Kultura eta Hizkuntza Politika Saila

Artea»XIX eta XX mendeak

Der Blaue Reiter. Kandinsky

Kandinskyren bi obra. Ezkerrean, Orban gorria 11 (1921). Stadtische Galerie, Munich. Eskuinean, Dmrs le Blert (1925). Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Diisseldorf (Alemania).<br><br>

 

Der Blaue Reiter

1911. urtean Wassily Kandinsky eta Franz Marc margolariek Munichen sorturiko margolari taldea. Der Blaue Reiter taldea sortu aurretik, abangoardiako artistek bi talde nagusi osatu zituzten, 1904an lehena, eta Artisten Elkarte Berria taldea 1909an. Bigarrenaren oinarrian eklektizismoa eta arte arkaikoa eta modernoa elkarrekin uztartzeko xedea zeuden, baina hain talde heterogeneoa izaki, banaketa gertatu zen azkenean, eta banaketa hartatik sortu zen, hain zuzen ere, Der Blaue Reiter taldea, 1911n egindako erakusketa batean.

Der Blaue Reiter izena Kandinskyk berak 1903an egindako koadro batetik hartua da, eta izen hori bera eman zioten Kandinsky eta Marc aitzindariek 1912an argitara eman zuten almanakari. Almanaka hartan agertu zituzten margolaritza eta pintura modernoaren bilakaerari buruzko beren gogoetak eta saiakerak : han agertu zuten, besteak beste, kolorearen garrantziari buruz zuten iritzia, Berpizkundeaz geroko artean nagusitu zen imitaziorako joeraren hutsaltasunari buruzkoa, etab. Baina almanaka horrez gainera, taldearen oinarri teorikoak finkatzeko oso lagungarria izan zen Kandinskyk idatzitako Izpiritualtasuna aa-tean.. iburua, almanaka plazaratu zuten urte berean argitara emana : liburu horretan obra~ren balio emozional eta intuitiboa eta koloreak psikean zuen eragina azpimarratu zuen, besteak beste, eta bere garaiko munduaren egituraketa materialista kritikatu zuen, oroz gain. Bi lan haiek finkatu zituzten, beraz, Der Blaue Reiter taldearen oinarri teorikoak.

Baina garrantzi handikoak izan ziren, halaber, taldearen jarratzaileek eskainitako erakusketak, koadro zein grabatu eta abarrenak, adibidez Munichen 1911 eta 1912 urteetan egindakoak. Erakusketa haietan hainbat eta hainbat artistek, joera berrizaleen jarraitzaileek (kubismoa, joera abstraktuak, espresionismoa, etab.) parte hartu zuten, esaterako H. Rousseau, H. Champendon, R. Delaunay, A. Macke, A. Schonberg, H. Arp, G. Braque, P. Klee, P. Picasso eta abarrek. Dena dela, esan beharra dago talde honetako kideek ez zutela programa estu edo zehatz bat, eta badirudi beraien artean izpirituaren eta artearen inguruko halako hitzarmen isileko bat besterik ez zegoela.

Der Blaue Reiter taldeko artistek sinbolismoaren, errusiar mistizismoaren eta Die Briicke talde espresionistaren ondarea jaso zuten, eta XX. mendeko abangoardia guztien aitzindari izango zen taldea osatu zuten . Talde hark asmatu zuen hobekien errealitatearen aurrean norberaren iraultza subjektiboak aurrera eramateko tresna gisa artea erabiltzen. Arteari kutsu intimista eman zioten, joera izpiritualista, antinaturalista etaantifiguratiboei jarraituz. Senaren eta izadiaren askapen indarra zituzten oinarri eta senak agintzen ziona zen artistak jarraitu beharreko lege bakarra, bere gogoaren beharra asetzea. Horrela, haurren eta izaki primitiboen tolesgabetasuna miretsi zuten, hari irizten baitzioten izadiaren izpirituarekin bat egiteko biderik aproposena, barne-barneko emozioek agintzen dutenaren araberakoak baitira haien egintzak. Horrek azaltzen du zergatik izan zuten, hain zuzen ere, haurrekiko eta eroekiko arreta berezia, eta orobat folklorearekiko eta naif joerako artistekiko interesa. Bestalde, musikaren eta pinturaren arteko batasuna ere bilatu zuten, eta zenbait teoria eman zituzten artea abstraktu bihurtzeko bidean koloreek izan behar zuten musikaltasunari buruz.

1914. urtean, Lehen Mundu gerra gasi zenean, sakabanatu egin ziren Der Blaue Reiter taldeko kideak, haina luzaz iraun ez zuen arren garrantzi handiko taldea izan zen.

Izan ere, talde hark egindako ekarpen teoriko zein praktikoek eragin handia izan zuen, batez ere, Bauhaus eskolan eta abstrakziorako bidean.

 

Kandinsky

Wassily Kandinsky Moskun jaio zen 1886an eta Neuilly-sur-Seinen hil zen 1944an. Bera hartzen da margolaritza modernoko erabateko abstrakzioaren sortzailetzat . Zenbait erakusketa arrakastatsuren ondoren Der Blaue Reiter taldea sortu zuen, besteak beste, eta margolaritza abstraktuan murgildu zen buru-belarri. Bere bilakaeran zehar, forma organiko malguetatik geometriara aldatu zen eta azkenean forma piktografikoak ere erabili zituen.

 

Haurtzaroa

Ama moskutarra zuen, baina mongoliarra zuen amona, eta haurtzaroan kultura europarra eta asiarra ezagutu zituen. Txikitan hainbat bidaia egin zuen, Venezia, Erroma, Florentzia, Kaukaso eta Krimean zehar. 1871n Odessara aldatu zen bizitzera bere senideekin, eta han hasi zen margolaritzako lehen saioak egiten. Aipagarria da oso gaztetatik uste izan zuela kolore bakoitzak bazuela bere bizitza propio misteriotsua .

1886an unibertsitate ikasketak egiten hasi zen Moskun, baina koloreekiko eta formekiko obsesioa ez zitzaion desagertu ; aitzitik, egileak berak esan zuenez, Moskuko eraikinek eta ikonoek finkatu zituzten bere artearen oinarriak. Zalantza askoren ondoren, dena dela, Alemaniarako trena hartu zuen 1896an, margolari bihurtzeko asmoz.

 

Municheko egonaldia

Munichen hasi zen arte ikasketak egiten, Azbe irakaslearen akademian lehenik, eta Municheko akademian ondoren, P. Kleerekin batera eta Franz von Stuck zuela irakasle. 1900ean lortu zuen akademiaren diploma, eta ondorengo urteetan nolabaiteko arrakasta lortu zuen bere koadroekin artista profesional gisa. Garai hartarako antzematen zitzaion joera berriekiko zaletasuna . Hasieran XIX. mendeko errealismoa hartu zuen oinarri ; baina inpresionismoak ere izan zuen harengan eraginik, eta orobat Art Nouveauk (Alemanian, Jugendstill), neoinpresionismoak eta Europako erdialdeko espresionistek eta Frantziako fauvistek.

Bere obra askotan erakutsi zuenez, ondo gogoan izan zituen sorterriko ikonoak eta artea, eta bere arbaso asiarren kutsua ere sumatzen da.

Kandinskyk abangoardiako margolarien erakusketetan parte hartu zuen Parisen, Munichen, Berlinen eta abarretan. Moskunegin zuen bakarkako lehen erakusketa, 1903an. Hurrengo urteetan, 1908 ingurua arte, hainbat bidaia egin zuen Holanda, Tunisia eta beste zenbait herrialdetan zehar.

Yilografiak, zirriborroak eta margolanak egin zituen urte haietan, kontakizun fantastikoak eta estilizazio modernista eta herri artearen ezaugarriak ageri zituztenak.

Aipagarria da, esaterako, Errusiako eszenak saila.

 

Murnauko urte oparoak

Kandinsky Murnaura aldatu zen 1909an, eta han finkatu zuen bere estiloa ; estetikaren, arte soilaren aldeko sutsu bihurtu zen eta orduan heldu zion abstrakzioaren bideari . Garai hartakoak ditu, besteren artean, Paisajea dorrearekin (1909 ; Nina Kandinslyren bilduma, Paris), Koadroa arkulariarekin (1909 ; Arte Modernoko museoa, New York).

Bere irudietako objektuak gero eta lausoagoak egin ziren, gehiago ziren margoz beteriko eremuak, elkarren arteko kontraste bizia egiten zutenak. Eta azkenean, esan bezala, objektuaren adierazpena alde batera utzi zuen guztiz eta abstrakzioan murgildu zen, II bat-batekoa, Hileta segrzioa (1909 ; Estokolmo) lanean esaterako. Eta kolore, forma eta esanahi abstraktuei buruzko azterketa hori azaldu zuen, bere obren bidez ez ezik (flktrarela abstraktzra, X bat-batekoa), baita teoria lanen bidez ere (Izpi rrhraltasuna artean ; 1912). Urte haietan garrantzi handiko margolaria izan zen, berak sortu baitzuen, besteren artean, Der Blaue Reiter taldea eta hainbat erakusketa eta idatzi egin baitzuen.

 

Errusiako iraultzaren garaia

Lehen Mundu gerrak eta Errusiako iraultzak aldaketa handiak ekarri zizkioten Kandinskyri . 1914an Errusiara aldatu zen ; han Bauhausen aitzindaritzat har daitezkeen zenbait lan egin zuen eta harremana izanzuen konstruktibista errusiarrekin (haien eragina sumatzen da, adibidez, 1922an Alemanian egindako Gurutze zoria obran).

Dena dela 1921ean sorterritik Berlina alde egitea erabaki zuen. Tarte hartan desagertu ziren ordu arteko obretan agertu ohi ziren paisajeen erreferentziak, eta erabateko abstrakzioan murgildu zen.

 

Bauhaus eskolarekiko harremana

Munichen irakasle jardun zuen, eta 1922an Bauhaus arkitektura eta arte aplikatuen eskolan sartu zen. Harrezkero, eta Kleerekin izandako harremanari esker, batez ere, geometrizazioari heldu zion, baina xehetasunez beteriko espazioak osatu zituen.

Hainbat lan egin zuen koloreen izaerari eta eraginari buruz, eta margolaritzako osagai abstraktuek (lerro bertikalek, lerro horizontalek) eragiten zituzten ondorioak ere aztertu eta interpretatu zituen bere teorietan.

 

Azken urteak

1933an, Gestapok Bauhaus eskola itxiarazi zuela-eta, Parisa aldatu zen, eta han bizi izan zen hil arte. Azken urteetako obrak korakrettr gisa definitzea nahiago izan zuen egileak berak, abstraktu gisa definitzea baino . Bere obran gertatutako aldaketa nolabait azaltzearren, Municheko molde organikoen eta Bauhausaren garaiko molde geometrikoen arteko bategitea adierazten dutela esan daiteke.

1910az geroko obretan zeinu bildumak adierazi zituen, piktogramen edo hieroglifoen bidez egindako mezuak dirudite ; zeinu horiekin batera, sarritan agertzen dira, besteak beste, esku bat edo ilargiko biztanleena dirudien aurpegiren bat. Aipagarriak ditu, garai hartako obretan, Bioleta nagusi, Kurba nagusi, Hamabost, etab. Obra horiek margotu ahala teoria lanak argitaratzen jarraitu zuen, eta gai fisikoen izaera sinbolikoa aldarrikatu zuen, oro har, garai hartako saiakeretan.