Artea»XIX eta XX mendeak
Rodin eta Carpeaux
Eskultura ez zen inola ere pintura adina gailendu XIX. mendean, nahiz eta 1850. urtetik aurrera eskultoreak, margolarien margoen antzeko ilusionismoa bilatu nahiz, argiitzalen efektuak lortzen saiatu ziren, harriaren edo metalaren gainaldea landuz. Errealismoak erabat berritu zuen eskultura, hala formetan nola edukietan, baina mendearen bukaera arte ez zen pinturatik erabat askatu eta hizkuntza berri autonomo gisa azaldu . Ordu arte eskultura, iraganeko moldeen arabera egina izateaz gainera beti, politikaren eta propagandaren interesen mende egon zen; eskultura gehienak oroitzapen edo omenaldi eskulturak ziren. Berritzaile nagusiaAuguste Rodin (1840-1917) izan zen. Haren aurretik Jean-Baptiste Carpeaux (1827-1875), Constantin Meunier (1831-1905), Edgar Degas (1834-1917) eta Aime Jules Dalou (1838-1902) nabarmendu ziren, besteak beste.
Auguste Rodin
Rodin frantses eskultorea (Paris, 1840 -
Meudon, Frantzia, 1917), familia behartsu
batean sortu zen. Hamahiru urterekin marrazketa
eskolan hasi zen, eta hamazazpi
zituela Arte Ederretako Eskolan sartzen saiatu
zen, baina ez zituen sarrera azterketak
gainditu. Hurrengo urtean hasi zen lanean,
apaingarrizko eskulturak moldekatzen eta
marrazten. Bere arrebaren heriotzak (1862)
eragin zion trauma ezin gainditurik, apaiztegian
sartzekotan ere egon zen, baina
1864an Rose Beuret ezagutu zuen, bere bizitza
guztian lagun egin zion emakumea,bera hil baino aste batzuk lehenago arte,
1917ko otsailean, ezkondu ez baziren ere.
1864an, Albert-Ernest Carrier-Belleus
(1824-1887) eskultorearekin lanean hasita
ordurako, Sudur hautsiko gizona bidali
zuen Parisko Erakusketa Ofizialera ; epaimahaikoek,
ordea, Rodinek lana bukatu gabe
utzi zuelakoan, atzera bota zuten. Erabaki
horrek eragin handia izan zuen Rodinen
eskultura egiteko moduan ; izan ere, obra
"bukatu gabe" asko egin baitzuen aurrerantzean,
Michelangelok bezala, baina arrazoi
estetiko hutsengatik. Bere beste bereizgarri
bat gorputz atalen eskulturak egitea izan zen
(eskuak, gorputz enborrak...), Antzinate
klasikoko eskulturen eraginez segur aski,
edota giza irudi bat gorputz atal baten faltan
berariaz irudikatzea, eta obra horiek obra
osotzat eta bukatutzat hartzea, arte modernoan
gerora ohiko gauza izango zen eran.
Lan horien artean aipagarriak dira, heste
askoren artean, Katedrala ( 1908, Rodin
Museoa, Paris), jainkoaren eskua (1897-
1898, Rodin Museoa), Dabilen gizona (1877,
Rodin Museoa) eta Gorputz enborra (1889
baino lehen, Rodin Museoa). 1871an Carrier-
Belleuserekin Bruselara joan zen monumentu
publikoetarako dekorazio lanak egitera,
baina Carrier-Belleuserek lanetik bidali zuen,
eta brontzezko apaingarriak egiten laguntzen
hasi zen gero, Bruselan bertan.
Urte askoan apaindurazko eskulturak
egiten jardun ondoren, Italiara joan zen
Rodin 1875ean. Michelangelo eta Donatelloren
lanen ikuskizunak izugarrizko zirrara
egin zion, bere jenioa kitzikatu zuen eta
ordu arte bere lanbidean aurkitu zuen akademizismotik
aterarazi zuen. Maisu handi
haien eraginpean egin zuen Garaitara, bere
lehenengo lan orijinala, noiz berpiztuko zain
dagoen energia garaitu baten oinazezko
adierazpen erdiragarria. 1877ko Parisko
Erakusketa Ofizialean aurkeztu zuen obra
hori bera, baina Brontze Aroa (Rodin Museoa,
Paris) izenarekin, eta sekulako eskandalua sortu zuen. Lanaren errealismoak
hainbeste urruntzen zuen bere garaikideen
heste lanetatik, ezen modelo gisa pertsona
bizi bat erabili izana ere leporatu baitzioten
.
1879an bere nagusi izandako Carrier-Belleusek,
Sevres portzelana lantegiko zuzendari
orduan, zenbait diseinu egiteko eskatu
zion. Parisen eta Londresen zenbait lehiaketatan
aurkeztutako lanak baztertuak izan ondoren,
1880an brontzezko ate handi bat egitea
eskatu zioten Arte Delcoratiboetako
Museorako. Erabili zituen gaiak Danteren
Diuina Conrmedra ospetsuan oinarritu ziren,
eta ateari Inferrttrko atea jarri zion izena
.
Rodinen lehen egitasmoa Lorenzo Ghiberti
italiar eskultoreak (1378-1455) Florentzialco
bataiategirako egin zuen Parztdrsttko
Atea-n oinarritu zen, haina 1881ean Londresera
egindako bidaia batean prerrafaelistek
-William Blake-k (1747-1827) batez
ere- Danteren obran inspiraturik egin zituzten
marrazkiak eta margolanak ikusi
ondoren, lehen asmo hura aldatu zuen. Hala
Rodinek maitasunaren, minaren eta heriotzaren
oinazeak inarrositako irudi multzo
handi bat egin zuen. Ate horretarako egindako
esl rilturetako bat da Pentsalaria, Dante
eseriaren erretratu gisa asmatua, Rodinen
lanik ezaguni eta hoberenetako bat.
1884an Calaisko udalak monumentu bat
eskatu zion, 1347an hiriari ezarritako setioa
altxatzeko bere burua Eduardo III.a Ingalaterrakoari
eskaini zioten burgesen heroitasunaren
ohoretan. Eta Rodinek Calaiskobtugesak egin zuen, 1884-1886 bitartean.
1913an estatua horren brontzezko kopia bat
jarri zen Londresko Legebiltzarreko lorategietan,
Ingalaterrako erreginak Eduardo
erregeari heroiez errukitzera behartu izana
oroitzeko.
Bere artista ospea handitu ahala arazo
handiak izan zituen bizitza pribatuan, anaitasunezko
harreman ugari izan baitzuen.
1885 inguruan, adibidez, bere ikasleetako
bat hartu zuen maitale, Camille Claudel,
frantses olerkari eta antzerkigile Paul Claudelen
arreba. Oso harrenean liskartsua eta
zaila izan zuten, eta Camille erotasunak jo
arte iraun zuen (1898). Harreman sakona
izan zen, eta maite sugarrak jota egon zen
urte horietan bikote asko zizelatu zuen,
Mzzszza izenekoa, bestek beste, bere obra
hoberena eta sentsualena, askoren ustez.
Marmolezko obra honek, Paolo eta Francescaren
arteko amodioan inspiratua, argi
erakusten du Rodinen ezaugarri berezienetako
bat : ikuspuntu bakarra eta ikusle estatikoa
arbuiatuz, artistak bere obra ahalik eta
angelu gehienetatik ikusi ahal izatea nahi
du, giza gorputzaren adierazkortasuna albait
gehien indartzeko. Obra honen bertsio
bat Rodin Museoan dago, Parisen, eta beste
bat Tate Gallery museoan, Londresen. Obra
honek argi erakusten du Rodinen ezaugarri
berezienetako bat : ikuspuntu bakarraren
partez, hainbat ikuspuntu erabiltzea.
Gero, hamar urte eman zituen lau pertsona
handiren eskultura bana egiten : Claude
Lorrain paisaje margolariarena, Argentinako
presidente Domingo Sarmientorena,
eta Victor Hugo eta Honore Balzac frantsesidazle ospetsuena. Monumentuetako bakoitza
erronka handia izan zen eskultorearentzat
. Nancyko hirian (Frantzia) Lorrainen estatuarengatik
eta Buenos Airesen Sarmiento
presidentearenarengatik zalaparta eta istilu
ugari sortu zen. Eta gehiago oraindik Victor
Hugorenarengatik eta Balzacenarengatik.
1886an Hugoren monumentua egiteko
eskatu zioten Frantziak bere handiei eskainitako
Panteoian jartzeko. Egin zuen
biluziak halako eskandalua sortu zuen, ezen
bertan behera utzi behar izan zuen proiektua
. 1891n Letretako Gizonen Elkarteak Balzacen
erretratua egiteko eskatu zion eta Rodin
buru-belarri sartu zen lanean. Zazpi urte
eman zituen proiektua gauzatzeraino. Idazlearen
aurpegiaren erretratu fidela egiteko
asmoz hasi zen, zeuden erretratuetan oinarrituz,
baina, azkenean, sortze lanaren goiargia
eta etorria adierazten duen irudi kolosal
bat egin zuen, "menhir bat, historiaurreko
harrizko aldare bat zutik" : irudi handi bat,
beroki handi zabal batean bildua, non beraren
buru sendoa besterik ez den ageri.
Obra hau aro modernoko erretratu iradokitzaileenetako
bat da, soiltasuna eta sakontasun
psikologikoa batera dituena. Lanaren
atzerapena eta diseinua zirela eta, auzi gogorrak
izan zituen Elkartearekin, eta Arte
Ederretako Elkarte Nazionalaren aretoan
modeloa erakutsi zutenean eztabaida handiak
izan ziren ; Georges Clemenceau, Frantziako
lehen ministro izango zena, haren
alde atera zen eztabaidetan.
1900. Urteko Erakusketa Unibertsalean,
Parisen, Rodinen 150 eskultura eta marrazki
jarri ziren ikusgai pabilioi batean. Erakusketa
bukatu zenean Meudoneko bere etxera
eraman zituen obra guztiak. Etxe hori
lantoki bihurtu zuen, eta jende asko hartu
zuen lanean laguntzeko. Berak ereduak
egiten zituen batez ere, egokiak iruditzen
zitzaizkion formen bila ; eskultorea baino
gehiago moldatzailea zen, buztina manaiatzen
zuen, harria landu baino gehiago, eta
eskuekin eta behatzekin zen trebea, zizelarekin
baino gehiago. Brontzezko lanetan
trebatu zen bereziki, eta marmolezko lanak
laguntzaileen esku uzten zituen, beraren
zuzendaritzapean betiere.
1900etik aurrera Rodinen ospea mundu
osora zabaldu zelarik, bustoak egiteko eskari
asko izan zuen, Alemania, Austria, Ingalaterra,
Frantzia eta Estatu Batuetatik.
Batez ere Ingalaterran egin zen ospetsu, eta
maiz joaten zen hara, lagunak ikustera, bere
lanen baten inaugurazio ekitaldira, eta abar.
1907an Oxford Unibertsitateko doktore borioriscausa izendatu zuten. Hil zenean
hotsandiko elizkizuna ospatu zen haren
omenez Londresko Westminster abadian.
Rodinek eskulturez gainera, liburuetarako
irudiak, grabatuak eta ezin konta ahala
biluzien niarrazkiak ere egin zituen. Izugarrizko
eragina izan zuen eskulturan, etabere ikasleek, herrialde askotakoak izanik,
munduan zehar hedatu zuten bere estiloa.
Haren jarraitzaileen artean aipagarriak dira
Charle Despiau (1974-1946), Aristide Maillol
(1861-1944) eta Emile Bourdelle (1861-
1929) frantses eskultoreak.
Jean-Baptiste Carpeaux
Jean-Baptiste Carpeaux eskultorea, marrazkilaria
eta pintorea izan zen (Valenciennes,
1827 - Courbevoie, 1875). Kritikaren
eta iritzi publikoaren kontrako borroka izan
zen haren karrera laburra. Aintzat hartua eta
mirestua izan arren Italian, eztabaida suharrak
piztu zituen Frantzian haren obrak.
1861ean egin zioten lehenengo aldiz harrera
ona Frantzian, rYlatildeprintzesarerx burua
(Louvre) aurkeztu zuenean. Urte hartakoa
du, baita ere, bere lan ospetsuenetako bat :
Ugoliuo eta bere semeak. Obra horrek Michelangeloren
lanaren eragin nabarmena du,
eta bihotza hunkitzen duen modu batez
erakusten du Danteren pertsonaiaren trajedia
. Harridura eta mirespena sortu zuen
1863ko Erakusketa Ofizialean, eta Rodinek
berak gogoan izan zuen bere Pentsalaria
ospetsua egin zuenean. Ospea eman zion
lana, baina, Dantza izenekoa da segur aski
(1869), Parisko Operako fatxadan apaingarri
jarria, alaitasun bizikoa, bere beste lan
asko bezala, eta rococoaren eragin naharmenekoa
. Izan ere, Carpeauxen obrek, bere
garaiko akademizismotik urruti, aurreko
mendearen bizitasuna eta grazia zuten. Pintore
eta marrazkilari gisa bigarren inperioko
pertsonaien erretratuak egin zituen.