Artea»XIX eta XX mendeak
Pintura erromantikoa Ingalaterran : John Constable
Erromantizismoak artistari gaiak aukeratzerakoan inoiz baino askatasun gehiago eman izanak, bultzada handia eman zion ordu arte bigarren mailakotzat hartua izan zen paisajeen pinturari. Etxaldeak, landako egoitzak edo paisaje bitxiak pintatzen zituzten pintoreak ez ziren askotan artista gisa aintzat hartuak izaten. Erromantizismoak jarrera hori aldatu zuen, eta harrezkero artista bikain batzuek gorengo mailara igo zuten genero hori. Horretan ere, tradizioa laguntza eta traba izan zitekeen aldi berean, alderdi askotatik hel baitzitzaiokeen lan hari ; ikusi besterik ez dago belaunaldi bereko bi ingeles paisaje-margolarik zer modu desberdinean landu zuten genero hori : John Constable eta Joseph Mallord William Turner.
Bizitza eta lanak
1776an jaio zen East Bergholt-en (Su-
ffolk), errotarien familia aski aberats batean; oso begiko izan zuen beti errotak pintatzea. George Beaumont arte-mezenasen eraginez,
arte ikasketak egitea erabaki zuen
; 1799an hasi zen Royal Academy-n,
eta han egin zituen bere lehen erakusketak, 1802az geroztik. Hasieran erretratuak,
erlijiozko pintura eta bestelako gai batzuk
landu zituen, baina berehala nagusitu zi
tzaion paisajeak pintatzeko zaletasuna.
Bere garaiko beste margolari batzuek be
zala, Constable ere iparraldera abiatu zen
paisaje bitxi eta ikusgarrien bila, baina
azkenerako hegoaldeko paisajeetan aurkitu zuen bere lanerako etorria : Suffolk-en, bere jaioterrian.
Constable paisajeak pintatzen hasi zenean,
paisajearen zaletasun handia zegoen
Ingalaterra osoan, eta pintore amateur eta
profesional asko zebilen bazterretan, zeinek ikuspegi bikainagoa edo ederragoa pintatuko. Constable Dersbyshire-n ibili zen 1801n, eta aintziren eskualdean 1806an, Ingalaterrako akuarelista handiak bezala. Garai hartako lanak ez ziren oraindik oso nabarmenak, baina ohargarria da paisaje masa handiak modu soilean irudikatzeko
zuen joera, eta argi-ilunen zaletasuna.
1809az geroztik, Constablek Stour-eko
harana aukeratu zuen lan egiteko, udaz-uda
hara abiatzen zen, eta marrazki, akuarelaeta olioz eginiko zirriborro bilduma harrigarria
egin zuen. Ederkeriari muzin eginez,
landako bizitzako eguneroko gertaerak pintatu
zituen : errotak, ibai geldiak, landak eta
zelaiak : Flatford-eko errota Stour ibai gaineko
konporta batetik &usia (1810), TTatzelak
Stour ibaian (1811). Garai horretako
lanetan margoak askatasun handiz erabili
izana, zeruaren eta uraren argitasuna, eta
belar bustien distira ukitu zuriz adierazia dira
alderdirik aipagarrienak. 1816an Dorset eskualdean
ibili zen, eta itsasoko ikuspegi sail
bat egin zuen. Constablek pintatzen zituen
paisajeak bera bizi izandako lekuekin dute
zerikusia.
1815-1816 urteetan aldaketa handia izan
zuen Constablek bere bizitzan : gurasoak hil
zitzaizkion, eta haien heriotzak eragin handia
izan zuen beragan, lotura handia baitzuen
haiekin ; Maria Bicknell-ekin ezkondu
zen, eta harekin batera Londresen hartu
zuen bizilekua betiko. Harrezkeroztik, ia
urtero egin zituen erakusketak Royal Academy-n
: Belaroreduzkogatrdia (1821), Zaldiaren
jauzia (1825), orduko gustuari jarraituz
xehetasun zehatzekoak biak. Baina
haren lanak ez zuen urte askotan harrera
onik izan, eta artista gisa zituen nahiak eta
usteak zapuzturik geratu zitzaizkion Constableri
. Erdipurdiko erretratista baitzen, ez
zuen alde horretatik bezero askorik izan.
Eta bere-berea zuen alorrean, paisajean alegia,
ezaxola eta ulertezina izan zituen erantzun
bakarrak : kritikoek zakarregiak iritzi
zieten haren koadroei, kolore gogorregiak
omen zituztela, barre ere egin zioten bere
koadroetan karea eta belar ondua itsasten
zuela egotzirik... Etsi gaiztoan, 53 urte betearte itxaron behar izan zuen akademiko
izenda zezaten. Gainera, emaztea gazterik
hil zitzaion, 1828an. Makur haiek guztiak
gorabehera, Constablek ez zuen inoiz bere
artista jeinuaz dudarik egin, eta tinko jarraitu
zuen pintatzen eta erakusketak egiten.
1829az geroztik paisaje sail bat prestatu
zuen, mezzo-tinto» teknikan, David Lucas
grabatugilearekin batera : Englrsh Landscape
Scenery. Ez zuen batere arrakastarik izan
ordea. Bizitzako azken hamar urteetan Constable
ez zen Suffolk-era gehiago joan, baina
hango paisajea buruz pintatzen jarraitu
zuen. Azken garai horretako pintura handietan
-Hadleig-eko jauregia (1829)- paisajeetako
zeruek kutsu dramatikoa eta estugarria
zuten. Urte horietan Constablek
akuarelak pintatu zituen berriz ere, J. R.
Cozens-en estiloari jarraiturik. Azken urteetan
pinturari buruzko hitzaldiak egin zituen,
paisajea nola ikusten, ulertzen eta pintatzen
zuen jendaurrean adierazteko ahaleginean.
1837an hil zen, Turnerren itzala zeharo gailendua
zitzaiola, eta berak hainbeste irrikatua
zuen arrakasta iritsi gabe.
Iritziak, azalpenak eta kritikak
Constableren obra osoa gai kopuru
mugatu baten bariazioek osatua da, teknika
eta argiztatze desberdinez behin eta berriz
landuak. Constable bera harro zegoen bere
buruari berariaz jarriak zizkion muga horiez,
eta Constableren hitzaldiek eta gutunek
aski lekukotasun handia ematen dute
arteaz zuen ikuspegiaz eta jarreraz.
Haurtzarotik zuen Constablek paisajearekiko
lotura estua ; paisajistak, haren iritzian,
ondo ezagutu behar zituen landa aldekobizitza eta eguratseko gertaerak, haizeak eta
hodeiak, adibidez. Hodeiek liluratuta zeukaten,
eta zientziazko liburuak irakurri ere zituen
hodeiak nola eratzen ziren jakiteko.
Constablerentzat zerua paisajearen funtsezko
osagaia zen : "Nekez aipa daiteke
paisaje mota bat zerua izango ez duena alderdi
garrantzitsuena, espazioaren neurria,
eta sentimenduaren adierazpide nagusia".
Gogor kritikatu zituen maisu jakin baten
estiloa imitatzera mugatuta zeudenak,
eta iseka egin zien joera pintoreskoa zuten
pintoreei, izadia pinturaren arabera aztertzen
baitzuten, pintura izadiaren arabera
begietsi ordez. Sinetsita zegoen paisajistak
oso ondo ezagutu eta ulertu behar zuela
pintatzen ari zen paisajea, eta ezagutza horrek
intelektuala izan behar zuen sentimenezkoa
bezainbat : "Ezin da ezer benetan
ikusi, ulertzen ez bada". Baina benetakotasuna
ez zuen ikuste hutsezko zehaztasunean
bilatzen. Constableren helburu nagusia landaren
ikuspegi pertsonal bat ematea zen,
beraren zirrara adieraziko zuena : "Nahiago
dut ezagutzen ditudan lekuak pintatu ; pintatzea
eta sentitzea gauza bera dira niretzat,
eta nire "haurtzaro kezkarik gabea" Stour
ibaiko ertzetan ikusten diren gauzekin lotzen
dut ; leku horiek bihurtu naute ni margolari,
eta nire esker on guztia dute beraz".
Constablek idatziz eta hitzez adierazitakoek
eta haren jarduera oparoak kritikoen
jakin-mina piztu zuen. Horietako bi kritikoren
iritzia aldatuko dugu hona. John Barrell-ek
azterketa soziologiko bat egin zion
Constableren lanari, eta kontrajarri zituen,
alde batetik, Constableren margolanek adierazten
zuten landako bizitzaren irudi lasaia
eta bakezkoa, eta, bestetik, 1820 inguruan
Suffolk-en eta Ingalaterrako hegoalde osoan
nekazariek zituzten bizi baldintza gogorrak,hainbesteraino non matxinadak ere egin
baitzituzten. Barrellek ohartarazten duenez,
Costableren koadroetan lanean agertzen
diren nekazariak lauso eta nortasun berezirik
gabe daude irudikatuak, Constablek gizarte
gaietan zituen iritzi kontserbadoreak
langile haien egoeraren eta bizimoduaren
aipamen orotik urruntzera bultzatuko balute
bezala.
Ronald Paulson kritikoak, berriz, ikuspuntu
psikologikotik aztertu zuen Constableren
obra. Behin eta berriz gai berberak
aukeratu izana eta haren egitura formalak
oinarritzat harturik, Paulsonek Constableren
pinturan narraziorik batere ez izateaz ohartarazi
zuen, gauza bitxia inondik ere, zeren
eta garai hartan jendeak oso estimatzen
baitzuen narraziozko pintura. Paulsonen iritzian,
beraren historia zen Constableri interesatzen
zitzaion gauza bakarra, eta galerak
eta absentziak sortzen zion larritasuna
zen Constableren obrako egitura eta irudi
jakin batzuen errepikazioak adierazten zuen
sentimendua. Hala, koadro askotan bidea
ixten duten oztopoak ageri dira -konportak,
langak, hesiak, sastraka ilunak-; erdialdeko
planoa, berriz, berariaz argiztatua
dago, eta gari sail bat, aintzira bat edo eliza
bateko dorrea erakusten dute, babes modukoren
bat adierazi nahi izan balute bezala
.
Industria aroaren aurretikako Ingalaterra
zaharraren irudikatzaile soil iritzi izan
badio ere askok Constableri, ikuspegi horrek
oso mugatzen du haren lanaren esanahia
. Margolari bakarti, sentimental eta tematsu
hark orobat adierazi zituen bere baitako
tirabirak eta oinazeak, gaien aukera
bereziaz eta egikeraren orijinaltasunaz, eta
bestelako alderdi emozioz bete bat ekarri
zuen ingeles paisajegintza erromantikora.