Artea»XIX eta XX mendeak
Georges Rouault
Rouault ez zen abangoardia talde jakin bateko kide, ezta eskola edo higikunde batekoa
ere. Bai bere margolanen estiloagatik, bai lantzen zituen gai kristauengatik, arte
modernoko joera nagusietatik kanpo gelditzen da Rouault. Dena dela, nahiz eta joera
horietatik urrun aritzen zen, ez ziren erabat arrotzak Rouaultentzat, ez behintzat emaitza
plastikoei dagokionez. Rouault bakartia zen, artista independentea.Georges Rouault 1871ko maiatzaren
27an jaio zen Bellevillen, Frantzian. Aita
arotza zuen eta ama jostuna. Pinturaganako
zaletasuna eta artearenganako errespetua
bere aitonaren eraginez sortu zitzaizkion.
Hamalau urte zituela Tamoni beira margotzailearekin
hasi zen marrazkigintza ikasten,
eta ondoren Hirsch-engana (antzinako beirategiak
kopiatzen zituena) joan zen. Lantegi
horietan lanean ari zela, arte apaingarrietako
eskolan ikasten zuen gauez.
Trebetasun eta estilo handia zuen, antza,
eskolan ; hain zen iaioa, ezen Albert Besnardek
proposatu baitzion Farmazia Eskolako
beirategiak egiteko. 1890ean Arte Ederretako
eskolan sartu zen. Lehendabizi, Elie
Dalaunayren ikasle izan zen, eta hura hil
zenean, Gustave Moreau izan zuen irakasle. Moreauren pedagogia metodoa naturaren
behaketan eta maisu handien azterketan
oinarritzen zen ; bestalde, saiatzen zen
ikasleek zeinek bere benetako izaera erakus
zezaten. Rouaulten ustez, ordea, irakaskuntza
eredu hura erabat zaharkiturik zegoen,
eta Erromako sarira bitan aurkeztu eta porrot
egin ondoren (1893 eta 1895), eskola
utzi eta lanean hasi zen, bere kabuz. Eskolarekin
izan zuen haustura horrek, hala ere,
ez zuen berebiziko eragina izan Rouaulten
pinturan : zenbait urtetan (1895-1901) Eskritura
Santuan oinarritutako artista frantsesen
eraskusketa ofizialetan hainbat olio pintura
erakutsi zituen. Garai horretan, Rouaulten
estiloaren bilakaera motela eta ia somaezina
izan zen ; bilakaera hori, gainera, erakusketa
ofizialeko lanetan baino gehiago marrazkieta paisajeetan atzeman zitekeen.
1898an, Moreau hil zenean, krisi aldi bat
hasi zen Rouaultentzat, krisialdi morala eta
fisikoa aldi berean. Moreauren lanekin museo
txiki bat egin zen Parisen eta museoko
arduradun izendatu zuten Rouault. Garai
horretan, bestalde, arte modernoaren ingurura
hurbildu zen : Toulouse-Lautrec, Cezanne
. 1901. urte inguruan kristautasunera itzuli
zen, eta J. K. Huysmans eta Leon Bloy idazle
kristau ospetsuak ezagutu zituen. Eragin
handia izan zuten idazle haiek Rouaulten
ondorengo lanetan.
Rouaulten tematilcak homogeneoa badirudi
ere, garai batetik bestera aldatu egiten
da artistaren beraren banoko bilakaeraren
arabera. Erlijio gaiak dira Rouaulten lanetan
nagusiak, baina Elizaren enkarguz gutxi batzuetan
besterik ez zuen lan egin : 1945ean,
Devemy eta R.P. Couturier-ek eskatuta, bost
beira leiho egin zituen Assyko elizarako, eta
1949tik aurrera Ligugeko abatetxerako esmalteen
maketak osatu zituen. 1900-1902 urteen
bitartean lortu zuen Rouaultek, pintore gisa,
independentzia : Jaungoikoa aurkitu zuen
berriz ere. Ondorengo hamabost urteak iraultza
urteak izan zituela esan daiteke ; Haurra,
Iheslaria, Emagaldua, Pailazoa eta Buruak
gaiak erabiltzen zituen Rouaultek gizakiaren
gainbeheraren aurrean bere baitan sentitzen
zuen haserre mingarria erakusteko (Pottlot
jauni-a)idreak, 1905).Aita hil (1912) eta ondorengo urteetan(Lehen Mundu gerra) beste aldi bati ekin zion
Rouaultek : Miserere lanerako grabatuak egin
zituen Ambroise Vollarden enkarguz, eta
Charles Baudelaireren Les Fleurs du nial,
Vollarden Les Reincaruatrons du Pere [Ibisliburuetakoak, besteak beste. 1907. urtetikaurrera Epaileak izan ziren Rouaulten begikopertsonaiak, eta 1912. urtetik aurrera, behiz,Pailazoak izan zuen nagusi : pailazoa, heroiaeta biktima aldi berean, Kristoren bikoitzadela esan daiteke, eta hortaz, gizakiaren sinboloa. Ondorengo aldiko (1930-1948) lanetanzenbait lanetan Bigarren Mundu gerrak eragin
dramatikoa izan zuen (Honio Honiini
Lzzpzrs, 1944-1948). Pailazoen, printzesen eta
santuen seriotasun barea (ireronique, 1945.urte inguruan), Bibliako pasarteek duten giroa,
eta Gurutziltzatuen eta Ecce Harro-enirribarre errukiorra artistaren heldutasun espiritualarenispilu dira. 1948-1958 urteen bitartean,Jainkoaren inguruko gaiak alde bateramistikoaren garaia izan zen, nolabait esatekoGustave Moreauren irakaspenetatik bioinarri nagusi atera zituen Rouaultek : batetikadierazpenaren zintzotasuna, eta bestetik,Lehenengo oinarria Rouaulten izaerari atxikia da, eta bigarrenari dagokionez, pintorearenlan guztia oinarri honen gainean eraikiadela esan daiteke. Rouaulten lehenengokolore beltz eta urdinak ziren nagusi. Materia,eta kautxua erabiltzen zituen batez ere.Rouaultek ez zuen ia fauvismoarekin loturarik,sorreran (1903) parte harat zuen eta 1905eanfauvistekin batera egin zuen erakusketa bat.Rouaultek, garai hartan, Durnierren eta Lautrec-enerrepertorioaren arteko sintesia egitenbat Cezanne da (hari buruz zenbait orrialde
idatzi zituen Rouaultek bere Oroitzaperi intirrioak
lanean).Rouaulten arteak Gerra Handiaren ondorengofaktore nagusiek eragin zuten: batetik, 19061912 urteen bitartean Metheyren lantegianzeramika gainean egin zituen pinturen eraginez,zuen, eta bestetik, Miserere laneko grabatuakegiten ari zela (horiek egiteko era guztietakoRouault ohartu zen materiari aurre egiteaezinbesteko lana zela margolariarentzat.Rouaulten pinturaren bilakaeran izan zenaldaketa nagusia edo nabarmenena materiariolio pinturetara igaro zen. Aldaketa horrenondorengo aldiak oso azalpen erraza du :formaren ikuspegitik, irudi ia naturalistakbaztertu zituen eta ikonoetan oinarritu zenbatez ere, pintura ia erabat abstraktuanmurgildu zen (nahiz eta naturarekin harremanazuen). Maila horretan, formak nabarmenduzituen neurrian, koloreak ere nabarmenduzorroztasunak ere indar hartu zuten.
Hauek dira Rouaulten lan nagusiak : Kalbariorako
bidea (1891, Wadsworth Atheneum,
Hartford) ; Duoa (1904, Arte EderretakoWalter P. Chrysler, Jr. Collection, New York) ;
Sallys izeba (1907, Tate Gallery, Londres) ;
Epaileak (1908, Statens Museum for Kunst,
Kopenhage) ; X jaunaren erretratua (1911,
Albright-KnoY Art Gallery, Buffalo) ; Errege
zabarra (1916-1936, Arte Museoa, Pittsburgh)
; Hiriz pailazo (1917, Joseph Pulitzer
Jr. Collection, St. Louis) ; Gin -iitziltzatzea
(1918, Henry P. Mcllhenny Collection, Filadelfia)
; Pierrot (1920, Stedelijk Museum,
Amsterdam) ; K-risto soldaduek iraindua(1932, Arte Modernoko museoa, New York) ;
Atiipegr Santua (1933, Arte Modernoko Museoa,
Paris) ; Hiru epaileak (1937-1938, TateGallery, Londres) ; Pailazoareni burua (1948,
Arte Ederretako museoa, Boston) ; Loreaparrigarriak
(1953, bilduma partikularra, Paris).