Gizarte jakintza»Gizarte gaiak
Sozialismoa
Jatorria eta bilakaera
Historiagileak badirudi aski ados daudela
esanez hitz hori lehendabiziko aldiz
Ingalaterran eta Frantzian hasi zela erabiltzen,
1827-1832 inguruan, baina orduan oso
zentzu zabala zuela: “sozialismoa” “indibidualismoari”
kontrajartzen zitzaion orduan,
eta industria iraultzak eta liberalismo ekonomikoak
zituzten lehendabiziko ondorioei
ematen zitzaien erantzuna hasi zen bilakatzen.
Testuinguru horretan, bada, gizarte
maila apalak nozitzen ari ziren beren egoeraren
hondamena nolabait leuntzeko erronka
eta ahalegina zenbait pentsalarirengan
agertzen da lehendabizi, Owen, Saint-Simon
eta Fourier-engan adibidez, zeinek
bere ikuspegi aski desberdinak badituzte
ere. Sozialismoaren izena lehendabizikoz
zabaltzen hasi zen Pierre Leroux-entzat,
“askatasuna, elkartasuna eta berdintasuna
egiazko sintesi batean adostea” du helburua
sozialismoak, era horretara mugimendu
horrek Frantziako Iraultzarekin izan ditzakeen
loturak azpimarratuz.
Berehalaxe azaldu zen, ordea, XIX.. endean zehar sortuz joan ziren mugimendu
sozialisten artean bi joera bereizi beharra.
Marx-ek eta Engels-ek Manifestu Komunistan
1848ra arte zeuden aldaera edo
joeren artean egiten duten bereizkuntzatik
abia gaitezke. Sailkapen horren arabera,
bazen sozialismo erreakzionario bat, beste
sozialismo kontserbadore bat eta beste bat
kritiko-utopikoa. Lehenengoan, sozialismo
erreakzionarioan, sozialismo feudala (Frantziako
eta Ingalaterrako aristokraziena),
burges txikia (pentsalaririk ezaugarrizkoena
Sismondi duena) eta “egiazkoa” (alemaniar
mesocratena) bereiz daitezke; Sozialismo
kontserbadore edo burgesean filantropoak,
humanitarioak eta ongintza ekimenen
antolatzaileak sartzen dira; sozialismo
kritiko-utopikoa (Saint-Simon, Fourier,
Owen, Cabet-ena) kontzeptu horren
aldakuntza bete-betean kokatzen da, zeren
beren burua klaseen arteko areriotasun
guztien gainetik jarri nahi badute ere, gero
sozialismo “kritikoak” jasoko dituen ekarpenasko egiten baititu: “finkaturik dagoen
gizartearen oinarri guztiei erasotzen die. Eta
alde horretatik guztiz balio handiko materialak
eskaini dizkie langileei beren egoera
argitu ahal izan dezaten. Etorkizuneko gizarteari
buruz dituen tesi baikorrak: hiriaren
eta nekazaritzaren arteko kontrastasuna
gutxituz joango dela, familia, irabazi pribatua
eta soldatapeko lana desagertuko direla,
harmonia soziala lortuko dela, eta Estatua
produkzioaren administratzaile soil bilakatuko
dela, adibidez”.
Hain zuzen Manifestu Komunista azaldu
zenean, kapitalismoaren kritika zientifikoan
oinarrituko zen, hau da, sistema hori
ezeztatu eta beste alternatibo bat eraikitzeko
behar eta aukera historikoan oinarrituko
zen sozialismo baten proiektua sortu zen:
kapitalismoaren legeek berek aurrera egin
ahala suntsituko dute kapitalismoa langileriaren
bitartez. Langileriak oinarriak jarri
behar ditu “bakoitzaren garapen librea guztien
garapen librearen mendeko izango den
elkarte modu bat” ezar dadin. Nolanahi ere,
Marx-en eta Engels-en lanetan kapitalismo
globalaren irrazionalitatearen eta eraginkortasunik
eza gero eta handiagoaren
kontrako arrazoibide zabal bat aurki badaiteke
ere, ez da erraza gizarte sozialista bat
eraikitzeko oinarrien elaborazio sistematiko
bat aurkitzea: produkzio bitartekoan jabego
kolektiboa eta ekonomiaren planifikazio
zentralizatua baizik ez dira haren ardatzak,
demokrazia modu berri batekin batera (“langileriaren
diktadura”, Parisko Komunak zirriborratua).
Ez da ahaztu behar ordea Marx eta
Engels-ek berek “komunistatzat” hartu zutela
beren Manifestua, 1848an “sozialista”
hitzak zuen karga ideologikoa zela eta:
“1847an edozein sistema utopikoren jarraitzaileei
esaten zitzaien sozialista: owendarrei
Ingalaterran eta fouriertarrei Frantzian,
sekta hutsak bihurtuak eta desagertzeko
zorian dagoeneko; sozialista esaten zitzaien,
halaber, kapitala eta etekinaren kalterik
gabe gaitz sozial guztiak desagerraraziko
zituztela agintzen zuten sendalari sozial
guztiei. Bai batzuk bai besteak langile mugimendutik
kanpo zebiltzan pertsonak ziren,
eta batez ere klase “eskolatuen” artean
bilatzen zuten laguntza. Aitzitik, iraultzapolitiko hutsak aski ez zirela sinesturik zeuden
eta gizartean errotiko aldaketak egin
behar zirela aldarrikatzen zutenei komunista
esaten zitzaien”. Geroago, Gothako Programaren
Kritikan, sozialismoaren eta komunismoaren
arteko bereizketa hori aldi sozialistaren
eta komunistaren arteko bereizketara
aldatu zen, klaseak eta estatua bera
ezeztatzeko bidean. Azken aldia arte ezingo
da aplikatu “bakoitza bere ahalmenen
arabera, bakoitzari bere premien arabera”
dioen printzipioa. Marx-en arabera politika
ere –hau da, gizarte talde desberdinen arteko
aurkakotasun gatazkak– ezingo da
ordu arte “amaitu”.
Hain zuzen ere 1848an eratu zen langile
mugimendu autonomoa burgesiaren aurrean
eta klase horri lotutako alderdien
aurrean. 1864an bukatu zen lehen fase hori,
eta Lehenengo Internazionala fundatu zen.
Internazional horretan zeuden joera desberdinetatik
marxismoaren eta anarkismoaren
arteko gatazka nagusitu zen. Anarkismoa
–William Godwin izan zuena aitzindaria
eta Proudhom eta geroago Bakunin eta
Kropotkin buruzagi nagusiak– sozialismoantiautoritario eta antiestatalista gisa sortu
zen, eta klaseak eta estatuak batera ezeztatu
nahi zituen, gizartearen erabateko autoantolakuntza
lortzeko; eta hori guztia
Marx-ek aldarrikatzen zuen trantsiziorik
gabe, anarkisten ustez trantsizioak klase
“zientifiko” berri bat sortuko baitzuen eta
horrek diktadura ekarriko langileei. Azkenik
marxistak eta anarkistak bereizi egin
ziren eta bereizketa horrek ondorio negatibo
nabarmenak izan zituen, Espainiako
estatuan, adibidez.
Bigarren Internazionalean alderdi sozialdemokratak
indartuz joan ziren, Alemaniakoaren
gidaritzapean. Marx-en pentsamenduaren
eraginak talka egin zuen Lassalleren
gero eta indartsuagoarenarekin. Lassalle-ren
iritziz Estatuak eta bere erakundeek
funtsezko garrantzia zuten gizarte aldaketetan.
XX. mendea hasi orduko Bernsteinek
marxismoaren oinarriak berritu zituen
zentzu kantiano, humanista eta parlamentario
batean, berak Alemaniako alderdi
sozialdemokrataren praktika errealtzat
zeukanera egokitzeko asmoz. Marxismo
“ortodoxoaren” teorilari Karl Kautsky-k etaRosa Luxemburg-ek oso kritika gogorra
egin zieten tesi berri horiei. Rosa Luxemburg-ek,
Errusiako 1905eko Greba Orokorreko
esperientziatik ateratako irakaspenez
geroztik, sutsuki defendatu zituen masen
greba eta alderdiaren ikusmolde ez abangoardiazkoa.
Jarrera hori zela eta, Lenin-i
aurre egin behar izan zion.
Europako zenbait herrialdetan errotutako
pentsalariak aipa genitzake: Plejanov,
Lenin eta Trotsky Errusian; Labriola Italian;
Guesde eta Jaur Frantzian; Otto
Bauer, Rudolf Hilferding, Max Adler eta
Karl Renner Austrian. Baina marxismoari
buruzko beren ikuspegi berriek 1914ko
Gerra Handiaren astinduak pairatu zituzten
lehenbizi eta 1917ko Errusiako Iraultzarenak
gero. Gertaera horiek Bigarren Internazionalean
eragin zuten krisiak berriro
zatitu zuen langileria, eta Hirugarren Internazionala
edo Internazional Komunista sortu
zen. Lenin da nazioarteko organizazio
berri horretan nagusi ziren marxismoaren
eta komunismoaren bertsio berriaren sortzailea:
alderdiaren ikusmolde berria zuen,
Blanqui-renarekin lotua, eta demokraziaren ideia bat 1905eko iraultzan sortu ziren
“sobietetan” oinarritua.
Baina bi gerra horien bitartean stalinismoak
(“marxismo-leninismoaren” eta “aberri
sozialistaren” kodifikatzailea) gora egin zuen
Sobiet Batasunean eta alderdi komunista
berrien artean. Langileriaren mugimendua
berriro ere zatitzea eragin zuen horrek. Aldi
horretan aipagarriak dira Gramsci eta
Bordinga-ren ekarpenak Italian, Trotskirenak
Sobiet Batasuna berriaz egin zuen
kritikan, austromarxistenak eta Frankfurteko
Eskolako pentsalari alemanenak, edota José
Carlos Mariátegui-renak Perun. Ekarpen
horien guztien artean gehien iraun dutenak,
beren burua marxistatzat daukatenen artean
baino areago ere, Antoni Gramsci-renak
izango dira segur aski. Gramsci-k ahalegin
handia egin zuen ezagutua izan zedin
“Sartaldeko” berezitasuna, Errusiako “eredua”
inportatu nahi zuten joeren aurrean,
batetik, edo, “transformismo” politiko-ideologikoa
aldarrikatzen zutenen aurrean, bestetik.
Hala ere, sozialismoaren eta komunismoaren
irudi ofiziala Sobiet Batasuneko
errejimenak eskaintzen duena da. Sobiet
Batasuneko errejimenak, oposizio mota
guztiak –boltxebismoaren goardia zaharra
barne delarik– gogor zapaldu ondoren,
1936ko Konstituzioan ezarri zuen sozialismoa
herrialdean. Erreferentzia horren inguruan
sozializatuko ziren gero langile eta
askapen nazionaleko mugimendu gehienak.Bigarren Mundu Gerraren ondoren bi
higikunde handiren inguruan antolatu zen
langile mugimendua: ongi izatearen estatu
berriaren sozialdemokrazia kudeatzaile
baten inguruan, batetik, eta zein bere nazio
errealitaterantz poliki eta kontraesanez
beterik egokituz doazen alderdi komunista
batzuen inguruan, bestetik. Aldi berean,
marxismo intelektualaren aldaera berriak
sortu ziren, langile alderdien praktika zehatzetatik
urrutiratuak: Althusser eta Poulantzas,
Frantzian; Raymond Williams,
Edward Thompson eta Ralph Miliband,
Britainia Handian; Herbert Marcuse eta,
gero, James O’Connor, Estatu Batuetan;
Della Volpe, Colleti, Rossana Rossanda,
Italian; Adam Schaff, Polonian; Manuel
Sacristán, Espainian; Adolfo Sánchez
Vázquez, Mexikon.
Berlingo harresia eta sobietar blokea
erortzeak, metatze kapitalista goblaleko aldi
berri bat hasteak eta neoliberalismoaren
gorakadaren ondorioz ongi izatearen estatuak
krisian sartzeak, langile klase tradizionala
desegituratzen ari zen garai batean,
iraganekoak baino askoz krisi sakonagoetara
bultzatu ditu arestian aipatutako bi higikunde
handi horiek: sozialdemokrazia liberalismo
soziala –praktikan neoliberala
askotan– ari da bilakatzen, eta komunismoa,
berriz, izena galdutako “sozialismo erreal”
bateko erreferentzia zaharraren eta sozialdemokratizaziorako
joeren artean ari da
erdibitzen. Bien artean edo alde batera utzirik,
“sozialismo demokratikoa” beste erabatera formulatu nahi luketen higikunde eta
alderdi politikoak daude, zein bere errealitate
nazionalera lotua. Marxismoa intelektualen
eta unibertsitarioen mundura mugatu
ohi da herrialde gehienetan; beste
batzuetan, berriz, feminismotik, ekologismotik,
estatu gabeko nazionalismoetatik edo
neoliberalismoaren “globalizazioari” eta
bazterketa sozialari aurre egiten dieten
mugimendu sozialen pentsamendu kritikoekin
nahasten da. Antzeko zerbait esan daiteke
anarkismoaz edo sozialismo libertarioaz;
horiek kultur eragin nabarmena dute
zenbait mugimendutan, eta pentsalari ezagunak,
hala nola Noam Chomsky eta
Murray Bookchin, besteak beste.
Zer da sozialismoa?
Kontzeptu honen jatorriaren eta bilakaeraren
deskribapena egiterakoan labur-zurrean
aurkeztu ditugu hitz honek izan dituen
aldaerak eta hartu dituen adjektiboak.
Ikusi dugunez, industrializazio prozesu kapitalistaren
ondorioengatik sortu zen, gizarte
eta jabetasunaren auzia lehen planora ekarriz:
sozialismoa ideal baten gisa azaltzen
zaigu horrela, berdintasun sozialaren eta
elkartasunaren aldeko mugimendu bat bezala,
liberalismoaren “banakotasun posesiboari”
kontrajarria. Frantziako Iraultzak
(1879) zabaldu zuen aldi berriaren luzapena
eta erradikalizazioa da, “behetik gorako”
zilegitasun berria ezartzen duen lehenengo
iraultza, absolutismoari eta “goikoen”
pribilejioei aurre egiten diena.
Sozialismoa kapitalismoarekin baterazina
den proiektu alternatibo gisa itxuratzen
da historikoki, baina helburu hori lortzeko
borrokan ari den mugimenduaren barruan
etengabeko eztabaida dago bide horretan
aurrera egiteko erabili beharreko estrategien
eta taktiken inguruan. Esan genezake, Erik
O. Wright-ek bezala, berdintasun erradikala,
erkidego indartsua eta antimerkatua direla
politika sozialistaren tradizioaren balio
bereizgarriak. Baina XX. mendeko esperientziak,
hala “sozialismo erreala” oker deituaren
herrialdeetan nola gobernuan luzaro
alderdi sozialistak izan dituztenetan, argi eta
garbi erakutsi digu zer muga eta kontraesan
handiak izan diren proiektu sozialista
zutik jartzeko ahaleginetako bakoitzean.
Zeren kapitalismoaren eta honek sortzen
dituen gabezien, alienazio eta esplotazioen
arbuiotzat definitzea erraza bada ere, ez
da erraza izan “eredu” desiragarri, gertagarri
eta egingarri bat egon daitekeenik frogatzea,
batez ere kontuan hartuz kapitalismoa
eraitsi zen tokiak ez zirela Marxek
aipatzen zituen ekoizpen indarrak garatu
ahal izateko adina heldu.Ekonomiaren alorrean produkzio bitartekoen
jabego publikoa eta estatu plangintza
baldin baziren sistema berriaren oinarri
berriak, argi ikusi da horiek gizarteko desberdintasunak
ezeztatu ez ezezik beste batzuk
sortu zituztela, elite politiko berriak
(“nomenklatura” deituak) eratu zirenean
batez ere. Jabego publikoa Estatuaren buruzagi
taldearenarekin nahastu zen, eta gauza
bera gertatu zen plangintzarekin ere, talde
horren beraren monopolio burokratikoa
izaten bukatu baitzuen. Hori guztia oinarrizko
eskubide sozialetako batzuk ezagutu
izan zituen baina, aitzitik, ez askatasunik
ez “legearen nagusitasunik” ez zegoen ingurune
baten barruan. Elite nagusiek aldarrikatzen
zituzten helburuak –sistema kapitalista
bat gainditzea, berdinen gizartea
eraikitzea– ez betetzeak ekarri zien zilegitasunik
ezak atzera ekonomia eta mundu
kapitalistaren barruan sartzera bultzatu zituen,
eta horrek frustrazioa ekarri du berriro
ere.
Esperientzia horien porrota eta hausnarketa
dela eta, sozialismoaren ideia atzera
berraztertzen ari da. Ideal bat izaten jarrai
dezake, are gehiago, behar-beharrezkoa
izaten, egungo zibilizazioaren krisiaren aurrean,
baina modu arrazional batez, etikoki
eta politikoki atzera eraiki beharko da,
berriro sinesgarri eta gertagarri izango bada.
Ekonomiaren arloan, eta klaseen arteko
diferentzia estrukturalaren ezeztapenean
oinarrituko den gizarte justizia jomugatzat
izanik, jabegoari eta plangintzari buruzko
arazoen eztabaida piztu da berriro termino
berrietan: finantza, produkzio eta banaketa
bitarteko nagusien jabegoaren sozializazioak
beharrezkoa izaten jarraituko luke, baina
estatalizazioarekin nahastu gabe, ekonomia,
Estatua eta demokraziaren arteko
erlazioaren kontzepzio berri bat nagusi dadin
eta autogestioaren printzipioa berpiztu;
horrek ez du zertan deusezturik merkatua,
ekonomiaren sektoreen elkarrekintza
eta bereizketa eragin baizik. Gai horien inguruan,
Alec Nove, Ernest Mandel eta
Diane Elson-ek 1985 inguruan egin zituzten
ekarpenek atzera piztu zuten lehendik
ere luzaro iraun zuen eztabaida bat, erantzun
sinpleak alde batera uzten dituena eta
trukearen desberdintasunean eta Estatuen
sistema jerarkiko batean oinarritutako ekonomia
mundu batean sozialismora igarotzeko
dauden zailtasunak onartzen duena.
Baina, gainera, sozialismoaren ikusmoldean
nagusi den ekonomizismoaz haragoko
ikuspegi bat finkatuz joan da. Ekologiaren
krisiak ugaritasunaren gizartearen ideia
–produkzio indarren garapen mugagabean
oinarritua– berriz aztertu beharra ekarri du,
ekonomiaren eta lanaren ohiko definizoak
beste bi oinarri izan dituen bitartean: produktibismoa,batetik, eta generoen desberdintasuna
eta etxeko lana kontuan ez hartzea,
bestetik. Lanaren nozioa berriz definitzeko,
produktiboa eta reproduktiboa sartuko
beharko dira definizoan, eta baita sozialki
baliagarri den ekintza oro ere; horretaz
gainera, berriz adierazi beharko da zer, zenbat
eta zertarako produzitzen den, gizarte
eredu ekologikoki iraunarazgarri baten arabera.
Hala beraz, kapitalismoaren alternatiba
izango den gizarte proiektu berri baten
eraikuntza ezingo da inolako determinismo
historikoan oinarritu, baizik eta, batez ere,
hartarako dauden aukeretan eta beharretan,
ikusita sistema kapitalistak berez dituen
kontraesan sakonak eta egungo mundializazio
prozesuak eragin dituen desberdintasun
eta injustizia egoera larriak: gizartean,
herri eta nazioetan, generoen artean, ekosistema
globaletan, banakoen eta taldeen
eskubide eta askatasunetan, hori guztia
ekintza sozial mota guztien merkantilizazioa
gero eta handiagoa den ingurutestu batean.
Gizakia askatzeko eta planetak bizirik irauteko
eragozpen horiek guztiak gaindituko
badira, sozialismo alternatibo bat, gertagarri
eta egingarria asmatu behar da, “sozialismo
erreala” praktikatu zuten herrialdeetakoa
ez bezalakoa nolakotasunari dagokionez.
Hauek izango lirateke proiektu horren
habe nagusiak:
a) demokrazia parte-hartzaile bat garatzea
politikaren, ekonomiaren eta kulturaren
arlo guztietan, estatu-nazioaz haragokoa,
erabateko zentzua emanez hauek
bezalako nozioei: herritar aktiboak eta autoorganizatuak,
herri burujabetza, berdintasuna,
eskubide eta askatasun osoa;
b) berdinen gizarte baterantz egin, generoen,
kulturen, nazioen eta taldeen aniztasuna
ezagutuz eta errespetatuz;
c) gizartearen kontrolpean egongo den
eta giza beharrak eta nahiak berdintasunean
betetzeko gauza izango den ekonomia bat
bultzatu, biosfera epe luzerako babesteak
esijitzen dituen mugen barruan, hau da, hazkunde
ekonomiko mugagabearen ideiari
kontrajarrita egongo den ekonomia ekologiko
baten baldintzak gauzatuz.
Azken hausnerketa egiteko dago oraindik
(espero dezagun hurrengo belaunaldiek
bere egiten dutenean, egungoetan baina
baldintza hobeagotan egin ahal izango dutela):
gaur egungo zibilizazioaren norabidea
aldatu eta berdintasun konplexu eta
erradikal baterantz egingo balitz, mundu
osoan gizartearen auotorganizazio maila
handia lortuz, ez litzateke haatik armonia
osoa inola ere lortuko. Aniztasuna eta pluraltasuna
–soziala, generoena, nazionala,
etnikoa, kulturala, ideologikoa…– gizartehoberenaren ezaugarri izaten jarraituko
dute, eta, beraz, gatazkek bere horretan
iraungo dute; gatazka horiek murrizteko eta
konpontzeko, eta jendea elkarrekin bakean
bizitzeko, erakunde mota berriak beharko
dira.