Artea»Marrazkia, Pintura eta Eskultura
Marrazkia
Bi ikuspegiren arabera-edo defmi daiteke marrazkia edo marraztea. Batetik, artistak pintura, eskultura edo arkitektura lanari ekin aurretik egiten duen zirriborro gisa (sorkari figuratibo ororen, batez ere pinturaren, oinarria da, beraz, kasu horretan marrazkia). Bestetik, marrazteko teknikak eta materialak erabiliz sortzen den zer gisa, beste obra baterako urratsa ez baizik eta sorkuntza lan baten emaitza gisa, alegia. Nolanahi dela ere, bata zein bestea har daitezke artelantzat. Izan ere, artistaren azken helburua ez izanda ere, marrazkiak ez du, horratik, balio gutxiago ; aitzitik, obra bukatuarenk bezain balio estetiko eta espresibo aberatsak izan ditzazke marrazkiak, eta are aberatsagoak ere.
Teknikak
Marrazteko teknika zaharrenetako bat metalezkopttnta
deitua da, zilar edo berunezko
ezten moduko bat, zeinak arrasto grisaxka
uzten zuen paper gainean. Lehenbizi hezur
hautsez, arabiar gomaz, kolorea emateko
hautsez eta urez egindako gai isurleari bat zabaltzen
zen paperaren gainean (cava tinta,
italieraz). Metalezko puntak paper horretan
baizik ez zuen marratzen. Teknika hau XTJ.. endean asmarar zen, XV. mendean asko zabaldu
zen florentziar, eskandinaviar eta alemaniarren
artean, eta hurrengoetan ere erabili
bazen ere, pixkana-pixkana alde batera
utzi zen. Hala ere, XIX. mendeko artista batzuek
ere (Degasek, adibidez) erabili zuten.
Luma eta tinta antzinako denboratatik
erabiltzen d ira. VI. mendean, adibidez, antzara
edo beltxarga lumak erabiltzen ziren.
Geroago kanaberaz egin ziren, eta XIX,
mendetik aurrera, metalez. Tintak ere era
askotakoak izan zitezkeen eta artistak berak prestatu ohi zituen. Gehien erabiltzen
zenetako bat kuku sagarra -tanino asko
baitu- egosiz egiten zen, bitrioloa, arabiar
goma, eta trementina esentzia gehituta.
Kolorez, izan zitekeen narroi iluna, eta zahartu
ahala beilegi bihurtzen zen, edo izan
zitekeen beltza, eta narroi bilakatzen zen.
Batzuetan, denbora igaro ahala, tintak erre
egiten zuen papera, eta marrazkiaren lerroen
ordez urratu edo ebaki finak agertzen ziren
paperaren azalean. Luma oso tresna egokia
zen zirriborroak eta krokisak azkar egiteko
. XIV eta XV. mendeetan lerro fin jarraituak
egin ahal izateko egokitu eta hobetu
zen, Leonardoren marrazkietan, edota gero,
XVI. mendean, Durero, Rafael eta Michelangeloenetan
ikus daitekeenez. Eta hala,
artistaren berezkotasuna papereratzeko bitarteleo
hoberenetako bat bihurtu zen luma.
Gaur egun ere marrazkilarien teknika maitatuenetakotzinalco denboretatik ezagutzen zen, baina
ez zen XV. mendearen bukaera arte zabal
erabiltzen hasi. Beltza eta grisa bitarteko
tonuak hartzen ditu, eta batez ere bolumenak
eta giza irudia marrazteko da egokia.
Horretarako erabili zuten, adibidez, Luca Signorelli,
Michelangelo, Rafael eta Carraccik.
XVII eta XVIII. mendeetako erretratu eta paisajeetan
teknika hori erabili zen. XIX. mendean,
berriz, harri beltzaz gainera, beste bi
teknika berri erabili ziren zuri-beltzeko
marrazkigintzan : ikatz ziria eta berun ziria.
Ikatz ziria antzinatik ezagutzen zen baina
ez zen XIX. mendea arte zabal erabiltzen
hasi. Harri beltzak baino kontraste efektu
nabarmenagoa egiten du paper zuriaren
gainean.
Berunezko ziria edo lapitza XIX. mendearen
hasieran hasi zen erabiltzen. Haren
bidez zuri-beltzeko gainerako marrazki teknikekin
baino zehaztasun eta fintasun handiagoz
egin daitezke lerroak. Berunezko
ziriak arrasto distiraduna uzten du paperean ;
harri beltzak uzten duen arrastoa, berriz,
distirarik gabea da. Ezaugarri horrek batzuk
besteetatik bereizten laguntzen du.
Duen leuntasunagatik eta zehaztasunagatik,
XIX. mendeko maisu marrazkilari
nagusien lanabes begikoena bihurtu zen
lapitza : besteak beste, Delacroii, Ingres,
Corot eta Degasek erabili zuten. Marrazteko
beste teknika batzuek kolorea erabiltzeko
aukera ematen dute. Odol lapitza (gorri
koloreko buztin burdinduna), adibidez, freskoen
zirriborroak egiteko erabili ohi zen ;
uretan nahasten zen eta pintzel batez marrazten
zen. Freskoetan ez ezik, ohiko euskarrietan
ere erabiltzen zen, paper gainean,
adibidez, biluziak eta erretratuak egiteko
batez ere, bere erabilerraztasuna eta hauskortasunagatik
. Leonardo da Vincik eta Michelangelok
-eta manierismoaren jarraitzaileek
geroago- maisutasunez erabili zutenteknika hori. Geroago ere, XVII eta XVIII.. endeetan, akademietako modeloen
biluzietan eta zenbait paisajetan erabili zuten.
Inpresionistek, Renoir, Morisot edo
Manetek, batez ere erretratuetan erabili zuten
teknika hori.
Batzuetan, odol lapitzarekin batera, harri
beltza eta klera zuria erabiltzen zen, kolorez
aberasteko marrazkia. Hiru koloreko
teknika hori modan egon zen XVI. mendean,
erretratuetarako. XVIII. mendean
Wateauk oraindik erabiltzen zuen bere
buruen zirriborroetarako.
Pastelaren teknikan hauts koloreztatuzko
makilatxo batzuk erabiltzen dira. Teknika
horri esker ezin hobeto adieraz daiteke
materialaren egitura, azalarena batez ere.
XVIII. mendean sortu zen eta berehala jarraitzaile
asko izan zituen pastelak, bukaeran
olio lanekin duen parekotasunagatik
beharbada. XVIII. mendean Chardin, La
Tour edo Perroneau izan ziren teknika hau
hobekien menderatu zuten maisuak, eta
XIX. mendean, berriz, Degas, zeinak bakarrik
edo olioarekin nahasita erabili baitzuen.
Akuarela pigmentu mineralez, urez eta
arabiar gomaz egiten den nahastura gardena
da, paperaren kolorea ikusten uzten duena
. Oso teknika zaharra da baina ez da asko
erabili. Akuarelez egindako lehenengo maisulanak
Alberto Dureroren paisajeen eta animalien
zirriborroak dira, 1495. urte ingurukoak
. XVIII. mendean eta batez ere hurrengoan
izan zuen indarrik handiena, inpresionismoarekin
batera. Baina geroago ere,
XX. mendean, izan du goi mailako jarraitzailerik,
hala nola Kandinsky eta Paul Klee.
Ur margoak uretan disolbatutako tinta
koloretakoak dira. Txinatar tintazkoak, ur
margo grisak, gouache pintura zuriarekin
egiten dira. Teknika hori erabili zuen Leonardo
da Vincik gaztetan, Verrochioren tailerrean
ari zela, zirriborroak egiten oihal
gainean. XVII. mendean Claudio Lorenakoa,
Nicolas Poussin, Rubens eta Rembrandatek
ere ur margoak erabili zituzten paisajeen
marrazkietan. XVI. mendeko pintore manierista
batzuek indigoz (tindagai urdina) egindako
ur margoak erabili zituzten.
Euskarriak
Bertan marrazkiak egiteko erabili diren
lehenengo materialak abereen larru prestatuak
(larrutxak edo larru paperak) izan dira.
Gero, papera zabaldu zenean kolore eta
egitura desberdinak saiatzeko aukera izan
zuten marrazkilariek.
Kartoiak tamaina handiko lanetarako erabili
ziren, zirriborroen eta obra bukatuaren
bitarteko urrats gisa. Batez ere harri beltza
eta ur margoa erabiltzen da kartoietan.
Euskarri guztien artean kalko paperak
aparteko garrantzia izan zuen, aukera ematen
baitzuen irudi bat nahi adina aldiz errepikatzeko,
nahi zen emaitza lortu arte. XIX.mendeko marrazkilari handi gehienek, behintzat,
Ingres, Degas edo Gustave Morauk,
adibidez, euskarri hori erabili zuten azken
emaitzaren bitarteko urrats gisa.
Nork eta noiz eginak diren
Marrazkiak, askotan, margolan baten, eskultura
edo arkitektura lan baten bitarteko
urratsa besterik ez dira, gorago esan den
bezala. Horregatik, XV, XVI eta XVII. mendeko
marrazki gehienek ez dute sinadurarik
ez datarik. Baldin badute, faltsua izaten
da, geroago jarria. Halakoetan, erabilitako
teknika eta euskarria aztertzeak, beste obra
batzuetan erabilitako teknika eta euskarriekin
alderatzeak, lana noiz eta nork egina
den zehazten lagun dezake. Marrazkiareneta obra bukatuaren arteko antzekotasunak
aztertzea izaten da marrazki horren jatortasuna
zehatzeko eta egilea zein den jakiteko
biderik zuzenena. Kontuan izan behar da
obra bukatuak zuzenketak eta gorabeherak
izan ditzazkeela hasierako marrazkiarekiko,
eta hori lagungarria izan daitekeela marrazkiaren
egilea eta jatortasuna ezagutzeko.
Batzuetan marrazkia egin zen garai bereko
edo geroxeagoko bildumagileen zigiluak
eta markak azaltzen dira marrazkiaren
paperaren gainean, obraren egilea aipatuz.
XVIII. mendean hasi zen zabaltzen marrazkian
egilearen izena jartzeko ohitura.
Egilearen izenpea azaltzeak marrazkia bitarteko
zirriborrotzat ez ezik artelantzat ere
hartzen hasia zela erakusten du. XIX. mendetik
aurrera, berriz, marrazki gehienak izenpetuta
daude.
Pintura
Margolariaren lanaren emaitza erabilitako materialaren eta teknikaren araberakoa da.
Bost material oinarrizko erabiltzen dira margolan orotan : euskarria; koloregaiak edo
pigmentuak; pigmentuok ore gotor bat osatuz elkartzen dituen aglutinatzailea ; aglutinatzaileari
gehitzen zaion disolbatzailea, erabilkorragoa izan dadin ; eta, azkenik, euskarriaren
eta margo geruzaren artean zabaltzen den estalgarria edo bitarteko geruza.
Antzinako denboretatik margolan ororen oinarri materiala izan dira beti elementuok.
Material horietakoren bat aldatzeak, aglutinatzailea eta disolbatzailea aldatzeak batez
ere, teknika aldatzea dakar.
Materialak
Euskarria izan daiteke higikorra edo izan
daiteke horma edo sabai bat bezala finkoa.
Euskarriaren eta margoaren bitarteko geruzaren
edo estalgarriaren helburua euskarria
eta margoa babestea da, elkar ukitzean sor
litezkeen kimika erreakzio kaltegarri eta
suntsitzaileetatik babestea alegia. Geruza estalgarri
edo babesgarri hori leunagoa edo
zakarragoa izango da, margo geruzari zer
itxura eman nahi zaion. Margotu ere egin
daiteke, margolanaren koloreen arteko harremana
edo, besterik gabe, margotze lana
bera erraztearren.
Margo geruza jatorri mineral, organiko
edo sintetikoko kolore pigmentuez osatua
dago. Pigmentuek denek ez dute argia
igarotzen berdin uzten, denek ez dute
errefrakzio indize bera, handiagoa edo txikiagoa
baizik, aglutinatzailearen arabera.
Hau da, errefrakzio indizea handitu ahala
koloreak opakoagoak bihurtzen dira, eta
gardenagoak, berriz, txikitu ahala. Argia
aglutinatzailean zehar hedatzen da, eta,
beraz, haren lodieraren eta duen pigmentu
kopuruaren arabera aldatzen da errefrakzio
indizea. Gel zeharrargi moduko bat
izaten da : suspentsioan dauden pigmentuen
artean argia igarotzen uzten du eta
aldi berean, bernizaren antzera, babestu
egiten da. Erdi Aroko olio egosiek eta
akrilatozko erretxina zeharrargiek, polimerizazio
bidez sortutako molekula handiak
izanik, disolbatzaileak behar dituzte, baina
disolbatzaile horrek ez du eraginik izan
behar, pinturaren mugimendu mekanikoan
ez bada.
Pintura lehortzeko behar den denbora
gutxitzearren eta margo geruza babesgarri
batez estaltzearren, margolari eta kimikariek
berunezko eta manganesozko lehorgarriak
gehitu zizkioten aglutinatzaileari, eta erretxinazko
berniz natural eta sintetikoak egin
zituzten.
Teknikak
Akuarelak eta gouacheak ur margo gomadunak
erabiltzen dituzte : goma arabiarra
aglutinatzaile gisa eta ura disolbatzaile
gisa. Akuarelak aglutinatzaile gutxi izaten
du eta gouacheak, berriz, asko. Hori
dela eta, gouache teknikaz egindako margolanak
opakoagoak dira eta gardentasun
efektu gutxiago dute. Gardentasun efektuok,
berriz, oinarrizkoak dira akuareletan
. Akuarela ez da oso itsaskorra eta euskarriaren
(papera) kolorearen eta egituraren
efektuak azalarazten ditu. Argiak eta
egurats gertakariek kalte handia egiten
diote. Horregatik, kristalez babestu behar
da eta argi biziak zuzenean joko ez duen
leku batean jarri. Akuareletan, beraz, bertatik
bertara egin behar da lan, eta damutasunik
gabe, ez baitago zuzenketarako
aukerarik.
Akuarela, hasieran, marrazkiak koloreztatzeko
teknika bat baizik ez zen. XVIII.. endearen hasieran arte adierazpen autonomoa
bihurtu zen Ingalaterran, eta olio
pinturaren beraren bilakaera baldintzatu
zuen, neoimpresionismoaren eta fauvismoaren
jarraitzaileen artean gehienbat.
Gouachea akuarela suerte bat da, baina
hura baino dentsoagoa, margulagoa eta
hitsagoa. Lehortzen denean are gehiago
histen da. Erdi Aroan gai naturaletatik ateratzen
zituzten gouacherako pigmentuak ;
gaur egun, berriz, zenbait materialen sintesiz
lortzen dira, zelulosaren sintesiz, gehienbat
Pastela, berriz, pinturaren eta marrazkiaren
arteko bat da. Akuarela bezala, marrazkiak
koloreztatzeko erabili zen hasieran
. Ez du ur beharrik margotzeko, pigmentu
hautsez oretutako makilatxo moduko
batzuk baitira margook. Italian asmatu
zen XVI. mendearen hasieran, odol
lapitzaren marrazki teknikaren aldaera
gisa. Odol lapitzak ez bezala, pastelakaglutinatzailea (ura gomarekin edo eztiarekin)
behar zuen, eta baita gogortzaileren
(talkoa edo kaolina) bat ere. Erantsitako
kaolin proportzioaren arabera, bi
pastel mota bereizten dira : gogorra, trazu
zorrotzez pintatzeko, edo biguna, ikatz
ziriaren edo odol lapitzaren antzera pintatzeko
.Pastela erabiltzeko, euskarriak zimurtsua
behar du izan, materia ongi finka dadin
. Teknika honen bilakaera, beraz, paperaren
bilakaeraren parekoa izan da. Teknikaren
bilakaera horretan aparteko garrantzia
izan zuten paper tindatuek, paperaren
arabera kolore batzuk edo bestek
nabarmentzeko aukera ematen zutelako
. XVIII. mendean, era guztietako paper
mota bereziak azaltzean, Italiako eta
Frantziako artistek beste pintura molde bat
landu zuten, pastelaren teknikan prestalan
gisa egiten ziren marrazkietatik eta zirriborroetatik
bereizten eta benetako pinturara
hurbiltzen zirela. Nolanahi ere, pastelaren
mekanikak lotura estua izaten jarraitzen
du marrazkiarekin, ez baita pintzelen
beharrik, eta makiltxoekin zuzenean
margotzen da.
Pastela oso materia hauskorra da eta
lizuna har dezake erraz. Lanak hondatu
ez daitezen, finkatzaileak erabiltzen dira
eta, koloreen edertasunari antz emateko
eragozpena bada ere, margoa kristalez estaltzen
da.
Tenpera ere ur margoa da, pigmentua
eta aglutinatzaile bat (kola, arrautza, erretxina
edo olio emultsioa) uretan diluituz
egiten den pintura. Gero, margoaren gainean,
berniza ezartzen da eta horrek olio
pintura baten itxura ematen dio.
Formula horren bidez edozein gainaldetan
pintatzen zen : oholak, hormak, mihiseak
eta, noski, pergamino eta paper gainean
. Gehienetan, euskarriaren gainean,
estalgarri geruza bat zabaltzen zen, pinturak
hobeto hel zezan. Oholak kola eta
igeltsuzko ore batean murgildutako lihozko
oihal mehez estaltzen ziren. Horrela,
denboraren poderioz egurra pitzatzen
bazen ere margoa ez zen hondatzen. Tenpera
pinturak, baina, eragozpen ugari
zuen : ez zuen, adibidez, pintura geruzak
bata bestearen gainean jarriz gardentasun
efekturik lortzen uzten. Gainera, pintura
hori berehala lehortzen da eta ezin zaio
pintura freskoaz azken ukiturik eman.
XV. mendeaz geroztik pintoreen margolaritza
teknika kutunena olioa izan zen.
Teknika hori besteak baino hobeto egokitzen
zen pintura kontzepzio berrietara
eta argi-ilunen efektuetan, antzeko bi tonu
leuntasunez elkartzeko aukera ematen
zuen. Halaxe lortu zen margoen fusioa,
pintoren gehienen nahia.
Tradizioak dioenez, Van Eyck anaiek
asmatu zuten olio pintura. Kontuak kontu,
XV. mendeko pintore flandriar horiek
olio pintura erabiltzeko modu berria asmatu
zuten. Izan ere, olioa lehendik ere
erabiltzen zen pinturan, baina beste osagai
batzuekin nahastuta, eta berniz babesgarri gisa, gainera. Olio egosia hura baino
trinkotasun gutxiagoko disolbatzaile batekin
(ura eta arrautza emultsio bat edo
esentzia lurrinkor bat) elkartu ahal izatean
lortu zen pintura mota horri etekin guztia
ateratzea. Teknika berria eta tenperan
zuten esperientzia baliatuta, Van Eyck
anaiek margo geruza baten gainean hura
erabat ezkutatu gabe beste bat zabaltzea
lortu zuten, halako moduan ezen, optikaren
efektuengatik, sekula ikusi gabeko
tonuak lortu ziren.
Teknika berri hura berehala zabaldu
zen. Leonardok, adibidez, sfirntato-a asmatu
zuen, olioa disolbatzailean nahastuta
erabiliz. XVI. mendeko pintore veneziarrek,
Tizianok gehienbat, lausotuaren teknika
asmatu zuten ; gero, barrokoko maisuek
hobetu zuten. Handik hara pintura
kolorezko orban multzoa bihurtu zen, eta
lausotasunek, gardentasunek eta margo
geruzaren egiturak berak sortzen zituzten
efektuen bidez orbanok forma zehatza
hartzen zuten behatzailearen begian.
Baina olioak ere bazituen eragozpenak
. Denbora igarotzean horitu egiten zen
eta zenbaitetan, herdoilduta, obraren jatorrizko
margoak eraldatzen zituen.
XVI. mendean, olioaren erabilera zabaltzeaz
gainera, mihiseak egurrezko armazoietan
josita erabiltzen hasi ziren.
Hala, tamaina handiko lanak biribilkatuta
garraia zitezkeen. Horrela erabiltzeak baina
ez zion onik egiten mihiseari, arrakala
txikiak sortzen baitziren pinturan. Mihisearen geruza babesgarriagatik ere sortu
zen arazorik, bai pinturaren olioak babesgarrian
zehar irazita mihisea erretzen zuelako,
bai olioa desagertuz gero koloreek
dizdira guztia galtzen zutelako.
Pinturagatik eta euskarriarengatik ez
ezik pinturaren babesgarri zabaltzen zen
bernizarengatik ere izaten zen arazorik :
denbora igaro ahala horitu eta pitzatu egiten
zen. Margolana bukatutakoan bernizarik
ez eman beharrik izateko, zenbaitetan
pinturak berak izaten zuen berniza,
baina halakoetan, koadroaren gainaldean
aldaketarik izanez gero, galdu egiten ziren
suspentsioan dauden pigmentuak, eta
izugarri zailtzen ziren garbitze eta zaharberritze
lanak.
Formula kimiko industrial berriei esker
gaur egun ez da horrelako arazorik.
1840. urteaz gero olio pintura metalezko
hodi estandarretan saltzen da.
Margo binilikoak eta akrilikoak erretxina
sintetikoen erabileratik sortu ziren.
Pintura horiek, uretan nahastuta erabilita,
tenperaren edota are akuarelaren antzekoak
dira. Akrilato molekulei esker margo
geruza gotor eta meheak ateratzen dira,
oso kolore distiratsukoak. Margo horrek
duen erretxinari esker margo geruzak bata
bestearen gainean zabal daitezke. Eragozpen
bat badu ordea, berehala lehortzen
da. Edozein gainaldetan zabal daiteke, ez
du aldez aurretik inolako babesgarririk
behar.
Eskultura
Lehenengo irudi paleolitikoetatik gaur egungoetara eskultoreek era askotako materialak eta teknikak erabili eta landu dituzte. Ez da izango materialik eskulturan erabili ez denik.Teknika ere materialaren araberakoa izaten da : nolako materiala halako teknika.
Materialak
Material mota horiek guztiak lantzeko
moduaren arabera bereiz daitezke : moldatuz
lantzen direnak (buztina eta argizaria,
adibidez) ; molde baten bidez egiten direnak
(beira eta material sintetikoak, aurreko
guztiez gainera) zizelatuz itxuratzen direnak
(harria, zura eta beste material organikoak,
hala nola marfila eta hezurra) ; eta,
azkenik, lantze prozesu konplexuagoa dutenak
(metalak).
Harria da materialik erabiliena, apaingarrietarako
eta monumentu eskulturetako
ez da hura bezalakorik. Kare harri gogorra
eta ale xehekoa erabiltzen da batez ere, lantzen
errazena delako. Marmolak, kimikaz
kare harriaren hurbilekoak, haitz gogorrakdira, kristalduak. Carrarakoa bezalako marmol
zuri egitura homogeneokoak dira lantzen
eta leuntzen errazenak, eta horregatik
izan dira betidanik eskultoreen kutunenak.
Baina material guztien artean, buztina
da lantzen gozoena, eta baita eskurakoiena
ere. Historiaurreaz geroztik erabiltzen da,
eta ia denera egokitzen da, erabat alda baitaiteke
haren plastikoatsuna, haren kolorea,
eta baita, adreilu xehetua gehituz gero, haren
egitura ere. Badu, ordea, eragozpenik,
hauskorra da eta pisutsua oso, baina lehortu
ondoren berriro busti eta erabil daiteke,
egosi ez bada behintzat.
Argizaria ere landu erraza da oso. Eskultoreek
tamaina txikiko eskulturak egiteko
erabiltzen dute argizaria (erle argizari,
bike, gantz eta trementinazko nahastura
bat), baina baita metalezko eskultura handiak
egiteko teknika baten ezinbesteko
osagai gisa ere, "argizari galtzea" esaten
zaion teknikarako, alegia.
Zura ere antzinatik erabiltzen da eskulturan
. Harri gutxi dagoen lekuetan, esate
baterako, zura erabiltzen da gehiago. Eskulturan
erabiltzeko, ordea, ez da edozein
zur on. Nahiago dira bizkarroiek nekez erasotzen
dituztenak : haritza, intxaurra eta gaztaina,
adibidez. Beste batzuk, ostartxa eta
zedroa, esate baterako, lantzen zailak dira,
eta ez dira erabiltzen lan txikietan baizik.
XVI. mendetik aurrera zur exotikoak hasi
ziren erabiltzen, ebanoa, kaoba eta palisandroa,
esate baterako.
Marfila edo bolia gai bikaina da, sendoa,
esne kolorekoa, eta elefante, mortsa
eta hipopotamoen letaginetatik ateratzen da.
Siberian ere bada, izotz azpian dauden mamutena,
hain zuzen. Marfila tailu txikietan
baizik ez da erabiltzen, eta hezetasunak
erraz hondatzen du.
Igeltsua gai merkea da, eta gauza askotarako
erabiltzen da. Igeltsuzko eskulturak
barrutik hutsak izaten dira eta oso gutxi pisatzen
dute. Igeltsua oso gai hauskorra da
eta erraz hondatzen da denborarekin. Kolaz
eta marmol hautsez nahastuz gero, beste
gai bat eratzen da : estukoa. Igeltsua ez
bezala estukoa leundu egin daiteke.
Metalen artean brontzea da eskulturan
gehien erabili dena. Brontzea kobre eta eztainuzko
nahastura bat da. Gai horien proportzioak, baina, ez dute zertan berdinak
izan behar beti, eta brontzeari eman nahi
zaion tonuaren arabera aldatzen dira : kobre
asko (%95) duten brontzeak gorrixkak
dira eta %85 baino gutxiago dutenak, berriz,
hori argiak. Kobrea eta eztainua ez ezik,
beruna eta beste metal batzuk ere izaten
dira brontze mota batzuetan.
Nolako materiala halako teknika
Gizonak hiru dimentsioko forala bat sortzeko
dituen bitartekoen artean, materia
plastikoa zuzenean eskuez lantzea da errazena
: alegia, buztina moldatzea. Teknika
hori izan da eta da eskulturaren funtsa.
Materia plastikoa bi modutara landu daiteke,
materia kenduz edo materia erantsiz.
Edonola izanda ere, eskultoreak lanabes
bereziak behar ditu horretarako, espatulak,
trepanoak eta abar. Argizaria, berriz, metalezko
lanabes berotuen bidez moldatzen da,
eta kasu horretan eskuen zeregina ez da
laguntzea baizik.
Buztinezko eskultura iraunarazteko,
egosi egin behar da labean. Tamaina handiko
obrak atalka sartzen dira labean, eta
egosi ondoren elkartzen dira. Igeltsuzko
lanak, berriz, lehortzen uzten dira, eta baldintza
normaletan gordetzen.Gauzaki bat eskuez moldatzea da eskulturan
egintza nagusia, nagusirik baldin
bada. Moldearen teknika, berriz, jadanik
egina dagoen obra bat gordetzeko, hobetzeko
eta haren kopiak egiteko erabiltzen
da : lehenbizi molde huts bat (negatiboa)
ateratzen da jatorrizko eredutik, eta moldetik
irudia (positiboa), gero.
Bi motatako moldeak daude : a) Argizarijarioko
moldea (bi molde erdi, eskultura
bakartuen kasuan) : molde mota hau
erabilita, hura lortzeko erabiltzen den jatorrizko
eredua apurtu egiten da moldetik bereiztean,
eta moldea ere positiboa ateratzean
apurtzen da. b) Zatiz zatiko moldea
(hainbat molde zati, obraren konplexutasunaren
arabera) : molde mota hau erabilita
jatorrizko eredua ez da apurtzen, eta
beste positibo batzuk ateratzeko erabili ahal
da gero.
Argizari jarioko molde baten bidez lortzen
diren lanak bakarrak dira ; zatiz zatiko
egindako molde baten bidez lortzen direnak,
berriz, seriean edo lantegian eginak
izan daitezke. Azkeneko horiek molde zatiak
soldatzeak uzten dituen markengatik
ezagutzen dira.
Moldeak-eta egiteko, igeltsua erabili izan
da gehienbat, baina baita estukoa, zementua
eta argizaria ere. Gaur egun, gai horiez
gainera, erretxina sintetikoak erabiltzen dira,
moldea behin eta berriz erabiltzeko aukera
ematen baitute.Zizelatze lana moldatze lanaren guztiz
kontrakoa da. Lantzen den gaia gogorra denez,
tresna berezi batzuk erabili behar ditu
artistak (baita, batzuetan, zenbait kinoka gai
ere), eta energia gehiago erre. Moldatze lanetan
eskultoreak materia ken edo erants badezake,
zizelatze lanetan, berriz, kendu besterik
ezin du egin, atzera egiteko eta zuzentzeko
aukerarik gabe, gainera. Zizelatze lana,
beraz, zuhurtasun handiz egin behar da,
mailaz maila : harri blokea atera, ertzak kendu,
plano nagusiak eta bitarteko planoak zizelatu,
eredua atera, azken ukituak eman,
eta, bukatzeko, leundu.
Zizelatze lanetan eskultoreak ereduren
bat egiten du buztinez edo beste gai batez,
eta zirriborroak erabiltzen ditu erreferentzia
gisa harri blokean bertan marraztuak, lana
zertan den kontrolatzeko.
Era askotako tresnak erabiltzen dira zizelatzeko
: mailuak, zizelak, trepanoak, pikotxak
eta abar. Gaur egun, mailu elektrikoei
esker, askoz errazago egiten da lana.
Tailua bi modutara egin daiteke, harri
blokea zuzenean zizelatuz edo, ahalik eta
zehatzen kopiatu nahi den eredu bat baldin
bada, puntu barizea deritzon teknika
erabiliz. Azken horretarako, hartzen dira oinarrizko
hiru puntu ereduan (puntu garaiena
eta kanpokoenak, normalean), eta iltzez
markatzen dira. Gero, makina berezi batez
hartzen dira hiru puntuok, landu nahi den
harri blokera aldatzen dira, eta ereduan
markatutako sakontasunaren arabera barrentzen
. Gauza bera egiten da beste erreferentzia
puntu batzuk hartuta, eta nahiko
puntu markatu direnean, hustulana egiten
da blokean. Teknika hori XVIII. mendean
erabili zen lehenengo aldiz.
Zura lantzeko igaro behar diren aldiak
harria zizelatzeko berak dira funtsean. Harria
bezala zura ere zuzenean zizelatuz edota
puntuak hartuz landu daiteke. Baina zuraren
eskultoreak lantzen ari den materialaren
berezitasunak hartu behar ditu kontuan :
zuraren zainen norabidea ; zurgizena kendu,
hauskorra baita oso ; muina ere kendu,
pitzatu eta arrakalatu egiten baita zahartzean
; eta zurgiharra bakarrik landu. Zura
zatitan landu daiteke, gero zatiok elkartu
eta eskultura bakarra osatzeko. Zuraren eskultorearen
lanabesak bereziak dira, lan
molde horretara egokituak : zizela, birabarkia,
trintxa eta marrusketa.
Plastika lanetara hobekien egokitzen den
metala brontzea da, dudarik gabe. Behin
urtuz gero, igeltsua bezain ongi egokitzen
zaio moldatutako irudiari : ia aldatu gabe
irauten du, gainaldea berniz moduko azal
mota desberdinez estal daiteke, eta zizelaz
landu daiteke. Abantailez gainera, baina,
badu eragozpenik ere : oso garestia eta astuna
izatea. Horregatik egiten zituzten brontzegileek hain meheak heren eskulturak,
pisua eta prezioa gutYitzean - en. Sumertarren
garaian baizik ez dira egin brontzezko eskultura
handi eta trinkoak.
Moldatze lanetan bezala, metalezko eskulturak
egitean ere jatorrizko eredu bat
behar da, hartarako berariaz egina, edo eredu
gisa erabil daitekeen beste obra bat,
bestela, jadanik bukatua. Metala urtzeko bi
metodo nagusi erabiltzen dira : argizari jarioaren
metodoa edo arearen metodoa. Biek
printzipio bera dute oinarrian : lortu nahi den
irudiaren kanpoko itxura duen molde baten
barnealdearen eta erdian jartzen den
gune baten kanpoaldearen artean tarte huts
bat uzten da, metal urtuaz betetzeko. Tamaina
handiko eskulturak egitea oso zaila
da, baina atalka egin daitezke, eta atalak
soldatuz elkartu. Urtze lana bukatu ondoren,
azken ukituak ematen zaizkio eskulturari
: bizarrak kendu, xehetasunak zintzelez
landu eta abar. Metalaren kanpoaldea herdoildu
egiten denez, gai bereziez tratatzen
da, zer itxura eman nahi zaion gainaldeari
(berdea, marroi gorrizta edo beltza).
Burdina lantzen duten eskultoreek olagizonen
teknika zaharra erabiltzen dute : burdina
piezak mailuaz jo, eta soldatu. Burdinak
oso urtze tenperatura handia du, eta
horregatik ez zen XIX. mendearen bigarren
erdia arte eskulturan erabili. Beste metal batzuk
(beruna, eztainua) brontzea baino errazago
urtzen dira, eta harrizko edo burdinazko
moldeetan moldatzen.