hartua
zuen mendebalean. Kalixto I.ak ideia
horren alde jokatu zuen III. mendean, baina
Damaso I.ak landu zuen IV. mendean, eta
haren babespean bihurtu zen Erroma aitasantuaren egoitza. Hauxe zen haren argudio
nagusia: cathedra Petri; Erromako apezpikua
zela san Pedro apostoluaren ondorengoa,
alegia. Eta ebanjelioaren arabera, san Pedro
izendatu zuen Jesukristok bere elizaren eraikitzaile.
Horrek gainerako aitalehen guztien
gainetik jartzen zuen Erromako aitalehena.
Teoria horrek aurrera egin zuen, nahiz
ekialdeko elizak gogor egin zion kontra, ez
izanagatik gezurtatzen erraza. Gertakarien
eraginez Erromak elizaren buruzagitza bereganatu
zuen. Baina haren aginpidea mendebalean
baizik ez zen finkatu.
Aginte espirituala aita santuak gorpuzten
zuelako ideia elizaren dotrina ari zen
bihurtzen.
Aita santuaren agintea eta gobernua pixkanaka-pixkanaka
sendotzen ari ziren bitartean,
mendebaleko bi gertaerek elizaren gidaritza
hasi berria bideratzen lagundu zuten.
Aldi berean, germaniar herriak kristautzen
joan ziren ahala, haien erresuma eta
haien mendeko lurraldeak Erromako aita
santuaren egoitzari atxiki zitzaizkion. V.. endean Europan sortzen ari zen gizarte
berriak eliza eta aita santua zituen buru. Eta
haiekin batera kristautasuna kultura aro berri
baten gizarte edukiak ari zen eratzen: gizarte
feudala.
Bi prozesu horien eraginez, berriz ere
sortu zen aspaldiko arazo bat: kristau munduan
nola lotu mundu aldiko aginpidea eta
aginpide espirituala? Aita santuek halako
nagusitasun bat gorde bazuten ere Europa
eratzen zuten erresumen gainean, eliza betebetean
ari zen sartzen mundu aldian. Apezpiku
asko jaun bihurtzen ari ziren, bat egiten
ari ziren erreinuetako nobleziarekin, eta
lotura bikoitza zuten: zegokien erregearekin
eta aita santuarekin. Aita santua, bere
aldetik, ondare eta jabetza handiak pilatzen
ari zen. Beste edozein erreinu bezalakoa zenhura, beste erreinuen artean, baina kristau
herri osoa gidatzeko zeregina zuena.
VI. mendearen bukaeran, aita santuak
lortu zuen kristautasuna nagusi zedin mendebalean
inperioaren ordez, aita santuaren
beraren aginpidea eta gobernua gehiagotu
zedin, eta Europaren ebanjelizatzea zabal
zedin. Erromako Inperioa mendebalean
desagertu izanak kristautasuna zibilizazioaren
sinonimo izatea ekarri zuen.
Gregorio Handia izan zen jokabide horren
bultzatzailea. Elizaren aginpidea aita
santuaren kargura ekarri zuen, eta mendebal
osoa talde oso batean bildu zuen. Gainera,
oinarriak jarri zituen aita santuaren
mundu aldiko aginpidea indartzeko. Aita
santu horren eraginpean Europak goraldi
bat izan zuen, kristautasunean gorpuzturik
eta Erromako aita santua zuelarik gidari.
Ekialdeko elizarekiko liskarren eta Inperioa
gero eta gehiago urrundu izanaren eraginez
mendebaleko kristau munduaren oinarriak
Erroman gorpuztu ziren: eliza apostolikoa,
katolikoa eta erromatarra. Aginpide
hura gizarte feudala ekarri zuten gizarte aldaketen
baitan sendotu zen.
VIII. mendean, Eztebe II.a Ekialdeko Inperiotik
bereizi zen. Horretarako, aita santuak
frankoen erresumarekin zituen loturak
estutu zituen. Aita santuen independentzia
ere sendotu zuen mendebalari buruz, Konstantino
enperadoreak Erroma eta Mendebaleko
Inperioaren lurraldeak aita santuari eman
zizkiola argudiatuz. Hiri eta lurralde emate
hark, izatez gezurrezkoa baitzen, aita santuaren
buruzagitza indartu zuen, eta 800. urtean
Leon II.ak Karlomango enperadore koroatu
zuenean iritsi zuen hain zuzen goraldia. Orduan
sortu zen Erromako eta Germaniako
Inperio Santua mendebalean eratuko zelako
ustea. Mundu honetako aginpidea eta beste
mundukoa ahalegin berberean ari ziren mendebalazurpertzeko. Germaniako enperadorea
eta Erromako aita santua izango zituen
mundu osoko kristau herriak gidari.
IX. mendeko bigarren erdialdean, karolingiarren
dinastiak beheraldia izan zuenean,
Nikolas I.ak aita santuaren aginpidea zabaldu
zuen, eta administrazioaren erreforma
hasi zuen. Elizaren gobernu baliabide eta
erakunde guztiak Erroman zentralizatu zituen.
Aldi berean Europa liskar eta borroka
garaietan barneratzen hasia zen. Erreforma
aldarriak entzuten ziren elizaren baitan.
Aita santua eta eliza katoliko eta erromatarra sendotzea (XI-XV. mendeak)
XI. mendean gertatu zen ekialdeko elizaren
eta mendebaleko elizaren arteko erabateko
haustura. 1054. urteaz geroztik kristandadeak
bi eliza izan zituen: latindarra eta
greziarra.
Barne liskarrek kristautasunaren unibertsaltasuna
hautsi zuten. Erromako aita santua
izan zen haustura haren eragileetako bat,
batez ere erreforma bultzatu eta Erromaren
nagusitasunari kosta ahala kosta eutsi zitzaionez
geroztik. Azken finean liskar haiek bi
sorburu zituzten: batetik, kristautasuna bizitzeko
eta interpretatzeko bi modu oso desberdin
egotea, eta, bestetik, elkarrengandik
urrun zeuden bi kultura testuingururen arteko
batasuna egiteko ezintasuna. Aita santuak
bere nagusitasun espirituala sendotu zuen
Europan eta Germaniako inperioarekin batera
Jainkoaren hiria munduan finkatzen saiatzen
ari zen erakundea bihurtu zuen eliza.
Leon IX.ak eta Nikolas II.ak aukeratze
sistema bat eta elizgizonen aginpide sistema
bat eman zioten aita santuaren irudiari.
Jokabide horri esker, ondorengotzak sortzen
zituen borroketatik kanpo utzi zuen aita
santuaren kargua. Leon IX.ak Kardenalen
Elkargoa sortu zuen, eliza osoaren gainean
agintea izango zuen kontseilu gisako bat.
Gerora, NIkolas II.ak agindu zuen aita santua
kardenalek aukeratuko zutela, eta eginkizun
horretatik kanpo utzi zituen bai nobleak
eta bai enperadorea. Gregorio VII.ak,
bestalde, apaizen eta liturgiaren erreformak
bultzatu zituen Clunyren eta haren monasterioen
bidez. Aginpide osoa aita santuak
zeukan bere esku. Aita santutza bera hartu
zen gorengo erakundetzat mendebal osoan.
Aita santu horren zeregin nagusia elizaren
administrazio guztia Erroman zentralizatzea
izan zen. Apezpiku egoitza guztiek zeukaten
baldintza hori bete beharra, eta orobat
bete behar zituzten aita santuak liturgia eta
dogma kontuetan hartzen zituen erabakiak.
Teologoek eta legegizonek arautegi bat eta
ideologia bat eman zioten elizaren buruzagitzari,eta era horretara aita santuaren aginpidea
babestu eta indartu zuten.
XI. mendearen bigarren erdialdetik aurrera,
aita santuak aginpide laikoarekin zituen
harremanak bideratu behar izan zituen.
Aita santuak eta inperioak gidaturiko gizarte
bat eratu zen Adriatikoaren eta Atlantikoaren
artean, baina erabaki gabe zegoen
artean bi aginpide horietatik zeinek izan
behar zuen kristandade latindarraren gidari.
Aita santua lehian ari izan zen laikoak
elizan tarteko ibil ez zitezen, elizgizonak
Erromaren mende baizik egon ez zitezen
eta aita santuarena izan zedin Europa osoan
aginpide bakarra.
Asmo horri gogotik egin zion aurre
laikoen aginpideak. Berriro sortua zen beraz
ordena bera bi alor desberdinetatik
–mundu honetako aginpidetik eta aginpide
espiritualetik– eratzeak sortzen zuen gatazka
zahar hura. Kristandadeak ez zuen aurkitzen
bi aginpide horiek lotzeko modurik.
Batzuentzat, aginpide hura aita santuak behar
zuen eduki, besteentzat, berriz, enperadoreak.
Auzi horrek beste auzi bat ekarri
zuen: nork izendatu behar zituen elizgizonak,
enperadoreak edo aita santuak? 1122an
Wormsen sinatu zen konkordatuak eman
zion bukaera liskar hari –kargu izendatzeen
borroka–, baina ez zuen arazo hura konpondu.
Auzi hura korapilatu egin zuen gainera
Germaniako inperioak Europan zuen hegemonia
galdu izanak.
XII. mendetik aurrera aita santuak Europa
eratzen zuten erresumekin batera jokatu
behar izan zuen. Erroma gailen zegoen
elizaren buru gisa, baina mundu aldiko haren
aginpidea monarkia bakoitzak nork bere
erresuman ematen zituen legeen mende
gelditu zen. XII. mendea bitartean aita santuek
zuzenbide kanonikoa bultzatu zuten
eliza egituratzeko urrats gisa. Baina XIV.. endean Europak bizi izan zuen zismak,
bi aita santu eta eliza usteldu bat, ez zion
utzi aita santuari mendebalean bete-betean
erreinatzen. Erreforma saio berriek eta ortodoxia
katolikora berriz itzultzeak gora
eraman zuten berriz aita santutza, baina elizaren
zuzendari izateko besterik ez, eta erresuma
bakoitzean kristandadearen gidaritzan
parte hartzeko orobat.
XV. mendean aita santuaren aginpideak
kontrako aldi bat izan zuen. Aita santuak
kontzilioek hartzen zituzten erabakiei men
egin beharra zeukalako ideia elizaren beraren
baitan joan zen indartuz. Kontzilioaren
aldeko mugimendu hura ez zen nagusitu.
Aita santuak bere gailentasunari eutsi zion,
bai dotrinaren bidez finkatu ere. XV. mendean
Europan izan ziren gizarte aldaketek
argi eta garbi erakutsi zuten eliza eta aita
santua errealitatetik kanpo zeudela. Bere
ondarezko ondasunei atxikia eta bere eliz
sarien etekinetan ondo bermatua, mendebaleko
eliza kristaua zatituta iritsi zen garai
modernoetara.