Artea»XIX eta XX mendeak
Ensor eta Munch, espresionismoaren aitzindariak
James Ensor
Pintore eta grabatzailea. 1860an jaio zen,
Ostende-n (Flandria). Ezaguna da bere lanen
fantasia xelebreagatik eta bere garaiko
gizartearen kronika sarkastikoa egiteagatik.
Margolan txundigarri eta, bitxiaren bitxiaz,
irrigarri horiekin Europako espresionismoaren
aitzindarietako bat izan zen.
Bruselako Arte Ederretako Akademian
egin zituen margolaritza ikasketak. Gaztetan
Rembrandt eta Rubensen zale amorratua
izan zen, baina frantses inpresionisten
pintzel-ukitu bizia bereganatu zuen gero.
Pixkana-pixkana, ordea, bere lehenengo
paisaje eta izadi hilen estetika inpresionistatik
Flandriako margolaritza tradiziotik oinordetu
zuen espresionismo orijinalerantz
aldatu zen haren margokera.
1883an Bruselako Erakusketan ez zizkioten
lanak onartu. Ensor Les Vrngt izeneko
abangoardiazko taldeko kide egin zen
eta fantasia barregarrizko irudiak margotzenhasi zen. Halako inauteri-mundu ametsezko
bat sortu zuen, itxura makabroko eskeleto,
mamu eta maskara ikaragarri eta irrikorrez
betea. Mundu hori da, hain zuzen, Alaskara
eskandalrzatuak izeneko lanean azaldu
zuena (1833, Belgikako Arte Ederretako
Errege Museoa, Brusela). Bere margolanetako
pertsonaien fisonomia barregarri hori
kolore deigarriko margo gama gorri, berde
eta horia erabiliz areagotzen zuen.
1888an Kristo Bruselari sarlzerz (Arte Ederretako
Errege Museoa, Antwerpen-Anberes)
egin zuen, kolore bizi-bizitan margotua eta
inauteri maskarez betea. Kritikak oso harrera
txarra egin zion lanari, eta Les hrragt taldeko
kideei ere hain gaitzesgarria iruditu
zitzaien ezen taldetik bota baitzuten. Margolanak
Kristo Jerusalenen sartu zenekoaren
parodia ematen zuen -karikaturetakoak bezalako
pertsona itxuragabetuez inguratua
agertzen da Kristo, eta kolore bizi-bizitan
margotuak guztiak-, baina gizartearen hipokrisiaren
isekazko kritika baizik ez zen.Hala ere, Ensorrek amets gaiztoetatik atereak
ziruditen irudi eta ikuskariak margotzen jarraitu
zuen: adibidez, Azpikeria (1890, Arte
Ederretako Errege Museoa, Antwerpen-Anberes)
eta Eskeletoak gizon tu-katu baten
goapzetzareragatrk borrokan (1891, Arte Ederretako
Errege Museoa, Antwerpen-Anberes).
Haren lanaren aurkako kritikak gehitu ahala
zinikoago eta misantropoago agertu zen bera,
eta Artistaren e)-retrattta maskarez inguratua
bezalako lanak egin zituen, non aurpegiera
beldurgarri baten bidez azaldu zuen
bere gogo egoera.
Berrogei urtetik gora igaro ziren haren
lanak lehenengo aldiz jendearen onespena
jaso zuen arte. Bien bitartean bakarturik eta
jendartetik urrun bizi izan zen, bere unibertso
partikularra aztertuz eta eraikiz. Azkenik,
surrealistek haren obrarekiko mirespena
agertu zuten eta 1929an jendartean
erakutsi ahal izan zuen, lehengo aldiz, Kristo
Brtrselarz sartzera. Ostenden hil zen, 1949an.
Edvard Munch
Loten-en jaio zen (Norvegia), 1863an.
Gazte zelarik gurasoak eta senide gehienak
hil zitzaizkion, eta harrezkero heriotza eta
eritasunak (arreba bat burutik gaixo zegoen,
eta ama-arrebak tuberkulosiak jota hil ziren)
izan zituen bere bizitzako kezka nagusiak,
eta baita bere obrako gai nagusiak ere :
Gaixotzetako hatura (1886, Nasjonalgalleriet,
Oslo), Heriotz Gaizbera (1892, Munch
Museoa, Oslo), Hil-ohearen ondoan (1895,Rasmus Meyers Collection, Bergen, Norvegia),
eta Ama Herio (1899, Kunsthalle, Bremen)
.
Marrazteko gaitasun handia erakutsi
zuen gaztetandik, baina ez zuen eskola handirik
izan. 1885ean, Osloko Arte Eskolan
denboraldi laburra egin ondoren, Parisa joan
zen lehenengo aldiz. Handik itzultzean
inpresionisten margokeraren araberako lanak
egin zituen, Ilitzzabarreko ordua (1888,
Munch Museoa), adibidez. Frantziako arte
garaikidearekin etengabe harremanetan izan
zen eta 1890. urtetik aurrera eragin handia
izan zuten haren obran Frantziako postinpresionistek
(Paul Gaugin eta Henri de
Toulouse-Lautrec) eta Art Nouveau deituaren
diseinuek. Handik gutxira aldaketa handia
egin zuen bere margokeran, Udaberri
egona Karl Joban. kalean kpadro inpresionistatik
(1891, Gallery of Painting, Bergen)
Arratsaldea Karl Joban kalean (1892, Rasmus
Meyers Collection, Bergen) espresionistara
.
Munchen gaztetako Oslo probintzietako
hiri arrunt bat zen, pentsamolde estuko eta
kultur interes mugatuko gizarte hipokrita baten
mendean. Munchek, ordea, bestelako
gizarte mota baten eta bestelako moral eta
arte arau batzuen bila ari zen jendearekin
izan zuen harremana, eta giro horri esker
lortu zuen gizarte faltsu haren mendetasunetik
askatzea bere burua.
Bere lagunetako batzuk idazle handiak
ziren : Henrik Ibsen eta August Strindberg
suediar antzerkigileak, Knut Hamsum norvegiar
eleberrigilea, eta Stephane Mallarme
frantses poeta. Ibsenen lanen sozialismo
errealarekin bat egin zuen eta antzeztokiaren
diseinua egin zuen Mamuak (1881) eta
Hedda Gabler (1890) obren emanaldietarako
; orobat, 7be Pretenders liburuaren argitalpen
baterako irudiak egin zituen.
1892an bere 45 lanen erakusketa egin
zen Alemanian, Berlingo Artisten Elkartearen
eskutik. Lan horiei zerien sentimentalismo
bortitzak eta ez ohiko irudiek arte
adierazpenen askatasunari buruzko eztabaida
sutsua eta garratza piztu zuten ondotik.
Eztabaidak eztabaida, Munchen espresionismoak
oso harrera ona izan zuen eta bere
ospe ona Europa osoan zabaldu zen. Hurrengo
urteetan Parisen eta Berlinen bizi izan
zen txandaka. 1894an grabatuak egiten hasi
zen, 1890-l99O bitarteko urteetan irudikatze
grafikoak Alemanian izan zuen zuzperraldiak
hartara bultzaturik, eta grabatzaile
moderno onentsuenetako bat izatera iritsi
zen. Grabatuetako irudiek -soilak eta zuzenak-
margolanen subjektibotasun zorrotz
berbera zuten.
Berlingo erakusketaren eta 1908an izan
zuen nerbio eraso bitarteko 16 urteak izan
ziren bere pintore karrerako urterik oparoenak
. Lerro bihurrizko estilo berezi batez
gizakiaren oinazea eta herstura adierazi zituen. Garrasia (1893, Nasjonalgalleriet),
haren lanik ezagunena agian, gizaki modernoaren
estuasun eta larritasun espiritualaren
irudi da. Urte horietakoak ditu, baita
ere, beste lan hauek : Banpiroa (1892-1894,
Munch Museoa), Errautsak (1894, Nasjonalgalleriet),
Pubertaroa (1894, Nasjonalgalleriet),
Infernua n, autoerretratt.ta (1895,
Munch Museoa), Autoerretrattta zigarretarekin
(1895, Munch Museoa), jeloskorfiasttrza
(1895, Rasmus Meyers Collection), Bizitzaren
dantza (1899-1900, Nasjonalgalleriet),
Ardo gorria (1990, Munch Museoa), Gau
zoria (1901, Nasjonalgalleriet), Hrrrko kalea
(1905, Munch Museoa), Maraterz heriotza
(1906, Munch Museoa), Baintt-barfizaileerz
triptikoa (1907-1913, Munch Museoa),
Osloko Unibertsitateko horma irudiak (1910-
1916), Atutoerretrattra (1919, Nasjonalgalleriet),
Modeloa besaulkian (1929, Munch Museoa),
Erlojuaren eta ohearen artean,
autoerretratua (1940, Munch Museoa).
1910. urtetik aurrera Norvegian bizi izan
zen. Azkeneko urteetan, bilakaera halako
bat izan zen bere pinturetan, eta bere lehenengo
lanetako giro barrenkoiari, non gizabanakoa
grinen eta izadiaren asmo txarrarenbiktima gisa azaltzen baitzen, bizipoza,
naturaren oparotasuna eta naturaren eta gizakiaren
arteko kidetasuna gailendu zitzaion
. Bestalde, naturarekin izan zuen harremana
landa ikuspegi askotan islatu zuen,
estilo aske, indartsu eta zabal batez. Margolan
horien bizitasuna eta kolore aberastasuna
gogo egoera baikorrago baten erakusgarri
garbiak dira. Garai hartako bere lanik
aipagarriena Osloko unibertsitateko horma
irudiak dira.
Bere bizitzako azkeneko urteak bakardadean
igaro zituen Ekely hilko bere etxean,
Oslotik gertu, etengabe lanean. Eta han hil
zen, 1944ko urtarrilaren 23an. Munchek oinordetzan
utzi zion Osloko hiriari bere ondasun
guztia, margolanak, grabatuak eta marrazkiak
barne, eta 1963an hiriak museo bat
zabaldu zuen haren lan guztiekin.
XIX. mendeko pintura naturalistaren
akademizismo zurrunari aurka eginez, guztiz
bestelako margokera modu bat landu
zuen Munchek, oso pertsonala eta berezia,
XX. mendeko espresionismoaren aitzindaria
izan zena. Munch Norvegiako artista handienetako
bat izan da eta arte modernoaren
mugarri nagusietako bat.