Gizarte jakintza»Gizarte gaiak
Familia
Familia baten inguruan hazi eta hezten
da mundu guztia, gizarte orotan, eta gero,
bizitzan zehar, hainbat familia bide kurritzen
dituzte gehienek. Hortaz, gure bizitzaren
uneren batean bederen, guztiok bizi
izan dugu gure familiaren zuzeneko esperientzia
bat. Ondorioz, guztiok ustez ondo
ezagutzen dugun eta horren gainean esatekorik
badugun gai horietako bat dugu familia.
Kontua da sarritan nahasi egiten ditugula
familia gizartearen fenomeno gisa zer
den eta norberak, bere sinismenen, balioen
eta esperientzia pertsonalen arabera,
familia zer den edo zer izan behar duen
uste duenarekin.
Hain zuzen ere, familia gizartearen fenomeno
gisa zertan den azaltzea eta argitzea
du helburu gai honek. Eta horretarako,
lehenik ondo zehaztu behar dira zer diren
familiak, familia arteko harremanak eta
ahaidetasun mailak. Ondoren, iraganari
begiratu bat eginik aukera izango dugu
Europako industrializazioarekin batera gertatu
ziren ekonomia, gizarte eta kultura
prozesuek familiaren antolaketa izaniko
eragin handia ikusteko. Hori guztia lagungarri
izango zaigu mendebaldeko gizarteetako
familietan gertatzen ari diren aldaketa
handiak ulertzeko.
Ahaidetasuna, senar-emazteak, familia arteko harremanak
Ahaidetasun harremanak
Gizarte orotan dauden elementuak ditugu
ahaidetasun harremanak. Gizarte orotan
aurkitzen dugu pertsonak elkartzen dituzten
lotura sare bat, gizakiak elkarri lotzen
dituena eta lotura motaren eta intentsitatearen
arabera eskubide eta betebehar
desberdinak definitzen dituena. Bi motatakoak
dira lotura horiek eta, horrenbestez,
ahaidetasun egiturak gizarte mailan onartuak
izateko oinarritzat hartzen diren harremanak,
filiazioa eta afinitatea:
Filiazio harremanek gehienetan ondorengo
izaerako lotura biologikoak dituzteberen baitan, amaren eta seme-alaben arteko
eta anai-arreben arteko loturak, esate
baterako, baina egiazko lotura biologikoa
baino askoz ere garrantzitsuagoa da kultura
jakin batek lotura horiek zehazteko eta
ulertzeko duen era. Oro har, seme-alaba
mailan bi arau mota handi bereizten dira:
– Lerro bakarra, bi gurasoetatik soilik
baten ondorengoak direnak hartzen dira
ahaidetzat; amarengandik datorrenean, filiazioa
matrilineala da, eta odol berekoa aita
denean, patrilineala.
– Bereizi gabea edo ahaidetasun mailakoa,
ahaidetasunaren jatorria aldi berean
aitarengan eta amarengan dagoenean.
Kidetasun edo afinitate harremanak
elkartze edo itun izaerako loturak dira,
ezkontzaren bidez ezartzen direnak, esate
baterako, eta ondorioz, beste ahaidetasun
lotura batzuk sortzen dira, ezkonsenideak,
hain zuzen ere.
Filiazioaren eta afinitatearen bidez
sortzen diren lotura horiek osatzen dute
ahaidetasunaren sistema osoa. Gizarte egitura
bakoitzak era zehatz batean ulertzen
eta onartzen ditu eta modu zehatz batez
izendatzen ditu lotura horiek eta lotura
horietatik etorritako betebeharrak, eskubideak
eta sentimenduak. Horrenbestez, esan
daiteke ahaidetasunak zehaztu egiten dituela:
gure zuzeneko ahaideak, hau da, aita
eta ama, baina baita anaia-arrebak, izebaosabak,
lehengusuak eta abar ere, bai odol
berekoak izan bai ezkontzaren bidez etorriak
izan; gizartearen bizitzaren funtzionamendua
hein batean arautzen duen instituzioa
da.
Gizarte guztietan ez da berdina ahaidetasunaren
garrantzia. Gurea bezalako mendebaldeko
gizarteetan inguru hurbilenera
mugatzen dira ahaidetasun loturen kontzientzia
eta onarpena, eta lotura horiek ez
dira kontuan hartzen senarra/emaztea, etxebizitza,
enplegua eta abar aukeratzeko orduan.
Beste kultura batzuetan, ordea, ahaidetasun
loturen inguruan garatzen da kolektibitatearen
bizitza, eta kultura horietan
gehienek, denek ez esateko, ahaidetuta
daudela edo ahaideak direla uste dute. Eskuarki
txikiak diren eta garapen maila eskasa
duten gizarte horietan, ahaidetasunaren
arabera antolatzen dira gizarte jarduera
guztiak, eta leinu edo klan jakin batekoaedo bestekoa izatearen arabera zehazten
dira jarduera horiek. Hau da, ahaidetasun
taldeek gizartearen antolamendua arautzen
dute, hala arlo politikoan eta ekonomikoan
nola militarrean eta erlijiosoan.
Lanaren antolamenduan, egoitza formetan
eta eguneroko bizimoduan eta erritmoan
gertatu diren aldaketek goitik behera
aldatu dituzte mendebaldeko gizarteetako
ahaidetasun harremanak, eta harreman
horiek jada ez dira funtsezko elementuak
kolektibitatearen bizitzareren antolamenduan.
XX. mende honen erdialdera, Talcott
Parsons soziologo amerikarrak, aldaketa
horiek zirela eta, iragarri zuen industria
gizarte modernoetan ahaidetasun harremanak
ahuldu eta pixkanaka-pixkanaka desagertu
egingo zirela. Halaz ere, geroago,
beste egile batzuek ondo asko erakutsi
dute ahaidetasunak, beste modu batzuetan
bada ere, egiteko garrantzitsua duela gizarte
modernoetako kolektibitateen bizitzan.
Ezkontza
Ahaidetasunaren markoan bi pertsonaren
arteko elkartzea gizarte mailan onartzen
eta arautzen duen erakundea da
ezkontza. Elkartzearen ideia guztiz lotuta
dago exogamiaren printzipioarekin, hots,
ezkontidea norberarena ez den gizarte taldetik
at bilatzeko printzipioarekin. Gizarteek
bikotekidea aukeratzeko ezartzen dituzten
mugak era askotakoak dira, baina
guztiek ezartzen dute ezinbesteko muga
bat, guztietan dago debekatuta intzestua,
lehen mailako senideen arteko ezkontza
galarazten duen muga. Badira, halaber,
ezkontza talde jakin baten barnean egiteko
betebeharra jasotzen duten arauak.
Printzipio horri endogamia esaten zaio, eta
oso ezaugarri arrunta da kultura primitiboen
artean. Gurea bezalako gizarteetan ez
dago norekin ezkondu behar den zehazten
duen araurik, baina praktikan, gehiago
edo gutxiago, jokabide endogamikoak
izaten dira gizarte mailaren, erlijioaren eta
arrazaren arabera.Ezkontzak, gizartearen begietan, bi gizartetalde
pertsonen arteko elkartasuna
arautzen duen neurrian, bi gizartetaldeko
pertsonen arteko trukea ekartzen du. Bestalde,
antropologo askok adierazi duten
bezala, truke horretan gizonezkoa izan da
menderatzailea (patriarkatua) eta emakumeak
izan dira pertsona horiek. Egiune
horrek ahaidetasun harremanen antolamendu
berria eta parte hartzen duten guztiek
eduki beharreko era askotako eskubideak
eta betebeharrak berriro ere zehaztea eskatzen
du, bereziki alderdi hauetan:
Seme-alabak ahaidetasun talde jakin
bateko eta gizarteko kide egiten dira eta
lekua hartzen dute horietan; horrekin batera,
jabetza eta hezkuntza transmititzen
zaie, hala gizartearen kultura orokorrari nola
taldearen kultura bereziari dagokiena.
Bikotekidearekiko eskubide sexualei
eta etxeko zerbitzuak hornitzeari eta ezkontzatik
abiatuta osatzen den taldeko kideen
zaintza eta babes ekonomikoari dagokiena.
Eskubide sexualak ezagutzen diren eraren
arabera, senar-emazteek monogamiaren
hautua egiten dute, harreman sexualak
aldi berean emazte edo senar bat baino
gehiagorekin ez edukitzeko hautua, edo
poligamiaren hautua egiten dute, hots,
ezkontide bat baino gehiago edukitzeko
hautua. Mendebaldeko gizarteetan monogamiaren
alde egiten dute hala senar-emazteek
nola familiak, hau da, legez kanpora
dago gizonezkoak eta emakumezkoak aldi
berean emazte eta senar bat baino gehiagorekin
ezkonduta egotea. Nolanahi ere,
poligamia oso hedatuta dago mundu osoan
zehar, eta antropologoek egiaztatu dutenaren
arabera, munduko kultura guztiak kontuan
hartuta %80tik goran praktikatzen da,
sarri askotan gizarte talde jakin batzuetan.
Ezkontide bat baino gehiagoko ezkontza
mota bi bereizten dira:
– poliginia, gizonezko baten eta emakumezko
bi edo gehiagoren artean ematen
dena, arrunta oso nekazaritza eta abeltzaintza
nagusi den gizarteetan, batez ere Afrikan
eta Asiaren hego-mendebaldean;
– poliandria, emakumezko baten eta
gizonezko bi edo gehiagoren artean ematen
dena, neskatoen hilketaren praktikari
eta txirotasun egoera larriei lotua, oso jardunbide
ezohikoa dena eta Tibeteko, Indiaren
hegoaldeko eta Polinesiako herri
gutxi batzuetan baino gertatzen ez dena.
Gizarteak ezkontza arautzearekin batera,
gizarte gehienetan batasun hori hausteko
aukera aurreikusten da, zapuzketaren,
banaketaren eta dibortzioaren bidez alegia.
Dibortzioari lotutako erraztasunak,
mugak eta arauak aldatu egiten dira kulturetan
eta denboran zehar. Islamiar gizarteetan
gizonezkoek baino ez dute batasunahausteko aukera, soilik gizonezkoek zapuztu
ditzakete beren emazteak ezkontzaren
edozein unetan. Beste kultura batzuetan,
berriz, erraztasun handiak ematen dira dibortziatzeko,
aski da ezkontideetako batek
etxebizitza utzi izana. Gizartearen egituraren
eta familia antolatzeko eraren arabera,
esanahi mugatuagoa eta traumatikoagoa,
izango dute banaketak eta dibortzioak. Oro
har, liskartsuagoa izan ohi da dibortzioa,
eta gizartearen kontrolpe estuagoan dago
familiaren antolamendua norbanakoarenganako
maitasunean, bikotearengan eta
seme-alabak egiteko, hazteko eta gizarteratzeko
egitekoetan duten protagonismoan
oinarritzen denean. Aitzitik, oinarrizko familia
zenbat eta banatuago egon etxekoen
talde handiagoetan, non ahaideak babesten
dituzten klanak dauden, orduan eta errazagoa
gerta daiteke dibortzioa, liskar handirik
gabe.
Etxekoen taldea
Etxekoen taldearen kontzeptura garamatza
bizikidetasuna edo egoitza formekin
zerikusia duen ahaidetasun alderdiak. Bizitzeko
espazio bat komuna duten pertsonek
eta elkarrekin ekoizpen eta kontsumo izaerako
jarduera jakin batzuk bideratzen dituztenek
osatzen dute etxekoen taldea, gehienetan
familiakoak dira edo ahaideak, baina
ez beti ezta derrigor ere. Hau da, etxekoen
taldea eta familia ez datoz beti bat;
etxekoen taldea elkarren artean ahaidetasunik
ez duten lagunez osatua egon daiteke,
eta alderantzizkoa ere gerta daiteke,
hots, familia bateko kideak etxekoen talde
bi edo gehiagotan banatuta egon daitezke.
Aldea modu errazago batez ulertzeko, egile
batzuek nahiago izaten dute etxea hitza
erabili etxekoen taldearen sinonimo gisa.
Etxekoen taldearen osaerak zuzeneko harremana
du ahaidetasunaren arauekin eta
egoitza izaerakoekin. Pertsonek beren bizitzan
zehar izan ditzaketen egoitza aldaketak
bideratzeko arauak daude gizarte orotan.
Horien artean aipagarri dira ezkontzaren
ondorioz gertatzen diren egoitza aldaketak,
eta horien artean gutxienez hiru joera
bereizten dira:
– birilokala, emaztea senarra bizi zen
etxera joaten denean, bere guraso edota
beste ahaideekin batera bizitzera;
– uxorilokala, senarra emaztea bizi zen
etxera joaten denean, bere guraso edota
beste ahaideekin batera;
– neolokala, senar-emazteak biak bakarrik
bizitzen jartzen direnean, jatorrizko familiena
ez den etxebizitza batean. Logikoa
denez, egoitza hartzeko joera hauek estu
lotuta daude filiazio arauekin eta familia antolatzeko
moldeekin.
Familia arteko harremanak
Ahaidetasun harremanen multzo handiaren
baitan ezagutzen diren harremanetako
bat familiari lotutakoa da, hau da, semealabak
izan, hazi eta gizarteratzeko harremanei
lotutakoa. Nolanahi ere, familia zertan
den zehaztea da gai eztabaidatuenetakoa
hala soziologian nola antropologian.
Familien osaera eta funtzioak herrien ezaugarrien,
kulturaren ezaugarrien eta gizarte
bakoitzak une historiko jakin batean gizartea
eta ekonomia antolatzeko dituen ereduen
araberakoak dira. Horrexegatik, familiaren
ikerlaria den C.C. Harrisek dioen
bezala, «ez dago familia baino ilunagoa den
hitzik». Hain dira anitzak familiaren formak,
edukiak eta funtzioak, ezen ez baitago familiaren
forma natural edo unibertsal bakarra
zehazterik.a. Familia antolatzeko formakLehen mailako ahaideen taldeari, gizarte guztietan dagoen gurasoez eta seme-alabez osatutakoari oinarrizko familia esaten zaio. Nolanahi ere, anitzak dira talde honek ahaideen sarera biltzeko dituen erak.
Horrenbestez, gure gizartean familiak ahaidetasun harremanetan leku nagusia eta aurrenekoa hartzen duen artean, beste gizarte batzuetan familiaren unitateak bere garrantziaren parte bat galtzen du ahaideen talde handiago baten alde. Aldagai honen arabera, familia antolatzeko hainbat forma bereiz daitezke.
Taldea aita batez edo ama batez osatuta dagoenean edo biak beren seme-alabekin etxebizitza independente batean bizi direnean, ekonomikoki inoren mende bizi ez direnean eta seme-alabak hazteko, zaintzeko eta hezteko lanei emanak daudenean, familia gunea esaten zaio. Familia gunea guraso-bikoa izango da bikotekideez eta seme-alabez osatua dagoenean, eta guraso-bakarra heldu batez –aita edo ama– eta bere seme-alabez osatua dagoenean. Familia gunearen araberako antolamendua da nagusia mendebaldeko gizarte moderno deituetan.
Oinarrizko familia etxekoen edo egoitza talde handiago baten baitara biltzen denean, beste ahaide batzuk hartzen dituen talde zabalagora biltzen denean, familia handitua esaten da. Familia handitua hitza erabiltzen da etxe berean edo hurbil dauden etxebizitzetan bizi diren eta etxe unitate bat, ekonomia unitate bat edo bi unitate horien batura osa dezaketen hainbat belaunalditakoen taldea adierazteko. Familia handituaren mota bat enbor familia da; familia mota hori ohikoa izan da Euskal Herrian, eta mendebaldeko Europako beste
lurgizarte
batzuetan eta Japonian ere azaltzen
da. Euskal Herrian enbor familiak, bi aldeko
ahaidetasun sistemaren araberakoak, beti
izan du ezaugarri seme edo alaba bat, eskuarki
nagusia, gurasoen etxean gelditu
izana eta beste anai-arrebek etxea utzi izana
ezkondutakoan edo atzerrira joatean;
oinordekoaren esku geratzen dira baserria
eta familiaren ondarearen parterik handiena,
baina gurasoen zaintzaz arduratu, leinua
bermatu, baserriari eutsi eta ezkongabe
geratzen diren anai-arrebak jaso behar
ditu trukean. Esan bezala, familia handien
moldeek bitik gora belaunaldiren arteko
elkarbizitzaren ideala dute ezaugarri nagusi.
Horrexegatik, hain zuzen ere, familia
handia ezin nahas daiteke familia poligamoarekin
ezta etxe batzuetako egungo
egoerarekin ere, etxe jakin horietan bikotekideak
eta seme-alabak guraso bietako
baten aita edo ama alargunarekin bizi baitira;
kasu horretan egokiagoa da familia
gune handiagotu batez hitz egitea.b. Familiaren egitekoa
gizartearen antolamenduanGizarte orotan, era askotako beharrei
erantzuten dien erakundea da familia. Hala
ere, arestian adierazi den bezala, familiak
betetzen dituen funtzioek eta funtzio horiek
aurrera eramateko moduak zeharo
harreman estua dute familiak gizartearen
antolamenduan eta ekonomian hartzen
duen lekuarekin; horrexegatik anitzak dira
hala funtzioak nola funtzioak burutzeko
moduak. G. Murdock antropologoaren arabera,
lau funtzio nagusi betetzen zituen
industria aurreko gizarte tradizionaletako
familiak:
• Lehen funtzioa jarduera sexuala
arautzea da. Gizarte orok ondo zehaztuta
du nortzuk diren elkarren artean harreman
sexualak edukitzeko gai. Arau
hauen malgutasuna asko aldatzen da
gizarte batetik bestera, baina ez dago
harreman sexual guztiz askeak onartzen
dituen gizarterik. Familia da arautze horretan
parte hartzen duten erakunde
nagusietako bat. Alabaina, horrek ez du
esan nahi gizarteek sexualitatea adierazteko
beste biderik ez dutenik edo familiak
ezinbestean bide bakarra edo hoberena
izan behar duenik.
• Bigarren funtzioa, lehenari guztiz lotua,
ugaltzearena da. Gizarte orok giza
bizitza sortu behar du iraungo eta haziko
bada. Familiak bere gain hartzen du
kide berriak gizarteratzeko oinarrizko
ardura, gizartera ekartzea alegia, aurreko
belaunaldietako kideak ordezkatuko
dituztenak.
• Hirugarren funtzioak seme-alaben
gizarteratzearekin du zerikusia. Giza bizitza
sortzeak ez du soilik seme-alabez
hornitzea esan nahi. Seme-alabak zaindu
egin behar dira eta ondo prestatu
beren gizarteko kide izateko. Familiak
zerbitzu hauek emateko ardura du, hau
da, hizkuntza, balioak, arauak, sinismenak,
ezagutzak eta kulturaren ezaugarriak
seme-alabei transmititzeko ardura.
• Ekonomikoa da familiaren laugarren
funtzioa. Familiak beharrezko guztiaz
hornitzeko ardura du kide gazte eta helduen
behar fisikoak eta materialak asetzeko.
Jan-edatekoen beharra, aterpea,
babesa, osasuna eta beste behar batzuk.
Industria gizarteetan funtzio horiek aldatu
egin dira, edo gizarteko beste erakunde
batzuen esku utzi. Horietan, familiak
neurri handian uzten dio sexualitatea arautzeko
eta legitimatzeko erakunde izateari.
Jaiotza kontrolatzeko tekniketan eginiko
aurrerapenek eta abortuaren arautzeak
erraztu egiten dute ugalketari begira bideratzen
ez den eta ugalketak baldintzatzenez duen sexualitatearen praktika. Sexua
bereizi egiten da familiarengandik eta ezkontzarengandik.
Aldatu egiten dira, halaber,
gizarteratze funtzioak. Industria gizarteetan
hezkuntzarako erakundeek dute lan
merkatuari begira gazteak prestatzeko ardura
nagusia, baina familiak egiteko garrantzitsua
du norbanakoaren balioak, motibazioak
eta nahiak igortzeko eta zehazteko
orduan. Familiek protagonista izaten jarraitzen
dute haurren hazkuntzaren gizarteratzean
eta laguntza emozionala eta zaintza
fisikoak eskaintzerakoan. Eta ekonomiaren,
kulturaren eta emozioen esparruan haurrak
eta gazteak helduak izateko funtsezko laguntza
eskaintzen dute. Baina helduentzako
gero eta handiagoa da, halaber, asetasun
afektibo eta emozionalaren arloan familiek
duten garrantzia. Familiaren taldearengana
jotzen dugu behar emozionalak asetzera;
familiarengandik espero ditugu, gizarte harremanen
beste esparruetatik baino neurri
handiagoan, ulermena, laguntza eta maitasuna.
Bestalde, funtzio ekonomikoak ere
aldatu egin dira. Familiek ondasunak eta
zerbitzuak ekoizteko baino kontsumitzeko
joera erakusten dute. Gero eta gehiago, aditu
profesionalak, erakunde publiko nahiz
pribatuak eta merkatua bera dira pertsonen
behar fisikoei eta zaintza lanei (gaixoak,
zaharrak, haurrak…) erantzuten dietenak.
Nolanahi ere, eskuarki etxeetan ekoizten
dira etxeko ondasun eta zerbitzuak.
Familiaren antolamenduaren aldaketa eta garapena Europan
Iraganeko datu batzuk
XVIII. mendearen erdialdean industrializazioari
ekin baino lehen era askotako
familia sistemak zeudela erakutsi dute Europako
familiaren iraganaz arduratzen diren
historialariek. Nolanahi ere, ezaugarri
komun batzuk hautematen dituzte, industria
aurreko Europako familiaren antolamendua
munduko beste leku batzuetakoa ez
bezalakoa zela erakusten dutenak.
Familia gehienak lurrak lantzeko edo
lanbide bat bideratzeko ekoizpen-unitateak
ziren, eta horretan zetzan Europako familiaren
ezaugarri nagusia. Ezkontzeko bikotekidearen
hautua, maitasunean oinarritu
baino gehienetan familia taldearen gizarte
eta ekonomia interesek zehaztuta egon ohi
zen. Nagusiek eta ahaideek negoziatzen
zituzten ezkontzak eta, askotan, baita lur jabeek ere. Monogamia ondo sustraituta zegoen eta ezkontza banaezina zen. Hala ere, Erdi Aroko Europako leku askotan oso arruntak ziren harreman sexualak ezkondu aurretik eta ezkontzaz kanpo edukitzea, hala aberatsen artean nola txiroen artean.
Izan ere, ezkontzaz kanpo jaiotako haurren tasak oso handiak ziren egungoekin alderatuz gero, baina ohiko gauza zen ezkontzaz kanpo jaiotako haurrak legez jaiotakoekin batera haztea.
Luzaroan esan da familiaren molde nagusia familia handitua zela. Hala eta guztiz ere, historialariek azken urteetan eginiko lanari esker erakutsi da hori ez dela horrela.
Europako kontinentearen mendebaldean familia gunea zen eredurik arruntena. Nolanahi ere, etxeko kideen kopurua egungoa baino handiagoa zen, zerbitzariak edo morroiak bizi baitziren familia gunearekin batera. Familiak bizi irauteko beharrezkoak zituen ondasunak eta zerbitzuak ekoiztearen inguruan antolatzen zuen bere bizitza, baina familiaren esku geratzen ziren beste jarduera batzuk ere, hezkuntza eta gaixoen eta zaharren zaintza esaterako. Emakumeek seme-alabak hazteko ardura nagusia izateaz gainera, egiteko garrantzitsua zuten ekonomiaren arloan, baita seme-alabek ere, gurasoei oro har gazterik laguntzen baitzieten.
Etxekoen unitateari ekarpenik egiten ez ziotenek utzi egiten zuten gurasoen etxea beste etxeetan morroi izateko edo lanbide bat ikasteko. Oso altua zen urtea egin baino lehen hiltzen ziren haurren heriotza tasa.
Eritasunek heriotza ugari eragiten zuten haur eta helduen artean, eta emakume askohiltzen zen erditzeko unean. Gauza arrunta
zen pertsonak bizitzan zehar hainbat aldiz
ezkontzea, eta ondorioz, ohikoak ziren
semeordeen, amaordeen eta antzekoen arteko
harremanak.
Industrializazioa eta familiaren aldaketa mendebaldeko gizarteetan
XVIII. mendearen erdialdean eta Ingalaterran
sortu zen iraultza industrialak aldaketa
handiak ekarri zituen mendebaldeko
gizarteetara, eta aldaketa horiek zuzeneko
ondorioa izan zuten familien forma,
eduki eta egitekoetan.
Ekoizteko moldeetan izaniko aldaketek
beren funtzionatzeko printzipio asko aldatzera
eta egokitzera behartu zituzten familiak.
Lantegiak eta fabrikak bihurtu ziren
ondasunak eta zerbitzuak ekoizteko gune,
besterentzako lan egitean datzan sistema
indartu zen, eta pertsonak etxetik kanpora
lan egitera behartuta zeuden. Etxeak ekoizpen
unitatea izateari utzi zion, eta merkatuan
ekoiztutako ondasunak kontsumitzeko
esparru bihurtu zen. Ondorioz, ahulduta
gelditu zen aitaren agintaritza, jabetzaren
eta lurraren eta ondasunen transmisioaren
gaineko kontrola esleitzen ziona. Soldatak
aukera ematen zien gazteei ezkonsariaren
eta gurasoen onarpenaren zain
egon gabe ezkontzeko eta, horrenbestez,
gurasoek askoz ere eragin txikiagoa zuten
seme-alaben ezkontzak moldatzeko orduan.
Haurren hezkuntza eta osasuna bezalako
gaietan administrazio publikoak zuen gero
eta parte hartze handiagoak mugatu egiten
zituen, gero eta gehiago, familia buruaren
eskuduntzak eta ahalmen esparrua.
Aldi berean eta egoera horrek horretara
bultzaturik, aldatu egin zen senar-emazteen
harremanen esanahia, maitasunaren
eta maitasunak sexualitatearekin duen harremanaren
ideia berri bat gorpuztu zen.
Ezkontzak bere oinarri ekonomikoa galdu
zuenean, maitasunean eta ezkontideen arteko
sintonian oinarrituriko aukera pertsonal
gisa ulertzen hasi zen, baina artean gizarte
mailari eusteko eta gora egiteko baliatzen
ere zen. Familian garrantzizkoak izaten
hasi ziren pertsonen sentimenduak eta
maitasun erromantikoaren idealak, baina
artean eutsi egiten zitzaion betebeharraren
zentzuari.
Etxearen eta lantokiaren banaketak gero
eta bereizketa handiagoa ekarri zuen familiaren
barruko harremanen eta lan esparruko
harremanen artera, eta horrek zuzeneko
ondorioak izan zituen gizonezkoek,
emakumezkoek eta haurrek familian nahiz
gizartean beteko zuten lekuari begira. Nolanahi
ere, ez zen berdin gertatu gizartemaila guztietan. Industrializazioaren hasieratik
maila apalenetako emakumeek, etxeko
lanez eta seme-alabez arduratzeaz gainera,
soldatapeko lagile gisa jarduten zuten
etxeko lanetan bezala fabriketan ere.
Baina maila aberatsetan hedatu egin zen
soilik emaztearen eta amaren eginkizunetara
emanik bizi zen emakume ezkonduaren
ideala. Etxeko kide guztien ongizateaz
arduratzen zen etxekoandrearen irudi hau,
familiarentzako ogia irabazteaz arduratzen
zen kideak ekonomikoki lagundua, burgesiako
emakumeen artean baino ezin zen
eman. Hala eta guztiz ere, industrializazioa
hedatuz doan heinean, familia burgesaren
ereduak arian-arian sarrera izan zuen langileen
artean eta kalitatearen ideal gisa.
Horretan eragin zuzenekoa izan zuen faktore
multzo batek. Horien artean aipagarri
dira ezkonduriko emakumeei enplegua
mugatzen dieten legeak, haurren enplegua
murrizten dutenak eta haurrak eskolaratzeko
agindua ematen dutenak; gurasoek
beren seme-alaben bizitza kalitatean jartzen
duten interesa; etxea eta familia gero eta
gehiago identifikatzea esparru itxi, emozional
eta afektibo gisa, eta etxe eta amatasunaren
kulturaren sorrera. Kontestu honetan
gizarte prozesu motel bat abiarazi zen
eta emakumeak ekoizpen-esparrutik at geratu
ziren etxekoen eta familiaren esparru
pribatura mugatzeko. Prozesu hau sendotu
egin zen XX. mendearen lehen erdialdean
eta, ondorioz, familia kideen betebeharrak
sexuaren arabera zorrozki bereiztean
oinarrituriko familia gunearen eredua sortu
zen, eta emakumeak argi eta garbi geratu
ziren gizonezkoen mendean eta haien
esanetara.
Europako mendebaldeko gizarteetako
familietan eta ia berrehun urtetan zehar
gertatu zen aldaketa multzo honi pribatizazioa
esaten zaio. Azken batean, prozesu
luze baten ondorioa da, familia pertsonen
arteko harreman emozionalen esparru gisa
eratzen da, eta giza bizitza (ugaltzea) sortzeko
egitekoetan espezializatzen da. Baina
bada gehiago, familiaren pribatizazioarekin
batera jarduera esparru berri bat aurkezten
da, eta horretan pertsonak kanpoko
instantzien kontrolpetik askeago egon daitezke,
libreagoak izan daitezke esfera publikoarenak
ez bezalako irizpide pertsonalen
arabera hautatzeko eta jarduteko. Eta
horrek guzti horrek eramaten ditu gizarteak
arian-arian askatasun handiagoa izatera eta
hala jarreretan nola jokabideetan, batez ere
sexuarekiko moralaren eta familiaren esparruan,
tolerantzia handiagoa izatera. Izan
ere, jokabideen esparruan norberaren autonomia
eta askatasuna handiagoa izateko
joera hau funtsezkoa da Europako gizarteetako
familietan eta XX. mendearen bigarren
erdialdetik aurrera gertatzen ari dena ulertzeko.
Familia eta industria ondoko gizartea: beste aldaketa batzuk familien portaeran
Gaurko egunean, iraganean bezala, alde
handiak daude familien artean Europaren
barnean, baina badira herrialde gehienei
aplika dakizkiekeen ezaugarri batzuk. Europako
gizarteek, XX. mendean zehar, beren
biztanleen bizi baldintzak nabari hobetuko
zituen aurrerapen ekonomiko garrantzitsua
bizi izan dute. Ekonomiaren garapenarekin
eta modernizazioarekin batera
gora egin du ongizate pertsonalaren itxaropenek
eta, aldi berean, pertsonek beren
kezka agertzen dute zoriona eta norberaren
asetasuna aurkitzeko eta harreman pertsonaletan
kalitatea lortzeko. Gora egin dute
aukeratzeko askatasunaren eskariak eta
norberaren edo familiaren portaeran kanpotiko
agintari edo erakunde moralizatzaile
batek ezarririko arauekiko arbuioak. Sexu
harremanen esparruan gozamena lortzeko
sexualitatearen errebindikazioa eskatzen du
norberaren askatasunean eta zoriontasunean
oinarriturikoak, eta portaera hori
praktikan erraztu egin da haurdun ez gelditzeko
metodoak agertu ondoren. Horren
guzti horren ondorioz, tolerantzia handiagoa
dago elkarrekin bizitzeko erari eta familiaren
barruko harremanen erari begira.
Aldi berean, sexuen arteko berdintasunaren
ideiak gero eta sarrera handiagoa du
biztanleen sektore zabaletan, eta horrekin
batera gora egin dute emakumeen prestakuntzak
eta emakumeek lan munduan
duten parte hartze mailak.
Familien portaeretan eta familiaren egituran
hautematen diren joera hauen eraginez
aldaketa batzuk gertatu dira eta, egile
batzuen aburuz, bigarren trantsizio familiarra
bizitzen ari dira Europako gizarteak.
Aldaketa hauen bidea eta garrantzia oso
antzekoak dira Europako gizarte orotan,
baina aldaketen garapena bestelakoa da
batetik bestera. Europako Iparraldekoak
dira herrialde aurreratuenak eta Mediterranio
aldekoak atzeratuenak, eta ekonomikoak,
kulturalak eta historikoak dira bien
arteko aldearen arrazoiak. Oro har, hauek
dira trantsizio honek familiaren antolamenduari
begira dakartzan ezaugarri garrantzitsuenak:
familien aniztasuna, ezkondutako
bikoteaz eta seme-alabez osaturiko familia
«arau» izateari uzten ari zaio beste batzuen
artean aukera bat izateko; familiak utzi egiten
dio erakunde bat izateari, norberaren
nahien eta interesen arabera artikulatzen
diren familiaren bizimodu alternatiboakbultzatuta eta kanpotiko instantziek ezarririko
arauei edo ereduei muzin eginda; pertsonek
egin beharreko familia bideen aniztasuna,
hau da, familiaren bizitza ez da bide
zuzen eta bakar gisa aurkezten, era askotako
familia egoeretan barrena egin daitekeen
ibilbide gisa baizik; familien barruko
harremanaren eta funtzionamenduaren dinamikaren
konplexutasuna, taldeen interesek
gizabanakoaren autonomia ezagutu
behar baitute eta, ondorioz, berdintasunaren
aldeko eta negoziatzeko beharraren
aldeko eskariak indar handiagoa hartzen
baitu. Egoera honetan adierazi beharreko
aldaketa garrantzitsuak gertatzen ari dira
familiaren egituran eta funtzioetan.
Seme-alaben kopuruaren murrizketa
eta amatasun ereduen aldaketa.
1945etik 1960ra jaiotzen hazkunde handia
izan bazen ere (baby boom), oro har beheranzko
joera izan da nagusi mende honetan.
Joera hau sendotu egin zen 60ko hamarralditik
aurrera. Emakumeek estuago
kontrolatzen dute beren ugalkortasuna eta,
ondorioz, seme-alaba gutxiago dituzte (batez
ere bigarren eta hirugarren seme-alabak)
eta atzeratu egiten dute ama izateko unea.
Aldi berean, gora egiten ari da seme-alabarik
ez edukitzeko hautua egiten duten
emakumeen kopurua. Emakumeek aukeratu
egin dezakete zenbat seme-alaba izan
nahi duten, noiz eduki nahi dituzten eta
seme-alabak izateko harreman inguruak
zein izan behar duen (ezkontza, bikote
finkoa, bikote finkorik gabe).
Ezkontzaren ereduaren eta bikoteen
portaeraren aldaketa. Behera egiten du
ezkontzen kopuruak, gora egiten du ezkontideen
batez besteko adinak eta 60ko hamarraldian
zehar eta Europako herrialde
batzuetan gora egiten du ezkondu aurreko
sexu harremanen kopuruak. Ezkontza jada
ez da ikusten harremana antolatzeko printzipio
bakar gisa, eta bikotekideak ezkondu
baino lehen elkarrekin bizitzen jartzekoeredua hedatu zen 70eko hamarraldian,
Iparraldeko herrialdeetatik beste herri askotara.
Urte horietatik aurrera, gero eta
gehiago dira adosturiko bikoteen artean
seme-alabak dituztenak, eta bikote horiek
aldi batez ezkongaiak izateari utzi egiten
diote, agiririk gabeko senar-emazteak izateko.
Horrenbestez, gero eta gehiago dira
ezkontzaren markotik kanpora jaiotzen diren
haurrak. Gisa berean, 60ko hamarraldiaren
hasieratik gora egiten du dibortzioen
tasak, eta ondorioz, arian-arian gero eta
gehiago dira dibortziatutako gizonen eta
emakumeen arteko ezkontzak eta aurreko
bikotekideekin izaniko seme-alabekin batera
osatzen diren familiak. Azken aldi honetan
forma berri batzuek izan dute sarrera,
ezkondu ondoren beste batekin bizitzen
jartzea edo etxe berean bizi gabe bikoteizatea, joera biak beste ezkontza baten alternatiba
gisa aurkezten direla.
Aniztasun handiagoa etxeetako familien
osaeran eta egituran, demografian,
kulturan eta gizartean aldaketak gertatzen
ari direlako. Ondorioetako bat etxekoen
kopuruaren murrizketan datza, eta
aldi berean, nabari egin du gora pertsona
bakarreko etxeen kopuruak eta seme-alabarik
gabeko bikoteez osatutakoak. Beste
ondorioetako bat guraso bakarreko familien
kopuruak gora egin izana da: familia
horietan alargundutako eta dibortziatutako
emakumeak, seme-alaben zaintzaz arduratzen
direnak, dira buru. Eskuarki txirotasun
egoerari lotutako taldeak dira, ezkondu
gabeko amen taldeak bezalaxe. Aipagarria
da, halaber, estatus sozioekonomiko
oneko emakumeen artean gertatzen ari den
guraso bakarreko familien kopuruaren
igoera, familia ezkontzaz kanpo edo adostutako
bikoteez kanpo osatzeko alternatiba
gisa.
Familien barruko egituran eta dinamikan
gertatzen ari diren aldaketak.
Emakumeek hezkuntza eta lan esparruan
bizi duten bilakaerak aldaketak eragin ditu
familiaren baitako harremanetan. Emakumeak,
lan merkatuan parte hartuz, autonomia
eta independentzia ekonomiko handiagoa
du bikotearen arteko harremanen markoan.
Gehienetan emakumeek beren senarrek
baino lan estatus apalagoa izaten jarraitzen
dute, eta emakumeen soldata senarraren
ekarpen nagusiaren osagarri gisa
ikusten da. Baina gero eta gehiago dira funtsezko
helburutzat, ama edota emazte izanagatik
galarazi behar ez den helburutzat,
arrakasta profesionala duten emakumeak.
Honek zuzeneko ondorioak ditu bizikidetza
arauetan eta gizonek eta emakumeek
etxean izan beharreko leku eta egitekoen
gaineko ideietan. Gero eta gehiago dira
ekonomiaren eta lanaren autonomian, aginte
eta askatasunaren arteko orekan eta familiareneta etxeko lanetan biak parte hartzean
oinarritutako harreman eredua nahi
duten bikoteak. Nolanahi ere, aldaketa
hauek egiazki gertatzen ari diren arren,
motelak eta mugatuak dira oso. Egia da
bikote hauetan emakumeek denbora gutxiago
ematen dutena etxeko lanetan eta
seme-alabak zaintzen, eta gizonek zertxobait
gehiago laguntzen dutena, baina aldaketa
ez da oso nabaria eta emakumeek
«lanaldi bikoitza», lanekoa eta etxekoa, egiten
jarraitzen dute.
Familiaren forma eta edukietan gertatzen
ari diren aldaketekin batera soluzioa
eskatzen duten arazo berri batzuk sortu dira
gizartean. Ondorioak aldatu egiten dira
herrialde batetik bestera eta, batez ere, indarrean
dauden gizarte eta familia-politikaren
araberakoak dira. Arazoen artean aipagarria
da batez ere guraso bakarreko familietaneta bakarrik bizi diren pertsonen artean
txirotasun mailak gora egin izana; estatuak
haurren eta adinekoen zaintzan duen
betebeharra, tradizioz emakumeen esku
egon dena; familiaren bizitzaren eta lanaren
arteko elkar aditze ezak eragindako
tentsioak eta zailtasunak; aurrerapena adosturiko
bikoteen gisako bizikidetza molde
berriei begira prestaturiko legedian, batez
ere, Europa osoan eta esparru pribatuan
gero eta onarpen handiagoa duten bikote
homosexualei begira prestaturikoan. Arazo
berri hauek gehitu egiten zaizkie familietan
dirauten arazoei, esate baterako sexuaren
araberako desberdintasunei; horien artean
nagusi dira emakumeek eta haurrek
etxean jasaten duten bortizkeria, kasu gehienetan
ezkutuan jarraitzen duena.
Nolanahi ere, mendebaldeko gizarteek,
XX. mendearen bigarren erdialde honetan,
aldaketa handiak bizi izan dituzte familiaren
bizimoldean, eta aldaketa horiek sexu
harremanak ulertzeko eta ugaltzeko forma
berriak ekarri dituzte. Eta, segur asko azalduko
dira oraindik harreman horiek gizarte
mailan ulertzeko eta onartzeko beste
molde batzuk. Horrek behartu egiten du
ezkontza eta familia zalantzan jartzera eta
berriro ere zehaztu behar izatera harreman
horiek arautzen dituzten erakunde gisa,
nahiz eta ez duen ematen ezkontzak eta
familiak irmo sendotuta egoteari utziko diotenik.
Nolanahi ere, molde baten edo bestearen
hautua eginik edo edukietan aldaturik,
industria gizarte aurreratuetan gero eta
garrantzi handiagoa dute familien egiturek
gizabanakoaren beraren garapenean eta,
horrexegatik hain zuzen ere, ezinbesteko
erreferentzia dira gizartearen bizitzaren antolamendua
ulertzeko orduan.